1. Ion Nete s-a despărţit de noi...
Prof. Dr. Nicolae Bucur
Publicistul talentat de odinioară
trecând în „ordinul” scriitorilor pe deplin formaţi aduce în opera sa evocarea
realistă, dar şi proiecţia fantastică.
Lasă astfel cale liberă lectorului, cititorului să-i savureze imaginaţia, să-i
dezvolte mesajul, să ducă mai departe ori să-i răstoarne ideile, să reflecte
prin „prisma” personajelor, să devină drumeag în „Călătoria” propusă de autor.
Alături de naraţiune şi descriere, parabola
şi alegoria sunt intenţionat folosite de Ion Nete. „Amestecul interesant de scriitură şi oralitate”, cum avea să
remarce criticul Cornel Moraru, analizîndu-i volumul „Şerpii de Tămâie”, le întâlnim şi-n alte scrieri.
Parcurgând pe atunci cartea Răstignirea
în crucea lui Năstavnic, cu bune luni înainte manuscrisul, mă întrebam de
ce ne căutăm atât de acerb pe noi
înşine, ne zbatem să fim unici, solitari. Ne dăltuim (aproape zilnic) chipul
după un model imaginar ideal, ne şlefuim propria înfăţişare, în speranţa că
gestul acesta nu va rămâne superficial, uşuratic. Continuăm să ne întoarcem cu
voluptate spre interioritatea noastră,
retrăgându-ne într-o carapace imaginară.
Ne e teamă de singurătate, dar ne
refugiem în ea cu disperare de „vrăjitor” în imperiul tăcerilor. Suntem
compuşi din contradicţii şi ducem o existenţă paradoxală.
Dacă citim cu atenţie volumul de proză a lui Ion Nete şi apoi privim în jur redescoperim la rândul nostru „lumea”, adică „pământul MULTANIEI” pe care-l evocă autorul, pe eroii cărţii, adică pe cei trei: Rotofelul Ieremia, arătarea de Mirodonie Marcu şi negriciosul Luca – în permanentă căutare şi nedumerire a ascunzătorii şi chipului lui NĂSTAVNIC şi a Sa CRUCE. Este o scriere captivantă, uşor enigmatică, filosofico-mitică, o probă minunată de comunicare datorată unui „simţ deosebit de performant la nivelul textului”.
Dictonul antic „Cunoaşte-te pe tine
însuţi” nu încetează să îşi argumenteze valabilitatea, dar fără raportare la
„ceilalţi” nu va deveni operant nicicând. Gândirea, mentalităţile, reflecţiile
ce se aştern direct, intenţionat sau uşor mascat în paginile cărţii vin să motiveze
că orice fază de reflexivitate şi izolare e necesară pentru autodefinire: „Eu te-am sădit ca pe viţă de soi, ca pe cea
mai curată sămânţă...”(IEREMIA 2/21), după cum la fel de necesară este şi
aşezarea în timpul social prin revenirea printre semeni: ,,spre a nu ne preface în ramură sălbatică de viţă străină !” parafrazând
sintagma lui IEREMIA.
Pentru un moment, pentru câteva clipe Ion
Nete a preferat să se retragă în
intimitatea creaţiei sale, vrând ca prin aceasta să se exprime unic şi foarte
personal. Dar aşa cum a dovedit-o sărbătoarea lansării cărţii, (decembrie 2001)
a găsit de cuviinţă să ni se înfăţişeze cu Eul său în trupul social, revenind
printre ai săi, printre semeni. Şi nu oricum, ci parcurgând cu ştiinţă şi
succes cele trei halte: “Izolare -
Transfigurare – Revenire”.
Aşa cum i-am mulţumit atunci pentru darul, puntea de suflet
şi gând dăruită cititorilor, pentru graiul artistic elevat şi frumos tăinuit în
noua sa CARTE, astăzi ne amintim de Ion Nete, cel plecat dintre noi şi tare îi vom simţi lipsa. Durerile
adânci sunt mute. Să ne rugăm pentru El
prin cuvinte, dar mai ales cu sentimente.
Dumnezeu să îl aibă în paza sa veşnică, de-a dreapta Sa pentru totdeauna. Eternă să-i fie aducerea aminte !
2. Ion Nete, Răstignirea în Crucea lui Năstavnic
Am avut bucuria a-l avea în mijlocul nostru pe scriitorul Ion Nete, prima oară, cu ocazia prezentării volumului Şerpii de tămâie (1994) elevilor de la liceul din Subcetate. Observasem încă de pe atunci anumite trăsături care făceau dovada artei acestui prozator: analiza psihologiei umane făcută cu fineţe şi cu sensibilitate, stilul dens, figurile de stil sugestive realizate prin inedite şi neaşteptate asocieri de cuvinte; pe de altă parte este lesne de remarcat modernitatea acestor proze scurte asigurată de coexistenţa realului şi a visului, a fantasticului şi a magiei. Îndrăzneam atunci, ca simplu cititor, să-l aşez pe prozatorul Ion Nete în tradiţia lui Caragiale, M. Eliade, V. Voiculescu.
Citind acum nuvela Răstignirea în Crucea lui Năstavnic (2001), am impresia că prozele scurte din volumul Şerpii de tămâie sunt interesante exerciţii literare pentru abordarea unor creaţii de anvergura acestei nuvele. Dacă în schiţe autorul este preocupat de psihologii aparte, afectate de suferinţă şi urmăreşte zbaterile acestor inşi interiorizaţi care, aflaţi într-o situaţie limită, îşi pierd liniştea, ieşind din ritmul normal al vieţii, nuvela Răstignirea în Crucea lui Năstavnic este o parabolă despre destinul unei colectivităţi, reprezentată de cele trei personaje simbolice: Ieremia, Luca şi Marcu; ea ne înfăţişează drama existenţială a unui neam oropsit, cel al multanilor.
Nuvela incită
imaginaţia cititorului şi-l solicită în descifrarea simbolurilor care se
întâlnesc din abundenţă: deşertul, vântul, drumul, salcâmul, umbra, crucea lui
Năstavnic, Năstavnic, rugul, crinii, Multania, chisamera, Luca, Ieremia şi
Marcu, Mirodonie cel Mare, staroverii, corcogina.
Am citit cu mare
plăcere această nuvelă care împrumută titlul ei volumului întreg. Nu am curajul
să exprim mesajul acestei parabole, aşa cum eu l-am receptat.
Finalul, în aparenţă
pesimist - „Vlăguit, Ieremia îi îmbrăţişează strâns pe Luca şi Mirodonie Marcu
şi, împreună cu ei, se afundă în liniştea de mormânt a pustiului…”- , poartă în
sine un licăr de speranţă. În căutarea disperată, cei trei îşi continuă drumul împreună.
Să fie, oare, povestea cu tâlc a multanilor chiar povestea neamului nostru românesc?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu