„Amintire,
amintire, tu singură eşti o realitate sufletească”
Gala Galaction
Articol publicat in „Mesagerul de Covasna”, 22 martie 2021
Volumul
apărut în 2013 La
obârşie, la izvor…Convorbire la Subcetate (vol.I), semnată de
cei doi autori, mi-a fost dăruit la Topliţa şi poartă data 18-19 iulie 2013.
Nu-i întâmplător nici textul autografului: Domnului Nicolae Bucur o invitaţie în universul satului
nostru prin amintiri, în poveste. Cu respect, Doina şi Vasile Dobreanu. Cele
26 de dialoguri-confesiuni cu oamenii locurilor natale, majoritatea stabiliţi
acum în alte zone ale ţării sau peste hotare, devin tot atâtea evocări de o
rară sensibilitate. Amintirea zilelor bune e de multe ori o mângâiere în
ceasuri triste – cum avea să spună M. Sadoveanu. La Editura „Cezara Codruţa
Marica” Târgu-Mureş în 2014 a apărut La
obârşie, la izvor…Convorbire la Subcetate (vol.II), participând
la convorbiri 28 de persoane. În anul 2015 pentru vol. III s-au realizat
dialoguri cu 24 de persoane. În anul 2016 sub semnătura celor doi autori deja
pomeniţi va vedea lumina tiparului la aceaşi editură vol. IV. Convorbirile la Subcetate de
această dată are o prezenţă de 28 de persoane de diferite categorii sociale:
medici, ingineri, magistraţi, jurişti, economişti, învăţători, profesori, cadre
militare, elevi ş.a. Reiese şi din aceste „dialoguri” acel adevăr pe care I.
Slavici avea să ni-l împărtăşească: „Nu este în viaţa aceasta mulţumire mai
curată decât aceea când un om se întâlneşte cu alt om şi stând de vorbă se
găseşte pe sine însuşi.” Dar mai putem reflecta, răsfoind aceste „daruri” din
zestrea noastră spirituală, căci cartea a
rămas busola de intensificare a vieţii noastre şi acel mijloc de obiectivare de
înfrângere a graniţelor experienţei individuale şi asimilare a experienţei
colective în timp şi spaţiu.
Punându-mă în situaţia protagoniştilor onoraţi
de a-şi destăinui gândurile şi sentimentele, la anii bătrâneţii
recitindu-le amintirile,
acestea devin nostalgice umbre ale
acelor vremuri care pe atunci ne entuziasmau, dar care astăzi numai ne mângâie
în singurătate.
Printre cei care au participat la convorbirile din volumul al
III s-a numărat şi inginerul Gheorghe Trifan. M-am oprit
asupra acestei persoane, model de dăruire morală pentru obştea varvigeană, când
încă cartea era în faza pregătirilor pentru tipărire. Interviul apărut pe
internet şi datat duminică
18 octombrie 2015 l-am lecturat de pe blogul Asociaţia Culturală „Dobreanu” înfiinţată de
doamna prof. Doina Dobreanu în anul 2009. Tot aici avea să-mi apară o scurtă
relatare/cronică despre dialogul celor două persoane. Reiau aici pentru început
cele două aliniate, urmând ca pe parcurs să întregesc conţinutul, dându-i o
formă îmbunătăţită primei variante.
Am lecturat cu plăcere şi cu o deosebită satisfacţie
materialul/interviu realizat la Subcetate cu distinsul inginer Gheorghe Trifan.
Această modalitate de-a răscoli /scormoni în zilele noastre „lucrurile vechi”
este un mod de o mai adâncă înţelegere a prezentului, acesta
având încorporat în
el tot trecutul şi atât de necesar de-a ne prevedea viitorul.
Omul
a căutat dintotdeauna să-şi explice lucrurile, să afle cauza şi sensul înlănţuirii
lor, al devenirii. Avem menirea de-a sesiza şi înţelege esenţele din jurul
nostru, a trainicului din lucruri, din viaţă, a generalului, a totului. Din
păcate realitatea ne-a răsturnat de multe ori proiectele, idealurile, dar
niciodată nu ne-au şters amintirile…Şi aşa cum se destăinuie domnul
inginer, niciodată nu
vom uita clipele trăite în anii copilăriei.
Traspunem începutul materialului Doinei Dobreanu purtând
titlul Convorbirii cu
inginerul Gheorghe Trifan, la Subcetate (subtitlul Fragment din
viitoarea carte ,,La obârşie, la izor…3 –
Convorbiri la Subcetae”, de Doina şi Vasile Dobreanu).
– Doina Dobreanu: ,,Acasă” nu e un loc anume. ,,Acasă” e un sentiment. Ce stare de spirit trăiţi, domnule Gheorghe Trifan, când vă întoarceţi la casa părintească din Subcetate ? Spuneţi că şi clopotele de la biserica din sat au un sunet, o reverberaţie şi un ecou aparte.
– Gheorghe
Trifan: Da! Vocea acelor clopote reprezintă, de fapt, vocea
acestui acasă. Te întâmpină, te primeşte, urându-ţi bun venit acasă. Am
convingerea că şi un astfel de sunet, ascultat în mod constant în copilărie,
poate influenţa personalitatea în formare a fiecăruia dintre noi. L-am auzit
chiar şi când sălăşluiam în burtica mamei…
Un
alt aspect al noţiunii de acasă este dat de câmpurile energetice ale pământului
natal. Te naşti şi creşti într-un spaţiu cu specificităţile sale energetice:
anumite lungimi de undă, anumite frecvenţe, anumite forţe energetice ale
mediului natural, geografic şi climatic. Şi cel mai important, aura energetică a
simţămintelor celor ce ne-au dat naştere şi ne-au crescut. Mama şi tata ne
acopereau cu energia lor protectoare chiar şi de la distanţă. Pot afirma, fără
tăgadă, că îmbogăţirea spirituală a unui om este strâns legată de mediul natural şi social
în care creşte şi se formează ca om…Bogăţia spirituală a unui copil crescut la
ţară este foare mare, mai ales când şi părinţii iubesc, înţeleg şi protejează
natura…
*
Inginerul Gheorghe Trifan evidenţiază că binele aparţine
copilăriei, restul este o luptă, o permanentă luptă. Se spune că tinerii
trăiesc din viitor, bătrânii din trecut, şi la mijloc bărbaţii luptă.
Nu putem să nu-i cităm şi mărturisirea atât de reală a
intervievatului când spune: ,, Înţelepciunea
populară ne lipseşte mult astăzi, capacitatea celor vechi de a
înţelege şi a decide dinlăuntrul fiinţei lor, fără judecăţi de gen analiză şi
sinteză, depăşeşte forţa minţii noastre de azi (…) Capacitatea de înţelegere
veche; veche, ca drumul de ţară. În lipsa norocului, cunoaşterea este
temelia binelui”. Interlocutorul judecă şi prin acea prismă dialectică, precum
progresul civilizaţiei este ca o urcare pe două scări. Scara cunoşterii şi
scara existenţei. Finalul acestui urcuş este un compromis dureros pentru
civilizaţie. Mai aflăm, un lucru atât de bine cunoscut, fiinţa umană nu se poate forma fără
muncă şi fără efort.
Reţinem şi această reflecţie, gândită, probabil, în acel atât de îndrăgit mediu
rural: „Binele este
ca traista ţesută şi plină cu compasiune, înţelegere, dragoste, iubire,
respect, hărnicie, dorinţă de cunoaştere, curiozitate, contemplare, etc., atribute în temeiul
cărora omul are capacitatea de a se opri singur la hotarul dintre bine şi rău,
dintre moral şi imoral.”
Se spune că toate virtuţile cetăţeneşti, toate virtuţile
poporului din dragostea pentru copii s-au născut. ,,Copilăria şi junia sînt
singurele chei pentru dezlegarea enigmelor bărbăţiei într-o naţiune sau în
totalitatea umană” (B.P. Hasdeu). ,,În copilărie se construieşte matricea
spirituală a fiinţei umane…Amintirea copilăriei cu siguranţă are puterea de
balsam, dar şi de energizare”, spune Gheorghe Trifan. Preţiosul nume de părinte se cuvine
unui tată sau unei mame de familie ce ştie creşte copii… reiese dintr-o gândire pedagogică.
Invitatului Convorbirii
la Subcetate îi mai extrag nişte reflecţii legate de acestă
temă. ,,Cert este că în vremurile ,,acelea”, plăcerea de a descoperi frumuseţea fiinţei umane ne-a fost
insuflată de părinţi, tuturor.” Cu alte cuvinte, am zice, soarta
părinţilor este cea care pregăteşte pe cea a copiilor săi. ,,Ştiu sigur că am
preluat de la fiecare om cunoscut ceva bun, şi aşa am înţeles că voi fi nevoit
în viaţă să învăţ mereu, zi de zi.” Voi reţine ca un motto vorbele
ing. Gheorghe Trifan pentru tot ce-am relatat până acum: ,,Binecuvântarea primită de la părinţii
mei rămâne valenţa supremă din viaţa mea”.
Din dialogul-confesiune, am selectat, evident, doar câteva
dintre întrebările moderatorului şi răspunsurile celui invitat. Supunem
atenţiei şi pe acesta.
– Doina
Dobreanu: Părinţii dumneavoastră au fost nişte oameni care au
făcut să înainteze corabia lor şi au răzbit prin pasiunile lor, susţinute de
muncă, iubire, perseverenţă, curaj…Care au fost pasiunile lor, care sunt
pasiunile dumneavoastră domnule inginer?
– Gheorghe
Trifan: Da! Cred că omul fără o pasiune este ca şi omul fără
credinţă. Nevoia de pasiune este ca şi nevoia de credinţă. Lipsa unei pasiuni
ne grevează ca un handicap (…) Eu cred că moştenesc câte ceva de la amândoi.
Ador să şurubăresc în
timpul liber. Amândoi credincioşi, ne-au crescut în spirit creştin, şi mă bucur
de asta.
Lipsa unui crez face viaţa searbădă; lipsa credinţei, indiferent
care ar fi ea duce la ambiţii demolatoare de suflet, ca de altfel şi greşita
înţelegere a credinţei… Şi el, (tata n.n.) şi mama urau posibilitatea de a
pierde ceea ce dăduse stabilitate, forţă şi linişte vieţii lor.
Voi mulţumi întotdeauna celor de la Subcetate, pentru ce mi-au
dăruit şi mă voi închina mereu înţelepciunii locurilor şi oamenilor de acolo.
Cu siguranţă, sunt locuri binecuvântate!
*
Auzeam pe cineva spunând că amintirile persistente sunt cele mai
vechi şi că „haosul amintirilor dispare, în parte, în muzee”. Dacă amintirea e
sora dorului, ea devine acea parte a vieţii de care nu ne putem despărţi,
sperând a nu ofili cu trecerea anilor. Aşa ceva se desprinde din convorbirea care a
avut loc între profesoara Doina Dobreanu şi inginerul Gheorghe Trifan. Aceste
întoarceri în trecutul frumos au o
precădere/ prioritate, fiindcă, în vreme ce speranţele sunt efemere, amintirile perpetuează
impresiile, trecându-le altora prin grai sau prin scris.
Dacă aprofundăm studiile istorico-filozofice vom constata că
nici în teoria existenţei, nici în cea a cunoaşterii, respectiv în cea a
axiologiei, adevărul nu
se ordonă, se cucereşte argument cu argument, dovadă cu dovadă.
În scrierea autorilor La
obârşie, la izvor… Convorbire la Subcetate se fac nişte
referiri care trezesc interes şi captează atenţia, în primul rând, unei
generaţii ca a mea. Pentru noi asemenea ,,amintiri”, reflecţii, „vorbe de duh”,
pilde, parabole îşi păstrează actualitatea. Să pomenim câteva : „Durerea
ca şi munca este grea”; „Copilul rănit sufleteşte se vindecă greu !”; ,,Omul
necăjit se cunoaşte după paşi”; ,,De acum înainte, din tine tu faci om – Să nu
uiţi asta niciodată!”. M-aş bucura ca şi generaţia mai tânără să parcurgă şi să
adâncească asemenea texte şi comentarii memorialistice, pline de învăţătură.
Şi toate acestea pentru că amintirile sunt acele suvenire care
trebuie neîncetat chemate în memoria noastră. Aici s-a regăsit şi inginerul
varvigean Gheorghe Trifan, rememorând cele mai bune şi frumoase zile din viaţa
sa, dar şi acele momente ale mângâierilor în ceasurile triste.
Când cineva a trecut de vârsta speranţelor, se spune, se
refugiază în lumea amintirilor. Vreau să
cred, că nu şi în cazul de faţă. Pentru că o „reîntoarcere în timp” nu-i
îndreptăţită decât atunci, când scoate în evidenţă elasticitatea unui destin,
adică toate acele adevăruri şi simţăminte pe care ,,personajul” le-a trăit cu
pasiune. Adaug şi delicata remarcă, că ,,am gustat” în relatarea d-lui inginer
şi considerentele anecdotice ale amintirilor.
Se spune, că cel mai mare profesor de dragoste este
singurătatea, iar cel mai bun profesor de certitudine este îndoiala. Referitor
la considerentele de aici rămân la ideea că evocarea întâmplărilor din aceste
aduceri-aminte cuceresc prin sinceritate, patosul exprimării şi mesajul
concludent.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu