Introducere
Octavian Codru Tăslăuanu este una dintre personalitățile transilvănene
marcante, ce a adus o contribuție deosebită la pregătirea, realizarea și
desăvârșirea Marii Uniri de la 1 Decembrie 1918. Necesitatea apariției unui
astfel de demers derivă din rezonanța istorică a aniversării Centenarului Marii
Uniri, prilej cu care ne propunem să readucem în memoria colectivă biografia și
opera scriitorului și omului politic, rămasă în continuare în zodia uitării
culturii actuale. Acest lucru se realizează cu atât mai mult cu cât, primul
autor al acestui studiu, asemenea lui Octavian C. Tăslăuanu, coboară „ ... în largul vieții dintr-un sat aninat
pe crestele Carpaților. Un sat frumos, ca-n povești. Îl cheamă Bilbor” (Octavian
C. Tăslăuanu, 1976, op. cit., p. 12),
fapt dublat și de „condiția” de fost elev al ambelor unități școlare care îl au
ca mentor spiritual pe ilustrul fiu de la poalele Munților Căliman. Mai mult
decât atât, fotografiile și o parte dintre informațiile prezentate în această
scurtă incursiune sunt inedite, ele fiind obținute de la singura nepoată în
viață, Stela Mitruță, fiica celui mai mic frate a scriitorului (Cornel
Tăslăuanu), prilej cu care îi adresăm gânduri de recunoștiință.
1.
Educat și format în spiritul ideii naționale
Octavian
Codru Tăslăuanu s-a născut la 01 februarie 1876 în familia
preotului Ioan Tăslăuanu din satul Bilbor, Comitatul Ciuc, Plasa Tulgheș, fiind
cel de-al doilea dintre cei 11 copii ai familiei, primul băiat și primul care avea
să rupă tradiția vechii familii preoțești originară de pe Valea Tazlăului.
Înainte de împlinirea vârstei de 5 ani este înscris la
școala primară din sat, unde se inițiază în tainele alfabetului și
scris-cititului chirilic, timp de trei ani, avându-i ca învățători, printre
alții, și pe tatăl său, care „... făcea
și el pe profesorul de religie în școală” (1976, op. cit., p. 58). Își continuă apoi studiile la Școala Primară din
Sânmiclăuș (Municipiul Gheorgheni de astăzi), unde datorită faptului că nu
cunoștea deloc limba maghiară, este înscris tot în clasa a III-a. Fără a mai
parcurge clasa a IV-a (se presupune că tatăl acestuia a prezentat ulterior un
certificat de absolvire a școlii primare din satul natal), trei ani mai târziu
(1889), la aceeași unitate școlară, termină trei clasele de gimnaziu inferior,
obținând rezultate mediocre.
Nemulțumit
de acest lucru, preotul Ioan, fără a-l consulta pe tânărul Octavian, intenționează
să-l transfere la o școală din Bistrița, cu predare în limba germană. În urma
unei sumare verificări a cunoștiințelor generale dobândite la diverse materii,
directorul școlii, văzând nivelul de pregătire al elevului, îi comunică faptul
că îl înmatriculează din nou în anul III de gimnaziu. Neacceptând această
situație, în aceeași zi își continuă drumul mai departe, spre Năsăud, unde își
va încheia anul IV de gimnaziu. Acolo va auzi pentru prima dată cântecul
național „Trei culori”, învățând totodată
și două dansuri populare „Călușarul” și „Bătuta”.
Educat și perseverent, tatăl lui, un adevărat artistocrat ca fire și
înfățișare, considera că pentru educația școlară a fiului său, în vederea unei
cariere temeinice, trebuie să cunoască limba maternă și limbile germană și
maghiară. Astfel, în toamna anului 1890, îl înscrie în primul an de gimnaziu
superior (clasa a V-a), la Liceul Ortodox Român „Andrei Șaguna” din Brașov,
avându-l ca dascăl pe Virgil Onițiu. Acesta îi va corecta numele în Tăslăuanu
din Tesloan (așa cum apărea scris în certificatele școlare din cele patru clase
de gimnaziu inferior), tot el fiind cel care îi va sădi interestul pentru
literatură, motiv pentru care va repeta cursurile aceleași clase, devenind
astfel coleg cu Sextil I. Pușcariu. Aflat mereu sub amprenta și directa
îndrumare a părintelui său, este transferat la Blaj, cu gândul ca după
terminarea liceului să urmeze seminarul teologic. Acolo, spune Tăslăuanu „am și început să învăț, să mă țin de studii
și repede m-am distins, ajungînd printre cei mai buni elevi” (1976, op. cit., p. 76).
În
Blaj, Octavian C. Tăslăuanu avea să trăiască și primele emoții născute de
starea angajării lui directe pe baricadele luptei naționale (apud Ilie Șandru, 1997, op. cit.,
p. 31), când, la presiunea autorităților, conducerea școlii a impus schimbarea
statulului „Societății de lectură a
elevilor”, prin care se prevedea introducerea pe lângă limba maternă și
limba oficială a statului (limba maghiară). Această cerință a fost respinsă de
elevi, cel mai vehement protestatar fiind Iosif Șchiopul (viitorul prieten al
lui Tăslăuanu și colaborator al Revistei Luceafărul), care a fost exmatriculat.
În semn de solidaritate cu acesta, liceenii claselor a VII-a și a VIII-a au
refuzat să mai participe la orele de curs, declarând grevă, însă în cele din
urmă această manifestație a fost stinsă prin chemarea părinților la Blaj, și
elevii obligați să semneze câte o cerere individuală pentru reprimirea la
cursuri.
Cea
de-a doua participare la o manifestație națională a lui Octavian C. Tăslăuanu a
avut loc în luna februarie a anului 1894, când elevii liceului, aflând de
prezența în Blaj a unuia dintre inițiatorii și semnatarii Memorandumului,
Vasile Lucaciu (sosit pentru a obține de la forurile mitropolitane greco-catolice
anularea suspendării din postul de preot din Șișești), au organizat o
manifestație (Ioan-Aurel Pop et al.,
2016, op. cit., p. 441), fiindu-i
aduse omagii prin scurte cuvântări și aclamat ulterior spre seară, pe străzi
până la gară (Gheorghe Iancu, 2005, op.
cit., p. 326).
În
4 mai 1894, o parte dintre membrii Comitetului Central al Partidului Național
Român vor pleca în același tren de la Sibiu spre Cluj, călătoria lor
transformându-se într-o amplă manifestație. Astfel, și în gara din Blaj, zeci
de oameni, înfruntând amenințările autorităților maghiare, i-au primit pe
delegați cu flori, urale, panglici tricolore și cântând la apropierea trenului „Deșteaptă-te române”, la această scenă participând
și elevii internatului, unde se afla și tânărul Octavian (Gelu Neamțu, et al., 1997, op. cit., p. 107).
Punctul
culminant al sentimentului naționalist trăit de adolescentul Octavian C.
Tăslăuanu, s-a petrecut la terminarea liceului (1895), când fără înștiințarea
profesorului lor coordonator (Chiriac B. Groze), împreună cu câțiva colegi, a
hotărât să inscripționeze pe tabloul de absolvire următoare deviză: „Venin vom lua, în foc ne vom scălda, pentru
idealul național” (Octavian C. Tăslăuanu, 1976, op. cit., p. 81). Urmare a acestui fapt, autoritățile statului au
început o anchetă condusă de Procurorul Tribunalului din Alba Iulia și un
comisar al guvernului de la Budapesta, pentru a cerceta și identifica
inițiatorii acelei devize iredentiste, artibuind vina întreg corpului
profesoral, pe care l-au acuzat de spirit naționalist potrivnic statului ungar.
O
parte dintre absolvenți, între care și Tăslăuanu, au hotărât să-și asume
întreaga vină, lucru ce a dus la exmatricularea acestora și la interdicția de
a-și susține examenul de maturitate în școala respectivă.
Pe
certificatul de absolvire al acestuia (ibidem,
p. 82), sunt scrise următoarele: „Prin
sentinția Înaltului Ministeriu de culte și instrucțiune publică, pe data de 18
septembrie 1895, no. 45.490, fu eliminat din acest gimnaziu pentru că a folosit
pre o grupă de fotografii deviza contrarie statului, deci nu i se concede a
face examenu de maturitate la acest gimnaziu”.
Împiedicat
să-și definitiveze studiile, ocupă între timp funcția de practicant în
cancelaria notarului din Bicaz, primind un salariu modest. În luna decembrie a
aceluiași an, își susține în cele din urmă examenul de bacalaureat la Gimnaziul
Superior Fundamental de pe malurile Someșului Mare din Năsăud.
În
calitate de funcționar public al notariatului din Bicaz, refuză să participe la
celebrarea mileniului maghiar de existență, organizat la sfârșitul secolului al
XIX-lea (8 iunie 1896), fapt ce va avea repercusiuni directe în evoluția
profesională a acestuia, fiind nevoit să renunțe a se mai prezenta la examenul
pentru obținerea funcției de notar. Au urmat apoi alți doi ani de neîmpliniri
și căutări în încercarea de obținere a unei burse de studiu la Blaj, pentru a
deveni inginer minier; respectiv o solicitare la Domeniul Coroanei din Bicaz
pentru a fi admis la silvicultură în cadrul Școlii Centrale de Agricultură din
Herăstrău, demers soldat, din nefericire, tot cu un răspuns negativ. Toate
aceste zbateri au fost întreprinse deoarece conștientiza faptul că tatăl său îl
va obliga în cele din urmă să se înscrie la Seminarul Teologic din Blaj. Acest
lucru tocmai s-a și întâmplat, când fără știința sa, preotul Ioan Tăslăuanu a
făcut o cerere prin care lui Octavian i s-a rezervat un loc, așteptându-l
întreg anul școlar. Nesupunerea la indicațiile părintelui său, vor duce la
încetarea oricărui sprijin financiar pentru a studia altceva, timp de câțiva
ani.
După un alt episod eșuat în găsirea unui loc de muncă,
petrecut la două institute din Craiova (Frateș și Arnold), primește ordinul de
recrutare, prilej cu care s-a hotărât să devină ofițer activ în armată.
În toamna anului 1897, la Odorheiu Secuiesc, cere
permisiunea de a fi trimis pe Coasta Mării Adriatice, la Pola, unde funcționa
Școala de Marină a Monarhiei Austro-Ungare. Acolo, timp de șase luni, la
Regimentul 87, va avea parte de o pregătire militară foarte severă, însă și
aici din motive independente de voința sa, are parte de neșansă în îmbrățișarea
carierei de ofițer, în cele din urmă fiind înaintat la gradul de sublocotenent
în rezervă și lăsat apoi la vatră. Întors în țară, cu numai 50 de coroane în
buzunar, primiți de la mama sa, ajunge în București, unde în scurt timp este
încadrat în învățământul particular, la Institutul de Băieți Clinciu-Popa, în
calitate de profesor pentru clasele primare și ca meditator pentru liceu,
primind pentru aceasta o retribuție modestă.
Între
1898 și 1902, urmează cursurile Facultății de Filosofie și Litere ale
Universității din București, beneficiind de îndrumarea unor profesori de mare
prestigiu intelectual, precum: Titu Maiorescu, Ovid Densușianu, Dimitrie Onciul
(sub îndrumarea căruia realizează lucrarea „Originea
Huniadeștilor”, obținând premiul Hiller al Fundației Carol I), Simion
Mehedinți și Nicolae Iorga, care „...predica
un naționalism de muncă încordată, un naționalism constructiv, întemeiat pe
adevăr și pe o adâncă iubire de neam.[...] Asupra mea naționalismul propăvăduit
de N. Iorga a avut o înrîurire covîrșitoare (1976, op. cit., p. 98).
Pe
lângă frecventarea cursurilor de la facultate și activitatea didactică de la
Liceul Francez din capitală, situat pe Calea Moșilor (începând din anul II de
studiu, pentru a se putea întreține, preda cursuri de Limba Română la clasele
I-III de liceu și Istoria Românilor în clasa a IV-a liceală, ocazional fiind și
profesor de gimnastică), lua parte la cercurile literare tinere („Floarea albastră” și „Cafeneaua Literară”), intrând în
contact cu scriitori și tineri artiști reprezentativi, precum: Ioan Slavici,
Alexandru Lapedatu, Valentin Bude, Constantin Sporea, Ilarie Chendi, Ioan Bianu
ș. a.
2. Proprietar-editor al Revistei
„Luceafărul”, oglinda tuturor frământărilor românești și secretar administrativ
al ASTRA din Sibiu
După
absolvirea facultății, la vârsta de 26 de ani, sub recomandarea lui Ioan Bianu
de la Academia Română, este numit pe postul de secretar la Consulatul General
al României din Budapesta, post care rămăsese vacant în urma pensionării lui
Ion Poruțiu, fost redactor al ziarului Federațiunea.
Octavian C. Tăslăuanu nu putea concepe ideea de a rămâne un simplu funcționar
al consulatului, făcând din activitatea sa un post de luptă pus în slujba
națiunii române (apud Ilie Șandru,
2012, op. cit., p. 61).
În
luna iulie a anului 1902, face cunoștință cu un grup de studenți români
organizați în Societatea Academică „Petru
Maior”, care pătrunși de un înălțător spirit patriotic și de dragoste
nemărginită față de poetul național, Mihai Eminescu, au editat o revistă
literară intitulată „Luceafărul”, din
al cărui comitet de redacție făceau parte Alexandru Ciura (redactor șef) și
Aurel P. Bănuțiu (editor și redactor responsabil), iar în calitate de membrii
figurau: Octavian Goga, Ioan Lapedat, Ioan Lupaș, Ioan Montani, Sebastian
Stanca, Dionisie Stoica și George Zaria. Cunoscându-se pregătirea pe care o
avea, i s-a înaintat propunerea de a deveni colaborator, având ca sarcină
principală verificarea și corectura din punct de vedere al limbii și al
stilului, a materialelor ce urmau a fi publicate în revistă. Începând cu cel
de-al doilea număr al revistei, la pagina 14, publică câteva note, fără a se
semna, din cauza situației sale de funcționar diplomatic.
Dându-și repede
seama că pentru editarea în continuare a publicației era nevoie de cineva care
să pună suflet și pricepere, Octavian C. Tăslăuanu s-a hotărât în cele din urmă
să-și asume această sarcină, fiind decis să facă din aceasta nu numai o revistă
literară a tineretului studențesc, ci și „...
o tribună de propagandă națională, de trezire a conștiinței românești unitare”
(Octavian C. Tăslăuanu, 1976, op. cit.,
p. 113), imprimând „un accentuat caracter specific românesc,
grupând în jurul ei rînd pe rînd, aproape pe toți scriitorii de seamă ai
vremii. Revista Luceafărul a devenit un steag de luptă națională... (ibidem, p. 129).
Odată
cu preluarea revistei de la Aurel P. Bănuțiu (28 martie 1903), relocă redacția
în locuința sa, fiind ajutat în munca redacțională de Octavian Goga, alături de
care cunoaște grelele încercări cauzate de lipsa banilor necesari pentru
acoperirea cheltuielilor în apariția revistei. Începând cu 1 ianuarie 1904,
tipărește nr. 1 al revistei pe o hârtie specială, având pentru prima dată
coperta color și o extensiune de 48 pagini. Tirajul a fost unul deosebit de
mare (5,000 de exemplare), distribuit în toată Transilvania. În numărul 2 din
15 ianuarie 1904, realizează întâiul volum tematic, închinat Reginei Elisabeta
a României (Carmen Sylva, pseudonimul literar), la împlinirea a 60 de ani de
viață (completat ulterior cu alte note aniversare în nr. 24 al revistei, anul
1913), iar la jumătatea anului, în luna iulie, numerele 12 și 13 ale revistei
au fost închinate unui moment istoric deosebit ce comemora 400 de ani de la
moartea lui Ștefan cel Mare.
În urma acestui succes, numărul abonamentelor a crescut
vertiginos, între colaboratorii de seamă numărându-se: Nicolae Iorga, Ștefan O.
Iosif, Ion Agârbiceanu, Duiliu Zamfirescu, Liviu Rebreanu, Mihail Sadoveanu,
Ioan Lupaș, Sextil Pușcariu, Ilarie Chendi, Maria Cunțan, Alice Stephanie
Stănescu Călugăru, Alexandru I. Hodoș, respectiv Octavian Goga, aflat în plină
afirmare. În decursul timpului va continua editarea unor serii de numere
speciale dedicate marilor personalități, care sintetizau în cel mai înalt grad
trăsăturile spiritualității românești (Vasile Alecsandri, Mihai Eminescu, Ion
Creangă, George Coșbuc, Alexandru Vlahuță, I. L. Caragiale, Nicolae Grigorescu,
Ștefan Luchian, Aurel Vlaicu, Constantin Brâncuși ș. a.), dar și membrilor
Academiei Române (Sextil Pușcariu, Ioan Bianu, Titu Maiorescu, August Treboniu
Laurian, Nicolae Iorga).
Principiul
afirmării unității naționale a fost desăvârșit nu numai prin activitatea sa
redacțională, ci și prin cea editorială, când a înființat propria tipografie.
Acolo va vedea lumina tiparului culegerea de Poezii a lui Octavian Goga, care i-a adus poetului un adevărat
triumf, Academia Română acordându-i premiul „Năsturel
Herescu”. Au urmat apoi cărțile de proză ale lui Ion Agârbiceanu („De la țară”), Alexandru Ciura („Icoane”), Ioan Slavici („Mara”), ș. a. În luna august a anului
1905 participă la serbările legate de inaugurarea Muzeului „Asociațiunii” ASTRA din Sibiu (Asociația
Transilvană pentru Literatura Română și Cultura Poporului Român), prilej cu
care se întâlnește personal cu o parte dintre colaboratorii revistei.
Manifestările
culturale prilejuite de împlinirea a 40 de ani de domnie a Regelui Carol I, au
fost consemnate și în Revista Luceafărul, astfel că în nr. 7 din anul 1906,
Octavian C. Tăslăuanu, publică o cronică a cărui mesaj avea să vestească mărețul
act al unirii, întitulând-o sugestiv „Înviere”,
în care consemna următoarele: „Și iarăși
va să vină cu mărire ziua Învierii naționale, a acelei învieri, când toată
obștea neamului nostru va serba izbîndirea unui gînd pribeag încă ...
întruparea ideii mari ... . Mulți din multe părți nu putem să ne mărturisim
credința, dar o purtăm cu sfințenie în suflet și o vom lăsa moștenire copiilor
noștri; și vor veni, din mila Domnului, vremuri când urmașii vor rosti fără
sfială și făr′ de nici o frică: Adevărat c′a înviat ! A înviat neamul întreg și
credința în trăinicia lui” (1906, op.
cit., anul V, nr. 7, p. 160). Importantă
de menționat este și cronica „Neamul
Românesc”, din nr. 13-16, 1906, prin care Octavian C. Tăslăuanu prezintă
câteva îndemnuri mai stăruitoare pentru atingerea idealurilor naționale „Pomenim adeseori și cu mîndrie un nume:
Neamul Românesc. Il pomenim fără să-l cunoaștem, cei mai mulți, în ființa lui
întreagă din trecut și din present. Vorbim neîncetat de unitate culturală a
acestui neam fără să ne dăm seama că tocmai cunoașterea lui, în toate
manifestațiunile vieții, e singura cale spre această unitate. Unitatea unui
neam e reprezintată prin conștiința lui națională înainte de toate, iar această
conștiință e chemată la viață mai ales prin cunoașterea trecutului propriu și
prin cunoașterea deaproape, din present, a celor ce sînt de-un neam și vorbesc
o limbă” (1906, op. cit., p.
356).
Octavian C. Tăslăuanu,
Sublocotenent în Reg. 87 Infanterie (August-Noiembrie), Banja Luka, Bosnia, 1906
În
urma propunerii înaintate de prietenul său Octavian Goga (secretar literar al
Astei din Sibiu), coroborat cu cauze de natură financiară, la sfârșitul anului 1906 ia decizia de a se muta
cu tot cu revistă la Sibiu, demisionând din funcția de diplomat (Mihai
Triteanu, 1972, op. cit., p. 20). Cu puțin timp înainte de aceasta, este ales
secretar administrativ al „Asociațiunii”,
activând în acel post până în anul 1914. Acolo inițiază o serie de cursuri de
alfabetizare pentru țărani, conferințe pe teme agricole, crește numărul
despărțămintelor și al bibiliotecilor, intensifică activitatea editorială de
tipărire a publicațiilor de popularizare a culturii și științei românești (Revista Transilvania). Înzestrează
Biblioteca Centrală a Asociațiunii cu o colecție de aproape 300 de titluri,
formată din diverse cărți de istorie și diferite antologii ale clasicilor:
Vasile Alecsandri, Ion Creangă, George Coșbuc, Ioan Slavici, Ion Agârbiceanu,
Anton Pann, etc. Tot atunci realizează și o organizare a colecțiilor după
sistemul aplicat de Academia Română, cu fișe pe materii, înființând secția
periodicelor și cea a manuscriselor. De asemenea, Octavian C. Tăslăuanu a fost
însărcinat și cu conducerea, respectiv dotarea Muzeului de Istorie și
Etnografie al Astrei, reușind până în 1909 să mărească colecția muzeului la
peste 4,000 de exponate.
Revenind la Revista Luceafărul, în perioada sibiană
(1906-1914), aceasta cunoaște cea mai prosperă perioadă atât din punct de
vedere financiar, cât și al calității diverselor articole cu conținut cultural,
social, chiar și politic, care potrivit memorialistului, a devenit o „oglindă a tuturor frămîntărilor vieții
romînești”, „amvonul tinerei
generații a Ardealului ... [...] templul la altarul căruia talentele literare
și artistice slujeau ca niște preoți ai culturii”, purtând cu sființenie în
sufletele lor, speranța „... întrupării
marii idei, cînd toată obștea neamului nostru va serba izbîndirea unui gînd
pribeag încă ...” (1906, op. cit.,
anul V, nr. 17-18, p 362).
Tema
legată de nevoia culturalizării satului românesc a rămas constantă în scrierile
lui Octavian C. Tăslăuanu, așa fiind de pildă „Șezătorile literare”, unde notează următoarele: „Înainte de a ne apuca să luminăm poporul,
ar trebui să fim în clar de ce învățătură are acest popor lipsă pentru ca să-și
cîștige mai ușor pîinea de toate zilele, ca să-i fie mai ușoară lupta pentru
existență ?” (1908, op. cit.,
anul VII, nr. 3, p. 52). În același context
se înscrie și amplul articol intitulat „Două
culturi-Cultura domnilor și cultura țăranilor”, publicat în Luceafărul nr.
4 din 15 februarie 1908, unde este abordată problematica culturii materiale și
spirituale a celor două clase sociale. Acest material s-a încheiat cu o
întrebare legată de speranța apariției unei generații tinere care să aibe
curajul și tăria de a lupta pentru o cultură națională.
Ca o completare la
acest demers, în 1911 publică alte trei articole apărute atât în Revista
Luceafărul cât și în Revista Transilvania, prin care sublinia unitatea
culturală și trezirea conștiinței românești („Cărți pentru popor”; „Organizarea economică a țărănimii” și „Organizarea satelor noastre”),
menționând următoarele: „Aceste stări
triste nu le putem înlătura, decît trezind în țărani conștiința că fac parte
dintr′un neam cu aspirații în viitor și cu drepturi la o existență națională,
independentă de mila mai marilor. Și numai o organizație le poate da această
conștiință” (1911, op. cit.,
Revista Transilvania, nr. 2, martie-aprilie, p. 119). În nr. 4 din 16 februarie
1909 al Revistei Luceafărul, legat de aniversarea a 50 de ani de la Unirea
Principatelor, Octavian C. Tăslăuanu semnează un articol intitulat „Unire”, în care afirma următoarele: „La 24 ianuarie s′au împlinit 50 de ani, de
când dincolo de Carpați răsună, într′un glas de însuflețire și de sărbătoare,
hora unirei. [...] Un neam, care a dat dovadă că e în stare să trăiască clipe
de înălțare și de întinerire sufletească, cum a fost cea a primei Uniri, are
dreptul să nădăjduiască într′un viitor mare, care-i va cere întreaga lui putere
de viață pentru a putea fi o podoabă a omenirii și a naturii ce l-a creat”
(1909, op. cit., anul VIII, nr. 4, p. 75).
Octavian,
C. Tăslăuanu, în perioada când se afla în Sibiu, 1910 (fotografie trimisă
fratelui său mai mic, Cornel Tăslăuanu)
Din
păcate toate aceste acțiuni literare și culturale depuse în afirmarea unității
românești au fost întrerupte la mijlocul lunii iunie 1914, când Octavian C.
Tăslăuanu, ofițer al armatei austro-ungare, a fost mobilizat pe frontul din
Galiția. Ultimul număr al Revistei Luceafărul, închinat Armatei Române, va
deveni o raritate, fiind distrus în depozitul tipografiei, întrucât se vorbea
despre dezmembrarea monarhiei dunărene, respectiv despre eliberarea și
necondiționata unire a Transilvaniei cu patria mamă. Editarea revistei s-a
reluat abia din 1919, la București, când Octavian C. Tăslăuanu figura în
calitate de director al acestei publicații.
Atunci,
va publica șase articole privind consolidarea Marii Uniri: „Unirea” (nr. 1, din 1 ianuarie 1919, pp. 1),
„Ardealul” (nr. 3-4, din 16 februarie 1919, pp. 49-50), „Înviere” (nr. 7-8, din
16 aprilie 1919, pp. 137), „O protestare” (nr. 17, din 16 septembrie 1919, pp.
333), „Ideea europeană” (nr. 18 din 1 octombrie 1919, pp. 373) și „Problema
națiunii” (nr. 20-21, din 16 noiembrie 1919, pp. 427-428).
Datorită
multiplelor activități pe care le va desfășura în toată acea grea perioadă, s-a
ajuns la condiția de încetare a apariției revistei, ultimul număr fiind cel din
luna mai a anului 1920.
La
puțin timp înainte de trecerea în neființă, cu ocazia aniversării a 40 de ani
de la apariția revistei Luceafărul (serie nouă, editată de Olimpiu Boitoș),
Octavian C. Tăslăuanu scrie ultimul său articol, intitulat „Ce a urmărit Luceafărul”. Din acel material, putem intui cu foarte
mare ușurință întreaga zbatere pe care a avut-o Octavian C. Tăslăuanu în lupta
sa pentru propășirea idealului național, afirmând următoarele: „Temelia activității noastre a fost ideea
națională. Ea ne-a călăuzit pașii vieața întreagă. O consideram moștenirea cea
mai prețioasă, pe care ne simțeam datori să o propovăduim și să o facem să
triumfe. Naționalismul nostru nu era învățat din cărți sau împrumutat dela
alții, ci era organic, înnăscut, adus din straturile țărănești ale satelor, din
sânul cărora ne-am ridicat cei mai mulți intelectuali. [...] Noi, la
„Luceafărul”, ne-am străduit să trezim această conșiință și să întreținem un
spirit de ofensivă împotriva dominației streine sub care trăiam. Și ne-a ajutat
Dumnezeu să vedem cu ochii Unirea. [...] Ideea națională, îmbrățișată de noi,
cuprindea românismul întreg, de pretutindeni. Paginile revistei stau mărturie
că nu am uitat nici un colț de pământ românesc. [...] O făceam pentru a dovedi
că nu suntem un popor pribeag și inferior, cum le plăcea dușmanilor să ne
socotească”. (1942, op. cit., nr.
7-8, iulie-august, anul II, serie nouă p. 252).
3. Rolul lui Octavian
C. Tăslăuanu ca ofițer de informații și om politic în consolidarea Marii Uniri
După
trei luni de mobilizare pe frontul din Galiția, Octavian C. Tăslăuanu, rănit și
bolnav se tratează la sanatoriul din Mehadia, de unde reușește apoi, să treacă
munții, în România, ajungând la București (Vasile Netea, 2006, op. cit., p. 28). Acolo, împreună cu
alți mari luptători ai timpului (Take Ionescu, Nicolae Filipescu, Barbu
Ștefănescu Delavrancea, Nicolae Titulescu, Onisifor Ghibu), inițiază o amplă
propagandă în favoarea ieșirii României din neutralitate, mizând pe intrarea în
război împotriva asupritorilor românilor din provinciile înstrăinate.
Prima
sa manifestare în această direcție a corespuns cu publicarea în vara anului
1915 la Editura „Librăriei Școalelor” C. Sfetea, a volumului de impresii și
povestiri de pe frontul galițian, intitulat „Trei
luni pe cîmpul de războiu –ziarul unui romîn ofițer în armata austro-ungară ce
a luat parte cu glotașii romîni din Ardeal la luptele din Galiția”.
Valoarea documentară și caracterul ei naționalist a determinat tipărirea acesteia
în trei ediții consecutive, fiind tradusă în limbile franceză, engleză și
italiană. Tipărirea acestei opere literare, a dat naștere totodată și la
violente polemici între susținătorii și adversarii Puterilor Centrale,
considerându-l pe Tăslăuanu ca „fugar
ardelean care a dezertat de la postul său, făcându-și un titlu de glorie din
trecerea frauduloasă a graniței pentru a brava pe străzile Bucureștiului”
(Octavian C. Tăslăuanu, 1935, op. cit.,
p. 47). În anul următor, la aceeași editură, publică o culegere de reportaje și
nuvele cu titlul „Hora obuzelor. Scene și
icoane din războiu”, care este socotită drept cel dintâi volum de proză
românească inspirată din Primul Război Mondial. Strălucitul orator Octavian C.
Tăslăuanu a desfășurat și o intensă activitate propagandistică la revistele Tribuna și Epoca, la aceasta din urmă publicând în rubrica „Ardealul vorbește”, o serie de articole
ce au ca topic ideea pregătirii unității naționale. A aderat între timp și la
organizația patriotică „Federația unionistă”,
pe care o numea „... un templu larg al
legii celei noi: înfăptuirea României Mari. Temeliile acestui templu se reazimă
pe întreg pământul neamului...” (Octavian C. Tăslăuanu, Un templu de
credință, ziarul Epoca, 11 noiembrie 1915).
După
intrarea României în război, Octavian C. Tăslăuanu, împreună cu alți refugiați
care fuseseră ofițeri în armata austro-ungară, și-a manifestat dorința de a fi
acceptat ca ofițer combatant, însă a fost refuzat pe motivul că nu avea
cetățenia română (Vasile Netea, 1970, op. cit., p. 71). A căutat astfel o
soluție adresând Consiliului de Miniștri un memoriu prin care se cerea
înființarea unor regimente formate din români transilvăneni și bucovineni luați
prizonieri în Rusia, precum și din refugiați aflați în țară, acțiune rămasă
însă fără rezultat. Începând cu 23 ianuarie 1917 este numit translator pe lângă
Comandamentul Diviziei a VII-a, de pe Valea Trotușului. În urma ordinului din
data de 22 aprilie 1917, este numit Șef al Biroului de Informații de la Corpul
IV Armată, Onești, fiindu-i recunoscută apoi calitatea de cetățean român și
avansat ulterior la gradul de căpitan.
În
toamna anului 1918, la Iași, în calitate de secretar al Comitetului Național al
Românilor Emigranți din Austro-Ungaria, se dedică împreună cu istoricul
Alexandru Lapedatu pentru organizarea de regimente ardelene și bucovinene,
recrutate din români prizonieri, proiect pe care-l înaintează Consiliului de
Miniștri și Regelui Ferdinand, care îl aprobă. Tot în această perioadă tipărește
și broșura „Pentru neam. De ce România nu
putea urma altă cale?”, în care argumentează intrarea României în război,
sprijinind politica de înfăptuire a unității naționale.
După
înlăturarea guvernului Marghiloman, în urma unor manifestații entuziaste pentru
unire, Tăslăuanu îi scria lui Sextil Pușcariu, angajat în mișcarea bucovineană:
„Am ajuns Sextile, și vremurile astea. Am
satisfacția sfîntă de a ne vedea visurile întrupate, visuri pentru care am
luptat și noi, cît ne-au ajutat puterile” (Sextil Pușcariu, 1968, op. cit., p. 310).
La
1 decembrie 1918, la Alba Iulia, Marea Adunare a poporului român din
Transilvania, consfințește definitiv actul istoric al unirii Transilvaniei cu
România. Ca o recunoaștere a meritelor sale, Octavian C. Tăslăuanu este numit membru al Marelui Sfat Național Român,
însă rapiditatea evenimentelor a dus la imposibilitatea participării sale la acest
măreț act național.
Fiind o fire
luptătoare și energică, dornică de a se implica în procesul de refacere a
României Mari, la alegerile din anul 1919, Octavian C. Tăslăuanu este ales
deputat de Tulgheș, candidat din partea Ligii Poporului. Tot atunci ajunge
vicepreședinte al Societății Scriitorilor Români, apoi Ministru Comerțului și
Industriei (perioada 13 martie - 16 noiembrie 1920) și respectiv Ministru Lucrărilor
Publice (16 noiembrie - 1 ianuarie 1921), în Guvernul Alexandru Averescu, iar
apoi în 1926, senator de Mureș. În scurta sa perioadă ministerială s-a dovedit
a fi extrem de activ, inițiind o serie de legi și reforme în vederea
reorganizării economiei naționale.
În
semn de respect pentru întreaga activitatea militară, în anul 1921, Octavian C.
Tăslăuanu, este decorat cu cea mai înaltă distincție a statului român, Ordinul Național „Steaua Românei”,
versiunea pentru militari având pe revers două spade.
După retragerea din viața politică a început să realizeze
un amplu ciclu de scrieri cu caracter autobiografic, intitulate foarte sugestiv
„Spovedanii”, compus din 15 volume,
primul urmând a fi „Satul meu. Amintiri
din copilărie și tinerețe” (care va vedea lumina tiparului abia în 1976, cu
ocazia aniversării centenarului nașterii scriitorului), și să se încheie cu un
volum de articole publicate după terminarea Primului Război Mondial (Ilie
Șandru, 1997, op. cit., p. 145).
De
menționat sunt și cele două volume cu caracter economic, în care Octavian C.
Tăslăuanu prezintă un amplu proiect de redresare economică a țării („Producția –un program economic”, 1924
și „Politica economică a României -1930”,
1931). Doi ani mai târziu (1933), la Tipografia „Bucovina” I. E. Torouțiu din
București, vede lumina tiparului un volum de articole publicistice, intitulat „Valuri politice”, confiscat abuziv încă
de sub tipar. În 1935, la Editura Miron Neagu din Sighișoara, îi apare volumul „Sub flamurile naționale”, care cuprinde
o serie de note și documente din Războiul de Întregire al Neamului (vol. I). Cu
toate că până în 1938 termină și celelalte volume (II, III și IV), acestea vor
rămâne în faza de manuscris până la sfârșitul vieții acestuia.
Răpus
de o lungă suferință, în data de 23 octombrie 1942, se stinge din viață, la
vârsta de 66 de ani, fiind înmormântat în
Cimitirul Bellu din București. În memoria lui Octavian C. Tăslăuanu, revista
Luceafărul, Anul II, Nr. 12 din decembrie 1942, publică o serie de însemnări
din viața și activitatea acestuia, avându-i ca autori pe Ion Agârbiceanu, Ilie
Dăianu, Petre Poruțiu, Aurel P. Bănuț și Victor Papilian.
Concluzii
Așa cum s-a precizat și în rândurile de mai sus, o
mare parte dintre operele lui Octavian C. Tăslăuanu au rămas nepublicate, sau
în faza de proiect, până la trecerea acestuia în neființă. Abia în primăvara
anului 1976 (22-23 mai), la inițiativa profesorului Ilie Șandru din Toplița, a
avut loc aniversarea centenarului nașterii lui Octavian C. Tăslăuanu. În prima
zi, la Toplița, a avut loc prezentarea unui număr de 17 comunicări despre
biografia și activitatea lui Octavian C. Tăslăuanu, înmănuncheate și publicate,
doi ani mai târziu (1978), într-un volum comemorativ. Tot acolo este prezentată
o cronologie a vieții publicistului, urmată de câteva note „In memoriam”, apoi
o fișa bibliografică și câteva fotografii, respectiv articolul „La un popas”. Acesta a fost scris de către
Tăslăuanu cu ocazia împlinirii vârstei de 60 de ani, publicat postum (1976), de
nepotul dinspre fiică, Gelu Voican Voiculescu, mai întâi în revista Vatra, nr.
8, Târgu-Mureș, și inclus ulterior în volumul comemorativ. A doua zi, în comuna
natală, Bilbor, a avut loc o adunare omagială, prilej cu care s-a tipărit la
Editura Minerva din București, volumul „Spovedanii”,
ediție îngrijită de Gelu Voican Voiculescu, cu o prefață semnată de istoricul
Vasile Netea.
După 1990, cinstirea memoriei ilustrului fiu al
comunei Bilbor a revenit în actualitate printr-o serie de manifestări
aniversare, organizate succesiv în cele două localități menționate (Ilie
Șandru, 2012, op. cit., p. 280), prilej cu care, printre altele, au fost amplasate
și două busturi din bronz. Tot în acest timp, devine patronul spiritual al școlii
gimnaziale din Bilbor și al liceului teoretic din Toplița. Începând cu anul
2005, cu anumite întreruperi, în jurul datei de 1 februarie se organizează
sesiunea de comunicări și referate „Octavian
Codru Tăslăuanu pe coordonatele timpului”, ajunsă în prezent (2018) la cea
de-a XI-a ediție, toate materialele fiind incluse într-un volum, momentan
neindexat în nicio bază de date internaționale.
Tot
aici amintim de singura lucrare dedicată recuperării memoriei personalității militantului
activ pentru Marea Unire, „Pe urmele lui
Octavian C. Tăslăuanu”, scrisă de Ilie Șandru. Cartea este publicată la
Editura Petru Maior, Târgu-Mureș, în anul 1997 (prima ediție), respectiv în
2012, la Editura Nico, Târgu Mureș (a doua ediție, revăzută și adăugită).
Recent, în anul 2016, este retipărit cu scopul aducerii la cunoaștință a noii
generații, primul volum al ciclului „Spovedanii”, intitulat „Satul meu. Amintiri din copilărie și tinerețe”, ediție îngrijită
de Vasile D. Stan și Mărioara Angelica Stan, Editura F&F International,
Gheorgheni, precum și o colecție de jurnale și scrisori inedite din
corespondența lui Octavian C. Tăslăuanu cu diverse personalități ale vremii,
autori Alexandru Gavrilescu și Oana Dimitriu, Editura Semne, București.
Bibliografie
Argetoianu, C. (1991), Pentru
cei de mâine: amintiri din vremea celor de ieri (1888-1898, 1913-1916),
vol. 1. Bucharest: Editura Albatros.
Argetoianu, C. (1996), Memorii.
Pentru cei de mâine (1919-1922), vol. 6. Bucharest: Editura Machiavelli.
Bucur, N. (1996), O personalitate
harghiteană în lupta pentru unire –Octavian C. Tăslăuanu, Angustia, 1, pp.
217-221, Sfântu-Gheorghe.
Buta, M., G., Onofreiu, A. (2016), Victor
Moldovan. Memorile unui politician din perioada interbelică, vol. I.
Cluj-Napoca: Editura Presa Universitară Clujeană.
Dăncilă, Andreea, (2010), Ipostaze
ale elitei culturale românești din Transilvania începutului de secol XX:
Generația Luceafărului (1902-1914), în Annales Universitatis Apulensis,
Series Historica, 14/I, pp. 229-238, Alba-Iulia.
Gavrilescu, Alexandru, Dimitriu, Oana (2016), Clauza de conștiință: Octavian C. Tăslăuanu: jurnale inedite și
scrisori. Bucharest: Editura Semne.
Iancu, Ghe. (2005), Vasile Lucaciu
la Blaj (Februarie 1894), în Annales Universitatis Apulensis, Series
Historica, 9/I, pp. 323-330, Alba-Iulia.
Lăcătușu, I. (2017), Protestul
întemeietorului României Mari împotriva cedării către Uniunea Sovietică a
teritoriilor românești Basarabia, nordul Bucovinei și Ținutul Herța, semnat de
Octavian Codru Tăslăuanu, împreună cu alți 25 de oameni politici și de cultură
români, 2 iulie 1940, în vol.
Sesiunea de comunicări și referate „Octavian Codru Tăslăuanu”, ediția a X-a.
Gheorgheni: F&F International.
Neamțu, G., Polverejan, Ș., Cordoș, N., Maior, L. (1997), Mișcarea memorandistă, cap. III, în Drăgoescu,
A. (coord), Istoria României.
Transilvania, Vol. II, Cluj-Napoca: Editura George Barițiu.
Netea, V.
(1970), O zi din istoria Transilvaniei.
Bucharest: Editura Albatros.
Netea, V.
(2006), Mureșul superior-vatră de cultură
românească. Bucharest: Editura Cuvântul.
Pop, I., A., Nägler, Th., András, M. (coord)
(2016), Istoria Transilvaniei, vol.
III (de la 1711 până la 1918), Ediția a II-a. Cluj-Napoca: Academia Română.
Centrul de Studii Transilvane; Deva: Editura Episcopiei Devei și Hunedoarei.
Pușcariu, S. (1968), Călare pe două veacuri. Bucharest: Editura Pentru Literatură.
Șandru, I. (coord.) (1978), Octavian C. Tăslăuanu. Volum comemorativ. Miercurea-Ciuc: Comitetul
pentru cultură și educație socialistă, Harghita.
Șandru, I. (1997), Pe urmele lui Octavian Codru Tăslăuanu.Târgu-Mureș: Editura Petru
Maior.
Șandru, I. (2012a), Pe urmele lui Octavian Codru Tăslăuanu,
Ediția a II-a revăzută și adăugită.Târgu-Mureș: Editura Nico.
Șandru, I. (2012b), Octavian C. Tăslăuanu și Războiul de
Reîntregire a Neamului-file dintr-un manuscris, Acta Bacoviensia X (2015):
693-698, Onești: Editura Magic Print.
Stan, C. (1996), Octavian C. Tăslăuanu și corpul voluntarilor
români din Rusia, Angustia, 1 pp. 223-230,
Sfântu-Gheorghe.
Tăslăuanu, O. C. (1910), Informaţii literare şi culturale 1903-1910, Sibiu: Editura W.
Krafft.
Tăslăuanu, O. C. (1915),
Trei luni pe câmpul de războiu (trei
ediții). Bucharest: Editura „Librăriei Școalelor” C. Sfetea.
Tăslăuanu, O. C. (1916),
Hora obuzelor: scene și icoane din
răsboiu. Bucharest: Editura „Librăriei Școalelor” C. Sfetea.
Tăslăuanu, O. C. (1924), Producția –un program economic. Cluj:
Editura Ardealul.
Tăslăuanu, O. C. (1924),
Statele Unite ale Orientului (propuneri
pentru Mica Antantă). Târgu-Mureș: Editura Ardealul.
Tăslăuanu, O. C. (1931),
Politica economică a României, 1930 –Contribuţii la rezolvarea crizei, Partea
I-a: Politica financiară; Partea II-a: Politica agrară; Partea III-a: Politica
industrială. Bucharest: Editura Socec.
Tăslăuanu, O. C. (1933),
Valuri politice. Bucharest: Tipografia „Bucovina” I. E. Torouțiu.
Tăslăuanu, O. C. (1935), Sub flamurile naționale: note și documente din războiul de întregire al
neamului. Sighișoara: Editura Miron Neagu.
Tăslăuanu, O. C. (1936), Amintiri de la „Luceafărul”. Bucharest: Tipografia „Bucovina” I. E.
Torouțiu.
Tăslăuanu, O. C. (1939), Octavian Goga: Amintiri. Bucharest: Tipografia „Bucovina” I. E.
Torouțiu.
Tăslăuanu, O. C. (1976), Spovedanii (Ediție îngrijită de Gelu Voican-Voiculescu). Bucharest:
Editura Minerva.
Tăslăuanu, O. C. (1996), Obsesia europeană – studii politice, (Ediție îngrijită de Gelu
Voican-Voiculescu). Bucharest: Editura Scripta.
Tăslăuanu, O. C. (2001), Din vârtejul războiului, vol. I-III (Ediție îngrijită de Gelu Voican-Voiculescu). Bucharest: Editura
Rao.
Tăslăuanu, O. C. (2016), Satul meu –amintiri din copilărie și tinerețe (Ediție îngrijită de
Stan V., Stan Marioara Agelica), Gheorgheni: F&F International S.R.L.
Triteanu, M. (1972), Luceafărul (bibliografie). Bucharest: Editura Enciclopedică Română.
Tofan, G.
B. (2013), Componenta nordică a ulucului
depresionar din Grupa Centrală a Carpaților Orientali
(Drăgoiasa-Glodu-Bilbor-Secu-Borsec-Corbu-Tulgheș). Cluj-Napoca: Editura
Presa Universitară Clujeană.
*** Revista
literară „Luceafărul” (1902-1945),
periodicele fiind accesate din colecția digitală a Bibliotecii Centrale
Universitare „Lucian Blaga” Cluj-Napoca, http://documente.bcucluj.ro/web/bibdigit/periodice/luceafarul.
***. 1942. Ce a urmărit „Lucefărul”(ultimul articol
publicat de O. C. Tăslăuanu în timpul vieții). Sibiu: Luceafărul, serie
nouă, anul II, nr. 7-8, iulie-august 1942.
***.http://informatiahr.ro/bilbor-octavian-codru-taslauanu-139-de-ani-de-la-nastere,
accesed: 27 th February 2018.
***.http://jurnalul.ro/calendar/octavian-c-taslauanu-sustinator-al-celui-mai-curat-spirit-romanesc-626748.html,
accesed: 27 th February 2018.
***.http://www.cuvantul-liber.ro/news/88575/61/Colocviile-Nationale-Octavian-C-Taslauanu-pe-coordonatele-timpului-la-Bilbor,
accesed: 27 th February 2018.
Abstract
Personalitatea și contribuțiile lui Octavian C. Tăslăuanu la realizarea
Idealului Marii Uniri
Originar din Bilbor, județul Harghita, Octavian C.
Tăslăuanu (1876-1942) este o personalitate culturală plurivalentă din perioada
interbelică. În 1903 devine absolvent al Facultății de Filosofie și Litere din
cadrul Universității București. În perioada 1902-1906, activează ca secretar la
Consulatul General al României din Budapesta, preluând în paralel, din 1903
până în 1920, conducerea revistei literare „Luceafărul”,
publicație care va milita pentru unitatea culturală și politică a românilor din
Transilvania. Existența acestei publicații se datorează fără niciun echivoc
priceperii și dăruirii sale; s-a ocupat de întreaga muncă redacțională,
realizând prin literatură una dintre
cele mai sigure căi pentru pregătirea mărețului act al unității naționale.
Activitatea publicistică a acestei figuri marcante a culturii românești, a fost
subordonată unicului ideal pentru care a trăit și luptat toată viața: unirea tuturor românilor într-o singură graniță. Între 1906-1914
este ales secretar administrativ la ASTRA din Sibiu, desfășurând o efervescentă
activitate în propovăduirea culturii naționale. În anul 1917 este numit Șef al
Biroului de Informații de la Corpul IV Armată, Onești și avansat apoi la gradul
de căpitan. Alături de primul patriarh al românilor, dr. Elie Miron Cristea, altă mare personalitate din zona Mureșului
Superior (Toplița), este ales membru al Marelui Sfat Național Român de la Alba
Iulia, iar la primele alegeri libere din 1919 este ales deputat (George-Bogdan
Tofan, 2013, op. cit., p. 189), fiind
pentru o scurtă perioadă de timp Ministru Comerțului și Industriei, respectiv
Ministru Lucrărilor Publice, în Guvernul Alexandru Averescu, iar apoi în 1926, devine
senator de Mureș.
Cuvinte cheie: Bilbor,
Transilvania, ideal național, Revista Luceafărul, ASTRA Sibiu
GEORGE-BOGDAN TOFAN, Ph.D.
Lecturer at Faculty of Economic Sciences, Engineering and Informatics, Department
of Engineering and Informatics, Vasile Goldiş Western University of Arad, Baia
Mare Branch
5 Culturii St., Baia Mare 430316, Romania
e-mail: bogdan.tofan@uvvg.ro
ADRIAN NIŢĂ,
Ph.D.
Lecturer at Faculty of Geography, Babeş-Bolyai University,
Gheorgheni Branch
Csiky Garden, Gheorgheni, 535500,
Romania
e-mail: adrian.nita@ubbcluj.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu