„Copilăria mea e aci și astăzi.”
(Lucian Blaga, „Cuvinte către fata
necunoscută din poartă”)
A apărut la Editura Cezara din Tg. Mureș antologia Pendul de Cer II. Scriitori rememorând Paștile
Copilăriei de Menuț Maximinian și Valentin Marica, o antologie de sărbătoare editată în aceste zile.
Din Cuvântul înainte al
antologiei:
Se știe că de la visători ne vin cele mai
frumoase lucruri și prin ei ne ridicăm acolo unde se încheagă sufletul.
Fiecare pagină din Pendul de cer. Scriitori rememorând Paștile
copilăriei (urmând volumului Pendul de cer. Scriitori rememorând
Crăciunul copilăriei) e cuib de rândunică în care se încheagă sufletul, aducând
candoare pe fruntea lumii, unde dorim să fie murmur fără-de-sfârșit Lumina
din Lumină, Dumnezeul adevărat din Dumnezeu adevărat.
Copilăria, mâna cu care ne prindem de
Rai, purtând pe umeri năvală de surâsuri, ca razele prinse în rotirea oglinzii,
reamintind blânda Duminică a Învierii, se așează în jocul de-a ziua cea
bună. Intrăm ca în niște muzee de suflet, călătorind ca bobul ceresc să
rămână în bătaia timpului cu seninătatea din prima poezie pe care a dat-o
Mihai Eminescu literaturii române, De-aș avea, sau cu acea seninătate prin
care copilul ( în poezia lui Ion Pillat) veghează „la geamul alb de stele”.
Își prind cuvântul și trăirile genuine de
Pendulul neuitării, al bucuriilor și al cunoșterii, scriitorii, din nou
copii (au apreciat mulți scriitori ideea antologiei, dar s-au pornit greu
în gingășia rememorărilor), Iulian Dămăcuș, Maria-Daniela Pănăzan,
Veronica Oșorheian, Nadia Urian, Ion Radu Zăgreanu, Elena Stan,
Virginia Brănescu, Menuț Maximinian, Lorinczi Francisc-Mihai, Doina
Dobreanu, Olimpiu Nușfelean, Alexandru Jurcan, Ana Munteanu
Drăghici, Radu Băeș, Elena M. Cîmpan, Valentin Marica, Mircea Daroși, Victoria
Fătu Nalaţiu, într-o plutire a gândului ca în Amintirile lui
Ion Creangă, când copilul încălecat pe un băț gândește că se află în
galop pe cel mai strașnic cal. Începe POVESTEA. Căci fără ea se pierde
vestea că vine Dumnezeu. Ar fi strigător la cer, scria Lucian Blaga, ca
omida să nu se prefacă în fluture, rămânând în crisalida sa, disprețuind
aripile.
Rememorând Paștile copilăriei, scriitorii
antologați leagă clipa de veșnicie, privindu-se în adâncuri de iubire (acea
iubire fără de care „ne-am teme de viață”), în cumințenia leagănului și
sfințenia părinților, în înnoirea firii pe care o aduc marile sărbători ale
creștinătății, în înaltul văzduh al nădăjduirilor și rodului sufletesc. Inundă
un verde imens al spovedaaniei și un purpuriu imens al ochilor larg deschiși
spre înminunare, dar și spre cunoaștere, simțind (ceea ce acum pot spune
mai răspicat) că toată făptura, prăznuind Învierea, se întărește, gustând din
nunta Fiului de Împărat, aflând că Dumnezeu nu este al morților, ci al viilor,
că pântecul iadului e sfârtecat, că pustia a înflorit precum crinul și e
deschisă calea spre mântuire, că Învierea este, precum propovăduia Preacuviosul
Părinte Arsenie Boca, o dragoste mai mare ca viața.
Valentin
Marica
CUPRINSUl
volumului:
Valentin
MARICA, Cuvânt înainte
Iulian
DĂMĂCUȘ, Înviere
Maria-Daniela
PĂNĂZAN, Amintiri din Sâncel
Veronica
OȘORHEIAN, Sârg și bucurie, în așteptarea sărbătorii
Nadia
URIAN, Paștile de altădată
Ion
Radu ZĂGREANU, De veghe în salcia de la canton
Elena
STAN, Așteptând ziua Învierii
Victoria
Fătu NALAȚIU, Drum în țara frumuseții
Virginia
BRĂNESCU, Paștile copilăriei în familia mea
Menuț
MAXIMINIAN, Sărbătoarea, o provocare în vreme de pandemie
Lorinczi
FRANCISC-MIHAI, Acasă de Paști
Doina
DOBREANU, Paștile în familie și comunitate, în urmă cu 60 de ani
Olimpiu
NUȘFELEAN, O cană de porțelan albă pe care era pictat un înger
Alexandru
JURCAN, Paștile pe cărări albastre
Ana
Munteanu DRĂGHICI, Copilărie cu ochi albaștri
Radu
BĂEȘ, Paștile pe Valea Gersei
Elena
M. CÎMPAN, Fetița cu ciorapi de Paști
Mircea
DAROȘI, „Sărbătoarea sărbătorilor”
Mircea
DAROȘI, Iisus în vis
Opinii despre carte
ELVIRA MAXIM: Respect și admirație pentru toți scriitorii care au contribuit la alcătuirea acestei cărți, rememorând acele clipe trăite în anii copilăriei! O carte încărcată de atâtea emoții mi-o închipui ca pe un copac înflorit și pe fiecare ramură flori minunate în culorile parfumate de sufletul copilului de atunci...Doamne, îl văd ,ce copac fantastic și totuși real! Copacul amintirilor copilăriei unor oameni cu har! Cum să nu-ți dorești să o citești? Felicitări tuturor celor care au creat-o și au închinat-o acestei sfinte sărbători !
MELANIA
CUC: Tot pe ce vă puneți amprenta sufletului, Domnule Valentin Marica, iese
memorabil. Și aceasta carte va dăinui ca o mărturisire a unui Timp în care
Credința și Tradiția făceau parte intrinsecă din mersul lumii satului care a
fost. Să aveți Sărbători line, bucurii și Lumină!
LAVINIA-NICOLETA
GHISA: Abia aștept sa descopăr poveștile în care cu siguranță mă voi regăsi și
eu, copil. Felicitări! Sărbători cu multa bucurie în suflet!
ANA
MUNTEANU-DRĂGHICI: Apariția cărții ,,Pendul de cer" mi-a adus în suflet
lumina Sfintelor Sărbători de Paști! Faptul că și povestirea mea - Ochii albaștri ai copilăriei -, va fi
privită de cititori, îmi bucură sufletul sub semnul unei raze de lumină! Mulțumiri
domnului cuvântului, Valentin Marica! Aleasă prețuire tuturor truditorilor la
săvârșirea cărții, cinstire coautorilor!
II.
VIOREL
CHIRILĂ,
Gând
în ajun de Sărbătoarea Învierii
Pe
cruce el bătuse în porțile lumii,
Din
carnea durerii să scape,
Umana
sa umbră să nu mai fie
Decât
liniște curgând peste ape.
Ieșirea
din oase s-a împlinit,
Duhul a
frânt cătușa de carne
Și
nimic nu mai părea
Legea
vremelniciei să o răstoarne.
Dar,
iată, mormântul e gol,
Săracă
piatra ce l-a încăput...
Trupul
ce zăcuse acolo,
Totuși în
lumină s-a prefăcut.
Un
giulgiu mai stă mărturie
C-ar fi
zăbovit o noapte aici
Cel
străpuns de piroane,
Cel
sărutat de ocară și bici.
Acum
peste golul din piatră se-nalță
Cum
biruitoare în toate iubirea,
Lumina
unui nou înțeles
Ce veșnic
cutremură și vindecă firea.
LILIANA CREMENCIUC,
Lumina
învierii
Din
mână ta lumina-mi s-o primesc
În
noaptea sfântă, tainic îmi doresc.
Să simt
în mine vraja învierii
Sub
cerul tremurând în dor al serii.
În glas
de clopot, bolta s-arcuiește
Născând
din ceruri punctul ce iubește,
Rotind
în sferele albastre
Demiurgul
palid, printre astre.
Și tu
IL vezi, ne spui c-a-înviat,
Iar noi
îți vom răspunde-Adevărat.
Ce
magică e noaptea de-nviere
Si-n
glasul tău e-o dulce mângâiere!
1mai, 2021.
AUGUSTIN MOCANU,
Paștile copilăriei
- simplă evocare, Boju, 1940-1950 -
După lungul şir al marilor sărbători de la răscrucea anilor: Crăciunul,
Anul Nou, Boboteaza, vreme de vreo două luni, în lumea satului patriarhal,
preocuparea principală a tuturor membrilor comunităţii se îndrepta către logodnele şi nunţile care umpleau perioada
câşlegilor de iarnă(gheaţă).
Odată cu intrarea în Postul Sfintelor
Paşti, eveniment calendaristic ce are loc mereu cam pe la sfârşitul lunii
februarie sau începutul lunii martie, preocupările spirituale şi gospodăreşti
destinate întâmpinării marii Sărbători a Învierii Domnului treceau pe primul
loc, fiind sporite şi de prefacerile importante care se petreceau în sânul
naturii datorită sosirii şi înstăpânirii primăverii.
Primul eveniment deosebit al etapei era
Lăsatul secului pentru Postul Sfintelor Paşti, ultima duminică de dinaintea
postului, când, în satul nostru, gospodina fiecărei familii făcea plăcinte din
făină albă de grâu. Aceasta constituia mâncarea tradiţională specială a momentului,
care era consumată de membrii familiei pe tot cuprinsul acelei zile. Feciorii
holtei şi fetele mari împreună cu unele perechi de tineri recent căsătoriţi
organizau petreceri cu joc. Din prima zi a postului oamenii trebuia să respecte
o serie de norme cerute de rânduielile bisericeşti. Astfel: nu se mai puteau
face nunţi şi nici alte petreceri, jocul tineretului, obişnuit în duminici şi
sărbători, se oprea până în a doua zi de Paşti, se cerea respectarea unor
restricţii alimentare pentru persoanele mature şi sănătoase; numai bolnavii,
copiii şi bătrânii aveau anumite îngăduinţe de protecţie.
Credem că e potrivit să notăm aici numele
câtorva mâncări specifice zonei pentru perioada Postului Mare: zeamă de tăieţei
în moare, mămăligă acră (preparată cu
borş de casă în loc de apă), zeamă de prune uscate, tăieţei sau razalăi în apă
(supă de legume) de post, grăunţe de cucuruzi fierte, fasole frecată (pastă),
zeamă de fasole înăcrită cu borş, cocoşi (floricele).
Latura distractivă şi zgomotoasă a vieţii era
lăsată de-o parte şi pe primul loc
trecea preocuparea pentru spiritualitatea existenţei umane. De la Sâmbăta Sf.
Teodor şi până la Sâmbăta lui Lazăr în fiecare zi de sâmbătă se făcea pomenirea
morţilor care s-au săvârşit în curgerea anului trecut. Pentru pomenire, familiile duceau la biserică
prescuri şi lumânări. După obiceiul locului, la Boju, judeţul Cluj, în Joia Mare avea loc
sărbătoarea zilei morţilor. În cadrul acesteia,
pentru ficare decedat în cursul anului trecut se pregătea câte un pom -
pomul mortului - asemenea celui făcut cu prilejul înmormântării. Pomurile se duceau la biserică, unde
preotul le sfinţea. La utrenia din Joia Mare, în spaţiul părţii bărbăteşti a
bisericii erau aşezate în rând atâtea pomuri câţi săteni au plecat în anul
scurs de la Paştile anterioare. Pomurile
erau încărcate cu daruri care se
puneau de sufletele celor pomeniţi, adică: pâine
rituală (colăcei, covrigi, pomeni în formă de cruce şi o prescură
înfăţişând o scăriţă cu trei fuştei, rezemată de pom), diferite dulciuri (pişcoturi, turte colorate, bomboane), fructe (mere, prune uscate, nuci), serpentine de floricele înşirate pe aţă,
ouă roşii (fiindcă sunt aproape
Sfintele Paşti), obiecte cu funcţii
mogico-rituale necesare mortului în ceea lume (o farfurie, o cană, o lingură,
o ştergură, toate noi şi nefolosite) şi o lumânare (ca omul să nu se rătăcească
în calea lui din lumea cealaltă).După slujbă pomurile rămâneau la biserică şi erau împărţite între
slujitorii acestei instituţii, astfel: din şase pomuri, preotul lua trei,
diacul două şi fătul unul. Din pâinea rituală, fătul tăia bucăţele şi le
împărţea celor prezenţi în biserică şi săracilor, dacă se nimerea să fie prezenţi acolo; uneori erau chemaţi anume
pentru aceasta.
Fiindcă mai sus am vorbit de ziua
morţilor, menţionăm că de prin anii 1975-1980, bojenii plecaţi la lucru în
mediul urban au adus în sat obiceiul occidental de a organiza la 1 noiembrie luminaţie de ziua morţilor. În zilele
anterioare se aranjau mormintele, se făcea curăţenie în jur şi, eventual, se plantau
flori perene pentru primăvara viitoare. La 1 noiembrie, către după-masă, spre
seară, oamenii mergeau la cimitir ducând flori şi lumânări pe care le aprindeau
şi tot cimitirul strălucea de luminiţe care
ardeau tremurând. Unii mai duceau pâine rituală, cozonac sau prăjituri
şi puţină băutură, ţuică sau vin, pentru a le servi ca pomană de sufletele
morţilor. Nu ştiu ce atitudine oficială
a avut Biserica Ortodoxă Română faţă de acest obicei împrumutat, dar am
observat că unii preoţi au respectat orientarea credincioşilor şi au participat
la luminaţie alături de enoriaşi; bineînţeles că, la finele lunii octombrie, ortodocşii fac obişnuitele pomeniri ocazionate de ritualul - Moşii de toamnă.
În întreaga perioadă a postului ca în
toată viaţa familiei, femeile - soţii, mame şi gospodine în acelaşi timp -
aveau un rol foarte important. Ele îşi îndrumau copiii cum să se comporte în
timpul postului; asigurau prepararea unei hrane adecvate familiei, ţinând seamă
de vârsta şi starea sănătăţii fiecăruia; pregăteau pâinea rituală, lumânările,
ştergările etc pentru pomenirea morţilor familiei, le duceau la biserică şi
participau la ritualul religios de pomenire, constituind, în acest fel, o
adevărată forţă de coeziune a familiei, un factor determinant al depozitării,
păstrării şi transmiterii valorilor spirituale creştine şi folclorice moştenite către generaţiile tinere care le vor
lua locul în mersul vieţii. Majoritatea femeilor, în primul rând cele mai în vârstă, participau la slujbele
oficiate de-a lungul postului şi erau nelipsite de la deniile din Săptămâna
Patimilor. Pe lângă sărbătorile trecute în calendarul creştin ortodox, multe
femei mai ţineau în Postul Mare câteva zile - numite tot sărbători - cunoscute
aşa, transmise şi "impuse" prin tradiţie, pe care nu ştiu dacă
biserica le respingea sau le accepta în mod tacit. După câte îmi mai aduc
aminte, printre aceastea erau: Patruzeci
de Sfinţi, adică Mucenicii, la 9 martie; miercurea din prima săptămână a postului, cunoscută la occidentali
cu numele de Miercurea cenuşii şi Miercurea dintru ele, adică cea de la
mijlocul postului. De asemenea, trebuie să menţionez că în Vinerea Mare persoanele mature: bărbaţii, dar mai ales femeile
ajunau şi nu făceau lucruri specifice muncii lor: nu coceau pâine, nu spălau haine,
nu torceau, nu ţeseau, nu coseau etc, dar se putea lucra în grădină şi la câmp.
Pregătirea spirituală pentru întâmpinarea
Sfintelor Paşti era încoronată prin spovedanie şi taina sfintei împărtăşanii.
În
orele de religie ţinute de preot, şcolarii primeau învăţăturile necesare pentru
a înţelege semnificaţia sărbătorilor şi îndemnul de a lua parte la liturghie.
În anii când în sat exista un învăţător priceput, acesta organiza cu elevii cor
bisericesc cu care participa la desfăşurarea slujbelor din duminici şi
sărbători. Un astfel de cor a instruit şi condus cu succes învăţătorul Vasile
Mocanu, absolvent al Şcolii Normale de Învăţători din Cluj, originar din
Desmir, în anii 1937-1942, când a fost
mobilizat şi trimis pe front în răsărit.
De la o vârstă, probabil de prin clasa a
V-a, părintele ne pregătea şi, o dată într-un an, în Postul Sfintelor Paşti, ne
mărturiseam şi ne cuminicam, într-o anumită zi din vacanţa de Paşti, rezervată
de preot anume pentru noi, elevii. Cred că prima data când am luat parte la un
astfel de eveniment excepţional s-a întâmplat prin aprilie 1944, când
anglo-americanii bombardau marile noastre oraşe în mai multe reprize pe zi;
sirenele urlau şi lumea fugea înnebunită
către adăposturi. Îmi amintesc perfect. Atunci în satul nostru, Boju,
slujea părintele Viorel Cristea, refugiat în septembrie 1940 cu toată familia
din parohia Mihăieşti de peste Cluj, sat care rămăsese sub ocupaţie horthystă.
În acea primăvară, armatele sovietice intraseră în Bucovina şi se apropiau de
Cernăuţi. Înfricoşaţi de moarte, foarte mulţi bucovineni au fugit înaintea
frontului. În acea zi în care prima dată m-am învrednicit să primesc taina
sfintei împărtăşanii, au fost de faţă şi s-au împărtăşit şi cei vreo douăzeci
de copii ai unor refugiaţi bucovineni care se aflau în trecere pe la noi.
Activităţile gospodăreşti în general şi
cele casnice specifice perioadei calendaristice de primăvară se desfăşurau
firesc, ţinându-se seamă de zilele de sărbătoare şi de participarea la manifestările bisericeşti organizate de-a
lungul celor şapte săptămâni de post mai ales de zilele cu mare încărcătură
spirituală din Săptămâna Mare.
Tinerii - feciori şi fete - care, în
post, nu aveau jocul din duminici şi sărbători, şi copiii îşi petreceau o mare
parte din timpul lor liber practicând
jocuri. Cele specifice primăverii
erau jocurile cu mingea, numite în Boju de-a
lapta. Ele se practicau primăvara, de când starea vremii o permitea şi până
la Sfintele Paşti, când reîncepea jocul din
câşlegile cu flori. La jocul cu mingea, care cunoştea mai multe variante,
participau: copii de prin clasele primare, adolescenţi şi tineri - feciori şi
fete - fiecare în felul său, căci jocul permitea schimbări şi adaptări pentru
diferite situaţii.
Jocul De-a
lapta se practica în genere sub două forme principale: lovirea adversarului
cu mingea şi lovirea mingii cu un baston, un fel de oină locală. La rândul lor
acestea cunoşteau mai multe variante. Pentru exemplificare, descriem sumar
jocul De-a lapta cu bota. Acesta se
practica de fete şi feciori duminica după masă şi în sărbători, în Postul Mare.
Se formau două echipe din câte patru jucători; o echipă se numea în bate şi una afară. Se măsura cu pasul un teren de formă dreptunghiulară. În
cele patru colţuri ale terenului se făceau nişte găuri numite babe, aşa de mari încât în ele să încapă
bine un călcâi de picior desculţ sau unul de cizmă. Se trăgea la sorţi care
echipă să joace în bate şi care afară. Echipa aflată în bate se aşeza la cele patru babe, având
în mâini câte un baston de mărimea unei cozi de sapă şi ocupa babele cu călcâiul. Cei de afară se aşezau lângă adversarii lor şi
aveau mingea pe care o aruncau unuia cu botă. Acesta trebuia s-o lovească şi
s-o trimită altui jucător cu botă aflat la celălalt capăt al terenului. Cei cu
botele aveau obligaţia să lovească mereu mingea şi s-o trimită de la unul la
altul fără ca ea să cadă jos.Când scăpau mingea jos, trebuia să părăsească
repede babele, să fugă rapid către coechipierul
aflat în capătul opus al terenului, să se întâlnească la mijlocul distanţei şi
să dea ŢIC cu botele înainte ca
adeversarii să reuşească a lua mingea şi a o pune într-o babă. Daca adversarii puneau mingea în babă înaintea de a se da ŢIC,
echipele îşi schimbau locurile între ele. Lupta era pentru a ajunge în bate sau a rămâne acolo.Oricum, jocul
continua câtă vreme participanţii se simţeau bine.
Fetiţele şi fetele neintrate în joc
(horă) jucau Săritura (Şotronul), dar
cel mai frecvent joc al lor era De-a bica
(De-a pietricelele). Bica este o
pietricică ceva mai mare decât un ou de
porumbiţă. Bicile erau alese din pietrişul de râu sau erau făcute din bucăţi de
piatră albă cum e creta şi uşor de prelucrat, prin frecare pe o piatră dură
pentru a se rotunji şi a avea aceeaşi mărime. La joc sunt necesare cinci
pietricele. Jucătoarele caută o suprafaţă netedă şi dreaptă pe care o curăţesc
de murdărie şi apoi cele două, trei sau patru fete se aşază în jurul locului
ales în aşa fel încât să poată acţiona cu mâna dreaptă. Se joacă astfel: o
jucătoare ia în pumn cele cinci bici, le scutură şi le aruncă încet să se
împrăştie puţin; o ia pe cea mai depărtată, o aruncă în sus; până pietricica
revine, jucătoarea trebuie să ia de jos
una sau mai multe bici şi s-o prindă în palmă sau pe dosul palmei şi pe cea
care cade de sus.Când săvârşeşte o greşeală, intră altă fată în acţiune. Acest
joc impune mai multe figuri şi combinaţii prin executarea cărora fetele îşi
arată măiestria. Pe măsură ce una câte una
participantele comit greşeli, ele sunt eliminate din joc. Cea care
rămâne singură e recunoscută drept câştigătoare şi jocul se poate relua de la
început.
Sărbătoarea trebuia întâmpinată cum se
cuvine de către toată lumea. Mamele se gândeau din timp şi găseau soluţii
pentru ca tineretul şi copiii să se prezinte la Paşti în haine noi cât mai
frumoase. Grija cea mai mare se îndrepta către fete mai ales către cele
tinerele care, după tradiţie, urma să intre în joc de Paşti. Acestea îşi coseau
încă din timpul iernii modele pe cămăşile (iile) care trebuia să fie luate la
biserică şi la joc , îşi cumpărau
jumătăţi (pantofi) noi, năfrămi potrivite, mătăsuri şi alte materiale
pentru diferite piese de îmbrăcăminte. Băieţii,
care la Paşti intrau în joc şi deveneau membri ai cetei feciorilor din
sat, trebuia să aibă îmbrăcăminte potrivită, nouă şi frumoasă: clop negru de
păr cu bertiţă (panglicuţă) înflorată cu ţinte aurii şi argintii şi cu
mărgeluţe de toate culorile; cămaşă albă împodobită cu coseli negre sau galbene
la guler, pe piept şi pe pumnuşei (manşete); laibăr negru de postav cusut pe
piept şi pe dedesubt cu flori de arnici
roşu, verde şi albastru; nădragi negri de postav, strânşi pe picior ca să poată
intra în turecii cizmelor negre din piele de viţel, cu talpă groasă, numai bune de jucat româneşte;
în jeb avea o năfrămuţă mare cusută frumos de drăguţă, pe mărgini şi în
cornuri. Copiii, fete şi băieţi, se înnoiau cu cloape, cămăşi, rochiuţe şi
sandale. Ceilalţi membrii ai familiei îşi luau fiecare câte ceva, fie cât de
puţin, numai să aibă vreun lucru frumos şi nou de Sfintele Paşti.
În Săptămâna
Patimilor, atenţia tineretului se concentra la zilele de joi şi vineri. În
serile acelor zile, participam cu toată însufleţirea la Denia celor 12
evanghelii şi la Denia Prohodului Domnului. Ne plăcea că se ieşea afară şi se
înconjura de trei ori biserica cu prapuri şi lumânări aprinse.
Ca importanţă, în viziune şi atitudine
populară, Paştile erau o sărbătoare de prim rang la fel cu Crăciunul, deşi în
popor se zicea: Crăciunul - sătulul,
Paştile - săracile! Aceasta arăta că majoritatea zdrobitoare a ţăranilor
era constituită din oameni săraci. Pentru ei Crăciunul era Sătulul, fiindcă atunci se tăia porcul şi rezervele de alimente
adunate toamna existau încă. Paştile erau numite Săracile, pe bună dreptate, căci după o iarnă românească lungă şi
grea, în mijlocul primăverii, la Paşti, rezervele erau împuţinate: din porcul
de la Crăciun mai existau doar câteva oase afumate şi puţină slănină, în plus
veneau nişte ouă mici de la puicile din toamna trecută şi apăreau alimentele
salvatoare ale Primăverii lui Dumnezeu tocmai bune pentru sărăcime - urzicile
proaspete, măcrişul acrişor, lăptucile suculente şi doamna verdeţurilor- ştivia, care însă nu puteau concura:
răciturile, cârnaţii, caltaboşii, chişca, sângeretele şi colacii Crăciunului.
Sâmbăta Paştilor era destinată exclusiv
pregătirilor gospodăreşti pentru sărbătorirea Învierii Domnului.Cine avea
putinţă tăia mielul tradiţional. Reţinem aici faptul că mieii nu erau
sacrificaţi în orice condiţii. Mieluţe nu se tăiau, ci rămâneau de prăsilă; se
tăiau berbecuţi, dar numai dacă erau destul de mari pentru a satisface nişte
cerinţe.. Familiile cu posibilităţi modeste tăiau câte două un miel,
împărţindu-l, să fie mai mult de gust decât pentru o masă bogată. Copiii erau trimişi pe fânaţe să
caute şi să culeagă măcriş, verdeaţă care se folosea pentru înăcrirea ciorbei
de miel. Pe lângă aceasta se gătea drob sau miel umplut şi friptură la
cuptor.Unde mâncătorii erau mulţi se prepara tocăniţă de miel cu verdeţuri multe.
În afară de pâinea obişnuită, gospodinele făceau pască, un fel de coptătură din
aluat de cozonac, umplută cu multă brânză proaspătă fie de oaie, dacă mieii
fuseseră înţărcaţi, fie de vacă. Tot sâmbătă către seară erau fierte şi vopsite
ouăle. În unele case ele erau fierte împreună cu nişte coji de ceapă şi ieşeau
galbene, roşii-maronii sau maro-închis, după cum erau cojile folosite. În cele
mai multe gospodării se utilizau coloranţi din comerţ. Se prefera culoarea roşie. E sigur că într-o lungă perioadă de timp
ouăle erau vopsite numai roşu. Există o
legendă conform căreia roşul utilizat la vopsirea ouălor ar simboliza sângele
Mântuitorului. În deceniul al cincilea din veacul trecut, când copilăream în
satul Boju din Câmpia Transilvaniei, chiar dacă era vorba de mai multe
culori, nu se zicea vopsim sau feştim ouă, ci
roşim
ouă
De la slujbele de Înviere şi
din prima zi de Paşti îmi stăruie în memorie imagini încântătoare şi stări
sufleteşti încărcate cu emoţii de neuitat.. După obişnuinţa locului, din
prevedere, pentru ca lumea să nu umble
pe întumeric prin nişte locuri
rele, slujba de Înviere se oficia
dimineaţa pe la orele 4-5, când ziua începea să se arate. De fapt Sfânta
Scriptură spune că marele eveniment al Învierii Domnului Nostru Iisus Hristos
s-a petrecut către ziuă şi femeile au sosit la mormânt dimineaţa când răsărea
soarele. După terminarea acestei slujbe se împărţeau paştile - pâine sfinţită
umezită cu vin - simbolizând trupul şi sângele Mântuitorului. Era obicei ca
paştile să fie puse ca dar de către o familie, gest creştinesc cunoscut din
timp de către preot şi consiliul bisericesc. Pe lângă pâinea şi vinul de
trebuinţă, familia respectivă dădea vase noi şi nefolosite necesare la preparea
şi împărţirea paştilor. Aceeaşi familie oferea Prânzul Paştilor, o masă bogată organizată în a doua zi de Paşti
după ieşirea de la biserică la care, prin tradiţie, luau parte preotul cu
preoteasa, diacul şi fătul, câţiva membri ai consiliului bisericesc şi rude cu
gazdele.
Dimineaţa, după slujba de
Înviere, cineva din fiecare familie ducea paşti acasă cu o cană sau un pahar
mărişor. Câte o bucăţică din acestea lua fiecare membru al familiei în cele
trei zile de Paşti, după ce se scula şi se spăla, dar nu pusese încă nimic în
gură. După acest ritual creştinesc obligatoriu urma cel al ouălor. Ne aşezam în
jurul mesei în frunte cu tata. Mama
aducea coşul cu ouă roşii, îl punea în mijlocul mesei apoi venea cu celelalte
bunătăţi. Noi copiii, cinci la număr, ne înghesuiam mânurile în coş, căutând să
le luăm pe cele vopsite mai frumos, necrăpate, având o formă puţin alungită şi
cu un vârf cam ascuţit ca să reziste la cât mai multe ciocniri. Când ne ostoiam
puţin, începea ritualul ciocnitului. Fiecare îşi potrivea oul în palmă în aşa
fel încât să nu se spargă uşor. Zicând Hristos
a-nviat! şi răspunzând cu Adevărat c-a-nviat! ciocneam pe rând
toate ouăle luate din coş până când unul singur rămânea nespart. Un astfel de
ou urma să fie folosit la ciocniri cu alţi copii din sat. Mâncam liniştiţi
consumând ouăle sparte şi noi, băieţii, ne mai vâram degetele în coş să mai
găsim ouă bune pentru ciocnit.
Când se trăgea clopotul
chemând oamenii la liturghie, ne luam ouăle cele tari şi nişte monede grele şi
repede ne înfăţişam în curtea din jurul bisericii, unde era plin de băieţi de
toate vârstele de la cei mici de clasa întâi până la cei mărişori de clasa a
şaptea. Fiecare avea la sine ouă şi monede de cele bune şi grele. Aceştia nu
intrau în biserică, ci se aflau acolo să miruiască (câştige) cât mai multe ouă
roşii, lucru ce putea să fie împlinit în două feluri: prin înţelegere se
ciocneau două ouă, cel care se spărgea era pierdut şi trecea în buzunarul
băiatului cu oul cel tare şi, tot prin înţelegere, un ou putea să fie miruit,
dacă se dădea în el cu un ban greu şi moneda încresta oul intrând în el şi
rămânând înţepenită acolo. La aceste jocuri trebuia să fii cu ochii în patru
pentru a nu te păcăli, căci unii copii aduceau cu ei ouă de lemn bine roşite cu
care câştigau destul până se descoperea viclenia folosită. Eu nu mă băgam în
astfel de jocuri, deoarece ştiam că te poţi înşela şi aveam numai două-trei ouă
pe care nu doream să le pierd şi să mi se şi râdă în nas, însemnând că degeaba
învăţ eu bine la şcoală când la "jocuri" nu mă pricep deloc. După masă, la vecernie, "jocul" continua, însă cu mai mică
participare şi cu intensitate scăzută.
În a doua zi de Păşti, după-amiaz tot
satul era prezent În Deal ,locul
tradţional de adunare, să vadă jocul. Acolo soseau cam deodată pe la ora două:
feciorii tinerei pregătiţi să intre în joc, feciorii cei mari care cunoşteau
bine jocul, îl organizau şi stăpâneau şi cei "bătrâni" cu armata
făcută, dar neînsuraţi; de asemenea se prezentau fetele tinerele care tremurau ca varga nefiind sigure că le vor
chema tizeşii să le bage în joc, fetele cele mari gata de
măritat care aveau drăguţi şi una-două fete mai "bătrâne" care mai
trăgeau nădejde să se mărite în câşlegile ce vin. Nu peste multă vreme, locul
de jucat era împresurat de mame, mătuşi, cumnate, vecine şi alte femei venite să se holbeze, să vadă şi să biciulească (aprecieze critic) pe toată
lumea care se găsea acolo. Bărbaţii tineri de curând însuraţi erau strânşi mai
deoparte aşteptând să vadă cum va începe jocul şi când vor socoti că e nimerit
să intre şi ei ca să le arate începătorilor cum se joacă româneşte.Oamenii
maturi cu gospodării şi copii se adunau lângă popa şi discutau chestiuni
gospodăreşti de-ale primăverii, câţiva necăjiţi ai vieţii dădeau târcoale pe
departe şi se bucurau când erau băgaţi în seamă cu câte-o ţigară.
Încheiem acest material menţionând că mai
demult, probabil în anii de dinaintea primului război mondial, prima zi de
Paşti era marcată şi de un alt eveniment deosebit care e bine să fie amintit
aici, deşi nu l-am trăit şi nu l-am cunoscut direct. E vorba de obiceiul ca
ceata feciorilor să-şi aleagă craiul.
După vecernie, adunaţi în curtea
bisericii, feciorii se înţelegeau şi-l alegeau crai pe acela dintre ei care a
ieşit primul cu plugul la arat. Acesta trebuia să fie un ins de frunte: harnic,
de treabă, serios şi cu autoritate în rândul feciorilor. Craiul se alegea pe un
an de zile şi el decidea în toate chestiunile privind viaţa şi manifestările
iniţiate de ceata feciorilor, ţinea legătura cu oficalităţile locale şi obţinea
de la acestea diferite aprobări sau inlesniri pentru activitatea cetei.Una
dintre obligaţiile principale ce-i reveneau era să menţină în rândul
tineretului disciplina şi o stare de bună-înţelegere permanentă. De aceea el
avea puterea de a pedepsi pe cei care, în perioada postului, se abăteau de la comportamentul cerut de
bunul simţ specific comunităţii săteşti. De regulă pedeapsa consta în lovirea simbolică a vinovatului peste
tălpile picioarelor cu o nuia numită prişcală.
Prişcălirea se aplica în faţa cetei de către unul din ajutoarele
craiului, numai când acesta poruncea.
După alegere, craiul îşi ospăta prietenii cu mâncare
şi băutură, căci la români este obicei ca fiecare eveniment important să se
încheie cu o masă în comuniune.
Observaţiile noastre
privitoare la alegerea craiului şi prişcălirea feciorilor indisciplinaţi
constituie o reconstituire sumară pe care am făcut-o pe baza cunoaşterii
obiceiului din alte sate din Câmpia Transilvaniei şi pe prezenţa în limbajul
bojenilor a cuvintelor: prişcală, a
prişcăli şi crai. Să ne explicăm:
a. Când eram copil gata să
merg la şcoală, prin 1939-1940, îmi aduc aminte că umblam desculţ ca toţi
copiii din sat. Dacă cineva mă atingea sau lovea peste picioarele goale cu o
nuia, ziceam că m-a prişcălit, iar
mamei îi relatam evenimentul plângând - M-o prişcălit
păstă fluierele pcicioarelor de tăt în sus am sărit.
b.Termenul crai, folosit mult în
poveşti, apare în Boju şi cu înţelesul de mai mare peste feciori. Într-o oraţie
de Crăciun se spune:
Noi umblăm să colindăm,
Da' nimnic nu căpătăm,
Numa-o coajă de
mălai
Făcută de nouă ai,
De când era moşu' crai,
Răzături di pă covată
De când era moaşa fată.
Slobozia, 13 martie 2012
NOTĂ:
Suntem
datori a explica cele câteva cuvinte cu circulaţie locală.
arnici, s.n. - fire
de bumbac colorate care se folosesc la cusături aristice pe pânzeturi
babă, babe, s.f. – a: scobitura
în lemn pentru a realiza o îmbinare; b: gropiţă în pământ în care să intre călcâiul
desculţ sau încălţat al unui jucător cu mingea
bică, bici, s.f. – pietricică de mărimea unui ou de porumbiţă,
folosită la jocul numit de-a bica, practicat
de fetiţe
bojan, bojăni, s. m. – locuitor din
satul Boj (oficial Boju), jud. Cluj
chişcă, s.f. – produs din
porc constând dintr-un amestec de carne şi condimente, care se afumă, se
păstrează la frig şi se foloseşte la
prepararea unor mâncăruri: ciorbe, sarmale etc; în Boju se pron. pcişcă
clop, cloape, s.n. -
pălărie
coseli, s. f. -
cusături aristice pe îmbrăcăminte, ştergări, etc
diac, dieci, s.m. -
dascăl, cântăreţ bisericesc
făt, s.m. – îngrijitor la
biserică, crâsnic
feşti, (a),vb. – a vopsi
jăb, jăburi, s.n. -
buzunar
laibăr, laibăre, s. n. – vestă
laptă, s. f. -
minge
mirui, (a), vb. – a câştiga
moare, s.f. – zeamă de varză
murată
moş, moaşă, s.m., s. f. -
bunic, bunică
nădragi, s.n. -
pantaloni
năfrămuţă, năfrămuţe,
s.f. -
batistă
razalăi, s.n. -
produs alimentar obţinut din aluatul de tăieţei dat pe răzătoare şi
uscat
tizeş, s.m. – fecior
vrednic, corect, inteligent şi responsabil, ales să conducă jocul (dansul)
tineretului din sat
zeamă, s.f. – ciorbă (zeamă
acră), supă (zeamă dulce)
https://asociatiaculturaladobreanu.blogspot.com/2013/03/in-asteptarea-pastelui.html
Intinerim cu fiecare rand si gand venite din adanc.Copilaria fiecaruia dintre noi reprezinta o viatza traita in comuniune cu traditiile satului ,este"mâna cu care ne prindem de Rai" asa cum se mentioneaza inspirat in Prefatza antologiei.
RăspundețiȘtergereFelicitari autorilor pentru excelenta antologie a sufletului copilariei noastre!