Interviu publicat în volumul I al seriei de carte
LA OBÂRȘIE , LA IZVOR... CONVORBIRI LA SUBCETATE, 2013,
Editura Cezara Codruța Marica,
autori: Doina și Vasile Dobreanu
Doina Dobreanu: Părinte
Emil Pop, am recitit „Mărturisirea de credinţă” cu care se deschide cartea
dumneavoastră „Biserica Ortodoxă Sfinţii Apostoli Petru, Pavel şi Andrei” .
Ca toţi cei din generaţia noastră, care ne-am născut „într-o epocă potrivnică
iubirii de Dumnezeu şi credinţei creştine” şi am copilărit în „întunecatul
deceniu” al şaselea, am fost educaţi în sprit ateist - ştiinţific şi
materialist–dialectic. Cu recunoştinţă mărturisiţi despre iubirea de Dumnezeu
pe care aţi descoperit-o în sânul familiei, la înşişi părinţii dumneavoastră:
„Am beneficiat de atmosfera unei familii creştine, de buna vecinătate şi
înrudire cu părintele Simion Suciu, care m-a înfiat duhovniceşte, de
îndrumările şi modelul personal al părinţilor mei, al tatălui meu care nu s-a
despărţit de strana Bisericii decât când a fost trimis la muncă grea în
Ungaria, când, octogenar fiind, a fost internat în spital, şi când, la 86 de
ani, a plecat „la ai săi”, între aceştia călăuzindu-l Maica Domnului cu care
vorbea şi a cărei icoană aievea o contempla, fiind absorbit numai de prezenţa
sfinţilor pe care şi i-a făcut prieteni de-a lungul vieţii. A plecat frumos dintre
noi, catehizându-ne parcă pentru ultima oară, aşa cum făceau el şi mama în
copilărie, atunci când ni se interzicea să mergem la biserică. Înainte ca eu
însumi să conştientizez că Domnul mă chema la slujire, părinţii mei ştiau
aceasta şi o doreau din tot sufletul. (…) Am copilărit într-o comunitate care
cinstea şi cinsteşte şi astăzi numele de creştin, cu oameni de suflet, trăind
cu o dragoste profundă pentru valorile creştine”. Sfinţia Voastră, cu ce sentimente vă întoarceţi la Subcetate,
cu diferite ocazii, în împrejurări diferite?
Pr. Emil Pop: Cu
bucurie. Cu credinţă, nădejde şi dragoste.
Aici sunt primii mei dascăli de cucernicie: Părintele, Mama şi
Tata, chiar dacă se odihnesc acum la umbra altarului Bisericii vechi, care,
fizic, nu mai este... Dar, din moment ce acolo s-a pus o cruce la temelie, dacă
s-a sfinţit locul şi s-a consacrat liturgic prin slujire, Biserica veche este,
în Duh, tot acolo, cea nouă fiind o înnoită ofrandă Domnului. „Har, credinţă şi fapte bune”, spuneau părinţii şi aşa sintetiza
şi Patriarhul Iustin, dezvoltând deviza paulină: ”Roagă-te şi munceşte!”
Tata Dumitru Pop
Nunta părinților Dumitru și Paraschiva Pop, în 1938
Ca mărturisire de credinţă, aş adăuga: „Cred, Doamne, şi
mărturisesc că Tu eşti Fiul Dumnezeului Celui Viu, care ai venit în lume, ca să
mântuieşti păcătoşii, dintre care cel dintâi sunt eu.” O rugăciune a preotului,
care este rostită şi pentru cei ce se împărtăşesc, la momentul Euharistic al
Liturghiei, o rugăciune a celui ce poartă numele de creştin...
Sfântul Emilian de la Durostorum spunea că numele său e Numele
de creştin. În Actele martirice regăsim dialogul cu anchetatorii săi, de
fiecare dată fiind întrebat care este numele său. Între numele pământesc şi cel
de mântuire, sfântul l-a ales pe cel care îi aducea martiriul.
Sunt bucuros că sărbătoarea acestui sfânt tutelar este în
pragul uneia care jalonează viaţa duhovnicească în cronotopul nostru de obârşie:
18 iulie, în 19 iulie fiind Înainteprăznuirea marelui proroc Ilie Tesviteanul,
care îi antrenează în rugăciune întru Slava Celui Preaînalt pe toţi creştinii
din bazinul hidrogafic al Mureşului Superior şi nu numai de aici. Aşa cum ştim,
există un calendar pastoral, un calendar agrar etc., creştinii din această zonă
conştientizând reperele Sânedrului şi al Sângeorzului, ale Sântămăriei Mari şi
Mici, al Sâmpetrului. Ei au în însuşi comportamentul lor „reflexe” duhovniceşti
şi, în inelele timpului trăirii liturgice şi al mărturisirii credinţei în
Dumnezeu (annaeus - an, „inel”), se aprinde rubinul de foc al sărbătorii verii
fierbinţi a sufletului. Bătrânii spuneau „La Ilie” cu multiple valenţe sufleteşti:
„M-am născut la Ilie.”, indicând momentul temporal, un anume punct în inelul
timpului fizic terestru, „Mergem la Ilie”, indicând spaţiul sacru al mănăstirii
patronate spiritual de Sfântul trimilenar, dar şi „Ne întâlnim la Ilie.”,
indicând spaţio-temporal o întâlnire duhovnicească, o comuniune în bucuria
liturgică.
La Subcetate, prin Sfântul Dumitru, se deschid porţile
Giurgeului ca entitate spirituală, pe o cale mitică şi religioasă, spre centrul
topliţean, unde Elie Miron Cristea a pus altar spre săvârşirea sfintelor Taine,
cum ar fi hirotonirea întru Episcop în 1994 a ÎPS Ioan... Atât Mitru cât şi
Elie, mitic, trimit la soare şi lumină.
DD: Cu mare bucurie
am primit cartea semnată de dumneavoastră, preot Emil Pop şi de profesor
Valeria Pop, „Ctitorii de lumină, ctitorii dăinuitoare”.
Apoi cu mare curiozitate şi nerăbdare am citit-o. Păstrez în minte şi în suflet
mesajul cărţii exprimat concis pe coperta 4 şi îndemnul din finalul acestuia:
„În lut sau în piatră, în gând sau cuvânt, orice construcţie
omenească va dăinui dacă este ancorată divin, dacă s-a făcut întru slava lui
Dumnezeu.
Biserică în care trăieşte Hristos cel viu este omul care se
învredniceşte de bucuria comuniunii cu El.
Biserică în Biserică suntem chemaţi să devenim, în comunitatea
binecuvântată, în care Dumnezeu se apropie de fiecare suflet, spre a-l întoarce
către Sine, ducându-l din slavă în Slavă.
Să fim primitori ai harului, deschizându-ne inimile, spre a se
umple de dragoste şi recunoştinţă că ne-a învrednicit a ne împărtăşi cu
sfintele, cele fără de moarte, preacuratele şi de viaţă făcătoarele Taine, spre
a ne întări întru sfinţenie.
Să ne ctitorim sufletele ca Biserică vie, primind darul desăvârşit
care se pogoară de la Părintele Luminilor!
Ctitorie ce va dăinui, ctitorie binecuvântată, să fie sufletele
noastre!”
Vă mulţumin, Părinte Emil, pentru posibilitatea pe care ne-o
oferiţi prin această carte de a vă împărtăşi gândurile, experienţa, cugetările
duhovniceşti, „cuvinte care au izvorât din adâncul inimii” şi pe care le dăruiţi
credincioşilor „ca hrană duhovnicească, de care avem nevoie cu toţii pe calea
mântuirii”, aşa cum aprecia Înaltpreasfinţitul Ioan Selejan, Arhiepiscop al
Covasnei şi Harghitei în binecuvântarea de început a cărţii, „Între altar şi
condei”. Pr. EP: Biserica
mea este acum lucrătoare datorită strădaniilor şi rezistenţei bunilor creştini.
Ameninţată cu demolarea, biserica a fost apărată, cu voia Domnului, prin darul ctitorului
ei. Preotul Isidor Vlad şi-a pus pe drumul mântuirii, ca trepte spre Înalt,
trei biserici, din care au supravieţuit fizic doar două: aceasta, din centrul
oraşului Miercurea Ciuc, şi cea din Sâncrăieni, cea din Mihăileni fiind
demolată în 1979... O biserică sfinţită nu poate fi atinsă în existenţa ei
spirituală. Dar „biografia” fiecărei ctitorii urcă la Dumnezeu, cu pecetea
pătimirilor, ca şi oamenii... Omeneşte vorbind, eu nu pot face altceva decât
ceea ce e dator un preot: rugăciunea, aducerea sufletelor la credinţă; să
construiesc Biserica vie, să cinstesc Podoaba Casei Domnului şi să scriu despre
lucrarea duhovnicească în spaţiul sacru şi în jurul lui. Dacă timp de 25 de ani
au domnit tăcerea şi ruina, deşi au fost oameni care au luptat spre a o salva -
episcopi, preoţi, oameni de cultură şi simpli credincioşi -, a venit timpul ca,
atât cât îmi va îngădui Dumnezeu, să consemnez câte ceva din vibraţia
sufletească pe care acum o adăposteşte: rostiri de rugăciune, predici –
„cuvinte vii”, cântare bisericească, experienţe personale ale preotului şi ale
credincioşilor, trăiri autentice, bucurii şi pătimiri...
DD: M-am bucurat să
aflu în cartea amintită despre pelerinajul pe care l-aţi făcut la Sfântul Munte
Athos, despre „bucuria de a păşi pe cărările sfinţilor, pe urmele isihaştilor,
în Grădina Maicii Domnului, unde Marea, Muntele şi Cerul fac o unitate, din
întâlnirea lor născându-se elanul rugăciunii, de dorul Luminii taborice, din
setea urcuşului spre Mântuire, întru Ctitorirea Bisericii lăuntrice…” Vă rog, Părinte Emil, să ne vorbiţi despre lumina şi sfinţenia
pe care aţi găsit-o pe Muntele Athos timp de o săptămână cât a durat şederea
dumneavoastră acolo.
Pr. EP: Da.
Dacă în „epocă” am fost oprit de a face pelerinajul la locul Întrupării şi al
Învierii, Dumnezeu mi-a hărăzit, când s-a împlinit vremea, mai multe daruri: am
fost la Sfântul Munte Athos, pe urmele părintelui Arsenie, care a lucrat
efectiv la „treptele Sf. Atanasie” şi ne-a adus în ţară manuscrisele greceşti
ale Filocaliei, spre a le pune în lucrare cu Părintele Stăniloae.
Am ajuns în Egipt, pe Vârful lui Moise, în Sinai, în Nitria şi
Sketis, unde asceţi ai primelor veacuri creştine au întemeiat monahismul...
Am poposit în Vechiul Cairo - Old Kairo, cum este denumit şi
recunoscut în lumea de azi -, în locul cunoscut ca Biserica Maicii Domnului, a
Fugii în Egipt cu Pruncul. Este un eveniment pe care creştinii copţi (greu
încercaţi şi astăzi în contextul politico-religios în care trăiesc) îl percep
la scară cerească, conştientizând dimensiunea mântuitoare a faptului primirii
Pruncului în inima comunităţii şi a fiecărei persoane umane, ca Persoană a
Sfintei Treimi-Dumnezeu. Mântuirea este marcată de Naşterea Pruncului Iisus în
inima noastră. Când Iisus trăieşte în mine, eu nu mai trăiesc, spunea Sfântul
Pavel, iar Duhul Sfânt se roagă în mine şi pentru mine cu suspine negrăite...
Am poposit şi mai aproape de noi, în Nessebar, oraş traco-getic
de la Marea Neagră, cucerit de greci şi apoi de turci, azi bulgăresc. Vechiul
Nesebar, antica Mesembria, este o insulă-oraş-muzeu cu cele mai multe biserici
pe unitatea de măsură a spaţiului. Multe din ele sunt lipsite de turle şi
cruci, dar păstrează în zidurile lor amintirea vremurilor când se slujea Sfânta
Liturghie, ca şi gândirea arhitectonică izvorâtă din trăirea ortodoxă şi
cultura unui spaţiu unic din care ne împărtăşim cu toţi creştinii din lume.
Alături sunt pădurile cu sihaştrii de altădată, între care străbunul Sfânt
Vlasie a marcat conştiinţa generaţiilor următoare, succesiv, astăzi desemnând o
extindere a Nesebarului Nou.
N-am ajuns încă în „Oraşul lui Constantin”, deşi e mult mai
aproape, geografic, de noi, cu Vlahernele şi martiriul Sfinţilor Brâncoveni,
locuri sfinte ale credinţei şi istoriei noastre. Mai e Târnovo – „Oraşul Ţarilor”,
între care şi Asăneştii; aceştia, în răstimp de câteva secole, au făcut gloria Ţaratului
româno-bulgar, ocrotit tot de Sfântul Dimitrie Izvorâtorul de Mir, ale cărui
sfinte moaşte au fost atunci aduse de ei la Târnovo. N-am fost încă în
Capadocia, nici la Efes, nici...
DD: În anul 2010 aţi
fost la Ierusalim, „centrul spiritual al omenirii, situat între Mormânt şi
Înviere, altarul nostru de închinare”, aşa cum îl definiţi în cartea amintită.
Aţi călătorit pe Drumul Crucii, „Drumul Iubirii Care S-a jertfit pentru noi”
(Părintele Ioan din Carpaţi).
Pr. EP: Ne-a
condus Duhul Sfânt prin locurile Sfântului Proroc Ilie Tesviteanul, ale Sfintei
Ana, ca şi prin alte locuri străbătute de atâţia călători - căutători ai
aurului duhovnicesc, împlinind chemarea de a-I urma Fiului lui Dumnezeu…
Bucurie, pace interioară, comuniune.
Lumea, pământul, are această imensă şansă: intri în mormânt şi
ieşi înviat. Cobori întru tine, unde îţi găseşti neputinţele, te pocăieşti, dar
te întâlneşti cu Hristos – Dumnezeu, care te completează, sfinţindu-te. Acesta
este drumul restaurării omului: din pustiul vieţii acesteia, în bogăţia şi
lumina lui Hristos. Se trăieşte aici cu multă intensitate taina sfinţirii
timpului şi bucuria întâlnirii cu Hristos şi cu sfinţii Lui.
Medităm la semnificaţia unor evenimente care au marcat şi
continuă să marcheze cursul istoriei şi avem prilejul, răgazul, eliberaţi de
orice preocupări zilnice, de a poposi, pentru câtă vreme?, în adâncul
insondabil al sufletului nostru. Se declanşează conştiinţa că suntem într-un
pelerinaj continuu către Ierusalimul cel de Sus, că suntem cu toţii călători şi
oaspeţi pe faţa Pământului, ca toţi părinţii noştri, şi nu avem aici cetate
stătătoare, ci o căutăm pe cea ce va să fie. (Evrei, 13,14)
Aceasta este dinamica vieţii spirituale, dimensiune a vieţii
creştine – o pregustare a Împărăţiei lui Dumnezeu prin credinţă.
Am fost binecuvântaţi a fi părtaşi la o taină şi nu putem
îndeajuns mulţumi pentru aceasta. Îmbogăţiţi şi întăriţi sufleteşte, ne
închinăm şi plini de bucurie ne pregătim să o dăruim celor de acasă din
preaplinul sufletului.
Este un dar să poţi „călători cu Dumnezeu” - expresia îi aparţine
Părintelui Patriarh Daniel -, aşa cum este un dar a vieţui în credinţă.
DD: Oriunde mergeţi,
Părinte, observ că iubirea vă ţine aproape mereu de credincioşii parohiei
dumneavoastră şi că, uneori, vă amintiţi şi de satul natal, Subcetate. În
timpul călătoriei spre Muntele Athos, într-un moment de răgaz aţi vizitat
Biserica consacrată Sfântului Dimitrie Izvorâtorul de Mir, aşa cum menţionaţi
în cartea „Ctitorii de lumină…”:
„La Tesalonic, mă aştepta Sfântul Dimitrie Izvorâtorul de Mir,
sfânt protector al naşterii şi copilăriei mele, al tinereţii, până la legarea
de parohie… Este patronul duhovnicesc al Bisericii satului meu, unde ne-au
botezat părinţii şi s-au botezat şi ei, s-au cununat şi apoi au apus sub tâmpla
bisericii, în Cimitirul care păstrează amintirea vechii biserici de lemn…”
Pr. EP: În anul
2010, s-a sărbătorit jubileul trecerii la Domnul a Sf. Ioan Iacob Românul, ale
cărui sfinte moaşte se află încă în Hozeva. La punerea în raclă, cu prilejul
canonizării, a participat însuşi ÎPS Ioan, Arhiepiscopul nostru, pe atunci
superior al BOR în Ierusalim, şi era firesc să fie prezent la o sărbătoare a
ortodocşilor din lumea întreagă. Am fost bucuros să văd cu ochii mei cum oameni
în vârstă din toată lumea parcurg pe jos drumul până la sfintele moaşte, de la
Ierusalim la Hozeva - şi sunt 70 de km! -, spre a se închina lui Dumnezeu şi a
cere mijlocirea acestui sfânt. M-am închinat şi eu şi am slujit în biserica
unde este acum adăpostită racla sa, mulţumindu-I Domnului că m-a învrednicit să
ajung şi acolo şi să mă rog pentru toţi.
Toţi sfinţii alcătuiesc Biserica triumfătoare stimulând-o pe
cea luptătoare. Ei mijlocesc pentru noi..., indiferent unde ne-am născut. Ceea
ce contează este Naşterea de Sus, cea duhovnicească, iniţiată prin Botez şi
lucrată întreaga viaţă. Lucrarea virtuţilor o vedem în cununa sfinţilor. Pentru
noi, Sfântul Dumitru Izvorâtorul de Mir, un sfânt militar, este un model şi un
sprijin, un ocrotitor şi un „ambasador” în faţa lui Dumnezeu. Puterea numelui
Lui Iisus Hristos o simţim şi prin numele sfinţilor lui Dumnezeu. Creştinii din
Subcetate mărturisesc asta prin Sărbătoarea Dumitrilor, într-un „sat al
Dumitrilor”. Ca să nu mai vorbim că în Mitru, Mitruţ etc, descifrăm o amintire
a cultului Soarelui „Mitra”, însă făcând vorbire despre slava Răsăritului Celui
de Sus.
DD: Mă
impresionează să găsesc în cartea Domniilor Voastre un capitol intitulat „File
de istorie”, în cuprinsul căruia am întâlnit preocupări pentru descifrarea
rezonanţelor vechi ale unor toponimice precum „Ciucul” (de la dacii
Caucoenses), Dobrogea (Pământul lui Dobru), Gurghiu, Giurgeu (care pot fi puse
în legătură cu străvechile „Geea”/„Gaia”), sau nume de persoane precum
Dobreanu, pe care îl purtăm mulţi din Subcetate. Am reţinut din carte
următoarele: „Dobru” ne sugerează „persistenţa dacicului daba, citit dava, dar şi
Dobru tălmăcit cetate, după unii însemnând bărbat/căpetenie, peste care s-a
putut suprapune un nume propriu masculin de căpetenie, ipoteticul Dobru, cu
”diminutivul” Dobrotici…, ca să nu mai vorbim că, şi în ţinuturile noastre,
numele Dobreanu a iradiat tot din preajma unei cetăţi, sau prin asemănare cu o
cetate, cetate memorată în numele localităţii Subcetate. Astfel, avem Dobrenii
dintotdeauna - oameni ai cetăţii.
Pr. EP: Dacă
numele Dobreanu ne sugerează dacica „daba”, peste care s-a adăugat sensul „bun”
din slavă, numele Pop deschide o perspectivă spre şirul de popi/ papi (desigur,
cuvântul „papa” nu era cunoscut în accepţia de azi) din lungul răstimp milenar
al existenţei creştine a neamului nostru. În mai multe limbi europene funcţionează
această rădăcină de vorbire, cu variaţia fonetică -o-/-a-, ceea ce trimite
gândul la o sorginte indo-europeană. Astfel numele noastre de familie din zonă
aruncă lumini asupra identităţii noastre spirituale, evocă istoria şi
eternitatea fiinţei, nobleţea stirpei...
Ne bucurăm să fim contemporanii şi congenerii chiar ai unor
Dobreni de toată cinstea, între care la loc de onoare stă şi iniţiatoarea
acestor dialoguri.
DD: Spre bucuria
mea, am găsit în cartea semnată de dvs. şi de doamna preoteasă,
profesor VALERIA POP, ciclul „Poeme în cruce”, poezii de inspiraţie şi trăire
religioasă, între care: „Troiţa”, „Muguri de aripi”, „Aşezare în cruce”,
„Răstignire”, „Heruvimica îmbrăţişare”, „Dor” ş.a. Sunt poeme care vin să
rotunjească în mod fericit creaţia lirică a doamnei Valeria Pop, aşa cum o
cunoaştem din volumele „Cuvinte întrupate”
şi „Miride”.M-a impresionat în mod deosebit poemul în proză „Sat al meu ce porţi
în nume?”, o biografie lirică a satului natal, Bilbor. „Cu totul deosebit de
interesantă este proiectarea istoriei acestor locuri în vremuri doar de legendă
păstrate, căci numele de Bilbor trimite la hiperboreeni…” (Prof. Doina Baltă) Vorbind despre poezia doamnei Valeria Pop, nu pot să nu citez
una din creaţiile domniei sale, care mie îmi place foarte mult. Se numeşte „Descântec
de leagăn pentru satul meu”.
„Dormi, satul meu,/ La căpătâi cu Cerus Manus/ şi curcubeele –
văluri –/ Nimic nu tulbură somnul/ Visează, sat al meu,/ Ai candele – stelele/
Ai aurorele şi cele Septem Triones/ Respiră, sat al meu,/ Ai miresmele
cetinilor/ Răşini cristalizate în suspensii/ Nimic nu cade aici/ Tot e Înălţare!/
Sfântul Ilie al munţilor sacri/ Veghează./ Cu o opincă pe Caraiman şi una pe
Căliman/ Mâna şi-o ţine la ochi streaşină/ Dintr-o rotire/ Face-o ochire/
Veghind blânda fire…”
Pr. EP: Avem
amândoi acelaşi dor de cer, dor de mântuire şi fiecare din noi a găsit în
matricea spirituală a satului şi a familiei celuilalt un loc sfinţit,
binecuvântat de Dumnezeu. Ea s-a înfiat în universul duhovnicesc de sub Cetatea
lui Dumnezeu, iar eu mă simt legat de satul ei natal, un cuib de porumbel în
mâna lui Dumnezeu, ca şi când ar fi satul meu.
DD: Părinte Emil,
consider că Dumnezeu a fost generos cu dumneavoastră şi prin omul pe care l-aţi
avut alături, doamna Valeria, o femeie cu totul specială, prin blândeţea,
bunătatea, sensibilitatea, delicateţea, dăruirea, mărinimia şi, nu în ultimul
rând, inteligenţa ei. Am menţionat din corola de calităţi care asigură frumuseţe
caracterului său doar câteva, aceleaşi întâlnite şi la sora dumneavoastră,
Aurelia-Cornelia Stan, plecată prea devreme dintre noi. La un an după
moartea ei, am citit în cotidianul nostru judeţean un articol: „Portret de
dascăl în eternă tinereţe”, semnat de Valeria Dascălu
Am iubit-o, am stimat-o şi am apreciat-o mult pe Cornelia. Cu
permisiunea dumneavoastră, Părinte, vreau să citesc fragmente din acest
„omagiu” dedicat dascălului Aurelia-Cornelia Stan:
„Am cunoscut-o când împlinea mirabila vârstă de optsprezece
ani. Terminase liceul. Voia să urmeze psihopedagogia, dar această facultate s-a
desfiinţat chiar atunci. Era epoca dărâmării bisericilor şi a desfiinţării unor
instituţii de învăţământ superior. A urmat timp de doi ani cursurile facultăţii
de Psihologie din Bucureşti, dar şi aceasta a avut aceeaşi soartă. A absolvit
„psihologie tranzit filozofie”, ca şefă de promoţie. Nu a ales nici un oraş
mare la repartiţie (de Bucureşti nu putea fi vorba), ci s-a întors în orăşelul
în apropierea căruia se născuse şi copilărise, la poalele Călimanilor, Topliţa,
dorind să-i ajute şi pe copiii din această parte a ţării să se ridice şi să se
afirme. S-a dăruit trup şi suflet şcolii şi elevilor săi. A îndrumat mulţi
elevi, a format, la rândul său, educatori, învăţători şi institutori, predând
la liceul „Mihai Eminescu”, devenit apoi Şcoala Normală şi Colegiul Naţional cu
acelaşi nume; a luptat din răsputeri pentru prestigiul acestuia, alături de
ceilalţi profesori de elită. Mulţi elevi au obţinut rezultate deosebite –
premii importante – la olimpiade şi concursuri pe plan naţional. Toţi aceştia
se aflau, acum un an, la Sfânta Biserică din Vale, în jurul sicriului ei
împodobit, fără exagerare, cu mii de flori.
Era nu prea înaltă. Blondă. Părul ondulat îi înconjura faţa ca
o aură. Fruntea, înaltă şi largă, era boltită. Liniile feţei, conturate clar şi
elegant, într-un triunghi îndulcit, încadrau gura mică, înflorită permanent de
un surâs.
Avea ochii albaştri-verzui, luminoşi şi mari. Cu vârsta, aveau
să devină tot mai verzi. În ultimii ani, dobândiseră o tentă aurie. De obicei,
privea în sus – amintire a clipei de rugăciune pe care tocmai o rostise sau o
gândise. Toţi ne amintim vocea ei liniştită, prezenţa ei, care schimbau vibraţia
aerului respirat, imprimându-i calm şi elevaţie.
S-a împlinit, de Sânziene, la ora Sfintei Liturghii, un an de
la plecarea ei la cele veşnice. Rămâne pururi tânără în inimile celor ce au
cunoscut-o, au preţuit-o şi au iubit-o”.
Pr. EP: Se
împlinesc, iată, 12 ani de la despărţirea noastră temporară. Părintele Ilie
Pintea, ultimul ei duhovnic, spunea: „A plecat mai devreme, ca să ne
pregătească locul...” Mai mult decât o soră de sânge, a fost o soră de credinţă,
care a urmat cumva traseul meu, citind de foarte tânără Filocalia, sorbindu-mi
cursurile de la Facultatea de Teologie, deşi era atunci doar elevă de liceu. A
fost ucenica duhovnicului nostru Vasile Cornilă, care, după popasul pământesc
în Ierusalim, ca superior al Aşezământului Românesc de la Ierusalim şi Ierihon,
a fost luat la Domnul, iar la Bucureşti a fost fiica duhovnicească a Părintelui
Galeriu.
A trăit la Bucureşti în anii când se demolau biserici, când se
desfiinţau instituţii de cultură şi învăţământ, când se persecutau scriitori şi
preoţi, cu inima rănită de scrâşnetul buldozerelor. Dar inima i-a rămas plină
de lumină, parcă spre a compensa întunericul viziunii celor ce atentau la
libertatea de cuget, simţire şi credinţă. Aici, în Harghita, pe meleagurile
natale, a beneficiat de preţuirea ÎPS Ioan, a feţelor bisericeşti, a fraţilor
de credinţă şi a prietenilor care-i ştiau chipul lăuntric.
Era de o mare discreţie, dar răsfoind filele jurnalului ei
ultim, am găsit o trăire a Evangheliei reflectată în notaţii scurte, ca nişte
reflexii luminoase, a bucuriei liturgice... în anii marcaţi de pecetea suferinţei.
DD: Nu o dată aţi
afirmat, Părinte Emil, că modelul Dumneavoastră duhovnicesc este părintele
Arsenie Boca, pe care l-aţi cunoscut pe când eraţi student, şi sub înrâurirea
căruia sunteţi şi azi.
Pr. EP: Duhul
lui Dumnezeu lucrează prin oamenii săi, iar eu am simţit ajutorul părintelui
Arsenie în Duh, şi în anii ’70, când am avut mai multe întâlniri cu el, şi după
moartea sa.
DD: Vă consider un
om fericit, care şi-a găsit pacea interioară…
Pr. EP:
Necazuri mai există, dar nu mă tulbură pentru că am în mine o pace care nu
poate fi deranjată de om. Omul ucide prin gândul rău, prin înjurătură, îl ucide
pe Dumnezeu şi nu-şi dă seama că se ucide în acelaşi timp şi pe sine. Am conştientizat
că trebuie să alungăm orice gând rău de la noi şi orice tentaţie de a ne
plânge, pentru că Dumnezeu nu ne vrea decât binele. Trebuie să ne străduim şi
noi puţin. Pentru că nu vom fi judecaţi după meritele noastre, care, oricât de
mari, în faţa lui Dumnezeu sunt ca o cârpă lepădată, ci după eforturile
noastre. Cel care se sileşte foarte puţin, dar cu toată puterea lui, chiar dacă
a fost foarte mică, va primi ajutorul lui Dumnezeu, care îl va conduce cum nu
poate să-l conducă nici un om şi îl va bucura cum nimic din cele omeneşti nu-l
poate bucura. Eu am gustat această bucurie, îi simt realitatea şi puterea şi
vreau să mă ţin de ea.
DD: Aş încheia,
Părinte, cu crochiul de portret pe care Claudiu Târziu vi-l face în revista
„Formula AS” : „Pare
rupt din icoană. Ochi blânzi, barbă albă, gesturi calme, voce domoală, zâmbet
larg. Părintele Emil Pop, parohul bisericii Sfinţii Apostoli Petru, Pavel şi
Andrei din Miercurea Ciuc, este pentru românii de acolo omul care le pune
balsam pe suflet, cel care le îndulceşte exilul şi îi îmbărbătează pentru a
merge cu nădejde pe calea mântuirii. Deşi ar fi avut temeiuri s-o facă, în
vorbele părintelui Emil nu am găsit nici o patimă naţionalistă, dar sfinţia sa
respiră dragoste de neam şi de Biserică, prin toţi porii”.
Pr. EP: „Patria
mea este sus, sus în Cer... ” De la căderea adamică din Rai până la Întruparea
Fiului lui Dumnezeu, a Logosului în istorie, se putea vorbi de un „exil”. Cu
Întruparea începe clipa reînfierii noastre, spun „clipa”, neuitând că la
Dumnezeu, o mie de ani sunt ca o clipă şi o clipă este ca o mie de ani...
Sus, în Cer, este patria mea, acolo este ancorat şi satul meu
cu casa părintească, acolo sunt ancoraţi părinţii şi strămoşii, dar şi toţi fraţii
întru duhovnicie, şi nu mă gândesc doar la confraţii de slujire, ci la cei
întru credinţă.
Satul meu înseamnă „acasă”, dar şi locul slujirii mele este tot
„Acasă”, pridvor al Împărăţiei cereşti.
Desigur, Domnul Claudiu Târziu, un adevărat trăitor al credinţei,
un înduhovnicit, despre acest „exil” în antiteză subînţeleasă cu acest „acasă”
făcea vorbire, în dialogul său cu un preot... A fost un câştig duhovnicesc
această întâlnire.
DD: Părinte Emil,
noi, cei din Subcetate, care vă cunoaştem, ne mândrim cu dumneavoastră, vă mulţumim
pentru învăţătura pe care ne-o transmiteţi, pentru modelul de credinţă, de
gândire şi de viaţă pe care ni-l oferiţi. Vă dorim multă sănătate şi linişte
sufletească, dumneavoastră şi familiei dumneavoastre.
Emil Pop, elev al Liceului din Subcetate
------------------------------------------------------
Publicată în anul 2005, la Editura Scoruş, din Braşov, p. 8-9 Editura Grai Românesc, Miercurea Ciuc, 2010 „Cuvinte întrupate”, volum publicat de Aociaţia Cenaclului
literar „Buna Vestire” din Miercurea Ciuc, E Pop, Valeria, „Miride”, Miercurea Ciuc, 2008 Op. cit., p 128 Claudiu Târziu, „Pr. Emil Pop – parohul bisericii Sfinţii
Apostoli Petru, Pavel şi Andrei din Miercurea Ciuc, în „Formula AS”, anul
XXII, nr. 1007, februarie 2012, p. 26-27
Ramona Moldovan
RăspundețiȘtergereSă vă dea Dumnezeu cât mai multe astfel de prilejuri fericite la care ne faceți părtași! Nu știm, dar avem nevoie de aceste repere...❤️
Mariana Boar
RăspundețiȘtergereFelicitări, Doamna Dobrean, Dvs. si familiei părintelui Emil Pop!
Apropiați fiind, cunoastem zbaterea părintelui pentru salvarea bisericutei din centrul orasului.
Prietenia acestei familii ne onorează.
Sănătate și pace sufleteasca tuturor!