Toată arta modernă se îndepărtează de natură, de
redarea fidelă, de real. Aşa cum afirma Constantin Brâncuşi, a fi real nu
trebuie să fie echivalent cu redarea realistă. Aceasta a fost ideea centrală a
operei sale, cea care l-a transformat într-un artist controversat al vremii
sale, dar care a contribuit enorm la evoluţia sculpturii. Brâncuşi credea că o
lucrare care reproduce natura nu poate fi altceva decât o copie. Pentru el
frumuseţea sculpturii nu stătea în reproducerea formei fizice, ci în
capacitatea de a releva ochiului ceva din esenţa subiectului, ceva ce altfel
era invizibil[1].
Credea cu tărie că adevărul se poate reprezenta şi altfel decât copiind natura.
Toată viaţa a gândit şi a acţionat în modul său propriu,
mai ales în artă. Încă de la început a ales o cale diferită de cea bătătorită a
academinsmului, o altă cale decât cea a predecesorilor. Respingând academismul
tradiţional a făcut primul pas către nou, către modern, dar a făcut mult mai
mult decât atât: a contribuit la construirea conceptului de modernism reductiv
şi non-reprezentaţional.
Brâncuşi nu şi-a dorit să
impresioneze prin realism, ci să ne facă să cautăm mai mult, dincolo de
suprafaţă. Brâncuşi a trecut dincolo de convenţiile din arta vremii sale
modelând forme care cu greu sugerau ceea ce prezenta titlul. Însă artistul
spunea că exact asta era ideea şi că tocmai acest fapt îi transformă opera în
sculptură sinceră. Sculptorul credea că ceea ce definim drept real nu e de fapt
legat de forma externă, ci esenţa din lucruri le fac pe acestea reale. “Când
vezi un peşte, nu-i aşa că nu te gândeşti la solzii lui? Te gândeşti la iuţeala
lui, la corpul lui scânteietor pe care-l vezi plutind prin apă. Ei bine, chiar
aşa am încercat eu să exprim. Dacă i-aş fi făcut aripioare, ochi şi solzi, i-aş
fi oprit mişcările şi ţi l-aş fi înfăţişat printr-o mostră sau o formă a
realităţii. Eu vreau doar sclipirea spiritului său”[2], spunea sculptorul. Respinsă şi criticată la început, sculptura lui
Brâncuşi era total diferită de orice fel de sculptură cu care erau obişuiţi
contemporanii săi şi nu semăna cu nimic din istoria artei de până atunci. Însă
decizia fermă de a creea sculpturi non-figurative, a fost alegerea sa artistică,
care apoi a devenit crezul artei sale. Pentru cei care considerau că priceperea
unui artist constă în gradul de redare cât mai fidelă a realităţii, ceea ce
propunea Brâncuşi li se părea ridicol[3]. Însă chiar şi aşa, Brâncuşi a vrut să provoace o schimbare în lumea artei
şi în special în modul în care lumea se raporta la sculptură. Viziunea lui
Brâncuşi s-a impus în aşa fel încât a schimbat modul în care generaţiile
următoare au făcut şi au privit arta.
Să nu uităm totuşi că la momentul
când ajunge la New York, acolo se manifesta spiritul Dadaist, iar
protagonişti erau doi pictori francezi: Marcel Duchamp şi Francis Picabia, care
au avut o influenţă decisivă asupra artei americane din secolul XX. Demersul
lui Duchamp a revoluţionat arta. La el, problema lipsei de formă a fost pusă în discuţie într-un mod radical.
Duchamp şi arta practicată atunci în America au avut o influenţă evidentă
asupra lui Brâncuşi. Atât Duchamp cât şi Brâncuşi au ajuns la concluzia că ceea
ce contează în artă este esenţa subiectului reprezentat şi ideea. Pe acest considerent se fundamenta ulterior, prin anii 1960, arta
conceptuală, care punea accent pe idee şi pe substratul filosofic. Duchamp şi Brâncuşi au contribuit la conturarea viziunii artistice conceptuale şi nu
numai. Au influenţat mişcări artistice şi multe generaţii de artişti. Un lucru
e sigur: în ceea ce priveşte arta românească, Brâncuşi este primul şi mult timp
singurul artist pe care să-l putem integra conceptualismului. Prin sculptura sa
abstractă şi filosofică, Brâncuşi îşi întrecuse cu mult contemporanii. El
gândea şi vedea atât de departe în timp, până în zilele noastre.
Azi, Brâncuşi a intrat în canon, fiind
unul dintre cei mai importanţi sculptori ai secolului XX. Arta sa are ecou şi-n
zilele noastre. În luna mai a acestui an, vestita casa de licitaţii Christie’s
din New York a vândut “La Jeune Fille Sophistiquée”
pentru suma record de 71 de milioane de dolari, sculptura devenind cea mai scumpă operă semnată Brâncuşi vândută
vreodată la licitaţie. „Muza adormită”, s-a
vândut la licitaţie anul trecut, tot pe 15 mai, cu peste 57,3 milioane de
dolari. Opera
lui Brâncuşi
stă la loc de cinste în marile muzee ale lumii: la Centre Pompidou, Tate Modern, la Metropolitan Museum of Art
şi nu numai, iar o serie de 11 sculpturi din opera sa sunt în prezent atracţia
principală a unei noi expoziţii deschise pe 22 iulie la Museum of Modern
Art, care poate fi vizitată până în februarie 2019.
[1] https://www.artsy.net/article/artsy-editorial-constantin-brancusi-brazenly-redefined-sculpture,
articol de Kaitlin Macholz
[2] Sorana
Georgescu-Gorjan, Aşa grăit-a Brâncuşi, Ed.
Scrisul Românesc, 2012
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu