Profesori Doina și Vasile
Dobrenu
Anii Primului Război Mondial au fost cumpliţi și dramatici pentru
locuitorii comunei Subcetate. Tinerii au fost mobilizaţi pentru front încă din
anul 1914, localitatea aflându-se sub administraţie austro-ungară.
Cele câteva fotografii păstrate din acea vreme înfățișează chipurile
crispate surprinse în momentul de restriște al despărțirii bărbaților chemați
pe front de cei dragi sau trimise din război celor de acasă
Dintre ei, doar o parte a avut norocul să se întoarcă la familiile lor. În
1916, când România a intrat în război, localitatea Subcetate fiind în zonă de
frontieră, sătenii au fost obligaţi de către administraţie să părăsească satul.
Unii au luat calea pribegiei, îndreptându-se fie spre Moldova, fie urmând
cursul râului Mureş, ajungând până la Vătava. Acolo s-au luptat cu foamea,
sărăcia şi înstrăinarea; ceilalţi au rămas să înfrunte vremile de restrişte şi
jale la vetrele lor.
Din localitatea Subcetate au fost mobilizați pentru a participa la Primul
Război Mondial 580 de ostaşi, dintre
care au murit 119 şi au rămas
invalizi de război 55.
Din cei 119 eroi din Subcetate, numai în Rusia au murit pe câmpul de luptă
56 şi au dispărut 13; pe frontul italian au murit 18, în spitalele din
Austro-Ungaria au murit răniţi 25 şi în lagărele din Moldova, răpiţi de tifosul
exantematic, au murit 7, ca prizonieri. Au rămas de la cei morţi în acest
război 146 de orfani, în grija a 63 de mame văduve. Desigur, cei mai mulţi
dintre eroi au fost tineri: 4 sub 20 de ani, 58 între 20-30 de ani, 26 între
30-40 de ani, 16 între 40-50 de ani şi 6 de 50-60 de ani.
Mulţi dintre românii din această zonă, care au trecut munţii în România, au
cerut cetăţenia română pentru a se putea înscrie ca voluntari în război, între
care Toader Lascu (n. 1894), Iacob Blaga (n. 1897), ale căror cereri au fost
aprobate prin Decretul regal din 1917 (document aflat la Arhiva Centrală din
Bucureşti).
Aproape fiecare familie a dat tributul său de jertfă. Numele celor plecaţi
în război care nu s-au mai întors acasă, în număr de 119, sunt înscrise pe
monumentul de piatră aşezat în cimitirul din comună întru veşnică cinstire şi
pomenire. Monumentul a fost ridicat în anul 1930, la iniţiativa lui
Vasile I. Dobrean, Nicolae Cotfas și Vasile Urzică, din contribuţia familiilor
celor dispăruţi.
Pe monument sunt încrustate în piatră versurile:
„Nu-s morţi cei ce căzut-au pe câmpul
de onoare!
S-au dus numai pe
drumul aprins de ideal”.
Eroii din Subcetate în Primul Război Mondial
Nr.
crt.
|
Numele
|
Iniţiala
tatălui
|
Prenumele
|
1
|
ABRUZAN
|
|
SIMION
|
2
|
BACIU
|
|
DUMITRU
|
3
|
BACIU
|
|
MIHĂILĂ
|
4
|
BLAGA
|
|
GAVRIL
|
5
|
BORDEA
|
|
ILIE
|
6
|
BOLDIJAR
|
|
DUMITRU
|
7
|
BOLDIJAR
|
|
NICOLAE
|
8
|
BORDEA
|
|
DUMITRU
|
9
|
BORDEA
|
C-tin
|
DUMITRU
|
10
|
BORDEA
|
|
IOAN
|
11
|
BORDEA
|
|
MIHĂILĂ
|
12
|
BORDEA
|
|
PETRU
|
13
|
BUZDUGAN
|
|
PETRU
|
14
|
CAIA
|
|
IOAN
|
15
|
COLANIOŞ
|
|
IOAN
|
16
|
COTFAS
|
Ilie
|
DUMITRU
|
17
|
COTFAS
|
|
IOAN
|
18
|
COTFAS
|
T.
|
IOAN
|
19
|
COTFAS
|
|
NICOLAE
|
20
|
COTFAS
|
N.
|
NICOLAE
|
21
|
COTFAS
|
|
PETRU
|
22
|
COTFAS
|
|
VASILE
|
23
|
COTFAS
|
G.
|
VASILE
|
24
|
COTFAS
|
|
VASILE
|
25
|
CIUBÂCĂ
|
N.
|
DUMITRU
|
26
|
CIUBÂCĂ
|
T.
|
GAVRIL
|
27
|
CIUBÂCĂ
|
|
IACOB
|
28
|
CIUBÂCĂ
|
I.
|
IOAN
|
29
|
CIUBÂCĂ
|
N.
|
IOAN
|
30
|
CIUNGARIU
|
|
IOAN,înv
|
31
|
CZARAN
|
|
IOSIF
|
32
|
CHINDEA
|
P.
|
IOAN
|
33
|
CHERECHEŞ
|
P.
|
VASILE
|
34
|
COŞARCĂ
|
|
IACOB
|
35
|
COZMA
|
D.
|
PETRU
|
36
|
CRIŢ
|
I.
|
IOAN
|
37
|
DEAC
|
D.
|
IOAN
|
38
|
DOBREAN
|
S.
|
DUMITRU
|
39
|
DOBREAN
|
I.
|
GAVRIL
|
40
|
DOBREAN
|
I.
|
GHEORGHE
|
41
|
DOBREAN
|
T.
|
GRIGORE
|
42
|
DOBREAN
|
|
IOAN
|
43
|
DOBREAN
|
S.
|
IOAN
|
44
|
DOBREAN
|
I.
|
NICOLAE
|
45
|
DOBREAN
|
Gh.
|
VASILE
|
46
|
DOBREAN
|
I.
|
VASILE
|
47
|
DOŢI
|
D.
|
IOAN
|
48
|
DOŢI
|
P.
|
VASILE
|
49
|
FLOAŞ
|
|
DUMITRU
|
50
|
GAFTON
|
P.
|
IOAN, doctor
|
51
|
GETI
|
|
IULIU
|
52
|
GIDRO
|
|
ALEXA
|
53
|
GIDRO
|
|
IGNAT
|
54
|
HANGA
|
P.
|
DUMITRU
|
55
|
HANGA
|
C.
|
VASILE
|
56
|
HURUBĂ
|
I.
|
DUMITRU
|
57
|
HURUBĂ
|
N.
|
ILIE
|
58
|
HURUBĂ
|
P.
|
MIHĂILĂ
|
59
|
HURUBĂ
|
T.
|
NICOLAE
|
60
|
HURUBĂ
|
D.
|
VASILE
|
61
|
GAFTON
|
G.
|
IOAN
|
62
63
|
IGNATZ
LACZKO
|
|
FRANCISC
ADAM
|
64
|
LACZKO
|
|
IOAN
|
65
|
MARCU
|
N.
|
GAVRIL
|
66
|
MARCU
|
P.
|
GHEORGHE
|
67
|
MARCU
|
I.
|
IOAN
|
68
|
MARCU
|
P.
|
IOAN
|
69
|
MARCU
|
I.
|
PETRU
|
70
|
MARCU
|
P.
|
VASILE
|
71
|
MORAR
|
P.
|
DUMITRU
|
72
|
MORAR
|
G.
|
GHEORGHE
|
73
|
MORAR
|
G.
|
IOAN
|
74
|
MOLDOVAN
|
|
MIHĂILĂ
|
75
|
MOLDOVAN
|
G.
|
VASILE
|
76
|
MUREŞAN
|
P.
|
DUMITRU
|
77
|
MUREŞAN
|
P.
|
IOAN
|
78
|
MUREŞAN
|
V.
|
IOAN
|
79
|
MUREŞAN
|
P.
|
MIHĂILĂ
|
80
|
MUREŞAN
|
I.
|
PETRU
|
81
|
MUREŞAN
|
M.
|
PETRU
|
82
|
MUREŞAN
|
D.
|
VASILE
|
83
|
MUREŞAN
|
D.
|
VASILE
|
84
|
MUREŞAN
|
G.
|
VASILE
|
85
|
MUREŞAN
|
I.
|
VASILE
|
86
|
MUREŞAN
|
P.
|
VASILE
|
87
|
MUSCĂ
|
G.
|
IOAN
|
88
|
MUSCĂ
|
I.
|
NICOLAE
|
89
|
PAŞCU
|
Chirilă
|
PETRU
|
90
|
PAŞCU
|
P.
|
PETRU
|
91
|
POP
|
N.
|
GAVRIL
|
92
|
MUREŞAN
|
P.
|
PETRU
|
93
|
PERGHELT
|
|
IOAN
|
94
|
POP
|
N.
|
IOAN
|
95
|
POP
|
P.
|
IOAN
|
96
|
POP
|
I.
|
IOAN
|
97
|
POP
|
S.
|
PETRU
|
98
|
POP
|
N.
|
PETRU
|
99
|
POP
|
G.
|
VASILE
|
100
|
PUIA
|
|
SIMION
|
101
|
RUSU
|
P.
|
GHEORGHE
|
102
|
RUSU
|
I.
|
IOAN
|
103
|
RUSU
|
Gh.
|
PETRU
|
104
|
STAN
|
|
IOAN
|
105
|
TĂNASE
|
V.
|
PETRU
|
106
|
TĂNASE
|
V.
|
VASILE
|
107
|
TRIFAN
|
|
GAVRIL
|
108
|
TODOR
|
|
DUMITRU
|
109
|
TODORAN
|
P.
|
DUMITRU
|
110
|
TOMPEA
|
|
MIHĂILĂ
|
111
|
ŢĂRAN
|
|
PETRU
|
112
|
URZICĂ
|
G.
|
GAVRIL
|
113
|
URZICĂ
|
Gh.
|
IACOB
|
114
|
URZICĂ
|
G.
|
IOAN
|
115
|
URZICĂ
|
N.
|
IOAN
|
116
|
URZICĂ
|
V.
|
IOAN
|
117
|
URZICĂ
|
Gh.
|
NICOLAE
|
118
|
URZICĂ
|
P.
|
NICOLAE
|
119
|
URZICĂ
|
V.
|
PETRU
|
120
|
VĂSCAN
|
G.
|
IOAN
|
121
|
VĂSCAN
|
V.
|
IOAN
|
122
|
VODĂ
|
I.
|
DUMITRU
|
123
|
VODĂ
|
I.
|
PETRU
|
|
|
|
|
Mărturii despre Primul
Război Mondial culese în Subcetate
Vasile I. Dobrean (1897-1982): La 26
iulie 1914 au fost chemaţi la arme câţiva inşi din comuna noastră, iar după
câteva zile, la 1 august, au fost mobilizaţi toţi bărbaţii instruiţi
milităreşte până la vârsta de 42 de ani. Au rămas acasă femeile, copiii şi
bătrânii.
Mulţi dintre cei plecaţi au rămas presăraţi pe pământul Galiţiei, Austriei
şi Poloniei Ruseşti până la Lemberg.
Zile grele au fost pentru comunele româneşti ca şi pentru soldaţii români
de pe fronturile austro-ungare în anul 1916, când România a declarat război
Austro-Ungariei.
Regimentul 82, cu sediul la Odorhei, a fost scos pe graniţă la Zărneşti,
unde 300 de români, organizaţi de sergentul Ion Popescu din Bicazul Ardelean,
au trecut de partea trupelor româneşti.
În acele zile oamenii de seamă din satele româneşti au fost arestaţi şi
transportaţi până în vestul Ungariei, iar alţii, de frica arestării, s-au
refugiat.
Moldovenii i-au primit pe refugiaţi cu simpatie frăţească, dându-le adăpost
şi împărtăşind cu ei toate necazurile momentului.
Părinții mei, Dobrean Ion al lui Vasile al lui George și Maria, după
plecarea pe front a fratelui mai mare, Nicolae, și a mea, au plecat în Moldova
cu frații mai mici: Nuţu, Măriuca, Anuţa, Mitru şi Petru. Au locuit la preotul
Bârliba din Vânători-Neamţ, iar Anuţa, sora mea, a fost servitoare în casa
preotului în timpul şederii lor acolo. Petru, cel care avea să devină preot,
îşi amintea adesea de milostenia părintelui moldovean, care, în fiecare
duminică, împărţea prescura copiilor refugiaţi.
Mai dificilă a fost pentru refugiați întoarcerea acasă. Un prim grup de
refugiaţi, între care mai mulţi copii între 15-18 ani, a trecut graniţa pe la
Prisăcari, în ianuarie 1918. Aici au fost luaţi de comandantul militar de
graniţă şi purtaţi din închisoare în închisoare (Cluj,
Braşov-Cetăţuie).Trecându-le de mai multe ori îmbrăcămintea la etuvă, pentru deparazitare,
aceasta, fiind din lână şi uzată, s-a distrus, mai ales cojoacele, şi oamenii
au rămas dezbrăcaţi.
Spre sfârşitul lui februarie 1918, fiindcă se încheiase armistiţiul, a
plecat spre casă un alt grup de refugiaţi, care a fost nevoit să stea în
apropierea graniţei, la Grinţieş, timp de două săptămâni. Din cauza frigului şi
a mizeriei s-au îmbolnăvit şi au murit copii, între care Anuţa Pop a
Surduleţului şi, la câteva zile, mama ei.
După ce li s-a admis trecerea peste graniţă, de la Tulgheş au fost duşi la
Ditrău, unde au fost despărţiţi de animalele şi de bagajele ce le aveau.
Bărbaţii au fost duşi la închisoarea din Braşov, iar femeile şi copiii au fost
ţinuţi în carantină la Remetea, şase săptămâni.
Un alt convoi, care s-a întors mai târziu, în primăvara anului 1918, a adus în căruţe
rezerve de hrană, confiscate la sosire din porunca notarului Simon Endre. Din
acest ultim convoi au fost întemniţaţi, sub diferite învinovăţiri, Urzică
Dumitru lui Dumitru şi fiul său Nicolae, Corondean Toader, Todoran Petru lui
Filip, care a şi murit la câteva zile după eliberare, Lucreția Urzică, soţia
fostului notar Iacob Pop.
În satul Hodoşa a existat un lagăr pentru prizonierii italieni. Mulţi
dintre ei, din cauza mizeriei şi a foamei, au murit şi au fost îngropaţi în
cimitirul din Subcetate, de unde, după câţiva ani, osemintele lor au fost
scoase de autorităţile statului italian şi duse în patria lor.
Pe mine, sfârşitul Primului Război Mondial mă găsea la graniţa austriacă cu
Italia, într-un centru de pregătire pentru mitraliori. În acea localitate,
numită Fiberbrun, se instruia un efectiv de circa 4000 de militari de diferite
naţionalităţi.
Toate trenurile care transportaseră soldaţi, armament şi alimente pentru
trupele de pe frontul care se întindea de la Marea Adriatică şi până în Munţii
Tirolului, se înapoiau cu soldaţii care părăseau frontul.
Comandantul unităţii din care făceam parte era din Miercurea-Ciuc.
Locotenentul de rezervă Zokoryas Jeno ne-a sfătuit să rămânem compacţi, sub
comanda lui, şi să încercăm să plecăm spre casă. Tot locotenentul acesta a
propus să împărţim fondul bănesc pe care îl avea unitatea noastră (36000
coroane) astfel: jumătate între ostaşi şi jumătate să o păstreze el pentru a
asigura hrana necesară în timpul călătoriei. Banii nu i-am putut folosi pentru
mâncare. Mi-amintesc că am primit de la civili o pâine sau chiar numai o
jumătate în schimbul unei perechi de încălţăminte.
În gara Viena, comandantul militar al gării ne-a cerut să-i raportăm asupra
armamentului pe care îl aveau ostaşii din tren şi să-l predăm. Ni s-a permis să
continuăm călătoria numai după ce s-a predat armamentul şi după ce trenul şi
soldaţii fuseseră controlaţi.
Când am ajuns în Ungaria, într-una din gări am găsit un tren al Crucii
Roşii italiene, trimis cu daruri pentru prizonierii italieni aflaţi în Ungaria,
iar şeful gării era împuşcat în faţa gării. Soldaţii noştri au tăbărât asupra
celor două vagoane rămase neatinse. S-au înghesuit atât de tare încât doi
soldaţi mai bătrâni şi-au găsit acolo sfârşitul, fiind striviţi sub călcâiele
celorlalţi.
În gări, de santinelă stăteau, în locul soldaţilor, ofiţeri cu grad de
colonel şi maior. În gările mari ale Ungariei revoluţionarii strigau din
trenuri împotriva ofiţerilor care mai purtau rangurile şi ovaţionau pentru republică.
Spre sfârşitul anului 1918 s-a abătut asupra localității noastre o altă
nenorocire: gripa spaniolă, care a secerat multe vieţi omeneşti timp de două
luni. Se întâmpla să fie zilnic 9-10 morţi în comună, pentru care preotul făcea
slujba de înmormântare la toţi deodată. Dobrean Ion al lui Simion a înmormântat
trei copii în aceeaşi zi şi în aceeaşi groapă, iar Dobrean Gavril al lui Toader
şi soţia lui au fost înmormântaţi în aceeaşi zi şi în aceeaşi groapă.
Cei ajunşi prizonieri în lagărele din Rusia s-au întors abia în 1920:
Urzică Ioan al lui Gavril (Coruţaşu), Pop Ioan al lui Dumitru, Dobrean Dumitru
al lui Grigore.
Rănile provocate de acest război s-au vindecat greu şi timp îndelungat.
(Subcetate, 1975)
Luca Gafton (1907-1998): Mulţi cetăţeni au fost
scoşi peste Munţii Gurghiului, pe la Cristici, pe Valea Gurghiului, de unde o
parte au fost luaţi de trupele române în retragere şi trecuţi în Moldova.
Locuitorii rămaşi acasă, sub motivul că e zonă de război, au fost scoşi pe
Mureş şi împrăştiaţi prin diferite comune ca Râpa de Sus, Râpa de Jos, Dumbrava
şi alte localităţi, unde au trebuit să-şi ducă traiul timp de 2 ani, până în
primăvara anului 1918.
În 1916 România a intrat în război pentru cucerirea Transilvaniei care
făcea parte din Imperiul Austro-Ungar. Graniţa între Moldova şi Transilvania
era pe la Tulgheş. Auzind vestea că frontul înainta spre Subcetate, cei mai
mulţi dintre locuitori s-au refugiat în munţi, luând cu ei vite, porci, găini
şi punându-şi în căruţe strictul necesar.
Patrulele româneşti i-au găsit pe refugiaţi în pădure şi i-au adus acasă;
armata românească se instalase la Gurghiu, în apropiere de Reghin.
În Reghin era un tren nemţesc blindat. Românii au încercat să-l captureze,
dar nemţii din tren au făcut deal din ostaşii români. Când trăgeau în tren,
cartuşele le veneau în ochi. Ostaşii români rămaşi în viaţă s-au retras după
şase săptămâni până la vechiul hotar de la Tulgheş.
Foarte multe familii din sat s-au refugiat, mergând în faţa frontului, în
Moldova, în toamna anului 1916 şi s-au stabilit în diferite localităţi:
Ţibucani, Războieni, Cristeşti, Hangu, Piatra - Neamţ. (1995)
Moş Luca Gafton îşi amintea că au luat cu ei în refugiul din Moldova şi
clopotul de la clopotniţa din Padină, „ca suvenire”. În vremea aceea au murit unchiul
său, Nicolae Gafton, pe care l-au îngropat creştineşte în comuna Războieni,
„trăgându-i clopotul” dus cu ei de acasă. La întoarcerea din refugiu, clopotul
acesta fu aşezat la locul său în vechea clopotniţă. După ştiinţa lui moş Luca,
clopotul, de care se leagă atâtea amintiri, se află actualmente la biserica din
Gălăuţaş.
Întrebat cu ce s-au ocupat în timpul refugiului în Moldova, moş Luca a
răspuns simplu: „cu foamea”. S-au aciuat pe lângă diferite gospodării, fiindcă
s-au găsit oameni inimoşi şi binevoitori care le-au oferit adăpost. O parte din
animalele pe care le-au luat cu ei „le-au prădat”, cum zicea moş Luca, adică
le-au vândut la preţuri sub valoarea lor, pentru că nu le puteau asigura hrana
necesară, dar şi pentru a-şi procura cele necesare supravieţuirii.
Ioana Dobrean (1925-2016): Părinții săi, Gavril
şi Ana Pop (născută Muscă), au plecat în refugiu cu băieţii Petru şi Ioan. Ca
să asigure hrana familiei, mama a slujit la o mănăstire.
Ca și alți urmași ai celor refugiaţi între 1916-1918, şi-a auzit adesea
părinţii povestind despre anii petrecuţi departe de casă, dar şi despre
necazurile, lipsurile şi mizeria din anii care au urmat, deoarece la întoarcere
şi-au găsit casele jefuite şi distruse de către unii din cei rămași locului.
Şi-au refăcut cu multă trudă gospodăriile ruinate, ajutaţi de consătenii lor,
buni creştini, care au oferit celor lipsiţi grâu pentru semănat şi
îmbrăcăminte.
Nicolae V. Hurubă: „Mama povestea cum,
în timpul Primului Război Mondial, a fost refugiată în Moldova, împreună cu
toată familia ei din Sărmaș. Ei au fost găzduiți de către boierul Cârstache din
comuna Tupilați, județul Neamț, în gospodăria căruia au muncit pentru a-și
asigura existența. Deși la vremea aceea mama era o copiliță, a păstrat vie în
amintire unele momente, cum ar fi, de exemplu, imaginea reginei Maria care
împărțea pește refugiaților din Ardeal.
Cât despre tata, el ne povestea adesea despre mama lui cu multă dragoste,
recunoștință și admirație, sentimente pe care ni le-a indus și nouă pentru bunica
pe care nu am cunoscut-o. Murise în 1933. Văduvă de război, dar dârză și
hotărâtă, a trudit din greu să-și crească și să-și educe singură cei trei
copii, pe Vasile, Ioan și Petru”.(2015)
Petru Urzică, aviator: „În 1917, luna august, armata austro-ungară a
primit ordin să-i adune pe toţi românii din Subcetate pentru a fi deportaţi
spre vest. Fiecare familie şi-a adunat cele necesare în căruţă şi a plecat cu
convoiul spre Reghin. Deplasarea a durat două luni. Convoiul înainta greu din
cauză că apăreau probleme de boală, decese de oameni şi animale, diverse nevoi.
Ajunşi la destinaţie, bunica şi mama, împreună cu alte cinci persoane au fost
repartizate la o familie, foarte săracă şi aceea. Acolo au participat zilnic la
toate muncile câmpului şi cele gospodăreşti. S-au întors acasă după un an, pe
jos, oprindu-se din loc în loc pentru a se odihni şi a cere hrană”. (2014)
Prof. Emilia Marica Dobrean: „Nu
pot închide amintirea casei părinteşti fără să închin un gând celui căruia îi
spuneam Moşul, bunul dinspre tata, Petrea lui Toderaş a Gorii. Fiinţa lui prinde contur prin casa mare şi veche care astăzi nu mai e...
Era casa şi grajdul cu şură ale unui tânăr gospodar care se pregătea pentru
viaţă, construite după întoarcerea din primul război mondial. Îl văd bătrân,
trebăluind prin curte şi având grijă de mine şi de fratele meu de care era
foarte mândru că-i va duce în viitor numele de familie, spunându-i duios: „Măi,
flăcăule mic!” A plecat la cele veşnice când eram în clasa a VII-a şi regret
nespus că la anii aceia n-am ştiut să-i consemnez povestea vieţii marcată de
zbuciumul războiului şi suferinţa prizoneratului în Rusia. Păstrez în amintire
doar câteva frânturi din ceea ce povestea. Ca mulţi alţi bărbaţi din Subcetate,
Moşul luptase pe front, de nenumărate ori amintindu-şi că la Mărăşeşti, după
ultimul atac al românilor, un singur călăreţ neamţ a reuşit să iasă din câmpul
luptei, fugind peste deal cu calul său, restul, oameni şi cai fiind seceraţi,
încât nopţi la rând i-au răsunat în urechi, urmărindu-l, gemetele lor.
Spre sfârşitul răzbiului a fost luat prizonier de ruşi şi a stat în lagăr 4
ani. S-a
întors „fecior bătrân”, venind spre casă pe jos dinspre Siberia. Ştiu de la el poveşti din lagăr, pe care mărturisesc că mă jenez să le
redau. Şi totuşi, voi relata frânturi din ele, demne de reţinut de generaţiile
de azi, ferite de asemenea cruzimi. Moşul povestea că prizonieratul a însemnat
o închisoare. Uneori răbdau de foame şi de frig sub cerul liber, îndurând
umilinţe nemaiînchipuite. Dincolo de sârma ghimpată a lagărului, fuseseră
cultivaţi cartofi. În timpul iernii, noaptea, prizonierii săpau ca nişte cârtiţe (cum spunea el) tuneluri subterane, în speranţa că vor găsi
cartofi rămaşi în pământ, îngheţaţi, pe care să îi mănânce. Erau atât de
înfometaţi, încât plângeau de foame, ajungând în pragul unor stări de
dezumanizare incredibile, mâncându-şi excrementele”. (2013)
Cea mai veche mărturie vizuală privind comuna Subcetate este fotografia pe
care Emanoil Pop a luat-o cu sine la plecarea pe fronturile Primului Război
Mondial și a purtat-o în buzunarul de la piept al uniformei până în Tirol.
Fiul său, Pop Petru Alexandru (n. 1922), păstrează cu sfințenie, între
documentele familiei sale, alături de această fotografie, şi Harta României Mari, cu noile graniţe
conform tratatului de la Paris, întocmită de Dir. George Halarevici şi
Inspector Heini Teller (sc. 1: 750.000), la Institutul cartografic în Viena.
*
Jalea celor rămaşi, de
Măriuța D. Roșca din Varviz
Bădişorul meu cel
drag,/ Când ne-am despărţit în prag,/ Frunză verd-era pe coastă,/ Har ceresc în
casa noastră;/ Dar de-atunci am tot oftat,/ Frunza verde s-o uscat,/ Florile
s-au scuturat./ Bade dragă, vremea trece,/ Vântul suflă trist şi rece;/ Bade
dragă, vremea vine,/ Tu mereu prin ţări străine;/ Apa a secat pe vale,/
Dragostea-i schimbată-n jale/ Şi mă usc de supărare./ Lunile-au trecut de-a
rândul,/ Eu tot mă frământ cu gândul,/ Şi durerea nu mi-o frânge/ Făr’ copilul
când mai plânge,/ Plânge micul, plâng şi eu,/ Jalea-i mare, dorul greu.../ Bun
e însă Dumnezeu. (În Foaia poporului, anul 22, nr. 56, joi - duminică, 25-28 decembrie
1914, Sibiu)
Cântecul deportaților
în Siberia
Păsărică trecătoare,/
Ceea ce cerul străbătând/ Legănată pe-aripioare/ Vii din patrie cântând,/ Te
salut cu bucurie/ Pe-acest pământ străin,/ Unde nimenea nu ştie/ De-s voios sau
de suspin./ Numai ţie, drăguşoară,/ Îţi voi spune dorul meu:/ Depărtat de
ţărişoară,/ Nu mai tace plânsul meu./ Du-mă, doamne, înc-odată/ Din
pustiu-ndepărtat/ La căsuţa strămoşească/ La cei dragi ai mei din sat./ Rău,
maică, m-ai blestemat/ De mic, când eram băiat./ Nu m-ai închinat la lună/ Să
trăiesc cu voie bună,/ Ci m-ai blestemat la nor/ Ca să umblu pe vapor,/ Mările
să le străbat/ Pe la Oceanu-ngheţat.
(Textul a fost cules în 1974 de Vasile I. Dobrean de la Ioan D. Pop, de 86
de ani, prizonier în Siberia, în portul siberian Vladivostok, între anii
1914-1920)
Profesorul de istorie pensionar, Toni Geangalău, originar din comuna
Tulgheș, județul Harghita, a scris două romane, valorificând întâmplări
adevărate din viața tatălui său și a familiei sale, petrecute în climatul
social-politic și istoric al secolului al XX-lea.
Romanele „Evadat din Siberia”
(2011) și „O zodie nefastă” (201)
reprezintă cel mai frumos omagiu adus părinților săi, Dumitru și Marița, modele
de viață, de demnitate și omenie pentru copiii lor, devenite în roman personaje
emblematice pentru lumea satului din această zonă de confluență dintre
Transilvania și Moldova: pasul Toplița – Borsec – Tulgheș din Carpații
Orientali.
Acțiunea romanului „Evadat din
Siberia”se desfășoară linear, în ritmul domol al povestirii. Întâmplările, decantate și esențializate de trecerea timpului, sunt narate,
cu naturalețe și simplitate, din perspectiva personajului principal, Dumitru
Geanganu, la persoana I, la timpul trecul, timpul amintirii. Autorul și-l
amintește pe tatăl său, desigur, așa cum le povestea adesea secvențe din cei
opt ani trăiți în vremea Primului Război Mondial, între 1914-1922, ca militar
în armata austro-ungară pe frontul din Galiția, apoi ca prizonier în Siberia și
ca evadat, parcurgând cale de mii de kilometri din Siberia până în localitatea
natală, Tulgheș.
Vestea Unirii Ardealului și Bucovinei cu România a primit-o la Irkutsk,
unde se stabilise noul centru al Corpului II Voluntari Români. În 1920, când
Corpul II Voluntari Români a fost trimis în Patrie prin Vladivostok, pe calea
apelor, regimentul din care făcea parte și Dumitru Geanganu, reprezentând
ariergarda armatei române de voluntari aflată în retragere, a căzut victimă
forțelor comuniste. Deși războiul se terminase, pentru Dumitru Geanganu și pentru
alți zece mii de prizonieri începe o nouă etapă de umilințe, muncă, mizerie și
foame, finalizată cu drumul epizant al întoarcerii acasă din infernul siberian.
Ca o concluzie,
personajul mărturisește: „Aici am să închei povestea tinereții mele. Nu a fost
prea fericită, dar nu mă plâng. Trăiesc. Ba chiar am ajuns să îmbătrînesc. Am probat pe proprie mea piele cât de
rezistent poate fi un om: la foame, la sete, la frig, la mizerie, la frică și
neliniște, la durere, la lipsă de dragoste, la înstrăinare. Ajunsesem la vârsta
de 31 spre 32 de ani. Pe atunci credeam că s-a cam terminat cu suferințele
mele.
Dar n-a fost să fie așa…”
La 1 Decembrie 1918, în cadrul Marii Adunări Naționale de la Alba-Iulia, în
prezența a peste 100000 de români transilvăneni, cei 1228 de delegați aleși au
votat unirea Transilvaniei și Banatului cu România. Marea Unire a fost
recunoscută, după o dură bătălie diplomatică, prin tratatele de pace încheiate
cu Austria, Bulgaria și Ungaria.
La pregătirile Adunării Naționale de la Alba-Iulia, care urma să hotărască
soarta Transilvaniei după încheierea Primului Război Mondial, au luat parte și
reprezentanții locuitorilor din Subcetate și din toată zona. Au fost create și
aici consilii locale și gărzi naționale.
Contemporan cu momentul Marii Uniri,
Vasile I. Dobrean (1897-1982) povestește: Abia întors acasă de pe
frontul din Galiția, a fost solicitat ca, împreună cu alţi foşti participanţi
la război, să facă parte din garda civilă din Subcetate, organizată de Iacob
Pop. Nu a participat la adunarea de la Alba-Iulia pentru că avea o misiune de
îndeplinit pe plan local, iar delegaţia comunei participantă la marea Adunare Națională de la Alba Iulia era alcătuită din oameni mai în
vârstă, gospodari fruntaşi şi destoinici din comună: Muscă D. Dumitru, Cotfas
Ioan (a Cionculesei), Urzică V. Ioan, Cotfas Nicolae
(Măşcălan) şi Iacob Pop, în frunte cu preotul din Subcetate, Dr.
Augustin Tatar, din partea protopopiatului greco-catolic.
Propunerile privind componenţa delegaţiilor din localităţile româneşti din
zona Topliţei şi Gheorghenilor s-au făcut în ziua de 17 noiembrie 1918, cu
prilejul unei întâlniri secrete a reprezentanţilor din aceste localităţi,
organizată în casa lui Simion Sbârcea din Topliţa, la iniţiativa avocatului
Mihăilă Dobrean din Gheorgheni.
Protopopul Vasile Urzică, originar din Subcetate, care trecuse munții în
1916 și se stabilise în Alba-Iulia, făcea parte din comitetul de organizare al
Marii Adunări, fiind ales în Comitetul
celor o sută (vezi revista Magazin
istoric, anul 1978, sept., p.8).
În ziua Marii Uniri, locuitorii comunei Subcetate s-au adunat la biserică.
Aici s-a sfinţit primul steag românesc, confecţionat de Lucreția Pop (născută
Urzică), s-a depus jurământul de credinţă către neamul românesc şi s-a cântat Deşteaptă-te, române.
Ideea de a învăţa cântecul acesta patriotic aparţinuse lui Iacob Pop, care
ştia că învăţătorul Petru Gafton îl cunoaştea. Abia întors acasă din deportarea
în Ungaria, învăţătorul era bolnav, dar a răspuns cu bunăvoinţă entuziasmului
patriotic al tinerilor, învățându-i textul şi melodia.
După ce populaţia Ardealului a susţinut şi a votat cu multă însufleţire
Unirea, prin delegaţii trimişi la Alba-Iulia, guvernul român a lut măsuri de
organizare a unor formaţiuni militare din care aveau să facă parte cei abia
întorşi la vatră de pe fronturile Primului Război Mondial.
Apostoli ai neamului:
învățătorul Petru Gafton, protopopul Vasile Urzică și protopopul Augustin Tătar
Învățătorul
Petru Gafton era descendentul unei vechi familii din Subcetate. În
inventarul sau conscripţia contelui Lazar din 26 noiembrie 1742, privind
localitatea Subcetate, este înscris numele lui Gafton Gheorghe, de 40 de ani.
În a doua jumătate a secolului al XIX-lea, frații Gafton din Subcetate, Petru
și Dumitru, absolvenți ai Școlii din Blaj, au fost numiți învățători: Petru
Gafton în Subcetate, iar Dumitru Gafton în Gălăuțaș. În arhiva familiei s-a
păstrat documentul care atestă numirea lui Petru Gafton ca „docente definitivu”
la 13 septembrie 1887.
Om cu suflet ales şi
mărinimos, Petru Gafton a fost devotat profesiei sale de dascăl. Pentru elevii
săi a fost învăţător şi model de viaţă; pentru săteni a fost exemplu de
hărnicie, chibzuinţă, cumpătare şi echilibru. Luca
Gafton, nepotul său, rămânând orfan de tată, a trăit nouă ani în casa
învăţătorului. El își amintea, în 1995, că Petru Gafton se ocupa singur de toţi
elevii care frecventau şcoala în două schimburi, dar și că „era şi primul
gospodar din sat”, iar soţia sa Ana, născută Mureşan (1872-1959), era o
femeie vrednică, harnică şi bună gospodină.
În anii Primului Război
Mondial, învățătorul Petru Gafton a fost deportat în Ungaria, de unde s-a întors bolnav și a murit în anul 1921.
Petru și Ana Gafton au avut un singur fiu, pe Ionel Gafton.
Acesta a urmat cursul inferior al gimnaziului de limbă
maghiară din Gheorgheni (Polgari), între 1904-1908, a continuat cursul superior
al gimnaziului greco-catolic din Blaj, între 1908-1912, apoi cursurile
Facultății de Medicină din Cluj.
Ioan Gafton a plecat ca
voluntar medicinist în primul război mondial şi nu s-a mai întors. Cu emoţie
recitim scrisoarea adresată „iubiţilor părinţi”, scrisoare păstrată cu
sfinţenie de „dăscăliţa” printre lucrurile dragi inimii sale. Scrisoarea era
trimisă din Târgu-Mureş, unde Ionel Gafton participa la pregătirile militare
pentru front. Cerea părinţilor săi să-i caute şi să-i trimită urgent actele de
voluntar, în special cel de la Universitate prin care să ateste că este
„voluntar medicinist”, deoarece nu-i fuseseră trimise de la Ciuc.
Protopopul Vasile Urzică, urmând exemplul părintelelui său, Ioan Urzică,
administrator protopopesc al Giurgeului între 1872-1878, s-a preocupat de
propăşirea neamului nostru.
Originar din Subcetate, după
studii de teologie urmate la Blaj, s-a întors preot în satul natal, între
1900-1916. A lăsat în urma sa la Subcetate biserica din piatră închinată
Sfântului Dumitru, înălțată în 1902.
În 1916, când comuna Subcetate
se afla în zonă de război, locuitorii au fost obligați de către autorități să
plece în refugiu. Preotul hotărâse să rămână împreună cu cei care întârziau să
plece, dar a fost somat să părăsească satul. Deoarece ultimul tren cu refugiaţi
plecase, a luat calea codrului. A trecut Munţii Gurghiului, peste Cristici, cu
soţia şi cu cei 3 copii, doar „cu o cruce într-o mână şi cu traista în
cealaltă”.Și pașii l-au dus la Alba Iulia.
A devenit protopop de Alba
Iulia și a făcut parte din elita românească a orașului. A participat la Unire,
în calitate de membru în „Comitetul celor 100”. Cu sufletul îi reprezenta și pe
cei din Subcetate.
Dr. Augustin Tătar (1887- 1947), care va deveni una din figurile
proeminente ale dascălilor blăjeni (profesor de religie la liceul Sfântul Vasile, profesor de dogmatică,
apoi rector al Academiei Teologice din Blaj), cu doctoratul în teologie şi
filosofie obținut la Propaganda Fide
din Roma, a funcţionat între 1916-1919 preot în parohia Subcetate. La 1
Decembrie 1918 a
însoţit delegaţiile din satele româneşti din comunele învecinate, din partea
protopopiatului greco-catolic, la Marea Adunare Naţională de la Alba Iulia.
După 1 Decembrie 1918
Vasile Dobrean (1897-1982) a făcut parte din
batalionul 2 al Regimentului 82 infanterie de la Târgu-Mureş şi a participat în
anul 1919 la luptele din zona râului Tisa, considerat atunci hotar provizoriu.
Își amintește de prietenii și tovarășii săi de luptă: Antal Constantin şi Vodă
Toader din Topliţa, Puia Ioan din Luduş, Şimon Iuliu din Târgu-Mureş. Acolo
și-a pierdut în lupte alți prieteni: soldatul Vodă Dumitru din Topliţa,
sergentul Gheorghe Butnaru din Bicazul Ardelean, căpitanul Toncean Ioan din
Reghin, sergentul Stoica Valer din Luduş.
Despre acele momente istorice citise un articol scris de căpitanul Vasile
Dumitrescu, Copiii Ardealului,
publicat în ziarul bucureştean Curentul,
în una din zilele din iunie ale anului 1919.
În acelaşi an, 1919, la 13 octombrie i s-a conferit medalia Bărbăţie şi Credinţă cu spade clasa a II-a, însoţită de
următorul Brevet (nr. 40 944): „Noi, Ministru Secretar de Stat la Departamentul
de Războiu adeverim că prin Înaltul decret Nr. 5217 din 13 Decembrie 1919,
Majestatea Sa Regele a binevoit a conferi medalia Bărbăţie şi Credinţă cu spade
clasa a II-a Plutonierului Dobrean Vasile, din Regimentul 82 Infanterie, pentru
bravura cu care a condus piesele de mitralieră la atacul satelor Gava şi
Vencsello, în 1919.”
Din Înaltul Ordin al Maiestăţii Sale Regelui Ferdinand I, s-a conferit
Plutonierului Dobrean Vasile din Regimentul 82 Infanterie Medalia Victoria a marelui războiu pentru civilizaţie 1916-1921,
însoţită de brevetul nr. 9892 din 6 noiembrie 1926, şi Crucea Comemerativă a războiului 1916-1918 cu baretele 1919,
însoţită de brevetul nr. 1893 , din 19 martie 1929.
Prof. Lucreția Checec Urzică: „Bunicul
Ioan Țăran știa de la tatăl său toate plantele după nume şi la ce folosesc, atât
pentru om, cât şi pentru animale. El povestea cu multă mândrie cum în armată fusese selectat pentru a face
parte din „Regimentul de gardă " al Reginei Maria. Cunoscând-o personal,
povestea cu mult respect despre Regină: o femeie foarte inteligentă, frumoasă,
bună şi milostivă”.
Crearea Statului Național Unitar România a deschis o nouă pagină în istoria
poporului român. Până la uniformizarea legislativă și
administrativ-instituțională a Transilvaniei cu restul României, treburile
acesteia au fost conduse de un Consiliu Dirigent prezidat de Iuliu Maniu.
La 12 august 1919 a fost adoptată de către Marele Sfat legea agrară care la
10 septembrie a fost sancționată și promulgată de regele României, completată
mai târziu, la 30 iulie 1921, de o nouă lege pentru definitivarea reformei
agrare în Transilvania, Banat, Crișana și Maramureș.
La Subcetate, prin această lege, au fost împroprietărite familii cu pământ
puțin și care au suferit jerfe în război. Reforma agrară din 1921 a contribuit la consolidarea unei
categorii de țărani mici proprietari de pământ.
Bibliografie:
Dobreanu, Doina, De vorbă cu bunicul,
Despre vremurile de odinioară, în Dobreanu, Doina, Surâsul amintirilor, Editura F&F Internațional S.R.L.,
Gheorgheni, 283 p., pp. 84-105
Dobreanu, Doina; Dobreanu, Vasile, La
obârșie, la izvor. Convorbiri la Subcetate..., Editura Cezara-Codruța
Marica, Târgu-Mureș, vol. I – 2013, vol. II – 2014, vol. III – 2015, vol. IV –
2016 - Mărturisiri despre Primul Război Mondial: Ioana Dobrean, Nicolae V.
Hurubă, Petru Urzică, Emilia Marica Dobrean, Lucreția Checec Urzică.
Dobreanu, Doina; Dobreanu, Vasile, Subcetate-Mureș.
Prezentare monografică, Editura Cezara-Codruța Marica, Târgu-Mureș, 2017,
468 p., pp. 27-38.
Dobreanu, Doina; Dobreanu, Vasile, Subcetate-Mureș.
File de monografie, Editura Motiv, Cluj-Napoca, 1999, 119 p., pp. 22-26.
Dobreanu, Doina; Dobreanu, Vasile, Subcetate.
Un secol de istorie în imagini, Editura Cezara-Codruța Marica, Târgu-Mureș,
2013, 96 p., pp. 8-12
Dobrean, Vasile I., Date centralizate privind Primul Război Mondial din
arhiva personală
Sfințnie și vecie. Reflecții la centenarul Marii Uniri. Coordonator Valentin Marica, Editura Cezara Codruța Marica, Târgu-Mureș, 2017, pp. 82-112
EPILOG
NU-L UITAȚI, de Nichita Stănescu
Nu-l uitaţi pe cel căzut în război,
Lăsaţi-i din când în când un loc liber la masă,
Ca şi cum ar fi viu între noi,
Ca şi cum s-ar fi întors acasă.
De fapt el s-a întors între noi întâiul,
Numai că s-a întors puţin mai ostenit
Şi pe un pat nevăzut şi-a aşezat căpătâiul
Lângă veniţii acasă din mit.
El şi-a făcut lucrul lui şi acum
Poate că-i este sete arzând
Venind până la noi ca un fum,
Deci lăsaţi pentru el să cadă vin pe pământ.
Nu-l uitaţi pe cel căzut în război,
Strigaţi-l din când în când pe nume,
Ca şi cum ar fi viu printre noi
şi atunci el va surâde în lume.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu