1. Când mi-e dor de acasă…, Doina Dobreanu
2. Acasă e locul unde ne plămădim visele, Cosmina Oltean
3. Dorul românesc, Ioan Grămadă
4. Gânduri și amintiri izvorâte din dorul de acasă, de Marian Malciu
5. Despre DOR..., Dan-Lazăr Trifan:
Moto:
Acasă –
Apă vie, sfânt cuvânt,
Acasă –
Loc Ales de pe pământ
În care
simt că sunt chiar când nu sunt;
Acasă
–pâinea-i bună chiar de-i rea
Acasă –
veșnic fericita stea
Sub care
Țara dăinuie prin ea;
Acasă –
cât mai e câte-un părinte,
Acasă - și
de sunt numai morminte
Ne dau
puteri aducerile-aminte;
Aici,
acasă-i dorul meu întreg, (…)
Aici,
acasă-i și balsam și rug,
Un neam
străvechi încovoiat pe plug,
Din care
nici în moarte n-o să fug! (Alexandru Brad)
Podul din lemn și podul nou de peste Mureș
Dorul de acasă este o stare de spirit exprimată în limba română printr-o sintagmă pe
care putem să o definim, mai întâi, ținând seama de părțile ei componente.
Acasă,
în mod fericit și firesc, pentru orice copil, ar trebui să aibă o bogăție de
reprezentări: casa părintească, familia – părinți, frați și surori, bunici,
rude apropiate -, ulița copilăriei, cei dintâi prieteni, primii dascăli… locul
natal cu partea lui de cer.
Acasă este, așadar, locul în care ne familiarizăm cu o
bogăție de sentimente - de siguranță, liniște, bucurie, iubire, stabilitate,
mulțumire, împlinire; acasă este spațiul spiritual în care deschidem ochii spre
lume, locul în care primim cele dintâi lecții de viață, despre iubire, omenie,
respect, bună cuviință, onestitate, despre bucuria de a dărui și a primi; acasă
este locul în care ni se modelează conduita după exemplul propriu al părinților,
locul în care ne făurim primele vise; acasă este limba în care învățăm să
vorbim, să comunicăm...
Desigur, cu timpul, zburând din „cuibul visurilor”,
cum am putea numi casa copilăriei, acel acasă
rămâne în mintea fiecăruia ca imagine de referință, primară, pentru a
compara și înțelege șirul de avataruri ale noțiunii de acasă.
Într-o perioadă, ca aceasta pe care o traversăm,
obligați a ne muta dintr-un loc în altul, dintr-o țară în alta, în căutarea
unui loc de muncă, a unei surse de existență favorabile, ne depărtăm pentru
perioade mai scurte sau mai lungi, sau definitiv în cele din urmă, de locul
care inițial însemna pentru noi „acasă”. Unii se acomodează mai repede sau mai
ușor cu schimbările și cu locul unde pot trăi confortabil, unde se pot împlini
profesional și familial. Cei mai mulți, însă, trăiesc chinuiți de dorul de
acasă.
Dar, acasă
este locul unde te simți bine. Și este adevărat.
Ce este dorul? Este un cuvânt care exprimă o stare
a sufletului, un cuvânt propriu limbii române, definit magistral de filozoful
Constantin Noica.
Dorul,
„prin formația sa, are în el ceva de
prototip: este alcătuire nealcătuită, un întreg fără părți, ca multe alte
cuvinte românești cu înțeles adânc și specific. Reprezintă o contopire, și nu o
compunere. S-a contopit în el durerea, de unde și vine cuvântul, cu plăcerea,
crescută din durere nu pricepi cum. (…) spunem dor, care e însă și căutare și
negăsire, cum este și plăcere și durere.” [1]
„E adevărat,
virtuțile lui (ale cuvântului dor) sunt
deosebite, cu adevărat împărătești: e un cuvânt tipic de contopire a
sensurilor, iar nu de simplă compunere a lor, e un cuvânt al deschiderii și
totodată închiderii într-un orizont; unul al intimității cu depărtările, al
aflării și căutării; al lui ce este și ce nu este; al lui ce poate fi și ce nu poate
fi; un cuvânt al știutului și neștiutului, al limitației și nelimitației, al
concretului și abstractului, al atracției de ceva nedeterminat și al pierderii
în ceva nedeterminat. Are o splendidă suveranitate în el – dar și un cuvânt al
inimii numai, și nu al gândului, după cum e un cuvânt al visului, și nu
întotdeauna al faptei.
Așa fiind,
pendularea lui e prea adesea destrămătoare; te poartă când spre trecut, când
spre viitor, te încarcă și de regret, și de speranță, îți face uneori de
neîndurat insuportabilul, dar alteori de nesuferit ceea ce trebuie și e bine să
înduri. A plecat, de altfel, de la durere și a scos tot ce putea din
transfigurarea ei; dar n-a trecut în spirit, a rămas prins în suflet.” [2]
Sintagma dorul de acasă, prin bogăția de
sentimente pe care le exprimă, este un „concept
întrupat în vorbire”, cum ar spune tot Constantin Noica.[3]
Dorul de acasă îl percepem diferit, în funcție de
firea noastră, de sensibilitatea cu care trăim diversele noastre stări
emoționale, sufletești. Dorul de acasă ne cheamă mereu și mereu spre casa
părintească, spre vremea copilăriei, spre tot ceea ce am adunat, bun și frumos,
în sufletul nostru acolo și atunci, căci, de fapt, „acasă” nu este un loc
anume, ci un sentiment.
Dorul de acasă poate fi trăit pretutindeni, chiar
în locul obârșiei, nu doar pe tărâmuri străine.
Când am început a înțelege ce se întâmplă în jurul
meu, viața în sat se derula în ritmul anotimpurilor, aproape ritualic. „Acasă”
însemna bucuria de a fi împreună cu cei dragi. Prezența celor mari – părinți și
bunici - , cu iubirea, bunătatea, blândețea și grija lor, îmi dădeau sentimentul
de siguranță, că aparțin unui întreg reprezentat de neamurile noastre care
trăiau într-o armonie dobândită prin educație, armonie conștientizată ca
necesitate în lupta de supraviețuire. Respectul pentru aproapele, măsura în
toate, chibzuința, onestitatea, demnitatea, sinceritatea, toleranța, modestia
erau principii de viață, condiții sine qua non în realizarea armoniei
familiale. În aceeași parte de sat, își aveau gospodăriile bunicul, o soră a
lui și încă trei frați. Toți împreună, cu familiile lor, îmi insuflau sentimentul
de stabilitate și perenitate, de putere, încredere și curaj.
Vremurile s-au schimbat, s-au petrecut generații de
oameni. Rând pe rând, cei care la mijloc de secol XX păstrau cu rigoare
obiceiuri și tradiții, ca și portul, toate moștenite din străbuni, fie au
plecat, fie s-au înstrăinat… Ciudat este că și cei rămași trăim un sentiment de
înstrăinare, deși locul este același: râul își continuă molcom drumul printre
dealuri, parcă mai pustii ca altădată, și printre munți, tot mai despuiați și mai
golași.
Dorul de acasă este căutarea și negăsirea a ceva despre
care aveam certitudinea – sau doar impresia? – că exista cândva.
Dorul de acasă ne poartă spre trecut și ne încarcă de durere și regret. Dar, pentru
a nu ne pierde optimismul, dorul de casă ne poartă și spre viitor, încărcându-ne
de noi speranțe.
Îl întrebam pe un prieten de al meu din copilărie
stabilit de niște ani pe un alt continent dacă spațiul copilăriei și trăirile
din casa părintească îi creează nostalgii. Mi-a răspuns că uneori, când timpul
şi ocupaţiile permit gândurilor să vagabondeze libere, în timpul călătoriilor sale
lungi, îi lipseşte acel acasă care,
în realitate, nu mai există de mult, dar din care, purtăm cu noi, toţi, o
părticică, oriunde am fi. În rest, viaţa, în duritatea şi imuabilitatea
drumului ei, ne confruntă cu realităţi diferite şi cu adevărul că trecutul nu
se poate repeta niciodată. Totul se schimbă, locurile, oamenii, obiceiurile.
Ne rămâne însă zestrea aceasta sufletească, cea
care ne ajută să ne regăsim pe noi înşine, oriunde, oricând. Dacă reuşim să
luăm şi să păstrăm acest acasă cu
noi, în suflet, ne vom simţi acasă
oriunde în lume, pe orice meleaguri. Integrăm acel trecut nostalgic în cotidian,
în realizările de zi cu zi. Ne doare când oamenii pe care îi prețuim nu mai sunt…
Nostalgii? Da, le avem.
Le avem și ne îndulcesc viața. Suntem norocoși că le avem.
Da, mi-e dor să o mai
văd pe mama la războiul de țesut… Mi-e dor să îl mai ascult pe bunicul sau pe tata
povestind… Mi-e dor de timpul când se întorceau părinții de la muncile câmpului,
zâmbindu-ne mulțumiți că suntem bine, sănătoși și scoteau din traista lor „daruri”
felurite: alune de pădure, gălbiori, fragi, zmeură…Și de câte altele nu mi-e
dor! Și când mi-e dor, murmur romanța pe care o cânta tata, sau îmbrac ia
bunicii, sau încerc să pregătesc o mâncare așa cum o făcea mama, din
nefericire, niciodată cu același gust… Dorul de acasă ne face să perpetuăm
anumite tradiții, să ne transmitem limba, cultura…
Important este ca
oamenii să învețe a-și lua cu ei, indiferent unde pleacă, amintirile,
rădăcinile, acel loc de suflet numit „acasă”, să încerce să-și găsească locul și
să se simtă bine acolo, spre a nu rămâne, pustiiți de dorul de acasă,
suspendați între două spații existențiale sau între două culturi.
Totul stă la baza cuvântului. Cuvântul învață și este,
mereu, o ,,umbră a faptei’’ ( Democrit ). Există puține
cuvinte încărcate de real sens, puține cuvinte ce trezesc sentimente profunde,
ce sunt în măsură să schimbe, prin simpla lor sonoritate, stări sufletești. Cuvinte magice le-aș numi, fără să mai recurg la vreun artificiu, care aici
nu și-ar avea locul. Căci lucrurile simple, dar care contează cu adevărat
pentru fiecare dintre noi, nu pot fi exprimate întocmai decât prin ceea ce le
caracterizează: simplitatea – pecetea adevărului. Cu siguranță, oricine ar putea deduce
despre ce este vorba. Oricine ar putea înșirui câteva cuvinte cu o încărcătură
emoțională de diferite grade, de o diferită profunzime. Un cuvânt însă, are o
însemnătate pentru fiecare dintre noi. Un cuvânt precum acasă. El are nemăsurata putere de a deprima, de a alina, de a
readuce în actualitate vremuri apuse, de a fi învăluit în ficțiunea viitorului,
de a produce un zâmbet, ori de a face ca o lacrimă să cadă, în încercarea de a
stinge focul mistuitor al dorului. În asta constă nețărmuita sa putere…
Motto:
💙💛💓
2. Acasă e locul unde ne plămădim visele
Cosmina Marcela Oltean
Text și grafică
Puterea cuvântului
Ce înseamnă, de fapt, acasă ?
Dincolo de tot și de toate,
dincolo de materialitate, acasă înseamnă cămin, adăpost sufletesc, liniștea după care tânjim, siguranța
de care avem nevoie în tot ce înfăptuim și, nu în ultimul rând, mai înseamnă iubire…
Este minunatul loc în care
simți nevoia de a te întoarce iar și iar, … mereu. E locul în care total are un
alt gust, un parfum aparte și o cu total altă culoare. Dacă fiecare nouă zi în
care avem privilegiul de a-i zâmbi vieții, triumfători, este o suită de
opțiuni, de mii de lucruri ce simțim că le putem înfăptui, sentimentul se
datorează faptului că ne trezim, încrezători, în universal pe care ni-l creăm: acasă. În goana noastră spre realizarea
viselor avem nevoie, înainte de toate, de siguranța că la sfârșitul aventurii
ne vom întoarce acolo. Căci toți și fiecare ne dorim un loc pe care să-l putem
numi, din tot sufletul, acasă. Iar acest fapt rezidă în nevoia de apartenență a
ființei umane.
Casele sunt
aidoma oamenilor. Portretul lor este un portret uman. Privindu-le,
putem reconstrui caractere. Sunt
depozitele privilegiate ale unor amintiri de preț. O casă este ca o carte de istorie. Proprie unui om, proprie unei
familii, pentru că ,,istoria e tezaurul vieții omenești.’’ (Amyot)
Între coperțile ei se
îngemănează și se scriu nenumărate momente de înălțare ori de cădere, se
înregistrează entuziasme pasagere ori drame cumplite. În intimitatea lor
oamenii iubesc, suferă, trăiesc bucuria clipei, dar și tristețea efemerului.
Copiii le însuflețesc și le împrumută tinerețea lor surâzătoare, le înnobolează
perpetuu cu ficțiunea viitorului.
Acasă suntem noi
înșine. Dacă dincolo de pereții ocrotitori totul rămâne la fel, în interior
pare că răul nu poate pătrunde. Este miraculosul nostru scut de apărare. E
fortăreața ce ne-o construim singuri spre a transforma zilele noastre în unele
mai frumoase, mai suportabile atunci când în afara ei ne rezultă greu de
suportat. Fericiți și bogați sunt cei ce au simțit și mai simt căldura și pacea
unui cămin și săraci cei ce nu au cunoscut această bucurie. Absența unui loc pe
care să-l numești cu dragoste ,,acasă’’ îmi pare o grea povară sufletească, o
dramă în existența unui om.
Acasă e locul în care ne este sufletul și sufletele celor dragi
nouă. Acasă e locul pe care îl
considerăm ca atare. Pe când dorul e poate cea cumplită boală a sufletului, ce
uneori nu are leac. Căci unele lucruri pierdute în viață, se regăsesc cu greu
sau rămân pe veci pierdute. În urma lor, a fiecărui lucru, obicei, loc special,
persoană iubită, de neînlocuit, rămâne golul ce face loc treptat dorului. Dorul
de acel loc unic, de acasă, poate părea uneori sfâșietor, un gol permanent. Se
poate asta remedia cumva? Greu de răspuns. Amintirile pot îndurera sufletul mai
mult decât l-ar putea alina.
Loc sfânt…
Putem oare numi două sau mai
multe locuri ,,acasă’’? Chiar dacă noi, de voie, de nevoie, ne adaptăm în timp
schimbărilor impuse de viață, sufletul nu cunoaște reguli și nu ascultă de
rațiune. Sufletul rămâne loial celor dintâi lucruri care definesc un sentiment
profund îndreptat spre familie, locuri dragi, îndeletniciri ce primează în fața
altora… Toate acestea laolaltă formează
un tot căruia noi i-am spus cu o simplitate încărcată de sens: acasă.
Astfel numim locul ce
adăpostește persoanele iubite, pentru că uneori ,,în viață nu contează unde te
afli, ci pe cine ai alături.’’(W.Shakespeare)
Și chiar dacă se poate
întâmpla să uităm adevărata valoare a unui cămin, din obiceiul de a pierde din
vedere ceea ce contează, atunci când ne lipsește, îi vom sesiza lipsa și îi vom
aprecia valoarea. Iată de ce e atât de important să ne aducem
aminte ce avem, să prețuim și să apărăm adevăratele bunuri de valoare. Doar că
atunci când le avem realizăm cu greu prezența lor, iar gândurile ni se
îndreaptă spre lucrurile pe care încă nu le-am înfăptuit și spre care râvnim cu
toată ființa. Dar e clar că e mult mai ușor să privim frigul de afară prin
căldura din casă și ,,rareori ne gândim la ceea ce avem, dar mereu la ceea ce
ne lipsește.’’(Schopenhauer)
Fiecare casă spune o poveste
despre cei ce o locuiesc, dar nu neapărat și despre valoarea lor pentru că
,,mai mult valorează sufletele mari locuind în case modeste, decât cele josnice
locuind în case mari.’’(Epictet)
Pe lângă toate acestea, poate
cel mai important e faptul că doar acasă visăm liberi, ne facem planuri. Doar
acasă găsim puterea de a ne plămădi visele
- esența vieții. Aici se adună speranțele ce ne impulsionează spre tot ce e
frumos, curat, bun, spre viitoare realizări, spre împlinire. De
acasă vine pofta de viață, energia pozitivă, puterea de a continua indiferent
de obstacole, dorința de a renaște mereu, de a ne ridica de câte ori cădem
răpuși de un eșec. Aici învățăm pentru viață, aici ne pregătim să
devenim oameni. În momente grele, când parcă nimic nu se mai leagă, atunci când
ne este rău și vrem să uităm spre a ne vindeca astfel sufletul, singurul lucru
pe care mai vrem să-l facem e să ne întoarcem acasă…
💙💛💓
3. DORUL ROMÂNESC
Text: IOAN GRAMADĂ, Câmpulung Moldovenesc
Foto: Doina Dobreanu - „Muzeul Etnografic „Ioan Grămadă” din Câmpulung Moldovenesc
“Foaie verde de mohor
Tot
românul are un dor
Şi mai
greu şi mai uşor
Dar al meu
e cel mai greu
De nu-l
poate duce-un tren,
Dorul
pentru mândra mea
Nu-l mai
ştie nimenea” (Cântec popular)
Acum,
stimati colegi, confraţi în ale scrisului, iată-ne din nou împreună, adumaţi la sunetul goarnei aceluiaşi
coordonator de lucrări cu mai mulţi autori, prolificul noastru scriitor, domnul
Ioan N. Oprea, antrenaţi pentru a aborda o nouă şi generoasă lucrare, „Dor de
acasă”.
Consider necesar să subliniez şi să
apreciez că temele pe care le-am abordat până în prezent în cărțile „Românii
aşa cum sunt”, „Cu prietenii despre prietenie” „Singurătate”, „Darul vieţii: Dragostea”,
iar acum „Dor de acasă”, sunt de mare actualitate. Importanţa acestora se
regăseşte în ecoul pe care-l au cărțile în rândul cititorilor, motiv în plus de
a mări tirajul lor, în scopul pătrunderii acestora în diferite medii sociale,
cu influenţe benefice în procesul instructiv – educativ, mai ales în rândul
tinerei generaţii.
1.
DOR - cuvânt pur românesc,
intraductibil în altă limbă, existent decât cu o uşoară asimilare în limba
portugheză, face parte din patrimoniul naţional şi universal, declarat de către
UNESCO, alături de doină. Dor este cuvântul aflat pe buzele
tuturor celor plecaţi departe de ţară, de satul natal, de casa părintească, de
familie, de iubită; este dorul marinarului aflat în cursă lungă, între apă şi
cer, a militarului aflat de multă vreme în misiune, al constructorului nevoit
să se mute cu şantierul din loc în loc, acolo unde cerinţele o impun, al păstorului
aflat cu turma sa o vară întreagă pe culmile munţilor şi, cel mai mare dor este al emigranţilor, tineri, cei mai mulţi,
nevoiţi să muncească printre străini, pentru un trai mai decent.
Din rădăcina cuvântului dor derivă şi din cuvântul dorinţă, dor – dorinţă, dorinţa de a
veni acasă, de a-i revedea pe cei dragi. De asemenea, cred că din cuvântul dor derivă si cuvântul durere, dor – durere, pentru că un dor
fierbinte, nemărginit pornit din inimă, din cauza depărtării şi despărţirii de
cei dragi devine suferinţă, durere.
O vorbă din popor spune că „lungi şi
grele sunt suferinţele dragostei, dar la fel de grele sunt dorurile, aşa cum se
exprimă şi în versurile cântecului popular redat ca motto.
2.
Motivul dorului în scrieri românești
Dacă am început prin a
explica ce înseamnă dorul, aveam să descopăr în literatura noastră atât de
frumoase şi duioase pagini despre acest măreţ simţământ. Încep cu versurile
„Mi-e dor de ochii tăi frumoşi”, „Privirea ta mă doare” din poemul „Luceafărul”
de Mihai Eminescu.
Redau câteva fragmente
din cartea Acasă, de George
Băiculescu: „Uneori viaţa te alungă cine
ştie pe ce meleaguri şi eşti nevoit să stai acolo, să te aşezi, să-ţi faci un
rost. Dar dorul de casă, de sat, de locurile unde ai văzut prima dată soarele,
e dor, n-ai ce-i face, te mistuie, te topeşte ca o flacără lumânarea”.
Emoţionant este şi
dialogul dintre comandant şi recrutul din armată, care, fiind întrebat de ce
este atât de trist şi abătut, acesta din urmă îi face o destăinuire: „Mi-e dor de acasă, mi-e dor de copii, mai
ales de cel care s-a născut după ce am plecat, mi-e dor de nevastă, care nu mai
e, de mormântul ei, mi-e dor de acasă, de sat, de oameni. Mi-e dor şi abia
aştept să cobor să-i calc pietrele uliţelor, să-i văd gardurile şi zidurile de
piatră ce le străjuiesc, să beau apă din ciutura fântânii sau de la gura
izvorului, cam sălcie, dar rece, cu gust de frunze şi de ierburi crude şi
aromate, tămăduitoare de boli şi dătătoare de puteri”.
Aşteptându-şi bărbatul,
pe Grigore, să se întoarcă de pe front, Maria, nevasta sa îl întâmpină cu
asemenea cuvinte: „Mi-era dor de tine,
mi-a fost dor de tine dintotdeauna, chiar înainte de a ne lua”.
Toma-George Maiorescu, în
cartea „Amurg în larg” face o
emoționantă destăinuire: „Nu ştiu de ce,
de câte ori ies în larg, mă cuprinde un fel de beţie a spaţiului, a
nesfârşitelor depărtări, în care luminile amurgului, rămas în urmă, ca un şirag
de mărgele fosforescente, îmi aduc în imagine oraşul meu natal, cu amicii
copilăriei, care mi-au reînviat dintr-odată anii mingilor de cârpă şi a
ghiozdanului de carton presat, acel oraş înconjurat de ziduri, cu razele mirifice
ale soarelui dăruind acel azur nesfârşit al luminii. Dacă există un dar al
copilăriei, el se identifică pentru mine cu nesfârşitul albastru.”
La fel de frumoase şi
emoţionante destăinuiri aveam să le savurez în cartea „Eternele reîntoarceri”, de Fănică M. Gheorghe, din care citez: „De la o vreme încoace, tot mai mult dă
năvală spre inima mea un dor nemărginit, un dor aproape dureros, de satul
copilăriei, de satul rădăcinilor noastre, al timpului dintâi, când scânteia mi
se părea soare, iar clipa veşnicie, din acel sat al fantasmelor şi al
dimineţilor luminoase, cu iarbă împodobită cu rouă. Un dor nemărginit de cerul
lui, de liniştea şi pacea lui, de somnul cu visele lui, de care mi-e un dor
nemărginit, de acel sat al timpului jocurilor şi cântecelor, al izvoarelor şi
pădurilor în care hălăduiesc de-a valma copiii şi soarele, de acel mic univers
al casei părinteşti, în viaţa căruia, fiecare clipă vine de departe, cu
adevăruri noi, cu revelaţii noi”.
Dorul este una din temele
des întâlnite în folclorul românesc:
Trecui dealu- încetinel
Sus la munte ,la Muscel,
Unde-i neica ciobănel,
Că mi-i tare dor de el.
Du-te, dor, şi ocoleşte
Şi pe neica mi-l găseşte!
Mult mi-e dor şi mult mi-e sete
Să văd frunza în codrul verde.
Versuri frumoase am citit
şi în volumul de poezii „Un altfel de
albastru”, de Victor M. Ionescu:
Nu te duce, nu pleca
Niciunde, nici undeva,
Ieri, ori demult sau peste
Sufletul bucovineşte.
Pribegind prin depărtare,
Blestemat la neuitare,
Dacă fugi, dorul te-ajunge,
Inima pe loc îţi frânge
Şi te poartă, şi te cheamă
Dorului să îi dai vamă.
De ce-o laşi când nu te lasă
Dorul fagilor de acasă? („Balada dorului de casă”).
Din volumul de poezii „Celei ce nu mai este” a poetului Marian Malciu, din Slatina
– Olt, care mi-a devenit un bun prieten, ţin să redau două strofe:
E
multă vreme de când m-ai părăsit
Lăsând în
urmă un suflet pustiit
De dor, de
dragoste neîmplinită,
Rămas
plângând pe-o cale pustiită.
E multă
vreme de dor, singurătate
La drum
închis de vântul care bate,
În nopţi
pustii lipsite de iubire
În care-un
dor se tânguie-n neştire.
Versuri pline de gingăşie şi
sensibilitate am descoperit în volumul de poezii „Şoapte şi tăceri din toamnă” a talentatei poete sucevene Carmen
Antonela Marcean:
Mi-e capul plin de vise
Şi visele-şi iau zborul
Uit că am tâmple ninse
Hoinar îmi este dorul.
Mi-e sufletu-n lumină
Şi dorul mă-nfioară
Un cânt de violină
Îmi e de preţ comoară. („Autoportret”)
3.
Dorurile mele
Îmi amintesc cu nostalgie de acei ani
ai adolescenţei mele în care am urmat Şcoala de arte şi meserii din oraşele
Arad şi Suceava, pe o perioadă de trei ani, departe de casă, de care îmi era un
dor nespus. Părinţii mei, pentru a mă consola, îmi trimeteau aproape zilnic
scrisori, care mă bucurau foarte mult.
Dar, cât de fericit am fost când m-a
vizitat bunul meu tată, cu care am vizitat bisericile şi muzeele din frumosul oraş
Arad! Îmi amintesc de o întâmplare nostimă de atunci: vizitam Palatul Culturii
din Arad și tata a fost rugat de către un muzeograf să vândă costumul popular
cu care era îmbrăcat, în schimbul unor alte haine, întrucât acel costum popular
nu exista în expoziţia portului popular românesc. Cu hotărâre în glas, tata a
replicat că şi-a schimbat costumul popular doar când a fost militar în armată
şi pe front, aşa că a refuzat schimbul. Pe cât m-a bucurat întâlnirea cu bunul
meu tată, pe atât m-a întristat despărţirea de el pe peronul gării, urmărind cu
ochii în lacrimi trenul ce se pierdea în zare.
În scrisoarea pe care aveam să o
primesc a treia zi, tata îmi scria: „Ionică, tu crezi că eu nu am observat
atunci când stăteam pe bancă în parc şi mă întrebai de mama şi de cele două
surori că erai cu ochii în lacrimi, iar atunci când m-ai condus la gară vorbele
tale erau înecate in lacrimi? Ce puteam să fac?! Deşi îmi era inima sfâşiată de
durere, nu puteam să te iau acasă şi să-ți ratezi viitorul, nu ar fi fost deloc
bine”.
Astfel îmi căutam motive de consolare
prin scrisori, mergeam la filme, la teatre, mergeam la plimbare cu colegii,
lecturam cărţi sau mă răsfăţam de prietenia acelui tânăr din Dorohoi, liderul tineretului
din Arad, ce mă vizita deseori, sau a acelui tânăr din Cacica, blând şi sfătos,
pe nume Ilie Boloca, căruia eu ii atribuisem numele de Apostol Bologa, sinonim
cu cel al eroului din romanul lui Liviu Rebreanu. Cum îi este dat timpului să
treacă, am absolvit cu bine cei trei ani ai Şcolii de arte şi meserii.
Desigur, pot spune acum că de cel mai
mare dor am fost marcat în perioada în care eram în armată, deşi am avut
privilegiul de a face parte din primul contingent care a efectuat stagiul
militar de numai un an şi patru luni, faţă de doi şi trei ani, cât fusese
termenul până atunci. Am avut onoarea de a-mi satisface stagiul militar într-o
unitate modernă, la o armă de mare clasă şi mai ales într-un mare oraş,
Ploieşti, având mulţi camarazi din Câmpulung Moldovenesc și din localităţile
învecinate. Dar mai ales am avut comandant pe căpitanul Marin Tirşoagă, militar de carieră, un
om de omenie, de la care am învăţat multe lucruri. În anumite momente de răgaz,
ne spunea că, dacă uneori ne pare poate prea grea instrucţia, trebuie să ne
obişnuim cu anumite privaţiuni şi greutăţi, pe care să nu le recepţionăm ca
fiind bătaie de joc, iar dacă va veni o vreme când va trebui sa-şi dezbrace
haina de militar, el ţine cu tot dinadinsul să rămână cu adevărat om.
Pentru mine, armata a
însemnat o importantă perioadă a tinereţii, în care mi-am descoperit noi
valenţe, precum acela de trăgător de elită, de adaptare la situaţii noi,
participând la concursuri şi întreceri pe care le-am câştigat, obişnuindu-mă cu
multe privaţiuni, dar având şi multe satisfacţii. Coincidenţa a fost că prima zi
de armată, când am intrat pe poarta unităţii, a însemnat şi aniversarea a 20 de
ani de la naştere, prilej cu care am fost felicitat de comandanţi, fiind apoi
şi primul militar căruia i s-a înmânat arma, primul care am rostit jurământul
militar şi am fost solicitat pentru a lua cuvântul la festivitate. De asemenea,
în cadrul complexului aplicativ „Pentru patrie”, am câştigat diploma şi insigna
de militar de frunte, fiind evidenţiat şi la emisiunea radio „Pentru patrie”. Despre
armată, susţin cu un anume regret, că s-a greşit foarte mult desfiinţându-se
serviciul de militar în termen şi odată cu acesta a dispărut din folclorul
românesc o frumoasă pagină, cătănia, cu balul recruţilor, plecarea în armată,
scrisorile adresate iubitelor ramase acasă cu inimile pline de dor, sau cele primite
de la acestea.
Desigur că nu era acea
luare la oaste cu arcanul, de pe vremea marelui povestitor Ion Creangă, ci acea
îndatorire patriotică a fiecărui tânăr, o adevărată onoare pentru a-şi apăra
ţara. În frumoase cuvinte scriitorul Montesquieu, spunea: „Nu cer de la patria mea nici
venituri, nici onoruri, nici distincţii, sunt mulţumit şi recompensat pentru
aerul pe care-l respir şi pentru pacea pe care o apăr”.
Se știe că atunci, când
un tânăr mergea la peţit, pentru a cere mâna unei fete, părinţii acesteia îl
întrebau mai întâi dacă a făcut armata, fiindcă se considera că doar un tânăr cu
stagiul militar satisfăcut este deja un om integru, împlinit, care ştie să se
adapteze într-o colectivitate, să se obişnuiască cu greutăţi şi cu privaţiuni,
să respecte legi şi regulamente, cu alte cuvinte, să aibă un comportament
civilizat, disciplinat şi ordonat.
Oriunde eram plecat
pentru mai multă vreme, de fiecare dată eram vizitat de bunul meu tată, care
mai întâi îmi mărturisea prin scrisori că îi este foarte dor de mine. În data
de 23 august 1965 a
venit la mine în armată, la
Ploieşti, eu fiind în acea dimineaţă ajutorul ofiţerului de
serviciu pe unitate, cu grad de maior.
Aflând de la mine că va veni tata, maiorul a dispus ca o maşină să-l aştepte la
gară cu un subofiţer, căruia i-am dat semnalmentele tatei. Astfel, la puţin
timp, a sunat telefonul la punctul de control, iar ofiţerul de serviciu a anunţat
că a sosit un cetăţean din Bucovina, îmbrăcat în costum popular, având un cimpoi
sub bundiţă. M-am mirat, auzind de cimpoi; eram aproape sigur că avea o sticlă
de vin, adus special pentru a-i cinsti pe comandanţii mei. Maiorul a ţinut să-l
cunoască pe tata, care s-a prezentat frumos, spunând că şi el a făcut armata la Ploieşti, într-o unitate
de cavalerie şi că a fost tot fruntaş. După ce s-a încheiat programul pe
unitate, tata l-a servit cu un pahar de vin bun. Apoi am
fost învoit două zile şi am colindat împreună cu tata locuri pitoreşti,
biserici, catedrale, muzee şi case memoriale, bucurându-ne de fiecare clipă
petrecută împreună.
Multe şi frumoase au fost
călătoriile mele, deoarece în fiecare vară eram trimis de către şefii mei de la
judeţ să conduc grupuri de tineri turişti, atât în ţară cât şi peste hotare,
unde am avut prilejul să vizitez Ucraina, Republica Moldova, Bulgaria, Cehia,
Slovacia, Ungaria, Polonia şi Germania. Astfel am avut ocazia să întâlnesc mai mulţi
români, pe care soarta i-a despărţit de patria natală, aşa cum era directorul
muzeului de istorie din Varşovia, care a fost profesor la Câmpulung Moldovenesc
şi m-a rugat să transmit urări de bine fostului primar Hutu, care trăia pe
atunci (în anul 1974) sau acel domn din oraşul Postdam din Germania (R.D.G.),
ce îşi construise o casă cu o arhitectură ca în Moldova. Plimbându-ne, cu
soţia, prin fața casei, ne-a atras atenția casa și grădina de pomi. Stăpânul,
aflat la poartă, ne-a spus că sunt pomi din soiul Jonatan, că este de loc din
Botoşani şi că îi este foarte dor de casa părintească.
În periplul meu pe bătrânul
continent, în primele zile eram foarte încântat şi admiram tot ce vedeam, apoi
mă cuprindea dorul de casă şi de cei dragi.
Tot mai neîndurător îmi
este dorul de acele chipuri scumpe ale casei părinteşti mult dragi inimii mele,
cu glasuri blânde şi zâmbete duioase, rămase în negura vremii, în veci însă
neuitate, ce-mi revin mereu în suflet, luminoase şi sfinte, cu chemările lor
nesfârşite.
Este dorul şi nostalgia
contopirii în veci a fiinţei noastre cu casa părintească, cu grădina cu via şi
cu uliţa, cu gârla şi cu fântâna din marginea drumului, a contopirii fiinţei
noastre cu cerul limpede şi înalt, cu pământul şi darurile sale, căruia i-am
putea spune mamă şi tată, pâine şi lumină, bucurie şi
durere.
Nestăvilitul dor al satului
copilăriei, cu proaspătul său buchet, ornat cu
şuviţe de aur, nu
poate să nu treacă pe la şcoala satului, şcoala noastră dintâi, unde am început
a deprinde tainele literelor şi ale cifrelor, ale scrisului şi cititului.
Satul meu a fost şi va
rămâne pentru mine un templu al adevărului şi al statorniciei. Este imaginea
emblematică a tot ce înseamnă ţara - ţara aceasta a cărei veşnicie s-a născut
la sat, precum spunea Lucian Blaga.
Fiinţa mea întreagă pare
că arde de dorul aerului îmbătător şi proaspăt, a câte vin din cer pe pământ, a
înaltelor ierburi, a grânelor vălurite de vânt, a viilor cu dulci arome. Dorul
meu mai înseamnă şi dorul de Ipoteşti, cu nesfârşitele chemări, este dorul de
lumină, de cer, este dorul de evadare din greul teluric al vieţii de toate
zilele, nevoie de ieşire şi de înălţare în aura plutitoare a acelor lungi şi
mişcătoare şesuri, care dau viaţă pământului, cu ploaia de nestemate.
Despre „dorul de Ipoteşti”
ţin să mărturisesc faptul că, în urmă cu doi ani, când am compus poemul „Când mi-e dor de Eminescu”, pe care
doream să-l cuprind în noul volum de poezii „Cu dor şi drag de Bucovina”, dar a cărui finalitate nu reuşeam să o
realizez, de parcă mă părăsise cu totul muza, am luat hotărârea ca de pe 15 iunie (2012), să plec
la Ipoteşti, la comemorarea lui Eminescu. Nu întâmplător, se spune că noaptea
este un sfetnic bun! La Ipotești, încântat de meleagurile copilăriei
Luceafărului blând, am reuşit să termin poemul, în pridvorul casei memoriale a
poetului nepereche, simţind cum o muză îmi şoptea la ureche cuvintele
potrivite. Veniseră în vizită elevi de la Liceul „A.T. Laurian” din Botoşani şi
de la Liceul „Mihai Eminescu” din Iaşi, ale căror profesoare, observând ce am
scris, m-au rugat să prezint poemul în faţa acelor liceeni. Am răspuns cu
entuziasm invitației, iar elevii l-au primit cu bucurie şi cu multe aplauze.
Ţin să redau aici două strofe din acest poem:
De Eminescu, când mi-e
dor,
M-oi duce seara la izvor
Şi-n mijloc de codru des,
De unde păsările ies.
De dor, la plopii fără
soţ
Voi aştepta în tainici
nopţi
Până ce luna ne răsare
Și Luceafărul în
depărtare.
În iarna acestui an, în
ajunul sărbătoririi Uniunii Principatelor Române, de la 24 Ianuarie , am compus
poezia „Cu dor şi drag de Bucovina”,
din care redau versurile:
Bucovină, mândră floare,
Dorul de tine mă doare,
Ne-am născut într-o
grădină,
Din aceeaşi rădăcină.
De tine, soră, mi-e dor
Şi plâng în văzul tuturor,
Că poate fraţii-or auzi
Şi din nou ne vom uni.
Pentru dorul nestăvilit
al mamei pentru copiii săi, aflaţi la muncă peste hotare, am compus poezia „Dorul de mamă”, care se va regăsi în
noul volum:
De ei le duce-un dor
nespus,
Să vin- acasă îi
aşteaptă,
Măcar de Sfinte
Sărbători,
Ca împreună să petreacă.
Cu-atâta dorul şi-l alină,
Când în pragul bătrâneţii,
Cu aceeaşi dragoste de
mamă,
Le cresc copiii şi
nepoţii.
Impresionat fiind de o
duioasă scenă, la care am asistat într-o parcare din municipiul Vatra Dornei,
de unde plecau două autocare, unul spre Italia, altul spre Spania, cu părinţi
ce plecau la muncă și cu copii ce rămâneau și îi implorau să revină acasă de
sărbători, am compus poeziile „Ruga unui
copil către Moş Crăciun” şi „Ruga unui
copil către Maica Domnului”:
Iţi spun cu lacrimi fierbinţi
Că-mi este dor de-ai mei
părinţi,
Care-s prin străini, la
muncă,
Ca nouă pâinea să ne
ajungă.
I-așteptăm cu brazi împodobiți,
Cu doruri şi lacrimi
fierbinţi,
Să vie acasă sănătoşi,
Aşa cum sunt ei de
frumoşi. („Ruga unui copil către Moş
Crăciun”)
Maică prea curată,
Ascultă a mea rugă
Şi-mi alină dorul
Ca mama şi tata
Să-şi vadă iar feciorul
Eu nu-ţi cer, măicuţă,
Haine noi nouţe
Ci cu dor fierbinte
Părinţii de a-mi aduce.
Din oricâte daruri
De Paşti eu aş primi
Cel mai scump îmi pare
Părinţii de-ar veni. („Ruga unui copil către Maica Domnului”)
4. Călătorind în jurul lumii, mereu cu dorul de casă
Aş dori mai întâi să
relatez un episod din fascinanta călătorie în jurul lumii a celor patru români
, pentru a face cititorilor mei o mărturisire şi anume: „Cărţile din cărţi se
scriu” este o idee pe care multă vreme nu am împărtăşit-o, ferm convins fiind
că scrisul, creaţia ca atare, trebuie să fie emanaţia doar a celui care doreşte
să povestească ceva, iar harul îl ajută să aştearnă pe hârtie gânduri sau întâmplări
din viaţa reală.
A prelua în propria-ţi
carte sau lucrare idei şi fapte din scrierile altor autori mi se pare că este
un plagiat, lucru de care m-am ferit întotdeauna. Scriitorul Ion Agârbiceanu spunea
„Mă tem de aceia care nu au sinceritate deplină în scris”, iar marele istoric
Nicolae Iorga sublinia că „cei mai mulţi oameni gândesc cum pot şi scriu ce
vor”.
Se întâmplă uneori ca,
din lectura unor cărţi, să descoperi fapte şi întâmplări uimitoare, inedite,
dar care, o dată cu trecerea implacabilă a timpului, să fie date uitării şi
atunci, dacă sunt preluate corect, menţionând titlul cărţii şi autorul
acesteia, nu mai poate fi considerat plagiat.
Ofer spre exemplificare
cartea „Străbătând lumea” de Val Tebeica, apărută în anul 1962 la Editura Ştiinţifică, care mi-a
trezit un interes cu totul deosebit, încât am citit-o de două ori. Iată despre
ce este vorba în carte!
Era în anul 1908, când
cel mai mare club de turism din Franţa a organizat un concurs internaţional, în
care concurenţii, înscrişi 70, aveau de îndeplinit condiţii dintre cele mai
severe şi anume de a ocoli Pământul, mergând pe jos 100.00 km., urmând a fi
premiaţi cu câte un franc pentru fiecare km. parcurs pe jos. După o intensă
pregătire, care a durat doi ani, cu antrenamente şi tehnici de mers ziua şi
noaptea, în diferite anotimpuri, au pornit şi patru români într-o călătorie
fascinantă, dorind a cunoaşte miracolul acestei lumi.
Cu dorul de acasă mereu
în suflete, cei patru români aveau să facă cunoscut în întreaga lume frumuseţea
folclorului românesc. Erau îmbrăcaţi în costume populare româneşti, cântau la
diferite instrumente tradiţionale, oferind prin locurile pe unde treceau
spectacole de folclor, prilej de a mai câştiga şi ceva bani necesari
continuării călătoriei. Şase ani a durat periplul lor în jurul lumii, traversând
trei oceane, şapte mări, de şase ori Ecuatorul și trecând prin 1.500 oraşe din
74 ţări. Pe timpul traversării oceanelor şi mărilor călătorii trebuiau să
parcurgă pe puntea vaporului aceeaşi distanţă, în circuit închis, pe care ar fi
mers pe pământ, având fiecare la picior un aparat cu înregistrarea kilometrilor
parcurşi.
În marea lor aventură,
cei patru români aveau să întâlnească, în multe ţări ale lumii, pe mulţi
compatrioţi, care i-au ajutat cu bani şi alimente, manifestându-şi, cu inima
deschisă şi cu ochii înlăcrimaţi imensul dor de acasă.
În ceea ce priveşte
turismul românesc, acesta era inexistent la acea vreme, în perioada anilor 1910
– 1916, faptele temerare ale celor patru turişti români însemnând o adevărată
piatră de hotar la temelia acestuia. Spre deosebire de alţi concurenţi, dintre
care cei mai mulţi au abandonat, doar trei reuşind să parcurgă 60.000 km, românii noştri
au parcurs 100.000 km.
în şase ani, timp în care au rupt 497 perechi de opinci, au deteriorat un număr
de 28 costume populare, dar au reuşit să alcătuiască o imensă colecţie de
numismatică, filatelie, albume cu autografe ale unor şefi de state şi guverne şi
multe suveniruri, pe care le-au adus în ţară.
Desigur, această
călătorie lungă şi grea în jurul lumii a însemnat şi un preţ dureros, prin
moartea a trei din cei patru români: unul a căzut într-o prăpastie în China, al
doilea a decedat în India de boala malariei, al treilea, având picioarele
degerate, a rămas într-un spital din Florida - S.U.A., cu dorul patriei în
suflet, neştiind dacă o va mai putea revedea vreodată.
Dintr-o relatare a unei
reviste italiene, reiese că, după multe peripeţii, a rămas un singur concurent,
Dumitru Dan (din Buzău), care a ajuns la Paris, unde a trăit adevărata
satisfacţie de-a fi întâmpinat de multe personalităţi, de turişti şi de
sportivi, luând parte la o mare ceremonie festivă, organizată ca pentru un
campion mondial.
Prezentându-şi raportul,
cu toate etapele călătoriei, oficialii i-au acordat premiul de 100.000 franci,
la care s-au mai adăugat încă 1.000 franci, promiși de directorul general al
expoziției internaţionale deschise atunci la Paris, vizitatorului care întreabă de un produs inexistent
în expoziția a tot ce a creat mintea şi mâna omenească. Dumitru Dan, văzând cât
de uzate îi erau opincile, l-a întrebat pe directorul expoziţiei: „Opinci
aveţi?”, însă acesta nu auzise de o asemenea încălţăminte şi i-a dat pe loc
suma promisă.
Astfel se încheie
fascinanta poveste a eroilor noştri, care, cu un nemărginit dor de acasă, de
patria natală, au înscris o pagină inedită şi importantă în istoria turismului
românesc.
5. Dorul românesc
Dorul românesc este un capitol dintr-o altă carte, „Zodia Leopardului”, de Octavian Luţaş [1], a cărei lectură m-a
impresionat în mod deosebit. Redau, în rezumat, conținutul acestei cărți.
Eroul cărții este profesorul Emil Pop din Beclean pe Someș, care,
pentru o perioadă, pleacă să profeseze în orașul Lubumbashi, regiunea Shaba din
Republica Zair, ca urmare a acordurilor de cooperare ale României cu această
ţară în curs de dezvoltare de pe continentul african.
Tânărul profesor de matematică Emil
Pop trăiește coşmarul distanţei copleşitoare de 10.000 km., la care se
afla faţă de patria natală şi 2.000
km. faţă de capitala Kinshasa.
„După
ore, îl aşteptau cei patru pereţi ai camerei în care locuia, cunoscându-i toate
unghiurile, denivelările şi crăpăturile zidăriei, în care în fiecare seară
începea spectacolul unor mici şopârle ce urcau uimitor pe verticală, apoi se
lansau în curse incredibile pe tavan, sfidând orice legi ale gravitaţiei. Emil
le urmărea, simţindu-le parcă în palmă corpurile lor reci, gelatinoase, căci
era acel târâm al reptilelor şi al batracienilor. Era şi celebrul ţânţar pe
care profesorul îl identifica prin poziţia sa oblică pe perete, deci era acel
purtător al microbului care provoca acea cruntă boală a malariei. Orăcăitul
broaştelor din smârcurile formate de ploi li se adăugau ţipetele sinistre ale
animalelor şi păsărilor de noapte, care sfâşiau liniştea. În acest peisaj
sonor, un lătrat al unui câine sau un cântec de cocoş îi apăreau ca intermezzo-uri
liniştitoare, dar niciodată n-a putut identifica acea pasăre care i-a cauzat
cele mai multe insomnii, fiind aşezată undeva pe un copac apropiat, de unde
luni de zile era ca un metronom al nopţii, când la intervale de o secundă
scotea sunete de rezonanţă metalică ca un instrument de percuţie.(…)
Dar
câte gânduri şi doruri îl stăpâneau în acele nopţi, parcă infinit de lungi, în
care şi-o imagina pe soţia lui Silvia trebăluind prin casă, gătind, spălând sau
stând la masă şi pregătindu-şi temele pentru a doua zi, ea fiind profesoară de
biologie. Sigur că nici ei nu-i era uşor singură cu casa, cu copiii, cu şcoala
şi, de bună seamă, se gândea şi ea mult la el, la Emil, la soţul ei drag, care
atunci, când cu greu adormea istovit de nelinişti şi de un dor nemărginit, se
visa acasă, la Beclean
pe Someş, în mijlocul celor dragi, cu Silvia şi cu copiii. Popasurile acelea
imaginare erau tonifiante pentru Emil.
Seara,
înainte de culcare, atunci când cerul era senin,îl privea, cu toate
constelaţiile sale, şi îşi zicea că poate, la acea oră şi ai lui acasă priveau
cerul şi atunci îl cuprindea, ca un fior, marele său dor de acasă.”
Nemaisuportând acest coșmar
terifiant, Emil trimite Ambasadei României din Kinshasa un memoriu, în care cere,
fie anularea sau întreruperea contractului cu instituţia abilitată, fie s i se
permită soţiei sale Silvia să vină alături de el, pentru a fi încadrată pe
postul de biologie vacant. S-a decis
Sosirea Silviei, femeia vieţii sale,
a însemnat pentru Emil stingerea într-o mare măsură a dorului de acasă, ea
având darul de a-i risipi coşmarurile şi de a-i reda liniştea, de care avea
multă nevoie. A înţeles, pentru prima oară, ce înseamnă comunicarea într-o
căsnicie, în idei şi sentimente.
Situaţia deveni din nou dramatică, Silvia
contractând o boală nemiloasă, malaria. Emil se adresă din nou Ambasadei
României din capitala Zairului, al cărei secretar îl mai ajutase. Era domnul
Octavian Luţaş,
însuși autorul acestei cărţi.
Ajuns la Ambasadă cu soţia, profesorul
Emil avea faţa congestionată, de o paloare neobişnuită. În timp ce soției i se
făcea un consult medical, el își destăinui durerea debordantă adunată în
adâncul sufletului de atâta vreme, neliniștit de starea soţiei sale care se
deteriora pe zi ce trece. Izbucni apoi într-un plâns înăbuşit. „Oare aici îi este dat Silviei mele să moară?
Nici măcar să nu-i fie la creştet copiii, când va coborî în mormânt, sau
credeţi că aş putea să-i transport sicriul acasă? Am auzit că e foarte
complicat (…). Vai, câte gânduri negre mă stăpânesc de zile şi nopţi şi nu mai
ştiu ce să-i spun soţiei mele Silvia, mama lui Sorin şi Cristian! Soţia mea
muribundă în Africa, la
Ecuator, pradă nemiloasei boli a tropicelor, iar eu neputincios
în faţa ei!”
Reprezentantul ambasadei îl încurajă
și apelă la un medic din capitala Kinshasa, decorat de preşedintele Republicii
Zair cu „Ordinul Leopardului” pentru serviciile aduse patriei sale adoptive.
Ştia că este european, că trăieşte în acea ţară de peste 35 de ani, că este
căsătorit cu o autohtonă, cu care are nouă copii. Doctorul Gassman era
considerat cel mai bun specialist în boli tropicale şi avea cabinetul şi
locuinţa în centrul capitalei.
Doctorul, povestește autorul, era „un bătrân înalt, voinic, de peste 65 de ani,
cu o barbă lungă, albă, care ne dădea imaginea unui sihastru din Carpaţi, deşi
ne aflam la Ecuator. Ne-a poftit în cabinetul său, în care am avut sentimentul
că am intrat în cabinetul unui alchimist, ce avea o atmosferă de pe vremea lui
Faust şi nu a unui medic din secolul XX.”
Este emoționantă întâlnirea dintre
doctor și pacienții săi…
„Dar…
în momentul în care a cerut date ale pacientei, a tresărit la răspunsurile
acesteia, locul naşterii, naţionalitatea, domiciliul, actul de identitate şi
tremurând a scris iar cu mâinile tremurânde şi-a scos ochelarii, cu ramele
groase, pe care i-a pus pe masă, apoi cu o voce domoală, în dulcea limbă a lui
Eminescu, întrebă: «Ce e nou pe la
Beclean pe Someş?»
Uimitor,
rostise acele cuvinte pe româneşte, scuzându-se că în decursul celor 50 de ani
a mai uitat unele cuvinte din limba pământului în care s-a născut.
Aşa
aveam să aflu că a văzut lumina zilei chiar în Beclean pe Someş, că
evenimentele războiului demenţial îl făcuse să plece în Belgia, unde a trăit
calvarul ocupaţiei hitleriste, după care a luat drumul continentului negru. O
singură dată a mai văzut Europa, la căsătoria unui fiu al său, la Bruxelles.
Despre
negrii, care îl adulau, medicul spune că au sufletul alb, iar oamenii albi îl
considerau un excentric ciudat. Doctorul a rămas uimit când l-am întrebat care
este onorariul, la care el a replicat categoric: «Oare nu v-am spus că m-am
născut în România?, iar întâmplarea face ca pacienta să fie chiar de pe Someşul
care mi-a legănat copilăria, cu cântecele, doinele şi dorurile sale de casa
părintească, de care mereu şi mereu mi-e atât de dor. N-am să iau bani
niciodată de la compatrioţii mei din România», dar ne-a cerut un singur lucru,
să revenim pentru a consulta pacienta şi ce bucurie când situaţia Silviei s-a
ameliorat în mod miraculos în urma tratamentului prescris, iar după o lună cei
doi soţi erau gata de plecare în ţară, în România, acolo, la Beclean pe Someş”.
6.
Epilog
Fiecare plecare de acasă, înseamnă a
muri câte puţin, iar fiecare întoarcere acasă, înseamnă o renaştere. (Autorul)
„Cu fraţii la celalalt capăt al
Europei și cu străinii de noi în toate părţile, apţi cu cea mai înaltă civilizaţie
și siliţi de a trăi de la o bejenie la alta, oricare alţii s-ar fi risipit în
lume. Pentru mai puţin se părăsesc și cele mai dulci patrii. NOI AM RAMAS !
Cu sabia în mână, de strajă la toate
zările, iar când s-a frânt o clipă, ca să se lege din nou tainic oțelul, am întins
brutalităţii arma subţire a inteligenţei noastre.
ȘI IATĂ, SUNTEM TOT ACASA ! (Nicolae
Iorga, „Istoria poporului român”)
💙💛💓
4. Gânduri și amintiri izvorâte din dorul de acasă
Marian Malciu
Expresia „Dor de-acasă” m-a dus cu gândul, pentru început, la un
aspect oarecum străin mie. Străin pentru că am avut senzaţia că dorul de casă
poate fi doar o stare de spirit a celor plecaţi departe de localitatea în care
îşi au domiciliul, în alte zone ale patriei ori în alte ţări sau continente,
date fiind anumite împrejurări ori alegeri personale, cu motivaţii adânci,
conjuncturale, fie ele de natură politică, religioasă, socială, intelectuală,
materială sau sentimentală. Ideea ori propunerea de a scrie un material despre
„dorul de-acasă” m-a provocat şi, mai mult decât atât, m-a surprins, pentru că
am descoperit înlăuntrul meu o stare latentă de dor nelămurit, care a fost
stârnit la simpla pronunţare a expresiei mai sus amintite.
Aşadar, meditând
atent, am avut senzaţia că şi în mine există dorul de acasă, dorul de locul
copilăriei mele cu tot ce presupune acest areal: părinţi, fraţi, primii
prieteni, jocurile copilăriei, bătătura casei cu ceea ce înseamnă aceasta. Şi
cum să nu-ţi alerge gândurile spre văi şi poieni, spre râul în care te-ai
bălăcit până ai învăţat să înoţi, spre anumite întâmplări menite să aibă un rol
determinant în alegerea viitorului? Şi cum să nu-ţi aminteşti mireasma de izmă
pe care mama o semăna cu multă grijă în faţa casei printre atâtea alte flori ce
ne înseninau dimineţile prin curcubeul culorilor ce ni se dezvăluiau generoase
dinaintea privirilor? Fireşte, este un dor purtatpermanent, mai mult sau mai
puţin conştient, în suflet, este un dor exprimat sau nu, este acel ceva care nu
te lasă să uiţi de unde ai plecat, nu-ţi permite să dai uitării locul în care
ai văzut pentru prima oară lumina soarelui, lumina dragostei din ochii
părinţilor şi ai bunicilor, lumina învăţăturii primite de la primii dascăli,
lumina iubirii descoperite în primele idile ale vieţii. Este un dor înălţător,
un dor care te ajută, adeseori, să supravieţuieşti, să nu te laşi înfrânt de
vicisitudinile vieţii, să lupţi şi să mergi mai departe. Este dorul care te
duce în cele mai frumoase locuri şi momente ale copilăriei pentru a te
reîncărca sufleteşte cu energiile curate de atunci… Zâmbind, îmi amintesc cu
drag de casa bătrânească, de curtea mare şi de grădina prin care trebăluiam cu
sarcini precise, orânduite de mama ori de tata, potrivit vârstei pe care o
aveam, de acea grădină prin care cutreieram pentru a-mi împlini toate plăcerile
ori pentru a mă ascunde de părinţi să nu mă cheme pentru alte sarcini, care nu
se mai terminau, parcă, niciodată. Cum să nu-mi amintesc de acea grădină din
care evadam printr-o spărtură făcută de mine în gardul de sârmă şi lăstăriş,
hoţeşte, în mare secret, pentru a mă juca în râul şi în balta din vecinătate cu
ceilalţi copii de vârsta mea, vecini sau veniţi mai de departe să culeagă
lintiţă pentru raţe ori să spele animale şi preşuri...? Doamne, ce minunate
clipe trăiam atunci! Mă făceau să uit că a venit ora mesei şi că nu am terminat
treburile de care fugisem hoţeşte la joacă. Mă făceau să uit de mine. Eram
fericit! (…)
Dorul de-acasă îl port permanent cu mine oriunde m-aş afla.
Acolo, acasă,
unde m-am născut şi am crescut, acolo unde am fost elev 11 ani şi, mai apoi, am
lucrat în producţie câţiva ani, care m-au maturizat şi m-au pregătit pentru
viaţa de familist de mai târziu, chiar dacă aceasta s-a desfăşurat departe de
acele locuri, socotesc că nu este doar casa propriu-zisă şi curtea sau grădina,
ci este întreaga localitate în care s-au aflat toate aceste lucruri. Iar acum,
trăind de ani buni în altă localitate, dorul acela mă strigă şi mă îndeamnă să
merg periodic acolo, acasă, pentru că acolo, în acea localitate, am
petrecut, pe ultimul lor drum, ambii părinţi, un frate şi o soră, soţia,
bunicii, unchi şi mătuşi... Sunt mai mulţi cei din pământ decât cei ce trăiesc
pe pământ şi pe toţi i-am iubit pentru tot ce au însemnat pentru mine, acum
fiindu-mi dor de ei.
Acolo sunt
mormintele lor şi acolo ei mă aşteaptă să le aprind o lumânare, să le mulţumesc
pentru toată dragostea ce mi-au purtat, pentru toată învăţătura ce mi-au dat,
atât cât s-au priceput ei, mai mult ori mai puţin, dar cu câtă grijă şi
dragoste au făcut-o nu se poate uita în vecii vecilor, AMIN!
💙💛💓
FILIP CONSTANTIN: Privesc la unele dintre aceste
fotografii, și mă năpădesc amintirile copilăriei: mirosul de iarbă proaspăt
cosită, căzută în roua dimineții, soarele roșiatic ivindu-se falnic de după
deal, momentul acela de liniște sufletească; vacanțele de vară în care, copii
fiind, hoinăream zi de zi, fără a avea grija zilei de mâine; mirosul de fân
uscat, care te ademenește să te așezi și să intri în lumea viselor, atâtea
amintiri frumoase. Păcat că acum putem fi acolo, acasa, doar prin amintiri și
fotografii, din cauza celor ce își bat joc de țara asta frumoasa!
Multumesc, Da Dobrean, pentru inițiativele și activitățile susținute și să o țineți tot așa în continuare.
Multumesc, Da Dobrean, pentru inițiativele și activitățile susținute și să o țineți tot așa în continuare.
💙💛💓
Mi-e dor…
de DORIN DUMITRIU
Mi-e dor de sat, de satul ce se stinge,
Îl părăsesc pe rând toți oamenii frumoși,
La fiecare poartă o biată mamă-și plânge
Copii plecați în țări străine, neîntorși.
Îl părăsesc pe rând toți oamenii frumoși,
La fiecare poartă o biată mamă-și plânge
Copii plecați în țări străine, neîntorși.
Mi-e dor și de ogorul negru aburind,
De pâinea mamei coaptă-n vatră,
Mi-e dor ,atât de dor să mai colind
Pe drumul vechi ,să calc pe fiecare piatră.
De pâinea mamei coaptă-n vatră,
Mi-e dor ,atât de dor să mai colind
Pe drumul vechi ,să calc pe fiecare piatră.
Mi-e dor și dorul asta doare tare,
Mi-e dor de bunii ce plecau la coasă,
Și sufăr mult că satul care astăzi moare
Nu mă mai face să mă simt acasă.
Mi-e dor de bunii ce plecau la coasă,
Și sufăr mult că satul care astăzi moare
Nu mă mai face să mă simt acasă.
Și azi când primăvara-i rece și ploioasă,
Când cad în ploi petale albe de salcâm,
Văd doar bătrâni cu o privire-ndurerata
Ce se grăbesc spășiți spre un tăcut tărâm.
Când cad în ploi petale albe de salcâm,
Văd doar bătrâni cu o privire-ndurerata
Ce se grăbesc spășiți spre un tăcut tărâm.
Se duc ca floarea de salcâm în vânt
De parcă nici n-au fost pe-această lume,
Și-n alte țări ,copiii lor plângând
Nu pot nicicum o lumânare a le pune.
De parcă nici n-au fost pe-această lume,
Și-n alte țări ,copiii lor plângând
Nu pot nicicum o lumânare a le pune.
Mi-e dor de sat, și dorul ăsta doare,
Privesc în jurul meu și mă cutremur,
Voi nu vedeți că satul nostru moare,
Că plâng bătrânii și salcâmii singuri?
Privesc în jurul meu și mă cutremur,
Voi nu vedeți că satul nostru moare,
Că plâng bătrânii și salcâmii singuri?
[1]
Constantin Noica, „Introducere la dor, în „Cuvânt împreună despre rostirea
românească”, Editura Humanitas, 1996,, p.247
[2]
Constantin Noica, „Revenirea la dor și despărțirea de el”, în op. Cit., p.
388-389
[3]
Constantin Noica, „Despărțirea de cuvinte”, în op. Cit., p. 393
FELICITARI!
RăspundețiȘtergere