1. În curând, o nouă carte
2. Reuniunea membrilor RECOMESPAR la Crișeni, jud. Harghita - 18 oct. 2014 - la Muzeul Pălăriilor de Paie:
2. Reuniunea membrilor RECOMESPAR la Crișeni, jud. Harghita - 18 oct. 2014 - la Muzeul Pălăriilor de Paie:
http://www.recomespar.ro./harta.html
3. Marius Matei, etnograf, muzeograf, colecționar, interpret de folclor muzical
1. DOINA DOBREANU, VASILE DOBREANU,
LA OBÂRŞIE, LA IZVOR…, vol. II, Cuvânt
înainte de Valentin Marica, Postfața de Doina Butiurcă, Editura
„Cezara Codruţa Marica”, Târgu-Mureş, 2014
CONVORBIRI LA SUBCETATE, cu:
Maria - Minerva Adam
(n. Pop)
Lucreția Checec
(n. Urzică)
Dan Cotfas
Daniel – Tudor Cotfas
Petru Cotfas
Aurel Dobrean
Iulia Dobrean
Petru
Gafton – in memoriam/ 8
Aurel-Dan Dobrean
Ana-Alexandra Dobrean
Emanuela Dobrin
Iulia Dumitru (n.Hanga)
Nicolae Hurubă
Gheorghe Laczko-Cotfas
Leontina Mărginean
(n. Bordea)
Teodora Mîndru
Cosmina-Marcela Oltean
Livia Panciuc
(n. Hurubă)
Petru-Cristian Popa
Ioan Roșca
Alexandru-Manole Rusu
Zorel Suciu
Dan- Lazăr Trifan
Ioan Țifrea
Gavril
Urzică – in memoriam
Mihail-Mircea Urzică
Radu Urzică
Maria Vuc
(n. Dobrean)
2. Reuniunea membrilor RECOMESPAR la Criseni, jud. Harghita - 18 oct. 2014 -, la Muzeul Pălăriilor de Paie
CUVÂNT ÎNAINTE I
Dr. MARICA VALENTIN,
Senior editor la Radio Târgu-Mureș
Este, acum, prin această nouă
serie de interviuri, și mai încărcată în semnificații starea de jurământ față
de locul nașterii pe care o mărturisesc fascinant Doina și Vasile
Dobreanu. Monografia satului pe care o scriu cu inspirația,
consecvența, temeinicia și afectivitatea intelectualului adevărat, își adaugă
noi unghiuri de abordare. Paginile, din remarcabile demersuri editoriale
anterioare, venind din documentele de necontestat ale arhivelor, din râvna
cercetării științifice, coexistă, acum, prin savoarea confesiunilor celor
intervievați, cu o stea de taină,
reverberând – cum consemna Vasile Avram în Timp
și destin la Noul Român – împlinirea
unui destin în bolțile veșniciei, identificabil în cele din urmă cu traseul
unei credințe. Rostindu-și viața în infinitul zărilor, în șuvoiul trăirilor
atât de nuanțate, cei intervievați reușesc, deodată, cu un uluitor firesc, să
se reîntoarcă în împărăția luminii dintâi, cea a nașterii; retălmăcindu-se în
revărsările aducerilor-aminte, în contopiri celeste și telurice, îngânând un
cântec al Învierii, precum altădată preabunul Ioan Alexandru: Satul se coace-n cuibul lui ceresc/ Miroase
a smirnă și a omenie/ Miroase-a-nviere și-a curat/ Miroase a om scăpat în
veșnicie...
Despre omul scăpat în veșnicie vorbesc cărțile scrise la Subcetate, prin
vrednicia domnilor profesori, urmând traseul
unei credințe și vrerea de a institui adevăr și frumusețe, știind că Acolo,
sub zariște cosmică, pe boaba de grâu
este întipărită fața lui Hristos, că atunci când Iisus murea – imaginea apare
în Isus-Pământul, eseul lui Lucian
Blaga – lumea de argilă dobândea suflet divin.
În succesiunea mărturisirilor, sub o
formă sau alta, dar mereu într-un fior cald, este invocat sufletul divin al
satului, devenind pentru cel plecat iconostas, reazăm, legătură permanentă,
vie, cu cei de-acasă, destin continuu, belșug
de subînțelesuri. Astfel, departele devine aproapele..., formele de relief
ale geografiei fizice devin, sugestiv, forme de relief ale unei geografii a
permanențelor afective. Zestrea leagănului natal, inefabilul acesteia, rămâne
de neînvins. Ceea ce școala românească
sau străină au adăugat –argumenta marele Blaga în Elogiul satului românesc -
cred că n-a putut să altereze prea mult o substanță sufletească modelată după
niște tipare cu atât mai efective, cu cât se impuneau mai inconștient și mai
neîntrerupt.
Veghind pe coasta de vest a
Peninsulei Iberice, chinuit de un anume dor de țară, într-o atmosferă încărcată
de fulgere latente (avea să
izbucnească cel de-al doilea război mondial), Lucian Blaga își amintește de
locurile natale în care izvoarele se deschid și apa are umbră, găsind dezmierdare în slava înrourată a
Vlahiei, în reavăna ei dumbravă, exclamând: Om
de pădure sunt și-mi place frunza...
Cei reuniți în această carte tandră,
în teritorii de cuvinte euharistice, în răscolirea frumoasă a dorului de
izvoarele ce se deschid și de apa ce are umbră, îi repetă, credem, poetului
versul: Om de pădure sunt și-mi place
frunza. În hlamida vieții lor, în valuri de zgomot sau tăcere, între
mângâieri și deziluzii, printre lungi așteptări, bat ritmic fereastra, cumpăna,
crucea, poarta, puntea de peste apă, Calea Laptelui și stelele, biserica și
școala, jocurile copilăriei, truda părinților pentru ca anotimpurile să dea
rod, ca ciorchinii grei și mari, în
rânduială și aureolă. De aceea, cartea INTERVIURILOR
DE LA SUBCETATE se încarcă în curată poezie; și nu o putem citi și comenta
decât în acest registru. Ce dezmierdare,
tocmai în era vidului! Ce dezmierdare prin regăsirea de sine a
ființei!
💖💛💙
CUVÂNT ÎNAINTE II
Conf. Univ. Dr. DOINA BUTIURCĂ,
Universitatea Petru Maior din Târgu-Mureş
Ne-o demonstrează cel de al doilea volum semnat de
Doina Dobreanu şi Vasile Dobreanu. Tema istoriei locale, a istoriei de familie
este rememorată prin dialoguri-confesiune emoţionante, memorabile, pline de un
sentiment netrucat al identităţii fiinţei, indiferent de timp şi spaţiu,
indiferent de vârstă. O amprentă a spiritului-matrice care a definit
dintotdeauna mentalitatea oamenilor din Subcetate conferă coeziune memoriilor,
punând în evidenţă valorile autentice ale unei mentalităţi inconfundabile,
născută din iubirea aproapelui şi din pioşenie etc. Din perspectiva acestui mod
de a fiinţa sunt evocaţi părinţi, dacăli, oameni ai
locului. Părinţii înseamnă „viața, educația religioasă, sfaturile de
comportare civilizată acasă, la școală cu profesorii și colegii, în societate”
(Laczko-CotfasGheorghe). Modelează personalitatea tânărului pentru a reuşi în
viață, pentru a merge „mai departe decât ei” (Cotfas Dan Tudor); părinţii
sunt „icoane sfinte și sunt cu adevarat nemuritori” (Leontina
Mărginean), lor „le datorăm formarea noastră ca oameni” (Lucreţia Checec),
aplecarea spre tainele lumii, spre cunoaşterea profundă a lucrurilor. Părinţii
satului patriarhal sunt evocaţi prin „marea sete de cunoaştere, aviditatea cu
care citeau, urmăreau ştirile, citeau ziarele, ascultau radioul, cu care
urmăreau învăţatul nostru”; mama poartă „ceva misterios în fiinţa ei, ceva
supranatural, ceva divin” (Trifan Dan-Lazar), este „cea care ne adună
în jurul ei” (Rusu Alexandru Manole) etc.
„Acasă,
la izvor” înseamnă misterul irepetabil
al „relaţiei” dintre părinţi şi copii, comuniunea în a cunoaşte („Învăţau cu
noi. Noi învăţam de la ei, ei învăţau ce învăţam noi”, Trifan Dan-Lazar), comuniunea cu fraţii
şi surorile („Domnea în casa noastră o atmosferă de liniște și pace deoarece relația
dintre părinții noștri era de armonie și înțelegere”, Nicolae Hurubă; „cel mai bine mă simt acasă, la Subcetate, cu
mama şi sora mea. Acasă este locul care îmi oferă linişte, energie şi îmi dă
mereu o stare de bine”,Mândru Todora) etc. „Acasă” este matricea unei vieţi: „cei șapte
ani de acasă nu pot fi supliniți de nicio facultate absolvită mai târziu... Pe
scurt: iubire, respect, bună-cuviință, omenie, măsură.” (Doina Dobrean), este spaţiul unde tânărul îşi înnoblilează
trăirea cu preaplinul sufletesc al părinţilor, pe care nu uită să îl poarte
aievea, în lume („Atât tata, cât și mama, erau niște oameni foarte
sufletiști. Erau în stare să-și lase treaba lor și să-și ajute vecinii și
prietenii, la nevoie”, Ţifrea
Ioan).
Ce
înseamnă casa părintească în spaţiul patriarhal? Este unul dintre subiectele
pline de substanţă ale volumului, prin reprezentările multiple ale
generaţiilor. Reprezentările de ordin arhitectural („este o
casă veche, construită în anul 1930, după arhitectura acelor vremuri, fără
filigorie, dar cu târnaţ. Într-adevăr, este printre puţinele case din lemn cu
arhitectură traditională din Subcetate care nu a fost modificată în timp”, Maria Minerva Adam), sublimul alchimiei dintre casa
părintească şi farmecul sărbătorilor de rit creştin, „alinarea dorului de părinţi”, „rigoarea
gospodăriei” tradiţionale (Iulia Dumitru), meditaţiile asupra relaţiei dintre
valorile patriarhale şi mercantilismul vremurilor („Casa
părintească, iată, a ajuns doar un subiect lacrimogen în infernala maşină de
făcut bani, un reper abstract, o piedică în calea celor care sunt obligaţi să
se îndepărteze!”, Zorel Suciu) etc sunt aspecte ale uni
tablou-document, monumental, emoţionant al vietii patrirhale, din satele
comunei Subcetate. Casa părintească este eternitatea unde spaţiul pare să-şi fi
pietrificat dimensiunile concrete, devenind spaţiu-document: „Casa
părintească de pe Dos”, „Aici, Între Pâraie,”, „pe Şăştină”, „în Poiană”, „în Centru”; lemnul casei „este coborât din muntele Bătrâna”
etc. Într-un timp patriarhal, clipa se dilată în formele pure ale
percepţiei noastre (Acasă „o zi poate însemna uneori mai
mult decât un an întreg”, Mandru Teodora). Timpul
este retrăit ca succesiune ciclică de stări, sărbători, activităţi, etape ale
vieţii particulare, peste care se cerne eternitatea.
Rememorarea lui „acasă” înseamnă rememorarea timpului trăit în spaţiul privilegiat
al copilăriei, al formării noastre morale, civice, intelectuale.
Confesiunea pendulează între trecut
şi prezent. De la Şcoala lui „acasă” au plecat să îşi reprezinte în lume, cu
nobleţe şi inteligenţă, moşii şi părinţii, dar mai ales neamul românesc,
intelectuali de elită: Ioan Ţifrea (profesor universitar la Universitatea
din Cluj), Minerva Adam (inginer
la Craiova), Lucreţia Checec (matematician şi cercetător consacrat, în domeniul
ştiinţelor „tari”), Aurel Dobrean, Iulia Dobrean, Leontina Mărginean, Livia
Panciuc, Maria Vuc (profesori de aleasă vocaţie), Mihail-Mircea Urzică (medic
veterinar), Zorel Suciu (artist plastic, etnograf), intelegenţe native (despre
Nicolae Hurubă revista „Aripile patriei”
scria în 1957: „Cine nu-l cunoaște la
noi, în unitate, pe sergentul Nicolae Hurubă, maistru mecanic de avioane? Sunt
doar câteva zeci de luni de când a montat primul avion, aproape tot atâtea luni
de când a schimbat primul motor de avion reactiv!...”), jurnalişti (Mîndru
Teodora), oameni de talent (înv. Dumitru Iulia promovează în Germania Nunta
tradiţională din Rupea).
Spirite plurivalente au tăiat
orizonturile spre noi deschideri intelectuale, promovând cu dreaptă măsură
cultura locală şi valorile universale: Dan-Lazar Trifan (matematician,
consultant internaţional senior în sisteme informatice la Quebec, muzician),
Emanuela Dobrin, expert în impozitare internaţională la IBM, Dr. Daniel-Tudor Cotfas,
Dr. Petru-Adrian Cotfas, cadre universitare, cercetători în domeniul energiilor
regenerabile, au pus Universitatea „Transilvania”
din Braşov „mai sus decât alte
universităţi şi pe picior de egalitate cu CERN, Vestas sau alte mari
organizaţii”, prin premiile câştigate la concursul National Instruments
România, la concursul mondial de la Austin, Texas.
Există alături de faţeta emergentă a
lui „acasă”, necesara imergenţă a inteligenţei umane, a vocaţiei predestinată,
parcă, să creeze, să promoveze adevăratele valori, în mediul care a
consacrat-o. Profesorul Laczko-Cotfas Gheorghe a dus pe culmile desăvârşirii
cunoaşterii în domeniul matematicii numeroase generaţii, dintre care
cercetători, profesori universitari etc. Doina Dobreanu şi-a făcut stagiul de „mucenicie”
deschizând drumuri solide spre cunoaşterea literaturii române şi universale,
folclor, teatru şi jurnalism, dar mai ales, spre promovarea valorilor autentice
ale satului românesc etc. Parafrazându-l pe Constantin Noica, a pornit de
„acasă” cu „vrednicia proprie” de a înţelege miracolul lumii şi a ajuns să
reactualizeze prin cercetările domniei sale – istoria locului, valorile,
tradiţia, oamenii atâtor timpuri trecute şi actuale.
Volumul de faţă este unul dintre
documentele solide ale unicităţii noastre (istorice, culturale, intelectuale,
morale) în multiplicitatea culturală a lumii.
💗💛💜
2. Reuniunea membrilor RECOMESPAR la Criseni, jud. Harghita - 18 oct. 2014 -, la Muzeul Pălăriilor de Paie
Din
nou despre robii frumosului
Astăzi, când
mărturiile culturii noastre populare devin tot mai rare și mai amenințate să
fie înstrăinate sau să dispară, oameni inimoși și entuziaști, cu iubire pentru
ceea ce reprezintă patrimoniul cultural etnografic al comunității locale în
care trăiesc, au avut inițiativa și curajul să realizeze colecții etnografice
particulare, create cu eforturi și sacrificiu, asumându-și datoria de a lăsa
ceva urmașilor din bunurile moștenite.
Aceștia sunt robii
frumosului, „singuratici și inimoși,
locuind în cele mai nebănuite colțuri ale țării, însuflețiți de o anume
conștiință a necesității păstrării valorilor spirituale, gata oricând să
renunțe la viața cotidiană pentru a mai salva o bucățică din sfânta lume a
satului tradițional”.[1]
Așa au fost
numiți ctitorii celor 73 de muzee și colecții particulare sătești (etnografice)
din România aflate în evidența Muzeului Național al Țăranului Român, dintre care
au fost selectate 25 de colecții/ muzee spre a fi prezentate în cartea „ROBII
FRUMOSULUI. Colecții etnografice particulare sătești din România”, apărută
sub egida prestigioasei instituții amintite, în anul 2012, la Editura Martor.
Începând din
anul 2011, majoritatea colecționarilor particulari sunt reuniți într-o
asociație: Rețeaua colecțiilor și muzeelor etnografice sătești particulare din
România (RECOMESPAR), al cărei președinte este domnul arhitect Eugen Vaida.
În zilele de
17, 18 și 19 octombrie 2014, membrii rețelei ne-am întâlnit la Crișeni, județul
Harghita, la Muzeul Pălăriilor de Paie al domnului Szocs Lajos.
Bucuriei de a ne revedea la Crișeni și de a afla noutăți
legate de activitatea colegilor din rețea, s-au adăugat multe altele, născute
din ospitalitatea gazdelor, familia Szocs Lajos, vizitarea muzeului din
Crișeni, vizitarea unui atelier de olărit din Corund, primirea albumului
„Tezaur bănățean” al tânărului nostru coleg, Marius Matei, din Timișoara...
Mă bucur să
avem în rândul colecționarilor nu numai oameni care se îndreaptă spre apusul
vieții lor, nostalgici ai unor vremuri apuse, când în satele noastre erau încă
practicate îndeletnicirile tradiționale și creatorii de artă populară lucrau la
întrecere, ci și tineri care își dedică viața, timpul, muncii de căutare și
cercetare, de colectare, recondiționare, păstrare și valorizare a obiectelor
tradiționale.
Unul dintre
aceștia este domnul Marius Matei, din Girocul bănățean, muzeograf la Muzeul
Satului Bănățean din Timișoara, dar și colecționar particular, al cărui crez
este de „a salva o părticică din sfânta lume a satului de odinioară”,
așa cum el însuși mărturisește. La el, „pasiunea s-a transformat în
competență pusă în slujba prezervării patrimoniului tradițional bănățean”
(Dr. Ana Pascu, MNȚR, București)
Crezul
domnului Marius Matei nu este singular, este cel care ne dă suflu, curaj și
entuziasm și nouă, celorlalți robi ai frumosului.
[1]
Eugen Vaida, Președinte RECOMESPAR, Nebunii
iubitori de frumos, în „Recuperări, restituiri, restaurări. Colecții
etnografice particulare din România”, Editura Martor, 2012, p.8
3. Marius Matei
Marius Matei își dedică viața, timpul, muncii de
căutare și cercetare, ca muzeograf la
Muzeul Satului Bănățean
din Timișoara, dar și muncii de colectare, recondiționare, păstrare și
valorizare a obiectelor tradiționale prin minunata sa colecție privată, „pentru a salva astfel o părticică din sfânta
lume a satului de odinioară”, așa cum el însuși mărturisește.
Cu dragostea sa pentru cultura bănățeană și cu
experiența sa de muzeograf, Marius Matei a realizat o colecție particulară
cuprinzând peste 1000 de piese de costum femeiesc și bărbătesc, bijuterii,
textile de interior etc. Este o colecție apreciată nu doar pe plan local și
zonal, ci și pe plan național și internațional. Amintim cele două premii
speciale ce i s-au atribuit la festivalul-concurs „Lada cu zestre”, organizat
de Centrul de Cultură și Artă al Județului Timiș și de Consiliul Județean
Timiș, expozițiile organizate cu colecția sa în diferite localități, culminând
cu cele de la Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” și Muzeul Național al
Țăranului Român din București, sau cu cea de la Gyula, la Centrul de Informare
și Documentare al Autoguvernării pe Țară a Românilor din Ungaria.
Marius Matei promovează arta bănățeană și prin
intermediul cântecului popular, fiind un apreciat interpret al folclorului din
această zonă etnografică.
(https://www.youtube.com/watch?v=ZvQ-sXEu8KU)
(https://www.youtube.com/watch?v=ZvQ-sXEu8KU)
„Astfel,
pasiunea s-a transformat în competență pusă în slujba preservării patrimoniului
tradițional bănățean” (Dr. Ana Pascu, MNȚR, București)
Această remarcă o ilustrează lucrările sale:
Bănățenii
de altădată. Album fotografic, 2013
Portul
tradițional – expresia unui neam,
Arc peste
timp (monografia comunei Giroc)
Tezaur
bănățean, 2014
Tot ceea ce Marius Matei face - și o face bine,
temeinic și cu pasiune - pornește și este întreținut de un anume crez, exprimat
în prefața cărții „Bănățenii de altădată. Album fotografic”: „Astăzi, în procesul de revenire la valorile
tradiționale este necesar să protejăm diversitata expresiilor culturale, să ne
promovăm originalitatea și identitatea ca certificat al creativității și
etnicității, cu atât mai mult, cu cât memoria este mereu exersată prin
păstrarea și crearea unor baze fotografice, iar, așa cum afirma George Vâlsan,
«ce ne-a rămas trebuie adunat în grabă și cu o sfințenie, oricâte sacrificii ne-ar
cere, fiindcă în acest material vom găsi certificatul de noblețe națională».
Noi, colecționarii reuniți în Rețeaua Colecțiilor
și Muzeelor Etnografice Sătești Particulare din România (RECOMESPAR), suntem
fericiți și mândri de a-l avea alături pe muzeograful și colecționarul bănățean
Marius Matei, tenace, curajos, întreprinzător, neobosit, visător, hotărât,
perseverent, trăsături care, susținute de tinerețea și pasiunea sa devoratoare,
îl vor susține în împlinirea crezului său.
„Inițiativele
unor colecționari precum Marius Matei, muzeograf-etnograf la Muzeul Satului
Bănățean din Timișoara, dar și acasă la el, în Girocul natal, împlinesc nevoia
de identitate culturală a omului
modern, confruntat adesea cu pierderea tradițiilor, în lupta cu avalanșa modelelor
străine. (…)
Când vom
conștientiza importanța acestor valori, nu vom pierde nici satul și nici
identitatea culturală a locuitorilor săi”. (Dr. Doina Ișfănoni, istoric de artă, cercetător etnolog, Muzeul
Național al Satului „Dimitrie Gusti”, București, în Marius Matei, „Tezaur
Bănățean, 2014, p,10, 12)
Prof. Doina Dobreanu
Prof. Doina Dobreanu
DAN-LAZĂR TRIFAN: Pregătind interviul pe care am avut onoarea să îl am publicat în ediția „Convorbiri la Subcetate”, 2 – 2014 – și traducerile lui pentru blog, am căutat îndelung să găsesc echivalențe în alte limbi a cuvântului DOR – pe care Doina l-a ales să îmi titreze interviul. Din 2014 încă mai caut, și continui să ‘experimentez’ sentimentul de « dor », adăugând mereu alte țări, alte locuri și oameni noi peregrinărilor mele.
RăspundețiȘtergereNu știu cum se face, că, uite, ajung recent la latinul « desiderium » - nu « desideratum » nici « desiderare » ci « desiderium » (ref: Analyse lexicographique et conceptuelle du „desiderium” dans l’oeuvre de Thomas d’Aquin , par Gianmarco Stancato) - care poartă în el sentimentul de a dori ceva ce nu mai avem și am dori mult să mai avem. Se apropie mai mult de « dor » dar încă îi mai lipsește mult pana la definiția românească , în care îți poate fi dor și de ce ai, la fel ca și de ce nu mai ai, și de locuri, și de persoane, și de obiecte, dar mai ales de o anumită stare de spirit, de un anumit sentiment. Dincolo de definiții, controverse și interpretări, rămân acum la simplitatea afirmației că mi-e dor de spiritul sărbătorilor din Subcetatea copilăriei, de Subcetate, de oameni Subcetății.
Sărbători Fericite si La Mulți Ani Subcetații si varvigenilor oriunde s-ar afla!