Doina Dobreanu: Domnule Zorel Suciu, ne întâlnim la Subcetate tot mai rar, cu
toate că locuiți aproape, la Toplița. Din nefericire, casa părintească din
Subcetate a rămas deocamdată pustie, iar gospodăria părinților și a bunicilor,
pe care ați descris-o atât de emoționant în cartea „Acasă, la Subcetate…” [1],a rămas o
amintire nostalgică… Ce experiențe unice a trăit copilul și învățătorul
Zorel Suciu la Subcetate?
Doina Dobreanu: Primele lecții de viață, copilul le primește de la părinții săi, „în cei șapte
ani de-acasă”. Ce datorați părinților care v-au fost primele modele de viață?
Zorel Suciu: Într-o notă biografică, fie ea cât de succintă, când trebuie să-mi menţionez
profesia, am tendinţa, după cinci decenii de viaţă, să mă definesc pe modelul
plin de semnificaţii al lui Luchian: „Un zugrav”. Aş adăuga „de subţire”, cum
mă caracteriza, deunăzi, prietenul meu, scriitorul Gabriel Cheroiu de la
Bucureşti. După un model perfid al momirii comerciale al blândului nostru
popor, cu enunţuri de tipul: „doi în unu”, „trei în unu”, „patru în unu”... - pentru
că Dumnezeu şi neamul românesc alege atât de puţini oameni care să dea
răspunsuri -, eu mă simt întotdeauna strivit de mulţimea generaţiilor care sunt
cuprinse prin naştere în mine. Primul sunet pe care l-am articulat după naştere
fiind „O”, toată viaţa mea de până acum m-am căznit ca semnul grafic al acestei
vocale mirabil de muzicală să-l desenez pe un traseu corect, pentru ca, în
final, să-l pot închide. Pentru că puţini vor această răspundere, cei
sacrificaţi şi mântuiţi, azi, sunt... zece, o sută, o mie... în unul sau la
unu. Unicul, irepetabilul. Un copil creşte privind la cerul care se tot
lărgeşte, gustă timpul din cupa lui întoarsă, legat de ritmul anotimpurilor, al
muncilor istovitoare cu pământul, ajunge să aibă cunoştinţă de toate, vede şi
ascultă. Având darul milei, al lăcrămatului, mamele au crescut adesea viitori
învăţători şi preoţi. Cine ajunge învăţător şi are darurile amintite, intră în
mit, cel al şcolii Domnului Trandafir. Am trăit, ca pe o răsplată acest
sentiment.
Doina Dobreanu: Și l-ați trăit în Subcetate, la Școala din satul Călnaci, la începutul carierei dumneavoastră, în anii 1982-1984, așa cum mărturisiți.[2] Ce școli ați urmat? Cum și când v-ați descoperit talentul artistic? Cum v-ați construit personalitatea?
Zorel Suciu: De trei lucruri nu-mi puteam desprinde ochii: de animalele pe care părinţii mi le lăsau în grijă, de înfăţişarea ologilor care cereau milă la poarta bisericii şi de la cupola pictată a bisericii din sat. Cea mai importantă şcoală pentru mine este cea de învăţători, pentru că îţi dă metodă şi multe unelte de lucru. Ce a urmat... Academia de Artă, este sub semnul întâlnirii cu maeştrii mari ai artei. După mărturisirea şocantă a lor, nu trebuie să te înveţe nimeni nimic, înveţi singur, prins în mrejele valorii. Cum te simţi, oare, când calci peste paşii lui Grigorescu, desenezi după Ecorşeul anatomic al lui Brâncuşi-Gerota ? Trecând prin instrucţia gravurii la Academia Naţională de Arte „Nicolae Grigorescu” din Bucureşti, prin atelierul de gravură, avându-i ca mentori pe Dumitrescu și Stoiciu, am urmat un stagiu de pregătire în Italia.
Doina Dobreanu: Vorbiți-ne despre acest stagiu de pregătire din Italia.
Doina Dobreanu:
A-ți descoperi talentul și a-l cultiva înseamnă har. Drumul spre fericire
presupune a ne pasiona de ceea ce facem. Fericirea, se spune, este o vocație,
nu ține de noroc. Dvs. puneți multă pasiune, dăruire, entuziasm în tot ceea ce
faceți, împletind în mod plăcut și eficient profesiunea de dascăl, etnograf și
mentor cu pasiunea pentru frumosul artistic exprimat prin artele plastice. Vă
considerați un om fericit?
Zorel Suciu: Poporul din care ne tragem, aflat cândva în starea lui naturală, nepervertită, trăia o stare continuă de manifestare a darului de a putea face, de a crea, de a schimba ceva. Azi îl numim talent descoperit. Iertare, nu am talent. Mă înspăimânt la gândul că aş putea fi la un moment dat fericit, după Răstignirea lui Iisus şi a neamului nostru, nefericirea e o stare pozitivă care ne hrăneşte toate acţiunile. Dacă aş trăi-o, ar trebui să o şi explic, ori cunoştinţa fericirii au avut-o vremelnic numai Adam şi Eva, părinţii noştri biblici. Cum să explic un lucru pe care nu îl merit?
Zorel Suciu: Fiind muzeograf, mi-este greu să numesc „obiecte de suflet”. Dacă aş avea
posibilitatea, aş expune în fiecare săptămână un alt obiect de suflet din cele
fără număr, pentru că fiecare are povestea lui. Totuşi, pentru această ocazie
specială, creată de bucuria unui dialog cu prof. Doina Dobreanu, mărturisesc că
între obiectele dăruite muzeului din podul bunicii mele, Măriuca Cotfas, sunt două
perechi de opincuţe de copil de 3-4 ani, confecţionate din piele de porc,
găurite în talpă. Când le văd atât de mici, îmi dau lacrimile la gândul că s-ar
putea să fi fost ale mamei mele, în urmă cu 80 de ani.
Doina Dobreanu:
Cred că este un bun prilej de a aduce un omagiu celor din Subcetate ale căror
numeroase obiecte se află în Muzeul de Etnografie din Toplița.
Zorel Suciu: Odoarele mamei mele, a rudelor şi prietenilor, ale vecinilor prietenilor,
cunoscuţilor şi necunoscuţilor, ale foştilor mei elevi, oameni simpli, cu drag
de neamul românesc, oameni care dau fără să aştepte ceva în schimb, se află
adunate în colecţiile noastre. Avem evidențe exacte cu cei mai importanţi
donatori, după numărul obiectelor donate, dar mai ales după valoarea lor
documentară! [3]
Doina Dobreanu: Restaurarea obiectelor existente
în patrimoniul Muzeului Etnografic din Toplița ați asigurat-o Dvs., cred, în
totalitate. E o muncă grea? Dar activitatea Dvs. în muzeu nu se reduce la atât…
Desfășurați acolo o activitate multilaterală, faceți tot ceea ce este nevoie…
Zorel Suciu: Întreţinerea colecţiei căzând în sarcina mea, printre alte obligaţii, am
conceput-o în felul meu, determinat fiind de condiţiile de lucru pe care le am,
văzând cum o fac alţii, dar mai ales cum făceau adevăraţii stăpâni ai pieselor
de colecţie.
Restaurările
le numesc reparaţii, întregiri, toate pentru a putea reîntoarce obiectele, fie
şi pentru o mică demonstraţie, la vârsta folosinţei, apoi conservare
preventivă, intervenţii pe obiect, în mare proporţie cu metode tradiţionale din
popor. Starea obiectelor e relativ bună. Am avut chiar curajul să iniţiez
eliberarea periodică spre donatorii importanţi „Informări privind starea
obiectelor donaţiei”.
Doina Dobreanu:
Poate deveni muzeul un loc viu? Știu că ați organizat acolo diverse ateliere de
lucru cu copiii: de încondeiat ouă, de pictură, de modelaj…
Zorel Suciu: Pe lângă „Domeniul meşter” dezvoltat în fosta formulare muzeală, cu mici
ateliere cu meşteşugurile cele mai cunoscute, cea mai vie mi s-a părut „Şcoala
satului’’ unde am reînviat dragostea de carte, de scris cu peniţa, pentru
hârtia de scris, pentru dascălii și elevii de altădată.
Doina Dobreanu:
Prin Școala de Artă pe care ați condus-o în Toplița ați contribuit la
cultivarea talentului a numeroși tineri din zona Topliței. Ce bucurii v-a
oferit această activitate?
Zorel Suciu: Un exemplu interesant este traseul urmat de Şcoala Populară de Artă, clasa de arte
plastice, care a fost integrată activităţii muzeale încă din 1997. Multe
tehnici, tematici ale Lucrărilor de Diplomă, au fost inspirate de valoroasele
noastre tradiţii. Un exemplu: în anul 2004, eleva noastră de atunci, Luminiţa
Lădaru, alegându-şi temă de Diplomă „Icoana pe lemn”, fotografiază într-o
documentare de teren în comuna Sărmaş, printre altele, curtea vechii biserici
de lemn, din sec. al XVIII –lea (azi dispărută), o clopotniţă mai recentă
(mijlocul sec. al XX-lea), dar care avea pe un stâlp al învelitorii o icoană pe
lemn de patrimoniu expusă distrugerii, în aer liber. Cimitirul bisericii, cu
monumente funerare din piatră, vechi de un secol, luat după fotografia de
atunci, era păşune de oi. Rezultatul a fost un studiu concertat, urmat de o
lucrare amplă despre acel loc, publicată, care semnala această stare de fapt.
Astăzi mormintele sunt protejate de o împrejmuire mai bună, în curte s-a
construit o nouă bisericuţă, curtea este mai curată, mai îngrijită.
Doina Dobreanu:
Nu se poate trece cu vederea activitatea Dvs. de cercetare în domeniul
etnografiei, concretizată în numeroase comunicări la sesiuni științifice. Care
sunt principalele teme care v-au preocupat?
Zorel Suciu: Contribuţiile cele mai importante la Bibliografia zonei Topliţa, finalizate în
comunicări științifice, ar fi: Arhetip şi Geneză, încrustaţii pe botele ciobăneşti
din zona Topliţei, etnoforme, interferenţe privind structura habitaturilor şi
arhitectura iniţială de formare a vetrelor de locuit în zona de contact a
populaţiei maghiare cu cea românească, cimitirele de familie, reabilitarea
ţiterei în perspectivă interculturală, clopotniţa satului de munte, umanizarea
şi sacralizarea spaţiului montan, biserica de lemn, cimitirul vechi cu
monumente funerare din piatră (secolul al XIX-lea și începutul secolului al XX-lea)
[4].
Doina Dobreanu:
Sunt convinsă că atâtea împliniri deosebite se dobândesc și datorită
sprijinului și iubirii celor apropiați din familie, dar și urmând cu fidelitate
nişte principii şi aspiraţii conturate într-un anume crez. Care ar fi acesta?
Zorel Suciu: Aducând vorba de valoarea familiei în ecuaţia vieţii noastre, îmi vine în minte
un îndemn al fostului nostru maestru de pictură de la Bucureşti, Prof. Horia
Paştina. El zicea: „… aşa să pictezi încât să nu-ţi fie ruşine să-i arăţi mamei
tale, tatălui tău, lucrarea!”
Doina Dobreanu:
Credeți că întoarcerea la obârșii, respectând, iubind și păstrând tradițiile,
obiceiurile, folclorul, portul, este necesară pentru păstrarea identității
noastre în această epocă a globalizării și uniformizării? Ce îndemnuri adresați
în acest sens consătenilor noștri?
Desen în peniță de Zorel Suciu
Studiu: Copii mulgători la o stână din zona Toplița, în 1980
[1] Doina Dobreanu, Zorel Suciu, „Acasă, la Subcetate…”, 2012
[2] Zorel
Suciu, Școala satului de munte în zona Topliței, la mijlocul secolului XX
– reconstituire expozițională și imagistică a Muzeului de Etnografie Toplița
pentru publicul școlar. Școala Primară de Stat, Nr. 3 Varviz (Subcetate) –
Călnaciu, județul Mureș (azi Harghita), în Ctitori de neam, vol.
II, 2012, p.15
[3] Lista
donatorilor din comuna Subcetate către Muzeul Etnografic din Toplița, în
ordinea cronologică a înregistrării donaţiilor (1998-2012): Pop Gavril şi
Catrina, Vodă Valer şi Maria; Coşarcă Aurelia, Dobreanu Doru, Ana şi Maria;
Gafton Luca; Sbanca Liviu şi Mariana; Urzică Lucreţia; Ilisan Lucreţia; Cotfas
Nicolae şi Elena; Hurubă Ioan şi Ana prin Tileagă Gheorghe; Suciu Ioan şi Ana;
Toncean Valer; Suciu Zorel; Stan Dumitru; Dobrean Ioana; Dobrean Doina, Baciu
Dumitru; Urzică Iacob şi Ana prin Urzică Vasile şi Maria; Colcer George şi
Maria; Hurubă Traian şi Viorica; Ţepeluş Alexandru şi Alexandrina; Muscă
Traian; Cotfas Vasile; Moldovan Rodica; Cotfas Dumitru; Obreja Ionel; Muscă
Ana; Moldovan Iulia.
Centrul Cultural Topliţa, secţia
de etnografie, mulţumeşte atât donatorilor, cât şi colaboratorilor,
susţinătorilor, fără de care realizările noastre nu s-ar fi putut înfăptui.
[4] - Etnoforme.
Proiect plastic: „Arhetip şi Geneză” în „Angustia”, Nr. 5, Editura Carpaţii
Răsăriteni, Sfântu Gheorghe, 2000;
- „Încrustaţiile botelor ciobăneşti
din zona Topliţei”, în „Moşteniri culturale”, Muzeul Etnografic Reghin, 2001;
- „Etnoforme. Pledoarie pentru o
reconsiderare a gestului liturgic”, în „Moşteniri culturale’’, Muzeul
Etnografic Reghin, 2002;
- „Interferenţe privind structura
habitaturilor şi arhitectura iniţială de formare a vetrelor de locuit, în zona
de contact a populaţiei maghiare cu cea românească. Remetea – Kicsibuk şi
Subcetate – Duda”, în „Moşteniri culturale’’, Muzeul Etnografic Reghin,
2003;
- „Cimitirele de familie, o religie
casnică a morţii”, în „Moşteniri culturale’’, Muzeul Etnografic Reghin, 2004;
- „Reabilitarea ţiterei în
perspectivă interculturală pentru zona Subcetate – Remetea”, în „Moşteniri
culturale”, Muzeul Etnografic Reghin, 2005;
- „Clopotniţa satului de munte,
arhitectură şi utilitate. Mărturii ale umanizării şi sacralizării
spaţiului montan la Gălăuţaş, jud. Harghita”, în „Sangidava”, vol 1, Ed.
Ardealul, Tg. Mureş, 2007;
- „Reabilitarea ţiterei în
perspectvă inteculturală pentru zona Subcetate”, în ,,Sangidava’’, vol. 1, Ed.
Ardealul, Tg. Mureş, 2007;
- „Biserica de lemn (1815) şi
cimitirul vechi din Sărmaş, jud Harghita”, în „Sangidava”, vol.2, Ed. Ardealul,
Tg. Mureş, 2008;
- „Modele de cercetare a
cimitirelor cu monumente funerare din piatră (sec XIX- înc. sec XX)”, în
„Sangidava” vol. 3, Ed. Ardealul, Tg. Mureş, 2009.
💓💛💙
Pagini de etnografie semnate de ZOREL SUCIU în cartea ACASĂ, LA SUBCETATE, 2012, ilustrate prin desene:
Sărbătorile de iarnă în anii 1970-1975
Trăirea Florarului la Subcetate, în lunca Mureşului
Despre pescuitul tradiţional cu barcă şi
plasă…
Văratul vitelor în satul Peste-Mureş…
O furcă de tors unicat la Muzeul de
Etnografie Topliţa
Jocuri şi jucării populare
Porţile tradiţionale din lemn în cătunul
Peste Mureş
Zorel Suciu, Domnul Ţifrea
LUMINIȚA MARIA CSIKI: Minunat! Felicitări dnei Dobrean pentru inițiativa de a-l evidenția pe dl.profesor Suciu Zorel. Mă simt onorată că l-am avut ca mentor științific și îndrumător cultural la Școala Populară de Artă! Fiecare adolescent de azi ar trebui să aibă un astfel de stâlp de lumină care să-i dezvăluie frumusețea lumii, adevăratele valori și respectul față de trecut. Prețuire și recunoștință! 🎨🖼✒
RăspundețiȘtergereLIVIA HARPA: Zorel Suciu, un om deosebit de valoros, dar prea puțin pus in valoare. Sunt onorata ca lucram in aceeasi instituție, mă bucur mult, doamna profesor Doina Dobrean, ca preocupările d-voastră legate de obârșii si tradiții au adus in atenție si contribuția pe care, Zorel Suciu, a avut-o, la organizarea Muzeului din Toplița. Va prețuiesc!👏👏👏❤️
RăspundețiȘtergereDORU DOBREANU: Pentru Zorel am un fel de slabiciune deoarece i-am fost in preajma si sufleteste aproape la inceputuri. Mereu a avut o aplecare asupra vietii oamenilor locului, reusind sa patrunda in existenta lor prin arta,daruindu-li-se. A fost impresionat de tot ce au creat pentru a-si face viata mai frumoasa si supravietuirea mai lesnicioasa. Li s-a daruit imortalizand chipurile si cele de trebuinta lor pe sevalet si prin dorinta de a duce spre dainuire obiectele create de ei pentru nevoile din gospodarie. A reusit sa salveze de la distrugere si uitare atatea obiecte si sa le ofere locul de cinstire binemeritata si de conservare intr-un muzeu in calitate de ctitor. Cinste si pretuire lui si tuturor aidoma lui!
RăspundețiȘtergere