Prefața: Prof. Univ. Dr. Cornel
Sigmirean, Târgu-Mureș, 2016, 250 p.
Astăzi, 7 iulie 2016, la
Târgu-Mureș are loc lansarea cărții de debut a lui Valer Pol - Știucanu.
Am primit-o în dar cu câteva zile în urmă, cu următoarea dedicație: „Pentru
Doina Dobrean, o fiică distinsă a satului ardelenesc și o mare iubitoare a lui.
Cu prietenie, Valer Pol.”
Am citit cu nerăbdare această
cronică de familie a prietenului meu de generație, dar și cu interesul și
curiozitatea de a descoperi, nu doar similitudini privind viața satului natal
al autorului, Lefaia, din comuna Ercea (jud. Mureș), cu cea a satului meu
natal, tot transilvănean, ci și particularitățile specifice unui sat de câmpie,
comparativ cu ale satului meu, Subcetate (jud. Harghita), o așezare montană.
Valer Pol dedică cartea, scrisă cu
dor și dragoste pentru satul copilăriei sale, memoriei părinților săi, precum
și tuturor celor din neamul său, al Știucanilor.
Motoul cărții este ales din Ioan
15-16-17: „Eu v-am ales pe voi și v-am rânduit, ca să mergeți și să aduceți
rod, iar rodul vostru să rămână… Aceasta vă poruncesc, să vă iubiți unul pe
altul.” Valer Pol, copilul bălan, inteligent și cu dragoste pentru carte, este
cel ales din numeroșii copii ai familiei Maria și Traian Polu al Știucanului
din Lefaia, „rânduit” să meargă și să aducă rod, care „să rămână”. A mers la
învățătură, urmând Facultatea de Litere bucureșteană, și-a îndeplinit misiunea
de om, familist și profesionist, timp în care satul său s-a rarefiat. Nimic nu
mai e acolo ca altădată, așa cum era în urmă cu 50 – 60 de ani, dar Valer Pol
poartă în minte și în suflet atâtea amintiri adunate în casa părintească, în
satul natal și în împrejurimi, pe care le mărturisește în scris cu o
sinceritate debordantă. Cartea aceasta de memorialistică este „rodul” pe care
îl aduce în dar familiei, consătenilor, iubitorilor de istorie și adevăr, de
frumos și autentic, neamului său; este o mărturie a împlinirii „poruncii” de
iubire.
Așa cum se menționează în prefață,
„Acățul lui Știucanu este o carte despre un sat care aparține altor timpuri
istorice, astăzi complet răvășit de experiențele regimului comunist, cu
industrializarea și apoi dezindustrializarea și migrarea a milioane de români, cum
spune autorul, peste mări și țări. Este o carte de amintiri, o carte despre
satul românesc aflat la întâlnirea tradițiilor cu modernitatea, o carte despre
istoria recentă a Transilvaniei văzută prin prisma amintirilor unui
intelectual, care a părăsit satul natal la nouă ani.” (p.7)
Autorul a purtat pretutindeni cu
el amintirile satului său, iar acum împărtășirea lor înseamnă pentru el un
„exercițiu de catarsis.”
Acățul lui Știucanu m-a trimis cu
gândul la salcâmul lui Ilie Moromete, acățul, respectiv salcâmul fiind puncte
de reper în cele două sate, unul situat în Câmpia Transilvană, celălalt, în
Câmpia Dunării, într-o vreme „când timpul mai avea răbdare cu oamenii.” Tăierea
copacului – simbol a avut consecințe dezastruoase, nu doar pentru familia lui
Ilie Moromete, ci și pentru cea a lui Știucanu, dezintegrarea lor simbolizând
dispariția satului românesc tradițional, ca urmare a colectivizării forțate.
„Satul avea un set comun de valori perene moștenite, acceptate și respectate de
toată lumea (…) Vedem acum, cu tristețe, o degradare continuă a autenticei
civilizații sătești (…) Desigur, satul nu mai poate rămâne unul bucolic, într-o
aură patriarhală idilică, căci totul urmează schimbările impuse de storie. S-au
pierdut, însă, zestrea spirituală, culturală și tradițiile legate de ciclul
agricol care îi reglau țăranului viața, s-a pierdut un fel de a fi autentic și
natural, transmis nouă de către părinți și părinților de către moșii lor.” (p.
12 -13)
După ani și ani de zile,
întorcându-se în sat, povestitorul găsește, în locul acățului lui Știucanu, o
pădure de acăți, între care „aproape nu mai recunoști locul casei, al poieții,
al grădinii, locul fântânii.” (p. 42)
Titlul primului capitol este o
mărturisire de credință: „M-am născut țăran”, susținută de cuvintele lui
PetreȚuțea: „Mă mișc între Dumnezeu și neamul din care fac parte, în afară de
acești termeni nu văd nimic semnificativ între cer și pământ.” În consens este
și crochiul grafic al lui Dan Ungureanu, ilustrând țăranul scoțând apă dintr-o
fântână cu cumpănă, un simbol plin de semnificații.
Călătorul ce vine de la Cluj și
merge spre Reghin, în Lehaia e întâmpinat „creștinește de o troiță veche din
lemn, cu un Crist decolorat”, la fel ca în romanul Ion al lui Liviu Rebreanu.
Casa părintească, „cuibul” neamului
Știucanilor, era o casă bătrânească, veche de peste o sută de ani, din pământ,
înconjurată cu târnaț și acoperită cu trestie, o casă „modestă, veche, dar
rezistentă”, o casă în care existau drept cărți de căpătâi Noul Testament, tradus
de Gala Galaction, și Evangheliarul, tipărit la București în anul 1750, repere
luminoase în viața acestei familii „însetate de spiritualitate.”
Casa era situată în Valea
Cracoșului, o adevărată „vale a florilo”, primele fiind cele de saschiu,
ultimele, brândușele de toamnă. În apropiere, era teiul… gutuiul… cireșul
sălbatic… prunii… cornii.
Evocarea părinților, făcută cu
pioșenie, a dascălului Damaschin, a fraților și surorilor, a rudelor și
vecinilor, a prietenilor săi din copilărie coexistă cu povestirea unor scene de
viață bine fixate în memoria sa și cu descrierea.
Povestirea, care degajă
prospețime, naturalețe și sinceritate, este când domoală, blândă, temperată,
precum relieful unduios al Câmpiei Transilvaniei, când dinamică, în propoziții
scurte sau eliptice de predicat, sugerând, spre exemplu, bucuria cu care,
iarna, copii coborau cu sania de pe deal în vale: „Frigul pișca obrazul, nările
se lipeau una de alta. Nasul, mâinile, picioarele – înghețate de frig, partea
de jos a pantalonilor – bătută cu zăpadă care îngheța pe ei.” (p. 86)
Anotimpurile sunt trăite cu
bucuria copilului contemplativ fascinat de miracolul naturii înconjurătoare.
Descrierile naturii, mereu în schimbare în funcție de anotimp, sunt un melanj
de imagini vizuale, olfactive și auditive.
„Dacă zilele de vară sunt
fierbinți, seara aduce cu ea noaptea bogată în miresme de fân cosit, de grâu
copt sau, mai târziu, mirosul dulceag de porumb aflat în floare. Pe cerul
copilăriei mele, de un albastru închis, noaptea aprindea puzderia de stele mari
și mici, luminoase. Frații mei îmi arătau Carul Mare și Carul Mic și zonele
alburii de pe cer cărora le ziceam Drumu’ Țiganilor.” (p. 93)
Toamna, „apare o briză de vânt ce
adie altfel decât vara. (…) Vânticelul acesta foșnește prin crengile acăților
și ia cu sine, ca într-o ninsoare, frunzele îngălbenite. Le duce dintr-un loc
într-altul și, pe alocuri, face mici vârtejuri în care prinde, ca într-un joc,
frunzele uscate ce scot un zgomot ușor metalic. (…) În nări simți, deja,
mirosul dulceag al frunzelor de salcâm căzute, mirosul frunzelor uscate de nuc
printre care, de treci, auzi în foșnetul lor sunete discrete, ca de clopoței.”
(p. 95)
Nelipsite sunt în pasajele
descriptive figurile de stil: epitetele, comparațiile, cuvintele onomatopeice,
personificările: „o casă veche, obosită, ducându-și cu greu bătrânețile”,
„valea din stânga și cea din dreapta parcă își vorbesc prin această continuă
adiere.” (p.17)
Asemenea lui Ion Creangă,
povestitorul simte prezența ascultătorului și i se adresează direct: Aurelia,
sora mai mare, „era singura persoană care cunoștea secretul meu, pe care vi-l
spun, numai vouă, în speranța că nu veți spune nimănui despre nevinovatul meu
păcat, mărturisit, iată acum.” (p. 79)
Limbajul artistic, impregnat de
regionalisme și de expresii specifice, sugerează atmosfera autentică a satului
transilvănean de la mijlocul secolului al XX –lea: „ningea cu obiele (cu fulgi mari),
„să rădică vremea”, „să sparg norii”, „să tistălește ceriul”, „la noapte joacă
iepurii”, „trece vulpea peste gheață (e ger mare),”…
„Acăţul lui Ştiucanu este o
reală, sinceră, emoţionantă întoarcere spre acel „axis mundi", satul
Lefaia, locul bucuriilor, al copilăriei, al păcii, locul căruia îi ducem,
indiferent unde ne-am afla, dorul, locul obârşiilor, al dragostei şi al armoniei
purtate în minte şi în suflet de cei născuţi acolo din acel „neam nobil",
ţărănesc, cum îl numeam şi eu în memoriile mele.” (Lazăr Lădariu, Editorialul
„Satul din inimă”, în „Cuvântul liber”, 7 iulie 2016)
Acățul lui Știucanu este o carte a
cărei lectură îți aduce bucurie, îți trezește dorința întoarcerii la natură, la
simplitatea vieții, iar prin tematica abordată completează în mod fericit literatura
română de inspirație rurală.
Multe mulțumiri, dragă Doina, pentru rândurile pline de generozitate la adresa scrierii mele. Am scris așa cum am simțit, din toată inima, cu mult drag de sat și de neamul meu. Dacă se întâmplă ca cititorului să-i trezească amintiri sau să-l stârnească în a descoperi satul românesc, măcar cel de azi, dacă nu cel de ieri, rândurile mele și-au atins scopul, sunt foarte mulțumit. Îți mulțumesc, dragă prietenă, pentru cărțile care le-ai scris și mi le-ai trimis și mai aștept și altele.
RăspundețiȘtergere