În ajun de 1
Decembrie, locuitorii Topliţei şi din împrejurimi au asistat la un concert
extraordinar la Casa de Cultură Topliţa: “România Intemporel”, intitulat astfel
de Grupul “Traffic Strings”, concert care a propus publicului un mod de a
sărbătorii Centenarul şi Ziua Naţională prin muzică. Spectacolul a reunit
muzicieni de talie naţională şi internaţională, într-o seară dedicată exclusiv
muzicii folclorice, corale şi clasice româneşti.
Seara a început
cu un cuvânt din partea prof. Cristian Lazăr şi a primarului Stelu Platon.
În prima parte
a concertului, publicul a audiat piese din repertoriul Ansamblului profesionist
„Rapsodia Călimanilor” al Centrului Cultural Topliţa. Orchestra condusă de
Bodor Loránd a acompaniat pe rând soliştii din ansamblu: Ciprian Ilie, Dragomir
Raita, Carmen Cujbă-Antal, Alexandru Olteanu şi Livia Harpa. Concertul a
continuat cu evoluţia Corului “Arhanghelii” al Casei de Cultură Topliţa, condus
şi dirijat de Alin Negrea. Corul a împlinit anul acesta 10 ani de activitate, timp
în care a adunat numeroase participări la festivaluri şi la diferite activităţi
culturale, precum şi multe premii naţionale. “Acest cor este o mândrie a oraşul
nostru”, spunea prof. Lazăr.
Traffic Strings – concert cameral România Intemporel, dedicat Centenarului
A doua parte a
concertului a fost rezervată invitaţilor speciali: instrumentiştii din Grupul
“Traffic Strings” din Bucureşti, care au concertat pentru a doua oară pe scena
Casei de Cultură din Topliţa. Programul, propus de “Traffic Strings” în
recitalul cameral intitulat “România Intemporel”, a început cu Enescu şi s-a
terminat cu Porumbescu, iar prin asta cred că se înţelege totul, având în
vedere că vorbim despre doi dintre titanii muzicii clasice româneşti. “Traffic
Strings” a stilizat şi adaptat stilului propriu compoziţii precum “Rapsodia
Română” op.11, nr.1 şi nr.2 de George Enescu, “Suita balcanică medievală” a lui
Dimitrie Cantemir, “Gnossienne” de Erik Satie, “Balada” lui Ciprian Porumbescu,
“Dansuri româneşti” de Bela Bartok şi “Concert pentru orchestră de coarde”,
partea a treia – “Rondo” a lui Paul Constantinescu. Prin acest recital,
instrumentiştii au căutat să propună o sinteză de piese româneşti semnificative
pentru îmbinarea tradiţiei muzicale populare cu muzica cultă, într-un limbaj
muzical propriu, autentic şi actual. În fapt, asta caracterizează muzica
Grupului “Traffic Strings”. În cadrul concertului “România Intemporel”,
instrumentelor de coarde li s-au alăturat naiul şi fluierul. “În varianta Traffic Strings, folclorul românesc își păstrează
conotațiile semantice care ne confirmă, celor mai mulți dintre noi, apartenența
la spațiul mioritic dar, în același timp, vom încorpora virtuozitatea și
abilităţile dobândite asupra instrumentelor, ca muzicieni de muzică clasică, în
vâltoarea dinamică și captivantă caracteristică interpretării folclorului
nostru. (…) Suntem muzicieni de
formaţie clasică, însă ne face mare plăcere să câtnăm şi folclor pentru că ăştia
suntem noi, românii, şi asta ne caracterizează”, afirma Lucian Moraru,
fondatorul grupului, care la fiecare concert este şi moderator şi împarte cu
generozitate publicului date din istoria muzicii şi informaţii despre lucrarea
şi compozitorul ce urmează a fi audiat. Alături de
“Traffic Strings” publicul nu asistă doar la un recital, ci la o lecţie
completă de muzică. Dintr-o întâlnire cu “Traffic Strings” ai mereu ceva de
învăţat. Grupul “Traffic Strings” are în componenţă câţiva dintre cei mai
valoroşi instrumentişti din România în momentul de faţă şi a câştigat o
reputaţie internaţională prin susţinerea unor turnee în Europa şi America de
Nord. Concertele lor se caracterizează prin intensitate, virtuozitate
instrumentală şi creativitate. Programul concertului “România Intemporel” a mai
fost prezentat în luna iunie a.c. în Parcul Colţea din Bucureşti şi recent în
Aula Magna a Facultăţii de Drept a Universităţii din Bucureşti.
Cosmina Marcela OLTEAN
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu