Merg la liturghia
oficiată în capela greco-catolică „Sf. Petru” din Subcetate, un loc plin de
amintiri… Capela a fost ctitorită de către părintele Petru Dobreanu în anii
1992-1993 în grădina casei sale. De astă dată o motivaţie în plus mă
mobilizează: curiozitatea de a audia una dintre predicile pe care le rostise
dumnealui în faţa credincioşilor săi în urmă cu 70 de ani.
Pentru noi, preotul Dobreanu era unchieşul popa, iar el ne spunea fiecăruia în parte dragul/ draga moşului. Bunicul meu, Vasile Dobreanu, îşi amintea despre momentul în care fratele său Petru, absolvent al Teologiei blăjene, se retrăsese pentru o vreme la o mănăstire în Moldova. Fiind cel mai mare dintre fraţi, bunicul l-a vizitat acolo pentru a-i transmite mesajul celor de acasă: să nu uite de eforturile familiei sale de ţărani de a-l şcoli la liceul din Gheorgheni, apoi la Blaj, efort făcut cu scopul ca el să devină preot. Era mezinul familiei, născut în 1910.
La terminarea Primului Război Mondial avea vârsta potrivită pentru a fi trimis la învăţătură. Tradiţia din familia Dobreanu de a dărui preoţi de nădejde trebuia continuată. El însuşi vorbea cu mândrie despre predecesorii săi, preoţi greco-catolici merituoşi din această familie care au fost în fruntea unor parohii din zona Topliţei timp de o sută de ani, contribuind la consolidarea bisericilor româneşti şi a şcolilor din aceste localităţi. Unchiul vorbea cu deosebită consideraţie, stimă şi veneraţie despre mitropolitul Blajului Alexandru Niculescu, al cărui bunic matern era însuşi preotul Ioan Dobreanu din Corbu.
Unchiul Petru şi mătuşa Otilia îşi aminteau cu nostalgie de anii petrecuţi în parohia din Posmuş, de unicul lor fiu, Marius, decedat la numai 11 luni; îşi aminteau cu drag de finii, de prietenii şi de credincioşii din parohie.
Pe unii nu-i
văzusem niciodată, poate că nici nu mai trăiau, dar le ştiam numele,
caracterul, obiceiurile, familiile, din povestirile şi evocările preotului.
Oameni minunaţi, cu calităţi remarcabile, care nu puteau fi uitaţi! Îl vizitau şi
ei pe preotul lor de odinioară sau îl aşteptau în satul lor, să-i spovedească
şi să-i împărtăşească o dată sau de două ori pe an, în clandestinitate. Îi aduceau în desagă vin
curat pentru liturghie şi făină din care preoteasa să pregătească prescura, dar
şi nuci, struguri, pere, mere, miere, ofrande din roadele muncii lor harnice. Au
venit în cele din urmă cu pomană şi cu lacrimi de durere şi regret pentru a-i
conduce pe ultimul drum...
Curiozitatea
de a cunoaşte pe acei oameni minunaţi din Posmuş m-a îndemnat de a ajunge în
acel loc. Cu câtă emoţie am călcat pe urmele imaginare ale paşilor unchiului!…
Am urcat la biserica de pe deal unde slujise, am găsit mormântul fiului lor, frumos
îngrijit şi cu trandafiri înfloriţi… Un simplu semn de recunoştinţă şi
neuitare!
- Am ştiut că
cineva de la Subcetate se apropie din momentul în care aţi ajuns pe coama
dealului, a mărturisit unchiul, după mânatul boilor…
Unchiul Petru s-a reîntors în satul natal în anii 1964-1965 şi aici şi-a petrecut restul
anilor de viaţă, împreună cu preoteasa Otilia. Cu toate că drumul său zilnic era spre Fabrica din Gălăuţaş,
consătenii îi ziceau Popa de pe Faţă, fără a şti că în căsuţa lui modestă
oficia zilnic liturghia. Aici, în iernile lungi şi friguroase, în unica
încăpere încălzită care servea de bucătărie şi de dormitor, masa era amenajată
de două ori pe zi ca altar…
Îi vizitam
adesea, cu precădere când aveam sufletul trist, ştiind că acolo găsesc
mângâiere şi alinare. Când mă gândesc la ei, îmi apar în ochii minţii ca două
icoane luminoase. Mă întâmpinau întotdeauna senini, zâmbitori, cu braţele
deschise şi cu vorbe blânde. Deveniseră între timp bătrâni şi suferinzi, dar nu
vorbeau niciodată despre tristeţile, necazurile şi lipsurile lor. Se mişcau
greoi, dar înţelegeau suferinţa ca pe o nevoie pentru mântuire. Trăiau în pace
şi linişte, în modestie şi simplitate desăvârşite, ca nişte pustnici. Deşi
păreau singuratici, îl aveau pe Dumnezeu, iar bogăţia lor era spirituală. Se
bucurau nespus când le apăream în prag… Părintele mă binecuvânta întotdeauna la
despărţire, chiar dacă ne întâlneam pe stradă, şi atunci căpătam curaj şi
încredere, forţă şi bucurie.
Unchiul şi-a
păstrat ţinuta dreaptă, demnă şi ca octogenar. Pe stradă părea un trecător
dintr-o altă lume: cu pasul măsurat şi domol, înveşmântat mereu în haine sobre.
Părea că nu se grăbeşte niciodată, dispus să stabilească o comunicare cu cei
întâlniţi în cale, dacă nu prin cuvinte, măcar prin privire, citind în sufletul
fiecăruia, mângâindu-l, alinându-l
şi binecuvântându-l. Era de o modestie
copleşitoare. Trăia cu convingerea că are mai mult decât îi este necesar.
Micile lui economii le oferea cu mărinimie celor săraci şi femeilor văduve.
Mătuşa Tilica era o preoteasă desăvârşită. Fiica învăţătorului Cioloca din satul Iercea, din Câmpia Transilvană, cu o educaţie aleasă primită la Şcoala de fete din Cluj, a împărtăşit vitregiile vremurilor de bejenie. Crescând în zona viei, a nucilor, a fructelor şi a legumelor de tot felul, a holdelor mănoase, s-a acomodat greu cu viaţa austeră de la munte…
Rămas văduv în 1991, şi-a consacrat toată energia construirii unei capele în curtea casei sale. Şi-a economisit o vreme pensia, privându-se uneori de hrană, ignorând boala, pentru a cumpăra materialele de construcţie necesare şi pentru a angaja meşteri. Moartea a survenit pe neaşteptate, fără să-şi fi văzut proiectul finalizat. Meşterii tocmai înălţau clopotniţa, în vreme ce el urma singur Calea Crucii…
Ascultând
predica din caietul preotului Petru Dobreanu, pentru Sărbătoarea Sfintei Cruci,
emoţiile mă copleşesc. Discursul predicii, bine organizat, respectând rigorile
artei oratorice, este realizat într-o limbă românească desăvârşită, îmbinând
armonios vocabularul religios şi artistic (metafore, repetiţii, mijloace
retorice), naraţiunea, descrierea şi adresarea directă. Comunicarea, punctată cu
îndemnuri de comportare creştinească, este realizată cu măiestrie, rostul
predicii de a sensibiliza ascultătorii fiind astfel atins cu evidenţă.
Înţeleg acum
unde se afla, cel puţin în parte, secretul legăturii trainice şi tainice ce se
stabilise între preot şi credincioşii parohiei sale din Posmuş…
Mă bucur
pentru ocazia de a-l fi redescoperit pe unchiul şi în această ipostază, acum, la
Centenarul naşterii sale, în 2010!
_________________________________________
II. Convorbire cu preotul protopop Ional-Adrian Lung (fragment)
Publicat in cartea LA OBÂRȘIE, LA IZVOR... CONVORBIRI LA SUBCETATE (autori Doina Dobreanu și Vasile Dobreanu), Editura Cezara Codruța, Târgu-Mureș, vol. 3, 2015, pp. 121-122
Doina Dobreanu: Părinte Adrian Lung, sunteți preot la Subcetate din anul 1995, în parohia greco-catolică reînființată nu cu mult timp înainte. Pentru început, permiteți-mi să vă întreb: De ce preot? De ce preot greco-catolic? De ce la Subcetate? Cunoșteați această localitate înainte de numirea dvs. aici?
Preot Ionel-Adrian
Lung: La aceste întrebări, pe care și eu mi le-am pus adeseori,
răspunsurile se află aici, la Subcetate, un loc pe care l-am considerat dintotdeauna
ca fiind acasă. Acasă pentru că aici mi-am petrecut o bună parte din copilărie,
acasă pentru că aici a fost plantat și s-a maturat sâmburele vocației mele la
preoție, acasă pentru că aici am găsit de cuviință să mă întorc la sfârșitul
studiilor și să contribui la reînfiițarea Parohiei greco-catolice, desființată
abuziv de regimul comunist ateu în 1948, acasă pentru că aici este familia mea.
Dar pentru mine
Subcetate-acasă își află sensul deplin doar în legătură cu personalitatea de
excepție a părintelui Petru Dobrean, un preot care a reușit să-și împlinească
vocația și ministerul sacerdotal în condiții de grele încercări pentru Biserică
și pentru neamul său. În pofida tuturor tentațiilor sau a amenințărilor și-a
păstrat credința moștenită de la părinți și aprofundată în celebrele școli ale
Blajului care se aflau pe atunci în plină dezvoltare, mai ales prin Academia de
teologie, cu profesorii săi de excepție. După numai zece ani de activitate
pastorală ca paroh, la Posmuș (Bistrița-Năsăud), a fost obligat să renunțe la
aceasta pentru că nu a acceptat compromisul propus de autoritățile comuniste și
nu și-a trădat Biserica. Alegerea a fost începutul unei lungi perioade de
vicisitudini, de șicane, de frământări în care singurele mângâieri au venit de
la sprijinul necondiționat al soției sale, Otilia Dobrean și de la strânsa
legătură cu preoții și ierarhia greco-catolică din clandestinitate, în special
cu energicul Episcop Alexandru Todea, cardinalul de mai târziu, cel care prin
exemplul personal de suferință în lungii ani de închisoare a păstrat vie
flacăra credinței în mulți preoți și credincioși.
Astfel, alegerile
sale de viață au constituit pentru mine și pentru alți tineri din anturajul său
(cinci suntem preoți) exemple concrete care ne-au canalizat pe drumul spre preoție.
Părintele Petru Dobrean[1] a dat un nou sens expresiei ecclesia
domestica, folosită de Conciliul Vatican al II-lea în Constituția dogmatică
despre Biserică. Textul conciliar spune: ” În ceea ce s-ar putea numi biserica
familială (ecclesia domestica), părinții trebuie să fie pentru copiii lor, prin
cuvânt și exemplu, primii vestitori ai credinței și să vegheze la vocația
proprie fiecăruia, acordând atenție specială vocației sacre”[2]. Sensul inedit vine din
faptul că părintele a trecut dincolo de exemplul de viață și a făcut din căsuța
sa cu două încăperi o biserică la propriu, celebrând Sfânta Liturghie și
celelalte Sacramente pentru credincioșii care îi cereau asistența spirituală.
Îmi amintesc de faptul că de foarte multe ori, copil mic fiind, mă trezeam și
îl priveam celebrând în încăperea alăturată, transpus de misterul euharistic la
care participa plenar, o celebrare majestuoasă demnă de orice catedrală. Mai
târziu când îl secondam în timpul Sfintei Liturghii, oferindu-i răspunsurile, rugăciunea
devenea o adevărată lecție de teologie liturgică.
Biserica trăiește din
Euharistie (Ecclesia de Eucharistia vivit)” afirmă Sfântul Papa Ioan Paul al
II-lea în ultima sa Scrisoare Enciclică[3], o afirmație care a fost pe
deplin confirmată de Biserica greco-catolică și de preoții săi care, chiar dacă
au fost despuiați de toate bunurile, au rezistat timp de cincizeci de ani prin
celebrarea euharistică în case particulare sau chiar în închisori
Iată de ce preot,
preot greco-catolic, la Subcetate!
[1] Petru Dobrean (1910-1992),
căsătorit cu Otilia Cioloca, preot gr. catolic la Posmuș, jud. Bistrița -
Năsăud (1937-1948)
[2] Lumen gentium, nr. 11, Conciliul Ecumenic Vatican II, Arhiepiscopia
romano-catolică de București, Nyiregyhaza, 1990.
[3] Scrisoarea enciclică Ecclesia de Eucharistia, nr. 1
disponibilă la adresa:
http://w2.vatican.va/content/john-paul-ii/fr/encyclicals/documents/hf_jp-ii_enc_20030417_eccl-de-euch.html
https://asociatiaculturaladobreanu.blogspot.com/2016/03/doina-dobreanu-vasile-dobreanu-la.html
https://asociatiaculturaladobreanu.blogspot.com/2012/02/fascinantul-fenomen-al-dainuirii.html
MINERVA A.: Mama mea participa duminică la liturghia pe care părintele o ținea acasa la dumnealui. Am fost si eu uneori si am primit binecuvântarea părintelui, o cruciulița sfințită, sau rozariu. Iar după terminarea slujbei doamna preoteasa ne servea cu dulceață si prăjituri. Si unul si altul aveau o bunătate în privire si glas, multa răbdare și înțelegere pentru tot ce i înconjura. Dacă ai aflat de la dumnealui ca mama era foarte devotată credinței greco catolice, inseamna ca a meritat. Dumnezeu sa i aiba de a dreapta sa!
RăspundețiȘtergereCARMEN ANDRAS: Impresionant! FelicitĂri pentru aceste memorii!
RăspundețiȘtergereL.DOBREAN: Felicitări, Doina dragă, pentru că ne aduci amintiri frumoase cu neamurile care nu mai sunt printre noi. Dumnezeu să-i odihnească în pace!
RăspundețiȘtergereVASILE PLATON: Vă mulțumesc foare mult! Nu l-am cunoscut personal pe părintele Dobrean, dar citind acest frumos material mi l-ați făcut cunoscut și mi-am reamintit cu plăcere de frumoasele timpuri trăite împreună cu părintele Liviu Sabău pe Față, la Sărmaș, Hodoșa și Stânceni, și nu numai.
RăspundețiȘtergereÎn veci pomenirea lor, a celor ce nu mai sunt printre noi!
Îmi aduc aminte cu drag cum Ticu își punea un pic de mâncare de acasă, ciocanul, din centru de la Sărmaș își cumpăra cuie și mergea pe jos la Subcetate, să dea o mână de ajutor la finalizarea bisericii, la rugămintea domnului profesor G. Cotfas.