14
aprilie 2020: „Domnul profesor Vodă Valer a reprezentat ceva cu totul special
în viața mea și sunt sigur că și a colegilor mei de liceu. Dăruirea lui,
spiritul lui profesoral și oratoric mi-a luminat și călăuzit întrega viață spre
valorile fundamentale ale existenței. Parcă și acum îi aud vocea și îi
văd gestul oratoric vorbindu-ne despre Heminqway și literatura universală. Nu
am putut să-l uit niciodată - atât de mult a penetrat în visurile, aspirațiile
și existența mea. Cu ani în urmă, am vizitat, împreună cu soția și copiii
mei, casa lui Hemingway in Cuba, camera muzeu din hotelul din Havana unde a
scris la mașină stând în picioare "Pentru cine bat clopotele". I-am
vizitat și casa din Key West - Florida și tot timpul am povestit familiei mele
despre profesorul meu de Limba Română, Dl. Vodă Valer. Acum bat
clopotele pentru EL! Dumnezeu să-l odihnească în pace, să-i fie țărâna ușoară
și să-i păstrăm cea mai frumoasă memorie! Acum el se intoarce la Obârșie, la
Izvor, dar doar ca un Dor pe o Cruce. Ce frumos ai pus tu, Doina, aceste
cuvinte ale lui Blaga în crezul, activitatea și lucrările tale! Să vorbim
cu ceilalți colegi despre EL și să păstrăm un moment de
reculegere ! Pavel ”
Asociația Culturală „Dobreanu” a fost înființată în anul 2009, cu scopul principal de a contribui la conservarea patrimoniului cultural local și de a pune în valoare cultural-artistică și istorică vechile tradiții săteşti, fapt realizabil prin amenajări muzeografice, publicare de articole/ cărti. Coordonator: prof. Doinița-Ana Dobrean Moto: „Și chiar dacă nu voi fi far, ci candelă, ajunge. Și chiar dacă nu voi fi candelă, tot ajunge, fiindcă m-am străduit să aprind lumina” (Nicolae Titulescu)
luni, 13 aprilie 2020
Convorbire cu domnul profesor VALER V. VODĂ
I. Text publicat în cartea
LA OBÂRȘIE, LA IZVOR... CONVORBIRI LA SUBCETATE,
Editura Cezara, Târgu-Mureș, vol. I, 2013,
autori: Doina și Vasile Dobreanu
(In memoriam: 1942-2020)
Doina Dobreanu: Domnule profesor Valer Vodă, mă bucur să vă
reîntâlnesc, de astă dată la Subcetate, în primul rând fiindcă îmi face plăcere
să vă ascult povestind. Timbrul vocii dumneavoastră, ritmul domol al povestirii,
frazarea elegantă şi nuanţată, umorul şi discreta ironie cu care, dacă este
necesar, puteţi tăia elanul oricărui interlocutor infatuat îmi amintesc de lecţiile
dumneavoastră de limba şi literatura română la Liceul din Subcetate. Câteva
generaţii de elevi ai acestui liceu, cei din perioada 1965-1974, vă datorăm
mult: aţi pus piatră de temelie la formarea noastră ca oameni. Eu şi colegii
mei de clasă, avându-vă diriginte în anii de liceu, am avut în dumneavoastră un
model. Şi pentru acest lucru vă mulţumim.
Valer Vodă: Din fragedă
copilărie se formează consideraţia de sine. Aceasta îşi are originea în
imaginea pe care părinţii, educatorii şi persoanele mai apropiate ne-o conferă
nouă înşine. Imaginea de sine este în permanenţă completată şi modelată pe întreg
traseul vieţii, prin credinţă şi experienţe, prin reuşite şi insuccese, prin
umilinţe şi frustări suferite pe drumul Golgotei sinuoase a fiecăruia dintre
noi. Din această ecuaţie existenţială, expusă rezumativ, rezultă „imaginea” pe
care o avem despre noi înşine.
Unii au semănat
îndoiala în sufletul nostru, alimentând-o cu nuanţe negative. Câţi dintre noi
ne putem întreba, motivat, dacă am avut un model ce ne-a influenţat benefic,
sprijinându-ne afectiv să ne construim şi să ne cultivăm propria personalitate?
Câţi dintre cei apropiaţi au
cunoscut şi au urmat sensul de mare profunzime al cuvintelor arhicunoscute: „Să
ne purtăm cu alţii, aşa cum am dori ca şi ceilalţi să se poarte cu noi?
Anumite persoane
ne-au impresionat prin ţinută şi prin personalitate, prin atitudine şi privire,
prin voce şi comunicare… Altele? Câţi ne-au cultivat încrederea în noi înşine?
Câţi părinţi şi educatori au chemarea existenţială să fie autentici părinţi şi educatori?
Cine ar putea să răspundă?
DD: Plecam
ca absolvenţi ai unui liceu rural să batem la porţile marilor universităţi din ţară:
Bucureşti, Cluj, Târgu-Mureş, Iaşi, Timişoara, într-o vreme când examenul de
admitere nu era o glumă. Plecam cu încrederea în noi înşine. Dumneavoastră aţi
fost unul din profesorii acestui liceu – autentici educatori! - care ne-aţi
cultivat această încredere, care ne-aţi influenţat benefic, ajutându-ne să ne
construim propria personalitate şi să ne alegem un drum pe care să-l parcurgem
cu curaj, încredere şi demnitate. Şi pentru acest lucru vă mulţumim.
1966
Am aflat mai târziu că şi dumneavoastră aţi
început studiile liceale la Subcetate, singurul liceu în anii aceia între
Gheorgheni şi Reghin. Ne puteţi relata în ce condiţii se învăţa carte în acea
vreme la Subcetate?
VV: Deşi topliţean,
prin naştere, ca şi părinţii mei, am absolvit clasele primare şi ciclul de învăţământ
general în comuna Stânceni, unde trăiau părinţii şi bunicii mei, având în satul
Ciubotani (aşezare cu rezonanţe mitice) o gospodărie prosperă, dar îngenuncheaţi
sisifian de cote. Copilăria mi-a fost marcată de un peisaj mirific, în centrul
căruia se afla o moară de apă străjuită de falnici arini. Mai târziu, mi-am dat
seama că era un loc ce avea asemănare firească cu imaginea coşbuciană din
poezia antologică, „Mama”.
Deşi am fost îndrumat spre şcoala
profesională din Topliţa, am optat pentru liceul nou înfiinţat din pitoreasca
comună, Subcetate-Mureş. Privită de la înălţime, aşezarea îmi evoca imaginativ Roma
cu cele şapte coline.
Reuşind în prima
sesiune, până la primirea unei burse, am găsit cu uşurinţă o gazdă pe Podirei.
Erau oameni săraci, dar bogaţi sufleteşte, şi mă alintau cu dragoste, neavând
copii. Am învăţat multe lucruri de la ei, în cele câteva luni ale primei clase
liceale.
DD: Cine au fost profesorii dumneavoastră de limba
română? În ce ipostaze, benefice pentru devenirea dumneavoastră, vi-i amintiţi?
Ce le datoraţi dumnealor? A fost, oare, la fel de importantă întâlnirea dintre
dumneavoastră, elevul, şi acei profesori de limba şi literatura română precum a
fost pentru mine hotărâtor faptul că v-am avut profesor de limba şi literatură
română, de literatură universală şi limba latină pentru alegerea profesiunii
mele?
VV: Începutul şcolii
liceale m-a clătinat, dar nu m-a învins. Îmi amintesc de şcoala generală din
comuna Stânceni, având şansa rară de a fi avut doi profesori distinşi, la limba
română şi matematică; aceştia ne-au învăţat cum să învăţăm. Erau, de fapt, învăţători,
absolvenţi ai unor vestite licee pedagogice din Iaşi şi Târgu-Mureş. Consideraţia
faţă de sinemi era, pe atunci, suficient de conturată.
La Subcetate, am
întâlnit şi cadre didactice improvizate, fără chemare. Am înţeles acest aspect
de experienţă intelectuală de la unul dintre cei mai culţi profesori pe care
i-am întâlnit pe drumul devenirii mele: Ion Mureşan, profesor de limba şi
literatura română, de limba latină şi limba franceză, din părţile bistriţene,
satul Tăure.
Se ştie că
programele şcolare erau subjugate ideologiei socialiste. Dumnealui ne
introducea în tematica literară şi se bizuia pe noi că vom învăţa conţinutul
lecţiilor. O mare parte din timp era destinată cultivării noastre: mitologie,
literatură universală, arte plastice ş.a., învăţându-ne cum să ne facem temele,
cum să alcătuim elementar un referat ş.a.m.d.
L-am cunoscut mai
îndeaproape, deoarece mi-a remarcat gândirea şi memoria. Locuia lângă liceu şi
uneori mă trimitea acasă, la gazdă, să-i fac foc în zilele de toamnă răcoroasă.
Îi ascultam sfaturile şi destăinuirile, având încredere în mine. Avea doi băieţi
liceeni la Reghin, o fiică Smaranda cu care am fost coleg de facultate. Deşi a
trecut Styxul, au rămas în memoria mea cântecele străvechi ardeleneşti doinite
din trişca strămoşească.
Cei doi de ani de
învăţământ liceal la Subcetate-Mureş au însemnat mai mult decât se poate
imagina.
La Topliţa, am avut
o altă şansă intelectuală: la limba şi literatura română mi-a fost profesor,
Ion Raţiu din Târgu-Mureş. După ani şi ani, ne întâlneam în comisiile de
bacalaureat la marile licee din Târgu-Mureş. Şi-a amintit de câteva inspecţii
la orele mele, după ce am devenit profesor la Liceul din Subcetate-Mureş,
începând cu anul 1966. A plecat şi profesorul Ion Raţiu într-o altă lume, dar
îi păstrez aceeaşi vie recunoştinţă, pentru că a contribuit la formarea mea
profesională.
DD: Aţi adus în liceul nostru ceva din spiritul
universităţii clujene, dumneavoastră, domnul profesor de ştiinţe biologice,
Aurel Roman, domnul profesor de limba franceză, Nicolae Becze. Cred că nu
întâmplător mulţi dintre absolvenţii liceului din acea vreme ne-am îndreptat spre
Universitatea „Babeş-Bolyai” din Cluj, pe urmele domniilor voastre. Mi-aţi
vorbit cândva cu admiraţie despre profesorul dumneavoastră, Liviu Rusu. Era,
probabil, la sfârşitul carierei sale universitare, fiindcă eu nu l-am mai avut
profesor. Mi-amintesc de culegerea de analize gramaticale a profesorilor
clujeni D.D. Draşoveanu, M. Zdrenghea şi D. Dumitraşcu, pe care ne-aţi
împrumutat-o cu generozitate şi după care am făcut pregătirea pentru admiterea
la facultate, eu şi colegii mei. Autorii acestei culegeri i-am avut apoi şi eu
profesori…
VV: După absolvirea
liceului, am ales continuarea studiilor universitare la Facultatea de Filologie
din Cluj, centru universitar naţional. Deşi aveam înclinaţii şi spre
matematică, decizia mea nu a fost aleatorie. La vârsta de şase ani, am trăit o
experienţă singulară privind rostirea mea. Rămâne o taină a propriei existenţe.
De la profesorul ilustru, Ion Mureşan, am aflat de un caz asemănător şi am
publicat mai târziu un text intitulat „Cazul Demosthenes”. Prezentarea acestui
caz a trezit curiozitatea unui celebru doctor psihiatru clujean care m-a
îndemnat să urmez cursuri de psihiatrie.
Datorită sfaturilor
marelui universitar mi-am învins tracul rostirii în public. Îi mulţumesc peste
decenii şi-i port recunoştinţă, deşi a trecut în alt loc şi timp.
În cei cinci ani universitari am
avut mari dascăli de valoare naţională şi europeană, academicianul Emil Petrovici
şi Dimitrie Macrea, dar şi cadre universitare pe care nu le acuz, dar care ne
infestau cu date şi citate, iar la examene ne cereau să reproducem ad litteram
textul cursurilor dictate. Cu aceeaşi amintire sinceră îi pomenesc pe Mircea
Zdrenghea, D.D. Draşoveanu, Ion Vlad şi Ştefan Bitan.
O rară şansă, ca
student, a fost prezenţa esteticianului de valoare universitară europeană,
profesorul Liviu Rusu. Am urmat un curs unic, mă refer ca valoare, „Tragicii
greci” şi „Literatura universală şi comparată”. Aveam impresia, în timpul
audierii, că escaladam înălţimile valorilor literaturii universale, în
cuprinsul cărora erau cuprinşi şi mari creatori naţionali, precum Eminescu,
Rebreanu, Barbu, Blaga.
DD: Întâmplarea face ca, la absolbirea facultăţii,
să reveniţi la Subcetate, ca profesor stagiar de limba şi literatra română…
VV: La repartiţie, era
încă pe vremea regiunii, am fost trimis în raionul Topliţa, în comuna
Subcetate-Mureş, unde a fost reînfiinţat liceul. Este superfluu să amintesc că
au ajuns profesori la Târgu-Mureş şi colegi care nu au obţinut examenul de
licenţă.
La Subcetate–Mureş, am avut norocul
să întâlnesc un colectiv didactic tânăr şi entuziast şi m-am integrat fără
dificultăţi în această colectivitate stimulantă. Am fost numit şi diriginte la
clasa a IX-a, profil filologic. Am rămas total încântat de elevi, fii de ţărani
sănătoşi la minte şi la trup. După orele de curs, elevii erau pe câmp, iar
seara, mulţi dintre ei învăţau de la lumina lămpii cu gaz. Cei mai mulţi ştiau
cum să înveţe. Am afirmat şi atunci şi afirm şi astăzi, pe atunci, Liceul din
Subcetate-Mureş era cea mai bună şcoală de profil din extinsa zonă transilvană
de la Braşov, la Târgu-Mureş. Afirmaţia nu este o laudă gratuită, ea este susţinută
de rezultatele obţinute de absolvenţi: profesori, medici, jurişti, unii dintre
ei au ajuns cadre didactice universitare.
Nu întâmplător
adaug faptul că aceştia nu numai că ştiau cum să înveţe, dar au avut un regim
sănătos de muncă fizică şi intelectuală şi au avut din fragedă pruncie
consideraţia de sine, percepându-şi cu limpezime chemarea vocaţiei. Nu mi-am
arogat niciodată vreun merit. Mi-a plăcut să iniţiez ore speciale de pregătire.
Ca diriginte, recunosc că am protejat elevii „încolţiţi” de pretenţiile unor puţini
colegi din alte arii didactice.
DD: Despre bunicul meu, Vasile Dobreanu, am
vorbit şi altă dată. L-aţi cunoscut bine, fiindcă făcea tot posibilul să vă
întâlnească din când în când… Despre ce anume vorbeaţi împreună?
VV: Om de vastă
cultură şi de experienţă de viaţă, un varvigean zdravăn la minte şi la trup –
accept, motivat, expresia- , iubitor de cultură şi de carte, fericit că are o
nepoată, Doiniţa în clasa a IX-a, unde eram diriginte. Într-un articol, l-am
numit „Badea Cârţan al locului”.
Avea o rară sete de
cultură, o memorie prodigioasă, dornic în permanenţă de a şti şi de a-şi
împărtăşi ştiinţa celor care aveau nevoie. Îmi amintesc cu nespusă plăcere
intelectuală când a aceeptat să vorbească unei generaţii de liceeni care
sărbătoreau majoratul. Am fost trimis la cineva, „comunist de frunte şi
luptător în ilegalitate”. Acesta a refuzat. Am aflat apoi că anii de detenţie
nu s-au datorat atitudinii ideologice amintite, ci unui furt de cai din comuna
învecinată, Ditrău.
Să revin la Vasile
Dobreanu. Memorabile au fost cuvintele introductive: „Dragii mei, eu la vârsta
voastră eram concentrat în primul rezbel, în portul Fiume.” O fotografie rămâne
martoră a acestui eveniment aniversar pentru clasa de liceeni şi pentru toţi
cei prezenţi.
Memorabile erau
întâlnirile noastre în cimitirul falnicei biserici care străjuie comuna. Am
aflat multe despre cei care poartă înscrisuri pe cruci. Un căpitan în oastea
lui Avram Iancu, doi localnici – memorandişti, Iulia Cotta, sora unui
seminarist cu care Eminescu a luat drumul spre Mica Romă, în vara anului 1866,
precum şi alte personalităţi ale locului care au înălţat Varvigiul la valori
culturale transilvane.
La un seminar
antologic la Târgu-Mureş, am propus să se întocmească un Atlas al Cimitirelor
din zona Topliţei. Grăuntele ideii nu a încolţit, dar nici nu s-a uscat încă.
Multe alte cruci sunt însemne pentru
veşnicie ale eroilor ai locului din al doilea război mondial. Alţii s-au opus
invaziei sovietice, continuând adevărata luptă anticomunistă.
DD: Mi-a făcut plăcere, domnule profesor, să vă
ascult încă o dată vorbindu-mi, elogios, despre bunicul meu. Mi-e tot mai dor
de el. Era, într-adevăr, o persoană aparte. Anii petrecuţi pe frontul Primului
Război Mondial din Galiţia l-au format, l-au călit. Bunicul era ţăran, dar cu o
ţinută demnă, impunătoare, remarcabilă, cu un caracter integru: solemn,
echilibrat, sobru, ceremonios şi respectuos în vorbire şi atitudini, corect,
intransigent, curajos, hotărât. Comunicarea cu oameni deosebiţi era una din
plăcerile şi bucuriile lui. O cultiva cu tact şi răbdare, pentru a nu ieşi
vreodată din limitele bunului simţ şi ale respectului. Ce părere v-aţi format
în timpul trăit la Subcetate despre oamenii locului?
VV: Am fost atras de
oamenii locului, părinţii şi bunicii elevilor. Memoria a ordonat şi păstrează
multe întâmplări nostime. Din anumite motive scuzabile nu voi da curs
povestirii acestora. Şi totuşi…, într-o duminică, un sărmăşan venit la şedinţa
cu părinţii mi-a dăruit romanul „Tânăra gardă”, dar… numai pe jumătate, cam 200
de file. L-am întrebat de cealaltă jumătate. Am primit un răspuns insolit: „la
Cooperativa din Sărmaş, vânzătorul ne îmbie şi cu cărţi. Aceasta i s-a părut
prea scumpă şi a rupt-o în două. Am plătit numai 5,50 lei.”
Latinii aveau o
spusă al cărei adevăr nu a fost niciodată micşorat de precaritatea raportului
dintre viaţa omului şi infinita existenţă: „Tempora mutantur!”
Începând cu primele
două clase liceale şi cei opt ani de profesorat în Roma rurală, pot afirma că
am cunoscut suficient de bine oamenii locului, preocupările şi ambiţiile lor,
dorinţele şi înfăptuirile acestora. Timpul este ireversibil şi se pleacă mereu
în altă lume, indiferent de vârstă. Odată cu dispariţia firească a acestora, au
rămas obiceiurile, costumele populare, preocupările transmise urmaşilor, dar
mai ales poreclele. Pot afirma, fără exagerare, că poreclele din Varvigi ocupă
un loc prim pe plan românesc. Există o nestăvilită inventivitate în acest sens.
Ce este porecla? Se
poate răspunde într-o diversitate de feluri, fără a avea pretenţia unei
epuizări explicative. Ca început, se poate afirma că o poreclă este un
supranume (cognomen) dat unei persoane, neţinând seamă de vârstă şi sex, de la
o atitudine de simpatie, până la batjocură. Porecla vizează o trăsătură a
aspectului exterior, o trăsătură a personalităţii psihice sau a unei activităţi
relevante în comunitate. La acestea se mai pot adăuga multe alte aspecte
generatoare de porecle, de pildă diferenţierea locuitorilor care poartă acelaşi
nume (Urzică, Cotfas, Dobreanu, Marcu, Hurubă ş.a.m.d.); multe porecle au
devenit nume de familie. Mai nuanţăm explicaţiile date şi prin situaţiile
dureroase când mulţi dispăruţi, neavând urmaşi, duc cu ei în recele mormânt şi
poreclele. Cu trecerea timpului, nimic nu mai aminteşte de cei care au trăit
viaţa în locul natal.
Personal, am
constatat că varvigenii au simţul umorului şi nu se supără dacă sunt apelaţi
prin porecle şi răspund celor care îi interpelează în acelaşi fel. Poreclele
sunt mărturii peste timp ale acelora care au trăit aici. Până nu este prea
târziu, ar merita un studiu complex al poreclelor varvigene, autentic stăvilar în
calea trecerii vremilor întru neuitare. Aş trimite pe un potenţial cititor al
acestor pagini, la lectura unor cărţi care conţin şi porecle: „Cântecul obârşiei”
– 2011, autor: Doina Dobreanu; „Acasă, la Subcetate”- 2012, autori: Doina
Dobreanu şi Zorel Suciu.
DD: Vă mulţumesc. O bună parte a activităţii didactice
aţi petrecut-o în licee pedagogice. Aţi avut un rol meritoriu în formarea,
pregătirea şi perfecţionarea a numeroase generaţii de învăţători şi educatori
din Harghita şi judeţele învecinate. Aţi putea să ne vorbiţi despre această
experienţă a dumneavoastră?
VV: „Vita bellum est!”
Celebrele cuvinte aparţin lui Marcus Antonius, general şi om politic roman, un
singular cugetător.
În 1974, am fost transferat de la
Liceul din Subcetate-Mureş, la Liceul Pedagogic din Odorheiu-Secuiesc. Nu
detaliez acest „eveniment” al existenţei proprii, pentru a nu cădea în râpa
divagaţiilor.
Nu se poate uita
după-amiaza zilei de 22 decembrie şi noaptea spre 23, când am trăit noi,
românii, timpi apocaliptici; se sfârşea anul 1989! Că am albit peste noapte?
Îmi aminteam de povestirile bunicului despre primul rezbel, în Munţii Tatra.
Singurul meu gând
atunci s-a îndreptat spre salvarea elevilor români de la liceul Pedagogic şi
Liceul Sanitar din Odorheiu-Secuiesc! După multe şi grele intervenţii oficiale
la Bucureşti, s-a reuşit să se reînfiinţeze, la Topliţa, cele două instituţii
de învăţământ, pentru a avea şi copiii români acces la învăţământul de
specialitate. Menţionez, nu întâmplător, faptul că la Topliţa, prin examenul de
admitere, au urmat cursurile şi elevi maghiari, după cum consemnează
documentele oficiale. La Topliţa, am devenit titular la Liceul Pedagogic, doar
pentru o perioadă scurtă de numai doi ani! Ce s-a putut întâmpla? Am condus un
lot de elevi la faza naţională a Olimpiadei de Limba şi literatura română, la Craiova.
Eram mulţumit. Câţiva elevi au obţinut premii şi menţiuni, deşi vremile nu erau
atât de favorabile. Am fost întâmpinat cu ziarul „Adevărul Harghitei”, anul
III, nr. 315, marţi, 12 martie, 1991, din care citez doar un scurt fragment:
„…cele două licee, sanitar şi pedagogic au fost legiferate la Topliţa printre
altele şi spre binele domnului profesor Valer Vodă – căruia, dacă ar fi să ne
luăm după litera legii, trebuia să i se desfacă contractul de muncă după
părăsirea postului de la Odorheiu-Secuiesc – astăzi mare disident.”
Ce aş fi putut comenta? Atât doar:
nu i-aş fi dorit nimănui să primească asemenea înştiinţări!
DD:
Aţi predat într-o vreme şi în învăţământul postliceal şi universitar… Aţi avut
în această perioadă satisfacţii profesionale superioare?
VV: „Ubi concordia,
ibi victoria!” Am apelat la această spusă celebră din perioada medievală: „Unde
este victorie, acolo este şi înţelegere”. După evenimentele de la sfârşitul
anului 1989, am fost chemat la Bacău şi la Suceava, dar eram decis să nu părăsesc
Transilvania. Aveam două posibilităţi să plec din Topliţa, unde, în refugiu, am
reuşit să sprijin înfiinţarea celor două licee de specialitate, aşa cum s-a
relatat mai sus. Prima: Cluj-Napoca, oraşul studenţiei mele şi în care a fost
înfiinţată, mai târziu, „Asociaţia Românilor Alungaţi din Judeţele Covasna,
Harghita şi Mureş”. A doua: Târgu-Mureş, unde aveam deja un an de predare la
Universitate. La îndemnul unor fiinţe apropiate, am optat pentru acest oraş. La
început, m-am titularizat la Liceul Pedagogic „Mihai Eminescu”, având o curată
patimă pentru învăţământul pedagogic şi pentru practica de specialitate la grădiniţă
şi învăţământul primar. Aveam şi aici prieteni de suflet, încât nu am simţit
nicio stare de cumpănă, dar starea mea de veghe, parte a consideraţiei de sine,
îmi amintea de spusele alor mei: „Fă bine şi aşteaptă rău”.
La Târgu-Mureş nu am întâmpinat
vreun rău, doar invidie, situaţie pe care am gustat-o deseori, dar ştiam cum să
mă dezbar de ea.
Să-mi fie cu iertare că nu voi
răspunde la sugestia „satisfacţii profesionale”. Am reuşit să mă autoeduc
intelectual şi comportamental, dar şi sufleteşte pentru a mă bucura de
rezultatele foştilor mei elevi sau studenţi şi să nu fiu atins de colbul
invidiei. Am întâlnit numeroase situaţii delicate în comportamentul multora,
dar pe care i-am ţinut sufleteşte la distanţă, fără a înţelege careva dintre ei
atitudinea mea comportamentală.
DD: Ultima întrebare: care a fost crezul care
v-a călăuzit în viaţă?
VV: Provenind dintr-o
veche şi autentică spiţă ţărănească, fiind crescut şi educat întru credinţa
străbună ortodoxă, iubindu-mi neamul, aş răspunde, fără ezitare cu finalul
capitolului 13, verset 13, al primei „Epistole către Corinteni” a Sfântului
Apostol Pavel: „Şi acum rămân aceste trei: credinţa, nădejdea, dragostea.
Iar mai mare dintre acestea este dragostea.”
La întâlnirea de 20 de ani: 1969-1989
La întâlnirea de 30 de ani: 1969-1999
Revedere după 42 de ani: 1969-2011
II. Text publicat în cartea
Liceul din Subcetate, la 50 de ani,
2011, Coordonatori:
prof. Doina Dobreanu și Vasile Dobreanu
Absolvent
al Facultății de Filologie, secția limba și literatura română, din cadrul
Universității “Babeș-Bolyai” din Cluj, profesorul Valer Vodă și-a început activitatea
didactică la Subcetate ,
în aceeași localitate în care urmase primele clase de liceu. În anii petrecuți
în această școală (1965-1974), a cultivat elevilor săi, fie prin îndemnuri
directe și sincere, fie prin umorul cald și ironia fină, fie prin însăși ținuta
sa de intelectual rafinat, erudit, respectul pentru învățătură, gustul pentru
frumosul din artă, natură și viață, încrederea în forțele proprii, cutezanța de
a-și făuri idealuri ce pot fi atinse, dragoste și respect pentru limba română,
dorința de împlinire și autodepășire. A predat limba și literatura română,
literatura universală și limba latină.
A continuat
activitatea didactică la
Liceul Pedagogic din Odorheiul Secuiesc, la Grupul Școlar „Mihai
Eminescu” din Toplița și la
Universitatea „Petru Maior” din Târgu-Mureș, devenind între
timp doctor în științe filologice.
Mulți dintre
foștii elevi ai Liceului din Subcetate își amintesc cu drag și recunoștință de
profesorii care le-au influențat devenirea.
Psih. PAVEL MUREȘAN, Profesor Dr. la Universitatea din
Toronto mărturisea următoarele, la întâlnirea de 30 de ani de la absolvirea
liceului, în 1999: „Pot spune că am fost o generație
norocoasă având mulți profesori noi, veniți direct de pe băncile facultăților și
care ne-au insuflat pasiunea și dăruirea lor. Aici am învățat să fac distincția
între problemele fundamentale ale existenței. Profesorul Valer Vodă, prin
dăruirea și oratorismul său, m-a învățat acest lucru, iar vocea lui mă urmărește
în momentele importante. Aici, la
Liceul din Subcetate, am visat la viitorul meu și multe din
acele vise mi s-au împlinit. Care este sensul existenței noastre și cum
răspundem în fața destinului pentru șansa acordată? Iată întrebări care m-au
urmărit și mă urmăresc de decenii pentru că profesorul Valer Vodă ne-a deschis
orizontul sensibilității față de sensul existenței noastre”.
Profesor GEORGETA DOBREAN: „Anii
de liceu au însemnat, cum e şi firesc, un noian de amintiri, mulţi colegi şi
destul de mulţi profesori. Unii ne-au predat mai mulţi ani, alţii mai puţin.
Cert este că nu acest aspect e cel mai important, ci personalitatea dascălului,
influenţa pe care o are asupra elevilor săi, ceea ce a reuşit să realizeze şi
să modeleze în răstimpul activităţii sale.Am
avut profesori foarte buni. Tineri, entuziaşti, dornici de afirmare. Şi domnul
profesor Valer Vodă este cu prisosinţă în rândul dumnealor. L-am avut profesor
de limba şi literatura română în ultimul an de liceu. Cu dumnealui am încheiat
studiul literaturii române, deci o mare parte din materia prevăzută pentru
bacalaureat şi pentru admiterea la facultate. A fost, aşadar, substanţială contribuţia
domnului profesor la pregătirea promoţiei mele. Care este imaginea domnului
profesor, aşa cum mi s-a fixat în memorie? Întotdeauna bine pregătit, venind la
oră cu cărţi, cu fişe, cu citate semnificative, clar şi explicit la predare,
foarte pretenţios la verificare.Proaspăt
absolvent de facultate, aducea în expunerile dumnealui un limbaj frumos,
presărat cu multe neologisme pe care ne grăbeam să le notăm. Unele ne erau
explicate, iar pentru altele apelam la dicţionar. De multe ori ne punea la dispoziţie
cărţi din biblioteca proprie, deoarece nu le aveam şi nici nu le găseam.
Toata
stima şi recunoştinţa mea, domnului profesor Valer Vodă!”
L-am
simţit mereu făcând totul pentru o cât mai bună pregătire a noastră, în
general, dar şi pentru olimpiade sau pentru examenele pe care urma să le dăm.
Mi-amintesc
de un moment special: un spectacol complex intitulat „Nunta Zamfirei”,
prezentat pe scena Căminului Cultural cu ocazia centenarului naşterii poetului
George Coşbuc, în 1966. A
fost doar unul dintre multele spectacole pregătite de profesorii noştri cu
elevii.
Cu
ocazia examenului de admitere la facultate, mi-am dat seama încă o dată ce mult
contează să-şi facă un profesor datoria, să nu fie superficial, pentru că de el
depinde la un moment dat drumul elevului în viaţă. Unul din subiectele
examenului oral la admiterea în Universitatea bucureşteană a fost „T. Arghezi,
poetul”. Prezentând subiectul, am fost întrebată de către comisia de examinare
unde am terminat liceul, cu cine am făcut română, câţi ani are profesorul meu,
unde şi când a terminat. Examinatorilor le-a plăcut în mod deosebit felul în
care am abordat tema, dar meritul a fost al domnului profesor Vodă deoarece eu
am făcut expunerea bazându-mă pe cele învăţate de la profesorul meu în liceu.
Am fost mândră să pronunţ numele liceului şi pe cel al profesorului meu de
română.
Vreau
să adaug şi faptul că m-a ajutat foarte mult să mă formez ca dascăl. I-am urmat
specialitatea şi am ajuns colega domnului la liceul din Subcetate. Îmi asista
la ore, mi le analiza din punctul de vedere al conţinutului, dar şi metodic.
Întotdeauna aveam cele mai mari emoţii şi grija de a face lecţii bune, de a nu
greşi.
Am
învăţat şi cum să primim din partea domnului profesor ironia, mai fină sau mai
dură, să pătrundem sensul aluziilor făcute cu privire la răspunsurile noastre,
la limbajul folosit. Nu ne supăram. Era normal sa fim atenţionaţi.
Prin
natura profesiei şi a specialităţii mele, viaţa m-a adus de multe ori alături
de domnul profesor – în comisii de examinare, la corectat, etc. Totdeauna îl
privesc cu respect, cu o deosebită simpatie şi preţuire. Parcă şi acum,
pensionară fiind, trăiesc emoţia relaţiei profesor – elev.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergereCe bucurie sa citesc cuvintele Domnului profesor. Sunt fericit cand privesc in urma, desi cuvintele mele sunt atat de sarace fata de cele ale dumnealui. Eram la o ora de limba romana si eu eram mai mult melancolic decat sarguincios si dl profesor m-a intrebat ceva si nu am stiut sa raspund:--Stai jos, esti nepriceput, mi-a spus. Dupa cateva zile ma pune din nou sa raspund, dupa ce au vorbit altii inaintea mea si eu am repetat doar ceea ce au spus ei, dar cu multa convingere.--Stai jos, esti destept, mi-a replicat.
ȘtergereAm ramas cu imaginea si atitudinea foarte deschisa a dumnealui, sunt binecuvantat de profesorul meu l-am iubit si-l iubesc pentru ca avea o inima nespus de deschisa fata de noi, doritor ca noi sa primim cunostintele predate.
Fiti binecuvantat domnule profesor Voda si sa stiti ca noi, elevii v-am iubit si va iubim si acum, din imaginile care ni s-au pastrat. Daca domnul profesor ne-a provocat, voi incheia cu doua versete din Biblie: 2Cor13:8 Caci nu putem face nimic impotriva adevarului, ci numai pentru adevar.
1Cor 15:19 Daca numai pentru viata aceasta ne-am pus speranta in Cristos, atunci suntem cei mai de plans dintre toti oamenii.
Multumesc Doinita, parca intreaga mea viata a ramas legata de Subcetate si de profesorii mei. Am fost foarte binecuvantat, stimulat, indrumat, ajutat. M-a cuprins, din nou o mare bucurie cand am vazut blogul tau, despre Subcetate si profesorii nostri. Versetul de mai jos are o semnificatie vitala, pe care putini o inteleg:Ioan 3:16 Fiindca atat de mult a iubit Dumnezeu lumea, ca a dat pe singurul Sau Fiu, pentru ca oricine crede in El sa nu piara, ci sa aiba viata vesnica.
RăspundețiȘtergerePLATON AURELIA: Ma intreaba Facebook la ce ma gândesc... Cred ca e prima data când simt cu adevărat nevoia sa raspund la întrebarea asta. De ce? Pentru ca ai la ce sa te gândești cand afli ca bat clopotele pentru Profesorul Voda Valer. Dacă ai fost elevul lui, atunci stii ca nu poți sa taci. N-ai uitat ca asta își dorea cel mai mult când punea o întrebare: sa nu taci! Sa raspunzi,sa-i duci gândul mai departe, sa fii prezent printre cuvinte... Bun sau rau, corect ori greșit, răspunsul tău timid era completat pe masura, cu vocea-i inconfundabila, încât îți rămânea întipărit in memorie. Și, Doamne, cât îți doreai sa fie mulțumit de răspunsul tău, sa treci de ironia care ar fi usturat!
RăspundețiȘtergereȘi munceai pentru asta. Dar câte gânduri nu-ti vin in minte când spui Voda Valer!... Domnule Profesor, vom fi cu toții acolo, lângă cei putini cărora le este permis sa va conduca pe ultimul drum. Va însoțim cu gândurile noastre pline de recunoștință și cu o pioasa rugăciune: ODIHNIȚI-VA IN PACE!
DANA TUFEANU se simte frântă cu LAURA SORINA RĂCHITEANU şi alţi 12:
RăspundețiȘtergereAtunci când se stinge un profesor simți că se stinge o lumină!
Domnul profesor de limba română VODĂ VALER, un mare pedagog, m-a preluat ca pe un copil și când ne-am despărțit eram deja învățătoare cu personalitate formată, la care dumnealui a avut o mare contribuție.
I-am făcut o promisiune atunci.... când am fost cu colegele să ii cântăm, la finalul clasei a XII-a... Eu nu am uitat. Cred că nici dumnealui! Aș vrea să știe, de acolo, din cer, că mă străduiesc in fiecare zi să îmi respect promisiunea.
Promoția 1988 Liceul Pedagogic Odorheiu Secuiesc vă aduce un omagiu și vă mulțumește din suflet pentru TOT, DOMNULE PROFESOR!
Vă vom purta în sufletele noastre recunoștință veșnică!
A fost un profesor deosebit...Erudiția lui era peste capacitatea unora dintre noi... Am înțeles asta repede, ne-a motivat sa citim, sa ne exprimam corect, sa fim riguroși,ca niște adevarati educatori in devenire. După ce am început sa predam și noi am înțeles ce înseamnă sa fie elevii cu tine dacă te simt pregătit.Îmi amintesc cu drag de ziua inspecției domniei sale pentru gradul I. Noi n-am știut dinainte, dar nu l-am dezamăgit. De dragul lui, am răspuns ca niciodată. Și asta era rezultatul muncii Domniei Sale! Fie-i țărâna ușoară! 😥 Iar catre dumneavoastră, stimata Doamna Profesoara, trimit toată stima și prețuirea mea sinceră pentru tot ce ați realizat , atât de valoros! V-am citat in lucrarea mea de Licența... Un Paste cu liniste și pace in suflet va doresc!
RăspundețiȘtergerePLATON AURELIA, Multumesc frumos! In privinta profesorului nostru, avem aceleasi sentimente. Mi-aduc aminte si eu de inspectia domniei sale pentru definitivat. Nu ne-a anuntat. Nu uit emotiile pe care le-am trait la lectie, fiindca am fost solicitata sa raspund. Lectia era despre sursele umorului in opera lui Ion Creangă. Cate amintiri din acei ani frumosi! Ma bucur ca am obtinut aceste confesiuni de la domnia sa, cu toate ca nu ii placea sa vorbeasca despre sine. A lasat intotdeauna faptele sa vorbeasca. Ma bucur ca in aceste vremuri de rastriste l-am insotit, spiritual, pe ultimul drum, cu respect, recunoștință și iubire. Si i-am fost cu sufletul aproape multe-multe sute de foști elevi. Dumezeu să-l odihnească în pace!
Ștergere