S-a născut în anul
1950, în localitatea Sărmaș, județul Harghita. Domiciliul actual: în Toronto,
Canada.
A urmat Liceul real-umanist din
localitatea Subcetate, județul Harghita, apoi Facultatea de Psihologie a
Universității din București.
În România, a
publicat în perioada 1973 – 1993 aproximativ zece cărţi şi peste 200 de
articole ştiinţifice. Cele mai de succes cercetări şi publicaţii ale sale au
fost legate de învăţare, între care „Învăţarea socială” (1980), bazată pe teza
sa de doctorat. „Cartea mea cea mai căutată în continuare şi pe internet a fost
şi este „Învăţarea eficientă şi rapidă” (1990). Ajută pe oricine, de orice
vârstă, să-şi organizeze inteligent învăţarea şi să ia cu succes testele şi
examenele – deci ceva practic. Învăţarea este o componentă esenţială a
existenţei noastre care ne urmăreşte toată viaţa şi de ea depinde calitatea
vieţii noastre de la salariu până la sănătatea mintală şi durata vieţii. Cei ce
învaţă până la adânci bătrâneţe, cercetările arată că trăiesc semnificativ mai
mult şi îşi păstrează mintea şi memoria clare.”
Între 1973-1975, a
fost cercetător la Institutul de Ştiinţe Pedagogice și, concomitent, a lucrat
şi la catedra de psihologie. În următorii 15 ani, până în 1990, a lucrat la
Academia „Ştefan Gheorghiu”, transformată ulterior în Academia de Studii
Social-Politice, unde a predat cursuri de psihologie generală, socială,
organizaţională, managerială şi ergonomie.
În 1985, a
organizat o expediţie mixtă în Himalaya şi a dedicat-o Anului Internaţional al
Tineretului. Pentru prima dată, tricolorul românesc a fost înălțat pe un vârf
himalayan, Gurja Himal, înalt de 7493 m. „Dr. Ovidiu Bojor, fiind în acea
vreme într-o expediţie ştiinţifică ONU în Himalaya pentru cartarea plantelor
alpine, ne-a dat un ajutor vital, finaciar şi diplomatic. Fără invitaţia de la
el cu antetul ONU, nu am fi avut nicio şansă să obţinem paşapoartele”.
Cu o bursă
post–doctorală Humboldt, a studiat timp de aproape doi ani în Germania, după
care, a plecat în Canada: „Împreună cu soţia, am luat copiii de mână şi patru
geamantane şi am coborât în Toronto pe 30 noiembrie 1993, pe una din cele mai
grele şi friguroase ierni din Canada. Am luat totul de la zero şi am început o
nouă viaţă. Trebuie să fii destul de curajos să faci aşa ceva şi ii admir pe
cei ce o fac. Cel mai mult m-a durut când am renunţat la ţară şi la munţii ei.
Este o durere care nu va dispărea niciodată, dimpotrivă, se adânceşte. Vin des
în ţară şi merg în Făgăraş, Piatra Craiului, Retezat, munţii mei din Harghita
etc. Intenţionez peste câţiva ani să vin şi să stau mai mult în ţară, chiar
câteva luni pe an, să scriu, să revizitez bibliotecile şi munţii - locurile
unde m-am simţit întotdeuna fascinat, liber şi împlinit şi unde mi-am petrecut
o bună parte a vieţii.”
În Canada a lucrat
caţiva ani buni la proiecte internaţionale pentru guvernul federal, CIDA –
Agenţia Canadiană de Dezvoltare Internaţională. La CIDA, a colaborat câţiva ani
buni cu Memramcook Institute.
În peroada 1995 –
2002 a organizat multe schimburi de delagaţii la nivelul cel mai înalt (prim
miniştri) între Canada şi România, a organizat câteva schimburi de experienţă
între Senatul Canadei şi Senatul României, prin care a făcut mai bine cunoscută
şi apreciată România la nivelul guvernamental federal canadian.
Din „Acta
Carpatica”, I, 2015
II. Interviu publicat în cartea LA
OBÂRȘIE, LA IZVOR… CONVORBIRI LA SUBCETATE, 2013, pp. 139-158, autori: Doina
Dobreanu și Vasile Dobreanu
Doina Dobreanu: „Omul nu devine om numai prin naştere, ci
mai ales prin însuşirea experienţei sociale a colectivităţii în care se
dezvoltă. Dar cum se produce acest fenomen? Cum ajung oamenii să-şi cunoască şi
să-şi însuşească normele şi valorile sociale, să-şi interiorizeze cerinţele şi
trebuinţele sociale? Cum învaţă oamenii rolurile sociale şi cum îşi formează
atitudinile, concepţiile, convingerile, trăsăturile de personalitate, modelele
de conduită şi aspiraţiile?”
Sunt
întrebări pe care le puneaţi, domnule Pavel Mureşan, la începutul cărţii „Învăţarea
socială” [1],
întrebări la care aţi răspuns, stabilind obiectivele, conţinutul şi formele
învăţării sociale. Dacă în prima parte a demersului dumneavoastră de cercetare
aţi plecat de la diversele teme ale învăţării, valorificând şi aporturile
psihologiei româneşti, în partea a doua aţi analizat „cu discernământ şi erudiţie
[…], cu fineţe şi meticulozitate un vast experiment de învăţare socială [2].
„Demersul – subliniază prof. Ursula Şchiopu în „Cuvânt introductiv” – ne face
să ne simţim în catedralele ştiinţei moderne. Un număr impresionant de
variabile sunt surprinse dinspre optica intercorelaţiilor pe care le exprimă”.
„Învăţarea
socială” este o carte construită treptat, cu rigoare, bibliografia vastă pe
care aţi consultat-o indicându-ne un număr apreciabil de articole, comunicări ştiinţifice
pe aceeaşi temă, prezentate în ţară şi în străinătate în perioada 1973-1980.
Sunteţi,
domnule Pavel Mureşan, profesor universitar şi cercetător în domeniul
psihologiei… Introducerea fiind făcută, vă rog să ne vorbiţi despre cum s-a
născut pasiunea dumneavoastră pentru Psihologie, despre bucuriile trăite
cercetând acest domeniu ştiinţific. Parcursul dumneavoastră şcolar vi s-a părut
dificil, efortul dumneavoastră a fost răsplătit cu bucuriile şi realizările aşteptate,
în plan profesional ?
Pavel Mureșan: Cuvântul
„Psihologie” sună foarte interesant şi atractiv pentru multă lume şi în special
pentru tineret. Foarte mulţi tineri vor sau ar vrea să studieze psihologia şi
se înscriu la cursurile de psihologie. Ulterior, ei trăiesc o frustrare
generată de diferenţa dintre expectaţiile lor şi realitatea acestei ştiinţe.
Psihologia este o ştiinţă complexă situată la intersecţia ştiinţelor biologice
cu cele sociale. Renumita antropoloagă americană Margeret Mead spunea că la
Sociologie se duc studenţii care au probleme cu societatea; la Psihologie se
duc cei ce au probleme cu ei înşişi, iar la Antropologie se duc cei ce au
probleme cu ei înşişi şi cu societatea. Psihanalitic vorbind, pe undeva este un
adevar. Mai adevărat este însă faptul că, psihogenetic, oamenii au o puternică
curiozitate de sine. Noi ne formăm o imagine de sine şi despre alţii mai mult
sau mai puţin obiectivă şi ne întrebăm cine suntem, ce putem face sau de ce alţii
nu reacţionează conform aşteptărilor noastre. M-a fascinat psihologia ca ştiinţă
încă din clasa a X-a, iar curiozitatea psihologică m-a impulsionat în această direcţie
încă din fragedă copilărie. Nu este o ştiinţă uşoară, cum cred mulţi, dar oferă
multe şanse profesionale în viaţă şi satisfacţii. În ultimele decenii, neuroştiinţa
a făcut progrese admirabile şi a dat şanse noi psihologiei de a explica
fundamentele psihofiziologice şi genetice ale comportamentului uman. În
România, psihologia, ca ştiinţă şi cercetare, este cu câteva decenii în urmă,
comparativ cu standardul nord american, în special în ce priveşte resursele
financiare, dotare cu echipament de cercetare, laboratoare, calitatea
cercetării şi publicaţiilor, competenţa personalului universitar etc. Totuşi,
în ultimii ani s-au făcut progrese locale importante în legiferarea acestui
domeniu ştiinţific şi profesional, îmbunătăţirea bazei materiale şi deversificarea
cursurilor.
DD: Vorbiţi-ne despre cercetările dumneavoastră
ulterioare în domeniul psihologiei materializate în studii şi cărţi publicate,
ca şi despre efectele lor sociale.
PM: În România, am
publicat în perioada 1973 – 1993 aproximativ zece cărţi şi peste 200 de
articole ştiinţifice. Cercetarea psihologică este complexă, iar pentru omul de
rând este greu de înţeles sau nu înseamnă prea mult până nu simte un rezultat.
Cele mai de succes cercetări şi publicaţii ale mele au fost legate de învăţare.
Cartea mea cea mai
căutată în continuare şi pe internet a fost şi este „Învăţarea eficientă şi
rapidă” (1990). Ajută pe oricine, de orice vârstă, să-şi organizeze inteligent
învăţarea şi să ia cu succes testele şi examenele – deci ceva practic. Învăţarea
este o componentă esenţială a existenţei noastre care ne urmăreşte toată viaţa şi
de ea depinde calitatea vieţii noastre de la salariu până la sănătatea mintală şi
durata vieţii. Cei ce învaţă până la adânci bătrâneţe, cercetările arată că trăiesc
semnificativ mai mult şi îşi păstrează mintea şi memoria clare. Mă gândesc
peste ani să scriu o nouă ediţie a acestei cărţi, dar cu totul diferită, cu o
metodă de învăţare care ar putea ajuta multă lume şi schimba manualele, sistemele
şi deciziile educaţionale.
O altă carte de
succes atât pentru public, cât mai ales pentru psihologi (majoritatea o au în
sertar, de multe ori copiată pentru că nu a mai apărut o nouă ediţie) este
„Culoarea în viaţa noastră” (1988). Am scris mai multe carţi despre efectul
culorilor în viaţa noastră şi design-ul ambiental, dar aceasta este diferită.
Prezintă, printre altele, şi un interesant test psihologic – testul Lucher.
Ambele cărţi s-au vândut şi pe „sub tejghea”.
În sfârşit, „Învăţarea
socială” (1980), bazată pe teza mea de doctorat, are o istorie interesantă.
Termenul a şocat la vremea respectivă în sistemul comunist. Mi-amintesc că s-a
protestat inclusiv la aprobarea titlului tezei mele de doctorat în Senatul
Universitatii Bucureşti şi că mai mulţi profesori au cerut schimbarea titlului.
Nu l-am schimbat. Am fost norocos. Alţi profesori, mai competenţi, au votat meţinerea
titlului folosind argumetul că dacă cineva nu cunoaşte acest concept nu
înseamnă ca el nu există. Termenul de „învăţare socială” contrasta cu modul de
gândire de atunci, în ideea că vine cineva să dea lecţii celor de la conducere.
Mai interesant a fost faptul că atunci, când am vrut să public cartea „Invăţarea
socială” şi era deja culeasă în tipografie, pe matriţele de plumb, Ministrul
Educatiei de atunci, primind titlul spre aprobare, a ordonat imediat topirea
cărţii, deci a tiparului cules pe matriţe. Chiar şi la nivelele înalte de
conducere de atunci, tovarăşa ministru era cunoscută ca o incultă. Nici nu-mi
mai amintesc numele ei. Am fost din nou norocos. Editoarea şefă de la Editura
Didactică şi Pedagogică, doamna Nadia Nicolescu, o doamnă foarte inteligentă,
cultă şi curajoasă mi-a salvat cartea, mutând-o la o altă tipografie. Nostim
este faptul că toamna urmatoare, la deschiderea anului şcolar, în dezbaterile
de perfecţionare, toţi profesorii menţionau cartea mea ca ceva nou şi util.
Atunci respectiva ministră a cerut şi ea o copie, uitând că ordonase topirea
carţii. Cineva inteligent din apropierea ei i-a sugerat să o ceară direct de la
autor, numai ca să-şi bată joc de ea. Într-adevar, am primit o solicitare şi
i-am scris o dedicatie cu dublu înţeles. Aşa este viaţa. Conceptul de învăţare
socială nu era nou în lumea ştiinţifică occidentală, dar contravenea modului de
gândire în societatea comunistă. Am introdus şi dezvoltat substanţial acest
concept în ţara noastră. El a schimbat viziunea şi modul de gândire ale
profesorilor şi cercetătorilor din ştiinţele socio-umane. A contribuit în esenţă
la înţelegerea modului cum se formează personalitatea noastră, valorile,
atitudinile, convingerile, aspiraţiile şi visele noastre, cum ne reglăm
comportamentul şi respectăm normele, regulile şi legile, cum gândim şi ne
comportăm în raport cu alţii etc., în esenţă, cum devenim oameni, asimilăm
profesiile şi valorile, cum întemeiem familii şi creştem copii, ne bucurăm şi
dăm un sens vieţii.
DD: Ne construim după nişte modele. Ce repere
benefice aţi avut în perioada de formare, în familie, în şcoală?
PM: Interesant este
că de obicei sunt niste puncte fragmentare în viaţă care, chiar fără să ştim,
ne conturează orizonturi îndepărtate în viaţă. Sunt nişte „creste” ale
valorilor fundamentale care ne ghidează ca un far prin viaţă. Dacă le intuim şi
le urmăm, nu greşim. Desigur, viaţa de adolescent este dominată de căutarea de
modele. Este o cautare tentantă şi riscantă. Poate că una din calităţile
pozitive ale societăţii trecute, esenţială, a fost orientarea spre unele valori
umane fundamentale şi spre controlarea agresivităţii expuse prin mass media.
Mass media occidentală şi mai ales nord americană este dominată de modele
agresive şi aceasta explică gradul foarte ridicat de criminalitate. SUA are
cele mai agresive filme şi jocuri pe internet, dar şi cel mai ridicat grad de
încarcerare din lume cu costuri sociale incredibile.
Pentri mine, Liceul din Subcetate
mi-a oferit o şansă unică în viaţă. Am beneficiat de o generaţie tânără de
profesori cu aspiraţii înalte. Nu voi uita niciodată prelegerile profesorului
Valer Vodă despre Hemingway şi valorile fundamentale ale existenţei umane. M–au
ghidat ca o stea polară prin viaţă şi am vie, pentru tot restul vieţii mele,
imaginea lui la catedră, vorbindu-ne cu o pasiune de nedescris. Când am mers în
Cuba, primul lucru a fost să vizitez locurile şi casa lui Hemingway. Am vizitat
în Havana, printre altele, şi camera de hotel, acum muzeu, unde Hemingway,
stând în picioare, a bătut la maşină textul celebrei cărţi „ Pentru cine bat
clopotele”. Apropo, pentru cine? Pentru mine, pentru tine , pentru el...
În facultate a fost
diferit. Unii profesori, pentru care am avut respect, m-au dezamăgit când am
văzut că se înjoseau luând mită. Imaginea lor s-a devalorizat complet în mine.
Am ramas cu un respect profund şi nemărginit faţă de conducătoarea mea ştiinţifică
la doctorat, D-na profesor univ. Ursula Şchiopu. Singura şi adevărata ei
bucurie pentru efortul depus cu mine la doctorat a fost un buchet de trandafiri
pe care i l-am dăruit. Nu voi uita niciodată acest lucru. Societatea românească
este cancerizată de mită, corupţie şi influenţă. Dar au fost, sunt şi vor fi şi
oameni cu o constituţie morală demnă şi ei vor fi sufletul adevărat al acestui
popor.
DD: Chiar la terminarea studiilor universitare aţi
rămas în învăţământul superior… Consideraţi importantă experienţa dobândită la
Academia „Ştefan Gheorghiu” din Bucureşti, cea mai avansată şcoală de
management din Europa de Est din acea vreme?
PM: La terminarea
facultăţii, în iunie 1973, profesorii de la Catedra de psihologie a Universităţii
Bucureşti au insistat să rămân acolo ca asistent. Exista normă întreagă, dar
postul a fost deturnat de şeful de personal, numit Ciurel, la Facultatea de
Filologie, pentru una din nepoatele sale. Am mers la Institutul de Ştiinţe
Pedagogice, ca cercetător. Institutul era localizat într-o vilă frumoasă pe
strada Sfinţii Apostoli, locul unde se află acum Casa poporului/ Parlamentul
României. A fost aici o experienţă interesantă de doi ani, între 1973-1975. Am
lucrat concomitent şi la catedra de psihologie întrucât mi s-a păstrat norma.
În 1975, au avut loc restructurări în învăţământ şi 20 de tineri cercetători,
foşti şefi de diplomă la absolvire, au trebuit să plece să-ţi caute de lucru.
De fapt, li s-au oferit poziţii în învăţământul liceal. Eu am preferat învăţământul
superior şi cercetarea şi mi-am găsit de lucru la Academia „Ştefan Gheorghiu”,
transformată ulterior în Academia de Studii Social-Politice. Am lucrat aici 15
ani, până la revoluţie. Am predat cursuri de psihologie generală, socială,
organizaţională, managerială şi ergonomie. Puţini au cunoscut esenţa acestei instituţii
şi majoritatea au asimilat-o cu o şcoală de partid. De fapt, a fost cea mai
avansată şcoală de management din blocul comunist. Toţi liderii comunişti şi
capitalişti din est şi vest care au vizitat-o au remarcat acest lucru şi au
fost impresionţi. Să fac o singură comparaţie. Eu am fost un profesionist şi nu
m-a interesat politica niciodată. Când a căzut comunismul, şi a fost ceva
firesc, aşa cum capitalismul este acum în criză şi va avea o soartă oarecum
similară, mulţi, printre care unul de frunte fiind Petre Roman, ca Prim
Ministru, propuneau demolarea Casei Poporului. Perspectiva istorică
dimensionează corect lucrurile. Cei care propuneau demolarea acestei clădiri au
mutat ulterior Parlamentul României în ea. Cred că politicienii ar trebui sa fie
mai oneşti şi să aibă mai mult bun simţ istoric. La fel este şi în cazul fostei
Academii „Ştefan Gheorghiu”. Foarte puţini ştiu că aici urmau cursuri de
mangement avansat, design şi ergonomie toţi conducatorii economici ai ţării, de
la maiştri, şefi de secţie şi directori, până la miniştri adjuncţi. Erau două
tipuri de cursuri: de formare (Un Institut Central pentru Formarea Cadrelor de
Conducere) şi de perfecţionare pe domenii economice, social-politice,
internationale etc. Academia se autofinanţa din plata internă şi externă a
cursurilor. Erau cursuri internaţionale cu plata în valută, pentru lideri
sindicali şi politici. În anii ’70, Academia a integrat CEPECA şi a adus experţi
americani, care au pus bazele cursurilor de management. Experţii români care
predau aici au fost formaţi în SUA, Anglia, Germania şi Franţa. Rezultatul a
fost că aceşti conducători au contribuit din plin la crearea unei industrii noi
şi a unui export puternic. Fiul ambasadorului american în România din acei ani,
căsătorit cu o canadiancă, mi-a spus că România a fost capabilă în acea vreme
să cumpere reactorul nuclear CANDU, exportând în Canada şi plătindu-l cu
tractoare „Universal” de la Braşov, automobile „Dacia” şi gem de căpşuni, cu
care se umpluse toată Canada. De ce nu mai pot face acum românii acest lucru şi
importă totul, de la pastă de dinţi şi cartofi, până la ciment, haine şi
utilaje? De ce nu au fost în stare românii să absoarbă decât câteva procente
din fondurile europene de peste 14 miliarde în ultimii şapte ani, iar polonezii
au absorbit peste 95% din aceste fonduri? Este ceva tragic pentru destinul
acestui popor amanetat de iresponsabilitatea politicienilor şi tendinţa spre un
stat corporatist mafiot.
Am lucrat 15 ani la
Academie şi experienţa de management acumulată aici mi-a folosit mult în
Canada. În anii 1994-2001 am condus proiecte internationale canadiene pentru
România, oferind asistenţa tehnică pentru crearea infrastructurii economiei de
piaţă pentru forţa de muncă. Am adus bani, inteligenţă şi competenţă managerială
în ţară. Împreună cu experţii canadieni, am asistat şi ajutat România să-ţi
dezvolte un sistem de orientare şcolară şi profesională, legislaţia muncii,
protecţia socială şi prevenirea accidentelor de muncă.
DD: Destul de devreme aţi devenit doctor în
psihologie, apoi aţi urmat un stagiu postdoctoral în Germania… A fost primul
dumneavoastră impact direct cu Europa de Vest? A fost momentul când aţi luat
decizia de a pleca din România?
PM: Destinul meu s-a
schimbat când am depus dosarul pentru o bursă post–doctorală Humboldt. Această
bursă este oferită anual de Preşedintele Germaniei celor mai buni 250 de tineri
oameni de ştiinţă din lume, din toate domeniile, de la Pshihologie şi Inginerie
până la Artă, Arhitectură şi Astronomie. Criteriile sunt: vârsta sub 40 de ani,
doctorat, cărţi şi articole ştiinţifice scrise şi publicate, membru în asociaţiile
ştiinţifice internaţionale. Am lucrat la dosar 3 luni, zi de zi. Aveam deja
zece cărţi şi peste 200 de articole ştiinţifice publicate. Eram membru în 5 asociaţii
ştiinţifice internaţionale reprezentative din domeniu. Ca să-mi plătesc taxa la
aceste asociaţii, mergeam vara şi iarna în munţii Făgăraş şi Retezat şi aranjam
cu turişti străini din Vest să-mi plătească taxa. Le dădeam echivalentul în
bani româneşti de care aveau nevoie în ţară pentru cazare, mâncare, transport, suveniruri
etc. Era interzis sa posedăm valută străină în acea perioadă. Dosarul a fost
trimis de Fundaţia Humboldt la un numar mare de universităţi vest germane
reprezentative, pentru evaluare multicriterială. Mă apropiam de 40 de ani. Sub
regimul comunist era blocată aplicarea la această bursă. Căderea regimului mi-a
dat o şansă. Mi-a venit răspunsul pozitiv şi a fost un moment important în
familie. A trebuit să-mi găsesc o universitate care să mă primească şi să-mi
asigure accesul la laboratoarele de cercetare. Fundaţia Humboldt plătea, dar
plasamentul era resposabilitatea mea. Acum s-a văzut rezultatul investiţiei
mele plătind taxa la asociaţiile ştiinţifice internaţionale prin turiştii vestici
întâlniţi în Muniţii Făgăraş şi Retezat. Am scris mai multor membri ai asociaţiilor
şi, în final, am fost acceptat la Universitatea Liberă din Berlinul de Vest,
una din cele mai bune şi bine dotate universităţi din Europa de Vest. A fost
creată cu bani americani, ca o replică la Universitatea Humboldt din Berlinul
de Est, care fusese luată de ruşi şi de comunism. Am urmat împreună cu soţia un
curs de patru luni de limba germană la prestigiosul Institut Goethe. Copiii au
rămas în acest timp în ţară. Când am primit prima de instalare pentru proiectul
post-doctoral, am fost şocat să realizez diferenţa dintre sisteme. Am lucrat
aici aproape doi ani. La întoarcere în ţară, dezastrul economic şi politic era
mare. De la Oradea până la Luduş nu am găsit pâine, iar copiii ne întrebau tot
timpul de ce nu intrăm pe autostradă şi de ce mergem pe drumuri cu căruţe. Ce
puteam să le spunem?! Nu înţelegeau. Erau mici, de 5 şi 7 ani. La serviciu, soţia
şi-a găsit lentilele furate de la microscopul de 2,5 miloane de dolari cu care
cerceta rezistenţa materialelor pentru construcţia de avioane. Iliescu tocmai
câştigase noile alegeri şi ne-am dat seama că ţara va avea probleme de durată.
Cel mai mult m-a durut cand foşti buni prieteni nu mă vorbeau de bine. Am
hotărât să plecăm. Am renunţat la totul, la casă, la doctorat, la lucrările
scrise, la funcţia de Secretar Ştiinţific al Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei,
la poziţia de profesor oferită de Catedra de Psihologie a Universităţii din
Bucuresti imediat la întoarcerea din Germania etc. Împreună cu soţia, am luat
copiii de mână şi patru geamantane şi am coborât în Toronto pe 30 noiembrie
1993, pe una din cele mai grele şi friguroase ierni din Canada. Am luat totul
de la zero şi am început o nouă viaţă. Trebuie să fii destul de curajos să faci
aşa ceva şi ii admir pe cei ce o fac. Cel mai mult m-a durut când am renunţat
la ţară şi la munţii ei. Este o durere care nu va dispărea niciodată,
dimpotrivă, se adânceşte. Vin des în ţară şi merg în Făgăraş, Piatra Craiului,
Retezat, munţii mei din Harghita etc. Intenţionez peste câţiva ani să vin şi să
stau mai mult în ţară, chiar câteva luni pe an, să scriu, să revizitez
bibliotecile şi munţii - locurile unde m-am simţit întotdeuna fascinat, liber şi
împlinit şi unde mi-am petrecut o bună parte a vieţii.
DD: Experienţa din Europa de Est aţi îmbogăţit-o
pe parcurs cu cea din Germania şi cu cea din China… Aţi avut, aşadar,
posibilitatea să cunoaşteţi lumi diferite, cu culturi şi mentalităţi diferite. Împărtăşiţi-ne
şi nouă câte ceva din această bogată experienţă.
PM: Traversând
diferite culturi, nu este deloc uşor să te adaptezi în scurt timp la o nouă
cultură. Ai nevoie de ani să o înţelegi şi să o asimilezi. Să luăm, spre
exemplu, cultura ştiinţifică şi universitară. Mulţi nu o să înţeleagă şi nu o
să-mi dea dreptate, dar acesta este adevarul dureros confirmat pentru mine de
inteligenţa germană universitară, adică de colegii cu care am lucrat în
Germania şi care studiaseră toţi şi predaseră ani importanţi la univeristăţile
americane. Între universităţile germane şi cele americane există o diferenţă de
10 – 15 ani, iar între cele germane şi cele româneşti o diferenţă de 15-20 de
ani. Inferenţial, exista deci o diferenţă de 25-30 de ani între universităţile
româneşti şi cele americane. Este uimitor şi nu exagerez deloc. Diferenţele
constau în gradul de competenţă şi publicaţii internaţionale ale personalului
universitar; finanţare, dotare, echipament şi laboratoare; aplicativitatea
cercetărilor şi modelul lor de finanţare, cooperarea cu sectorul privat;
cultura muncii universitare şi de cercetare etc. Spre exemplu, în domeniul
psihologiei sunt universităţi americane care îşi permit mari baze experimentale
de cercetare a comportamentului şi chiar mini gradini zoologice, în special cu
primate, unde studenţii îşi pregătesc lucrările experimentale de diplomă. Nu
degeaba în ultimii 70 de ani cele mai multe premii Nobel le-au generat
universităţile americane. Dincolo de cultura ştiinţifică şi universitară,
cultura nord americană economică, politică, socială şi managerială este total
diferită de cea europeană. Legislaţia şi filosofia ei sunt de asemenea total
diferite. Codurile deontologice şi colegiile profesionale sunt foarte avansate,
sindicatele au o putere penetrantă în structurile profesionale, economice,
politice şi legislative. Conceptele de corectitudine politică şi afirmare
pozitivă, care acum au început să pătrundă şi în Europa, aici sunt foarte
avansate, instituţionalizate şi au influenţă socio-culturală şi putere
decizională. Spre exemplu, unele comunităţi de culoare primesc bani mai mulţi
de la guvern pentru educaţie pentru că strămoşii lor au fost sclavaţi şi noile
generaţii au un procent mai ridicat de infracţionalitate sau performanţe mai
scăzute la învăţătură.
DD: În fine, v-aţi stabilit de mulţi ani cu
familia în Canada, unde în prezent vă simţiţi cu adevărat „acasă”. Sunteţi un
om neostoit, mereu în căutare de nou, de cunoaştere, un om care într-o viaţă
atât de scurtă aţi acumulat experienţe existenţiale diferite, astfel încât aş
putea spune că aţi trăit simultan mai multe vieţi. Ce ne puteţi povesti despre
experienţa dumneavoastră canadiană?
PM: Sunt peste 60 de
mii de români în Canada. România este o Canadă în miniatură, cu excepţia
lacurilor, care-i lipsesc şi care aici sunt de ordinul milioanelor. Canada este
a doua ţară pe glob, ca suprafaţă, dupa Rusia, dar are numai 34 de milioane de
locuitori. Este o ţară deschisă imigraţiei. Primeşte anual din toată lumea între
250 – 300 de mii de imigranţi. Dintotdeauna, Canada a importat anual 1% din
populaţie. Aici, lumea este foarte ospitalieră şi se ajută unii pe alţii.
Fiecare a venit cândva, de undeva, fiecare are un trecut de imigrare.
Multiculturalismul este un concept fundamental aici. Avem mulţi prieteni, ne
vizităm, facem petreceri şi organizăm, prin rotaţie, seri de dans. Nu ne simţim
străini, deşi suntem priviţi ca prima generaţie de imigranţi. Avem un „cotage”
(casa de vacanţă pe malul unui lac) la aproximativ 165 km nord-est de Toronto şi
ne petrecem multe weekend-uri şi vacanţele de vară aici. Aici ne facem condiţia
fizică, tăiem iarba, copacii, reparăm, înotăm, pescuim, vânăm etc., cu alte
cuvinte ne relaxăm activ şi în linişte, departe de aglomeraţiile urbane. Copiii
s-au bucurat de acest loc de-a lungul anilor şi acum merg singuri, cu grupurile
lor de prieteni. Avem aici instalată şi o antenă TV pentru România şi urmărim
emisiunile RTV culturale interanţionale.
Canada este o ţară cu o legislaţie
avansată în protejarea mediului inconjurator…
DD: Sunteţi un om împlinit nu doar profesional,
ci şi în plan familial. Sunteţi mândru de familia dumneavoastră, de copiii care
s-au format profesional în Canada. Sunt şi ei preocupaţi de psihologie?
PM: Ambii au urmat un
numar important de cursuri de psihologie la universitate, dar profilul lor este
diferit. Cursurile de psihologie aici sunt populare pentru toate domeniile. Ana
a studiat biologia moleculară şi a urmat un master de management în
bioinginerie. Andrei a studiat dreptul şi criminologia. Amandoi lucrează acum,
dar şi aici, ca şi în lumea întreagă, este o mare problemă cu locurile de muncă
pentru tineret, din cauza valului demografic de după al doilea razboi mondial.
Au fost şi sunt copii cuminţi, cu discernământ şi responsabilitate. Nu s-au
lăsat atraşi în activităţi de gang sau droguri care domină un procent însemnat
din tineretul nord american. Durerea pe care o am este ca ei nu i-au citit şi
trăit pe Eminescu, Sadoveanu, Topârceanu, Caragiale etc. Sufletul lor este
transcultural. Aveau şase şi respectiv opt ani când au plecat din ţară. Vorbesc
româneşte, dar numai Ana citeşte şi înţelege e-mailurile în româneşte.
DD: Pretutindeni aţi fost mesagerul nostru, al
spiritului românesc şi al culturii române. Cu ce personalităţi deosebite aţi
avut posbilitatea să vă întreţineţi?
PM: În Germania am
avut ocazia să dau mâna cu Preşedintele Weizecker. S-a întâlnit cu noi,
humboldtiştii, şi am petrecut împreună o zi întreagă pe gazonul de la castelul
Charlottenburg din Berlin. Era un om blajin şi cu un zâmbet foarte prietenos.
Cu fiecare humboldist, cu care dadea mana, povestea momente personale din
vizitele lui în ţara respectivă. A fost o zi frumoasă; copiii noştri s-au jucat
pe gazon, au intrat în apa lacului de la castel şi s-au jucat cu alţi copii din
toată lumea. Erau mulţi oameni de ştiinţă tineri din toată lumea. M-au
impresionat fizicienii ruşi din Siberia, tineri în jur de 30 de ani, care se
distanţau serios, în avans faţă de cei americani, ca cercetare fundamentală. Pe
urmă Rusia a decăzut economic şi lucrurile s-au schimbat.
În Canada am lucrat
caţiva ani buni la proiecte internaţionale pentru guvernul federal, CIDA – Agenţia
Canadiană de Dezvoltare Internaţională. Cu acestă ocazie, m-am întâlnit, am dat
mâna şi am discutat, în 1995, cu Guvernatorul General al Canadei, care este
reprezetantul Reginei Elisabeta, Dl. LeBlanc. Întâlnirea a avut loc în Moncton,
oraşul lui de origine, situat în estul Canadei, în Provincia New Brunswick. Dl.
Leblanc fusese ziarist. Era un om slăbuţ, puţin înalt, cu părul alb şi foarte
spiritual. Ştia multe despre România şi aprecia cultura latină. În acei ani a
fost sufletul summit-ului francofon care s-a organizat în Canada, chiar la
Univesitatea din Moncton. Aici, la CIDA, am colaborat câţiva ani buni cu
Memramcook Institute.
În altă ordine de
idei, în peroada 1995 – 2002 am organizat multe schimburi de delagaţii la
nivelul cel mai înalt (prim miniştri) între Canada şi România. Cu acestă
ocazie, am cunoscut multe personalităţi canadiene şi am organizat câteva
schimburi de experienţă între Senatul Canadei şi Senatul României. Prin toate
acestea, am făcut mai bine cunoscută şi apreciată România la nivelul
guvernamental federal canadian. De câte ori veneam în ţară, în acea perioadă,
vedeam cum degradarea economică, politică, socială şi spirituală avansa şi ţara
devenea tot mai vulnerabilă la rechinii economiei de piaţă. Mă durea foarte
tare şi mai mult faptul că nu puteam să fac ceva să schimbe lucrurile care scăpaseră
de sub controlul moral şi intraseră sub legea junglei, mitei, corupţiei etc.
DD:
Din câte vă cunosc, ştiu că nu vă regăsiţi doar în domeniul psihologiei… Faptul
că v-aţi născut la munte, că aţi trăit în mijlocul naturii, că aţi parcurs
zilnic pe jos până la liceu distanţa de câţiva kilometri v-a fortificat şi v-a
făcut să iubiţi muntele. Mi-amintesc de plăcerea pe care o aveaţi în liceu de a
străbate munţii dimprejur, de rezultatele foarte bune pe care le obţineaţi
reprezentând liceul la diverse concursuri sportive, de excursia la Borsec pe
jos, pe care am făcut-o împreună, colegii de clasă din liceu, după primul an de
studenţie, de plăcerea de a cutreiera munţii României cu ocazia ultimei vacanţe
petrecute în ţară, de cutezanţa dumneavoastră de a urca pe Himalaya, în urmă cu
mulţi ani.
„Din Călimani în Himalaya” este intitulat
capitolul care vă este dedicat în cartea profesorului Ilie Şandru, „Oameni şi
locuri din Călimani”. Citez: „În cazul lui Pavel Mureşan un lucru este demn de
a fi reţinut cu precădere: că pasiunea pentru studiu, pentru cercetarea ştiinţifică
s-a împletit strâns cu dragostea pentru natură în general şi pentru munte în
special.(…) Ascultându-l pe Pavel Mureşan, acest harghitean pornit în viaţă de
aici, de la Poalele Călimanilor, m-am gândit că acea îndrăzneaţă acţiune din
1985 a însemnat, într-adevăr, un moment unic în viaţa unui om, având semnificaţii
profunde şi multiple, între care (…) un călduros mesaj de pace al nostru, al
românilor, trimis de pe înălţimile ameţitoare ale Himalayei spre toate
meridianele globului pământesc.”
Aţi
putea să ne povestiţi despre această expediţie pe Himalaya?
PM: O, Himalaya,
Himalaya... eterna atracţie, obsesie, tragedie şi explorare a spiritului uman!
Acolo a rămas în gheţuri pentru totdeauna unul din din cei mai buni prieteni ai
mei, Cezar Vârgulescu, de 27 de ani, medic chirurg, proaspăt căsătorit. Când
l-am vazut ultima dată i-am dat pioletul meu cel mai bun şi i-am spus să aibă
grijă şi să se întoarcă din escaladă pentru că eu l-am luat de lângă soţia lui.
El nu s-a mai întors! Trupul lui va ramane mii de ani conservat în gheţurile himalayene.
Când soarele răsare şi bate peste creste, gheaţa se înmoaie şi trupul se lasă
mai jos şi tot aşa mai adânc până la un punct... etern. Este o lege nescrisă a apliniştilor morţi în
Himalaya, să fie îngropaţi acolo, în gheţurile unde au căzut pentru totdeuna şi
pentru că a fost visul lor de a escala Himalaya. Nu cred că se poate imagina un
sfârşit mai neaşteptat şi mai frumos, după un vis atât de înalt şi neîmplinit.
Alpiniştii iubesc natura, munţii. Cei morţi acolo rămân împreună cu stâncile, vântul
şi gheaţa, viscolul şi soarele cu raze scurte. Ei ne privesc de acolo cu o
seninătate albastră, eternă. De ce pleacă oamenii pe munţi, oceane şi alte
planete? Fără această dorinţă genetică de explorare, speţa umană nu ar fi ajuns
la acest nivel de inteligenţă. Este înscrisă în codul nostru genetic o aspiraţie
ancestrală spre necunoscut, spre infinit. Sensul cosmic al evoluţiei şi
supravieţuirii noastre ca specie umană este explorarea, căutarea, migrarea. Am
migrat din Africa, prin Siberia, spre Europa şi America de Nord. Am trecut
oceanul şi am descoperit America. Am mers pe Lună şi am trimis roboţi pe Marte şi
alte planete. Vom paşi pe alte planete şi vom merge mai departe în univers.
Expediţia abia a început. Acest dor ne-a dus şi pe noi în Himalaya. Au apărut
mulţi „revoluţionari” după căderea regimului. Eu am organizat prima expediţie
românească în Himalaya şi am înălţat acolo tricolorul. Regimul nu ne-a dat
aprobare. În ziua plecării, ne-au dat şi luat înapoi paşapoartele de trei ori.
Până la urmă tot am plecat, pe banii nostri, şi am înălţat tricolorul acolo. Eu
mi-am vândut apartamentul, iar ceilalţi - Cezar Vârgulescu, soţii Tania şi
Emil, Cornel Coman, Marius Marcus şi Avel Ritişan - s-au împrumutat ca să ne plătim
biletul de avion şi costurile expediţiei. Muncisem mulţi ani să scriu cărţi şi
să-mi cumpăr un apartament. Când am dat 42 de mii de lei pentru biletul de
avion am simţit un gol în mine, dar când am văzut Himalaya pentru prima dată
din avion, acel gol a disparut dintrodată şi am simţit o înălţare sufletească
nesfârşită. Lui Cezar am reuşit, cu ajutorul sculptorului Pascu, prietenul
nostru, să-i facem o statuie. Primăria din Buşteni a pus-o întrun loc frumos,
pe unde trec oamenii şi urcă pe munte. Acolo a trait el, la Buşteni, şi de câte
ori trec pe acolo mă opresc să-i văd zâmbetul etern şi munţii în priviri. Cu el
împreună am cusut tot echipamentul pentru escaladă. Ne-am pregătit doi ani şi
jumătate. A fost unul din cele mai grele momente din viata mea când, la întoarcere,
a trebuit să mă duc la soţia lui şi să-i spun că Cezar nu se va mai întoarce
niciodată. Nu puteam să-mi controlez durerea din suflet, iar roţile tramvaiului
cu care mergeam sunau şi se amplificau sinistru în capul meu.
Apoi am fost chemat
la securitate. Bănuiau că a fugit în Vest. Nu am avut şi nu am nimic cu nimeni şi
cu niciun serviciu secret. Am rămas impresionat de felul cum am fost tratat: cu
respect şi demnitate. Nu mă aşteptam la aşa ceva. Puteam să fiu reţinut şi să
fiu judecat pentru moartea lui Cezărică pentru că eu am semnat acte pentru el
ca să obtină paşaportul. Mă aşteptam la ceva rău şi m-am pregătit o seară întreagă
cu hărţi şi date despre escaladă şi locul accidentului. Au fost doi ofiţeri, un
maior şi un colonel, nu le reţin numele. M-au ascultat cu mare atenţie tot
timpul, nu au notat prea mult şi, la sfarsit, colonelul a exclamat uşor: „Ce
pasiune la aceşti tineri!”. Mi-au pus o singură întrebare la sfârşit, dacă sunt
sigur că a murit. Se zvonea prin oraş că ar fi fugit. Tatăl lui Cezar o
organizat un parastas frumos în Bucegi şi a pus camera lui Cezar la dispoziţia
tuturor alpiniştilor care trec prin Bucegi şi vor să doarmă o noapte în Buşteni,
oraşul românesc al alpiniştilor. Eu nu am fost un alpinist de performanţă, dar
m-am antrenat şi am organizat expediţia cooptând cei mai buni alpinişti români
la acea vreme printre care şi Marius Marcus, campionul naţional. Dr. Ovidiu Bojor,
fiind în acea vreme într-o expediţie ştiinţifică ONU în Himalaya pentru
cartarea plantelor alpine, ne-a dat un ajutor vital, finaciar şi diplomatic. Fără
invitaţia de la el cu antetul ONU, nu am fi avut nicio şansă să obţinem paşapoartele.
El ne-a găzduit, a plătit taxele locale şi a preluat conducerea expediţiei
formată din cinci români şi patru nepalezi. Am organizat o expediţie mixtă şi
am dedicat-o Anului Internaţional al Tineretului – 1985. Expediţia a durat trei
luni şi jumătate şi am transportat cu ajutorul a peste 70 de porteri pe marşul de
apropiere aproximativ două tone şi jumătate de echipament. Pentru prima dată am
reuşit să înălţăm tricolorul românesc pe un vârf himalayan de 7493 m înălţime -
Gurja Himal. La întoarcere, am organizat multe conferinţe şi am prezentat în ţară
diapozitive. Lumea a apreciat acest lucru. Statuia lui Cezar a fost expusă la
Sala Palatului. Am vizitat expoziţia de artă. La ieşire, am întrebat
responsabila de sală dacă vizitatorii s-au oprit la statuia lui Cezar. M-a
privit cu atenţie şi mi-a spus „da”, apoi a ezitat un moment şi a adaugat ceva
ce m-a impresionat pentru totdeauna, aproape să-mi dea lacrimile. Mi-a spus că în
fiecare seară, când închidea sala, găsea la statuia lui Cezar un fir roşu de
trandafir. A încercat să vadă cine îl punea, dar nu reuşit. Am ieşit afară
impresionat şi trist, dar am simţit o înălţare sufletească fără margini. Timpul
a trecut…
Şi acum, îmi
amintesc faptul că la plecarea din Katmandu pe munte am fost vizitaţi şi intervievaţi
de o corespondentă a celei mai prestigioase reviste americane de alpinism,
Elisabeth Hawley. Locuia de 25 de ani în Katmandu şi trăia din aceste interviuri
şi articole şi misiunea ei acolo era să intervieveze expediţiile la plecare şi la
întoarcere din escalada munţilor din Himalaya. Era într-o dimineaţă, după micul
dejun, în locuinţa Dr. Ovidiu Bojor. Ca psiholog, am urmărit-o cu atenţie.
Vorbea cu fiecare în parte câteva minute şi înregistra date personale pentru
articole. La plecare am văzut-o cum ne-a privit pe fiecare încă o dată cu atenţie
şi atunci, cuprins de fiori, am înţeles că vrea să reţină imaginea celor ce nu
se vor mai întoarce. Am înmărmurit când privirea ei s-a fixat pe mine şi pe Cezar…
DD: Aţi vorbit foarte frumos de prietenul
dumneavoastră, Dr. Ovidiu Bojor… De curând am aflat, citind cartea profesorului
Ilie Şandru, „Oameni şi locuri din Călimani” (2000), în capitolul „Un ram dintr-o
frumoasă familie românească”, dedicat lui Ovidiu Bojor – doctor în ştiinţe
farmaceutice, fondator al fitoterapiei moderne din ţara noastră, autor a
numeroase cărţi şi inventator de medicamente - că este şi domnia sa din această
zonă geografică…
PM: A Văii Mureşului
Superior şi a Călimanilor!
DD: Ce v-a fascinat în ultima călătorie de vacanţă,
cea din Alaska?
PM: Vastitatea acestei
ţări de peste 10 milioane Km pătrati şi cu o populaţie de numai 33 milioane de locuitori.
Am planificat trei ani la rând această excursie, aşteptând şi doi prieteni din
România să vină. Lucrurile nu au mers cum aş fi vrut, aşa că am plecat anul
acesta în august cu fiul meu, Andrei. Am folosit una din maşinile noastre – o
Toyota Cambri. În 21 de zile am făcut aproape 15 mii de Km, am schimbat de trei
ori uleiul la maşină şi am umplut de 23 de ori rezervorul cu benzină. Am condus
în medie 1200 Km pe zi, dar am avut şi zile când nu am condus, oprind în
diferite oraşe. M-a impresionat în primul rând şoselele Trans-Canada şi Trans-Alaska,
foarte bine întreţinute tot timpul anului, deşi iarna temperatura scade, în
unele locuri, sub minus 40 de grade, iar traficul în zonele nordice este foarte
redus. Canada are 10 provincii şi trei teritorii în nord. Guvernul are trei nivele:
federal, provincial şi municipal. M-a fascinant traversarea Canadei şi mi-am schimbat
sistemul de valori faţă de această ţară. M-au fascinat vastele teritorii nordice
(Youkon si North West Territories) cu platouri largi, împădurite, traversate de
fluvii uriaşe, de multe ori mai mari decât Dunărea la vărsare. Nopţi întregi,
după întoarcerea acasă, mă trezeam noaptea visând acele vaste teritorii. M-au
fascinat tinerii biciclişti făcând porţiuni însemnate din Alaska pe bicicletă şi
pedalând la mii de kilometri de orice aşezare umană. Erau câte doi, dar de cele
mai multe ori câte unul singur. Urşii sunt prezenţi peste tot şi este destul de
riscant dormitul în cort. Am întâlnit turme de zimbri şi cerbi păscând liniştit
pe marginea drumului. M-a fascinat regiunea Klondike şi oraşul Dawson City unde,
în 1898, a avut loc goana după aur. Şi acum sunt exploatări aurifere acolo. Am
stat o zi şi două nopţi în Dawson City. Se simte şi acum freamătul acelor
vremuri, când în doi ani populaţia a crescut de la două mii la peste patruzeci
de mii de locuitori. Un ou ajunsese patru dolari, iar o sticlă de lapte şase
dolari. Se vindeau şi direct pe aur. Mai sunt şi acum cazinouri care
rememorează acele vremuri. M-a impresionat monumentul căutătorului de aur şi
coliba lui Jack London care era să moară aici. A cautat aur mai mult de un an
în zonă şi apoi s-a întors în California, devenind celebru pentru scrierile
inspirate din experienţa de aici. Youkon este de peste doua ori mai mare decat
România, dar are numai vreo 36 de mii de locuitori. Dawson City are 6-8 mii de
locuitori vara, iar iarna scade sub două mii de locuitori. În zilele trecute (sfârşit
de decembrie) erau acolo minus 42 de grade Celsius. În august, când soarele
apunea târziu şi era lumină până după ora 12 :00 a.m., am prins o vreme superbă.
Noaptea era scurtă, de 3-4 ore. De la Dawson City am traversat cu feribotul
râul Youkon care nu este departe de izvoare, dar de cateva ori mai mare decât
Dunărea. Se varsă undeva departe, în strâmtoarea Bering, unde devine uriaş. Dincolo
de Youkon, am intrat în Alaska Americană, pe soseaua cea mai nordică de pe
această planetă (Top of the World highway). Începea zona de tundră, cu copaci
tot mai mici şi arşi de ger. Am traversat Alaska americană până la Ancorage -
capătul lumii. Ne-am întors pe partea sudică şi am condus 1500 Km pe lângă munţi
înalţi, înzăpeziţi şi cu gheţari care coborau pe văile adânci şi largi, terminându-se
în lacuri argintii, cu lebede şi pui pe ele. Mai jos, la Haines, am luat
feribotul şi două zile şi două nopţi am coborât pe fiordurile din Alaska,
admirând sus munţii înzăpeziţi, iar jos gheţarii, de o
parte şi de alta a fiordurilor.
DD: Sunt convinsă că atâtea împliniri deosebite se dobândesc doar urmând cu fidelitate nişte principii şi aspiraţii conturate într-un anume crez. Care ar fi acesta?
PM: Nimeni nu este perfect, iar principiile pot deveni uneori rigide, dar aspiraţiile înalte ne duc cu siguranţă spre realizari. Orientarea după valori fundamentale în viaţă este busola care ne ajută să trecem peste eşecuri, momente grele, căderi şi pierderi. Ea ne luminează calea spre ieşiri victorioase, uneori imprevizibile sau complet neaşteptate. Încrederea în sine, susţinută de soliditatea valorilor umane fundamentale (bine, rău, viaţă, moarte etc.), pot contura un crez ce dă certitudine destinului nostru. În momentele grele, când eşti la unul sau trei paşi de sfîrşit, nu dispera. Opreşte-te, roagă-te la Dumnezeu şi, dacă nu este absolut nevoie să acţionezi pentru a opri sau înlătura pericolul, aşteaptă. În nu prea mult timp, ca din senin, va apare o nouă şansă, o rază de speranţă; urmăreşte-o şi te va readuce pe drumul reuşitei sau supravieţuirii. Este şi un procent pe care nu-l prea putem controla şi care se numeşte noroc. Am fost de mai multe ori la un pas de moarte. Am fost norocos, Dumnezeu m-a ajutat. Nu neaparat că Dumnezeu ar exista sau nu, dar încrederea într-o forţă divină de salvare are un miraculos efect psihologic de supraviţuire. Agenţii secreţi americani, trupele cu misiuni speciale etc. trec prin programe speciale de instruire pentru a rezista la tortuă, atunci când sunt prinşi. Un punct central al acestor programe este să-i înveţe să spună rugăciuni atunci când sunt torturaţi. În felul acesta, rezistă mai bine la durere şi îşi măresc şansele de supravieţuire. Crede în cei din jurul tău şi fă-i să creadă în tine! Aceasta îţi multiplică şansele existenţei şi reuşitei.
DD: Pavel Mureşan… Pentru noi, cei din Subcetate şi Sărmaş, locul de unde aţi plecat în lume, dumneavoastră aţi rămas fiul, fratele, verişorul, nepotul, unchiul, dar şi prietenul statornic din copilărie şi adolescenţă; în Ontario, Canada, unde trăiţi în prezent, sunteţi soţ, tată, PH. D. President of Internaţional Centre for Human Resources Management Inc. (am gasit pe o carte de vizită!) şi, desigur, un prieten la fel de bun, loial şi statornic, pentru foarte multă lume de acolo.
Distanţele care ne despart nu sunt chiar atât de imense cum s-ar părea; în primul rând, fiindcă reveniţi în România ori de câte ori este posibil, cel puţin atâta timp cât ştiţi că în casa părintească vă aşteaptă mama, cu dragoste şi dor; în al doilea rând, fiindcă trăiţi bucuria revederii aproape de fiecare dată şi cu noi, colegii din liceu, o bucurie nedisimulată, plenară. Ceea ce noi apreciem - şi pentru aceasta vă iubim -, este ca, prin modestia, sinceritatea, prietenia, lipsa de infatuare a dumneavoastră în relaţia cu noi, să nu simţim diferenţele sociale, profesionale, materiale dintre noi. Pe când următoarea întoarcere la obârşie?
PM: În Ontario s-a scos vârsta de pensionare, deci poţi lucra pănă la adânci bătrâneţe, dacă eşti sănătos. Tradiţia a fost aici ca oamenii să se pensioneze la 55 de ani, până la această vârstă acumulând destul pentru a trăi liniştit restul vieţii. Noua criză schimbă lucrurile. Multe planuri de pensie s-au topit şi oamenii nu se mai grăbesc să se pensioneze devreme. Efectul este că tinerii găsesc tot mai greu locuri de muncă. Eu intenţionez să mai lucrez încă vreo 3-4 ani, timp în care sper ca şi copiii să se aranjeze la casele lor. Apoi mă retrag parţial, trec pe acordare de consultanţă, vreau să călătoresc mai mult şi intenţionez să petrec câteva luni bune pe an în România, la Bucureşti şi acasă, pe Jolotca, în Harghita. Câteva luni pe iarnă intenţionez să stau cu soţia în Florida. Acasă, în România, vreau să-mi reurmez câteva proiecte de cărţi din tinereţe, de care migrarea pe alt continent m-a ţinut departe.
DD: Să ne întoarcem la cartea dumneavoastră de tinereţe: „Învăţarea socială”… Cum priviţi această temă acum, având o experienţă de viaţă atât de bogată, axată pe învăţare permanentă?
PM: Desigur, în cei peste 30 de ani de când am publicat cartea s-au schimbat multe lucruri. De fapt, în pozitiv. Învăţarea socială, ca subiect, apare mai actual ca niciodată în şcoli, universităţi, organizaţii, management şi afaceri. Prin această activitate psihosocială complexă, oamenii învaţă normele socio-culturale şi se integrează în comunităţi sociale sau profesionale. Organizaţiile învaţă să se dezvolte şi să-şi creeze o cultură proprie. Managementul şi afacerile învaţă să concureze, să fie performante şi să supravieţuiască. De la naştere până la moarte învăţăm şi, prin învăţare, specia umană evoluează, devine mai inteligentă, construieşte obiecte şi instrumente sau unelte mai inteligente. Noile generaţii asimilează şi dezvoltă cultura celor precedente prin învăţare cognitivă şi socială.
DD: Am citit de curând romanele unchiului dumneavoastră, Toni Geangalău: „Evadat din Siberia” şi „O zodie nefastă”. Cărţile reprezintă cel mai frumos omagiu, cel mai frumos gest de veşnică pomenire pe care Toni Geangalău le înalţă spre părinţii săi, Dumitru şi Mariţa, plecaţi în eternitate – bunicii dumneavoastrăi! -, nişte modele de viaţă, de demnitate şi omenie pentru copiii lor, şi nu numai, devenite în roman personaje emblematice pentru lumea satului din această zonă de confluenţă dintre Transilvania şi Moldova: pasul Topliţa – Borsec – Tulgheş din Carpaţii Orientali.
Sunt cărţi născute dintr-un sentiment de recunoştinţă faţă de părinţi, dar dorul de părinţi, de copilărie, de casa părintească şi de satul natal, Tulgheş, este perceptibil pretutindeni.
https://asociatiaculturaladobreanu.blogspot.com/2012/12/cartile-lui-toni-geangalau.html
https://asociatiaculturaladobreanu.blogspot.com/2012/12/cartile-lui-toni-geangalau.html
PM: Duc şi eu dorul locurilor şi al munţilor din copilarie şi vreau să mă reîntorc acolo, deşi sunt realist că lucrurile s-au schimbat mult. Îmi revine des în minte, Doina, citatul din Blaga pe care l-ai pus pe una din coperţile carţilor tale – ne întoarcem la obarşie, la izvor, ca un dor...
DD: Da, este poezia „Cântecul obârşiei” a lui Lucian Blaga: „La obârşie, la izvor/ nici o apă nu se-ntoace,/ decât în chip de nor./ La obârşie, la izvor/ nici un drum nu se întoarce/ decât în chip de dor./ O, drum şi ape, nor şi dor,/ ce voi fi când m-oi întoarce/ la obârşie, la izvor?”
PM: „ Fi-voi dor atuncia? Fi-voi nor?”…
DD: Ce gânduri transmiteţi pe această cale consătenilor noştri, chiar românilor, în primul rând celor tineri?
PM: Ştiu că sunt greutăţi în ţară. Au fost şi vor fi întotdeuna. Bucuraţi-vă că aveţi şansa unică de a exista! Visaţi, fiţi hotărâţi în viaţă şi nu uitaţi de unde aţi plecat!
Priviţi lucrurile în timp, munciţi inteligent din toate răsputerile şi nu disperaţi! Într-o zi veţi ajunge acolo unde aţi visat. Nu va fi un drum drept şi pavat, veţi trece prin furtuni şi viscole care vor încerca să vă descurajeze. Opriţi-vă din când în când, dar nu cedaţi! La capat vă va întâmpina o zi senină, cu mult soare în suflet şi bucuria nemărginită a reuşitei.
Priviţi înapoi, chiar peste secole, şi vedeţi prin ce au trecut oamenii acestui popor! Umbrele lor vin tăcute în spatele vostru, vă ocrotesc şi nu vă lasă să vă întoarceţi.
DD: Vă mulţumim.
Cu colegii de liceu și profesorul diriginte Valer Vodă, în 2011
💙💛💓
O carte peste timp: PSIHOLOGI ROMANI DIN SECOLUL XX
Un secol de psihologie românească. O viziune sintetică asupra psihologiei românești cu succesele, dramele și insuccesele ei, surprinsă prin portretele creatorilor ei. Un tablou sintetic, o frescă istorică a psihologiei românești care spune generațiilor viitoare, de peste decenii și secole, cine au fost, prin ce au trecut și ce au realizat psihologii români din Secolul XX. Acești „actori” ai psihologiei românești au trecut prin două războaie mondiale și aproape o jumătate de secol de comunism, prin desființarea psihologiei ca profesie, disciplină universitară și instituție de cercetare. Unii au fost anchetați, torturați și întemnițați pentru decenii de către „inchiziția” comunistă. Alții au trecut prin neocidul Meditației transcendentale, au fost degradați profesional și trimiși la munci fizice în întreprinderi industriale. Cu toate acestea nu și-au pierdut încrederea, și-au păstrat demnitatea profesională și au menținut aprinsă flacăra cunoașterii pentru această știință. Psihologii români au contribuit cu pasiune și creativitate la dezvoltarea patrimoniului universal al acestei științe. Unii dintre ei au părăsit din copilărie, din tinerețe sau mai târziu pământul românesc, dar au devenit stele de prim rang ale psihologiei universale: David Wechsler – creatorul celor mai avansate teste de inteligență din lume, Jacob Levy Moreno – creatorul sociometriei și psihodramei, Serge Moscovici – părintele psihologiei sociale europene, Mircea Steriade – unul din creatorii neuroștiinței etc. Dar cei mai mulți au rămas aici, au creat școli de gândire științifică, reviste, asociații, teorii și instituții psihologice, au scris manuale școlare și cursuri universitare, au publicat cărți și organizat evenimente științifice naționale și internaționale. Tuturor le este dedicată această lucrare realizată, cu întreruperi, pe parcursul a peste patru decenii. Este și un omagiu adus psihologiei românești din secolul XX.
LĂCĂTUȘU IOAN: La mulţi şi binecuvântaţi ani! Deşt sunteţi atât de departe geografic, sunteţi atât de apropiat sufleteşte de meleagurile natale! Sincere felicitări! Cu statornică preţuire.
RăspundețiȘtergereFelicitari pentru Pavel Muresan!❤️Boicescu Eugenia, Bucuresti
RăspundețiȘtergere