sâmbătă, 14 decembrie 2019

POVEȘTI, LA MOARĂ... în SUBCETATE


I. Convorbire cu profesoara LIVIA PANCIUC, DESPRE MĂRĂRIT, 
publicată în Doina Dobreanu, CÂNTECUL OBÂRȘIEI
2011, pp. 131-138

II. Convorbire cu NICOLAE HURUBĂ  și  LIVIA PANCIUC, 
publicată în volumul Doina Dobreanu, Vasile Dobreanu, 
LA OBÂRȘIE, LA IZVOR... CONVORBIRI LA SUBCETATE,
 Editura Cezara-Codruța Marica, vol. 2, 2014, pp. 129-143

(Nicolae Hurubă - mecanic de locomotivă pensionar, născut la Subcetate, în 1934; domiciliul în Târgu Mureș.


Livia Panciuc - profesor pensionar, născută Hurubă, la Subcetate,în 1950; domiciliul în Toplița)

I. Despre morărit

 Ne-am aşezat lângă iazul morii. Lângă fostul iaz al morii, un loc atât de familiar pentru Livia! Locul acesta, acoperit acum de iarbă, ne trimite cu gândul în urmă cu 50-60 de ani… Nu avem amintiri comune despre el, dar curiozitatea mea o incită pe Livia să caute printre amintiri… Ce altceva decât amintirile acestui loc, copilăria petrecută aici, în casa părintească, cu moară alături, ar chema-o pe Livia şi pe fraţii ei să se întoarcă mereu şi mereu? Fiecare revenire la casa părintească din Subcetate, în locul acesta drag şi prietenos, înseamnă şi o reîntâlnire, în amintire, cu cei plecaţi, prilej de „pomenire”, un gest de iubire, de rememorare, de neuitare.


Moara moştenită de la o generaţie la alta de la străbunicii Liviei nu mai există. Din cele 14 mori tradiţionale acţionate de forţa apei, care funcţionau în perioada interbelică pe pârâul Călnaci, afluent al Mureşului ce traversează comuna Subcetate de la vest la est, au rămas în stare de funcţionare până în anul 1957 doar cinci mori, apoi două, iar în prezent niciuna, fiind preferate, la nevoie, morile electrice.
Doina Dobreanu: Moara, care exista până mai dăunăzi în grădina voastră, Livia, este menţionată ca „moară dezafectată” de etnograful Dorel Marc în lucrarea sa recent publicată, „Structuri ocupaţionale în zona Topliţei Mureşului Superior”. Istoria morii ar fi început la anul 1837, după cum se menţionează în această lucrare. Ai putea argumenta această dată precisă?
Livia Panciuc: Da, anul 1837 era inscripţionat pe o grindă din interiorul morii Această dată ne-a rămas bine întipărită în minte şi în suflet tuturor urmaşilor, deoarece o vedeam de fiecare dată când intram în moară. Având în vedere că bunicul patern, Nicolae Hurubă s-a născut în 1879, anul 1837 mă duce cu gândul la străbunicul, Toader Hurubă, şi chiar la stră-străbunicul… Moara datând din 1837 a fost moştenită de la o generaţie la alta în familia Cioricău, ceea ce face ca ocupaţia de morar să fie practicată de înaintaşii mei vreme de aproximativ 150 de ani.
DD: Pentru că tot ai adus aminte de această poreclă a familiei voastre, poţi să-mi explici de unde provine ea?
LP: Spiritul întreprinzător nu le-a lipsit oamenilor din Subcetate, care de-a lungul timpului au dezvoltat „mici afaceri”, pe lângă ocupaţiile de bază: creşterea animalelor şi cultivarea pământului. Activităţile micilor întreprinzători derivau, de altfel, tot din ocupaţiile de bază ale locuitorilor comunei şi aveau menirea să asigure traiul zilnic al oamenilor şi animalelor, ca morăritul, construirea de locuinţe şi anexe gospodăreşti – dulgheria şi zidăria -, confecţionarea obiectelor de îmbrăcăminte – croitoria şi cojocăria. Acestora li se adăugau, desigur, îndeletniciri casnice, practicate mai ales de femei, precum torsul, ţesutul şi cusutul. Ascendenţii familiei mele au îmbrăţişat şi ei asemenea activităţi. Astfel, tatăl meu, Vasile Hurubă (1908-1984) a fost dulgher, bunicul Nicolae Hurubă (1879-1918) a fost tâmpar, iar bunica Maria Hurubă (1883-1933) avea maşină de cusut şi confecţiona mai ales cioareci, de unde porecla de cioricău.
DD: Supranumele acesta a intrat şi în folclorul local: „La moară la Cioricău/ A căzut Ţupu-n părău”, iar moara de la Cioricău a devenit un loc de referinţă în comună. Fiind o proprietate de familie, ai putea povesti cum era organizată activitatea la moară?
LP: Ca orice bun, moara s-a moştenit din tată în fiu. De la străbunicul Toader Hurubă a moştenit-o bunicul Nicolae, iar de la acesta cei trei feciori ai săi: unchiul Petru, tatăl meu, Vasile, şi unchiul Nuţu. Toţi trei şi-au construit case şi şi-au întemeiat familii în aceeaşi curte, în prajma morii. Măcinau pe rând, câte o săptămână fiecare, pentru ei şi pentru consăteni, şi îşi împărţeau frăţeşte beneficiile, cât şi obligaţiile ce le reveneau: taxe, impozite, cote. În anul 1947, urmaşii unchiului Petru, mort în timpul celui de-al doilea Război Mondial, mătuşa Maria şi verişorul Ionel, şi-au vândut grădina şi dreptul de morărit tatălui meu şi unchiului Nuţu. Ei au folosit împreună moara, după acelaşi procedeu, până în anul 1963, când au fost nevoiţi să renunţe la această ocupaţie din cauza taxelor şi impozitelor devenite tot mai mari. După câtva timp, unchiul Nuţu a repus în funcţiune moara, mutată în alt loc, dar foarte aproape de cea veche şi a folosit-o singur timp de câţiva ani.
Acesta este, pe scurt, istoricul morii noastre, care a cunoscut, asemenea oamenilor, transformările prin care a trecut societatea românească de-a lungul timpului. A avut perioade de înflorire, aşa cum a fost cea interbelică, a fost influenţată de rigorile „obsedantului deceniu”, anii 1950-1960, şi a devenit mai puţin rentabilă în anii de „glorie ai socialismului”, când oamenii din sat cultivau tot mai puţin pământul, orientându-se spre alte ocupaţii. Unii ţărani au devenit muncitori la fabricile din apropiere, iar dintre tineri cei mai mulţi au plecat la oraş. Toate aceste lucruri eu le ştiu din poveştile auzite în casă de la părinţii mei, de la alţi bătrâni ai satului, din documentele îngălbenite de vreme, dar păstrate cu sfinţenie în fuiocul (sertarul) lăzii de zestre din casa părintească, sau din propriile noastre amintiri, ale mele şi ale fraţilor şi surorilor mele.





DD: Copilăria ta s-a petrecut în preajma morii, aşa că atmosfera de la moară din vremea aceea rămâne de neuitat. Îmi imaginez moara ca un fel de Poiana lui Iocan din romanul Moromeţii al lui Marin Preda… Cârciuma, fierăria, moara erau într-o comunitate sătească locuri care ofereau un cadru favorabil şi pentru poveste.
LP: Amintirile mele despre moară se leagă de copilărie, vârsta cea „veselă şi nevinovată”, cum spunea marele povestitor Ion Creangă. Ca orice copil, mă bucuram de grija şi atenţia părinţilor care se străduiau şi reuşeau să asigure un trai decent familiei noastre, deşi eram o familie numeroasă cu opt copii. Acest lucru a fost posibil şi datorită morii. Dar cel mai mare beneficiu pe care l-am resimţit de pe urma morii a fost acela că am cunoscut mulţi oameni, am asistat la discuţiile lor, am aflat ce probleme îi preocupă, ce necazuri au…
În timpul copilăriei mele, în comuna Subcetate existau trei mori de apă din cele 14 existente în perioada interbelică, toate alimentate de apa pârâului Călnaci. Prin urmare, la moara noastră veneau destul de mulţi oameni, începând cu vecinii de La Părău, cei de la Şchiopeni, din satul Duda, o parte din filpeni şi marea majoritate a celor din centrul comunei – de Pe faţă, de Pe Dos, de pe Podirei. La noi în casă era „ca la moară”, un du-te vino continuu. Unii aduceau pe umăr câte un sac, de obicei cu câte o mierţă de boabe, alţii veneau să-şi ia măcinişul, conform planificării făcute de morar, tata sau mama.
Întâlnirea lor era un bun prilej de relaţionare. Fiecare venea cu câte o veste, povestea o întâmplare, comenta un eveniment, depăna o amintire, cerea sau oferea un sfat. Se realiza astfel o comunicare sinceră, o atmosferă de armonie şi înţelegere între oameni, chiar dacă aceştia aveau, fiecare în parte, problemele lor, căci viaţa ţăranului nu a fost niciodată uşoară, dar el a ştiut să înfrunte cu demnitate şi cu destulă înţelepciune toate vicisitudinile şi, în acelaşi timp, să se bucure de viaţă. Această atmosferă de bună înţelegere şi de întrajutorare creată în jurul morii s-a păstrat până astăzi în vecinătatea noastră, a celor de La Părău.
DD: Şi acest lucru îl poare remarca oricine. Este vorba de o relaţie de bună vecinătate care s-a consolidat timp de 150 de ani, care s-a transmis de la o generaţie la alta, o relaţie bazată pe respect şi stimă, pe toleranţă şi întrajutorare, fără invidii şi răutăţi, o relaţie de familie. Când oamenii sunt buni, înţelegători, mărinimoşi, afectuoşi, umani, viaţa, în ciuda încercărilor de tot felul, poate fi trăită frumos, ca o sărbătoare…
LP: Fără a fi lipsită de modestie, pot spune – din mărturisirile celor care i-au cunoscut – că părinţii mei erau preferaţi de către sătenii care aveau de măcinat. Îmi explic acest lucru prin aceea că tatăl meu era un om foarte corect şi îşi respecta promisiunea făcută, nu purta oamenii pe drum, amânându-i de pe o zi pe alta. În plus, ajuta oamenii la nevoie, în sensul că dacă în viaţa lor intervenea un eveniment deosebit – botez, nuntă, deces – le măcina grâul în regim de urgenţă, sărind rândul celor planificaţi, care erau şi ei înţelegători.
Nu pot să nu o amintesc în acest sens şi pe mama mea, Ileana, o femeie înţeleaptă şi foarte bună la suflet, care a ajutat mulţi oameni aflaţi la nevoie cu câte o cupă de făină de mălai sau de grâu.
DD: Moara voastră nu mi-o amintesc, deşi ştiam de existenţa ei… În schimb, la Morăriţa, Moara Câmpenilor, am fost în urmă cu câţiva ani. Era iarnă şi moara nu funcţiona: roata morii, înţepenită în ghiaţă, oferea un peisaj fantastic.
LP: Roata morii era fascinantă, într-adevăr. Vara făceam acolo duş, iar iarna era plină de ţurţuri de gheaţă asemănători stalagmitelor din peşteri. În plus, apa morii era căutată şi pentru descântece…
DD: Livia, îţi mai aminteşti elementele componente ale morii? Au trecut nişte zeci de ani, totuşi, de când moara a fost dezafectată…
LP: Acum, că nu mai este, ne lipseşte… Făcea parte din atmosfera casei părinteşti… S-a prăbuşit într-o iarnă, în urmă cu şase-şapte ani, sub greutatea stratului de zăpadă aşezat pe acoperiş. Am asistat neputincioase la acest moment eu şi sora mea, Ioana. Am încercat atunci un sentiment de durere, ca la despărţirea de o fiinţă dragă, de un mod de viaţă arhaic, care făcea parte din noi.
Vorbim adesea, când ne adunăm vara acasă, despre vremurile de odinioară, de vremurile când eram copii, lipsiţi de grijile omului matur şi ocrotiţi cu dragoste de părinţii noştri. Mi-amintesc că mă trimitea mama să văd dacă s-au terminat boabele din coş şi că în iazul morii spălam iarna torturile… Fraţii mei, în special Mitrucu care avea vădite aptitudini practice, erau mult mai interesaţi de mădularele morii şi de felul în care funcţionau ele. Principalele părţi constitutive ale morii de apă sunt: roata cu cupe sau roata hidraulică, grindeiul, roata cu măsele, crângul, cele două pietre, veşca, coşul, teca şi lada de făină. Existau şi alte dispozitive, având roluri diferite: de a fixa distanţa între pietre, pentru a măcina făina mai măruntă sau mai mare, de a ridica coşul şi piatra superioară în vederea „tăierii” pietrelor, pentru a regla scurgerea mai rapidă sau mai înceată a boabelor din coş.
DD: Cred că în ceea ce priveşte modul de funcţionare al morii de apă ar trebui să mă adresez mai degrabă fraţilor tăi mai mari: Nicolae, Dumitru şi Gavriluţ… Încă de mici, băieţii se dovedesc preocupaţi de tehnică, de mecanisme şi motoare.
LP: Mitrucu a fost de mic pasionat de tehnică. Mama ne povestea cum îi lua sculele tatălui nostru, când nu era acasă, şi meşterea tot felul de obiecte din lemn. Moştenise înclinaţii de la tata, care era şi dulgher, şi de la bunicul, care fusese tâmplar.
Vara ne adunăm la casa părintească şi atunci avem răgazul să depănăm amintiri. Aşa am aflat de la fraţii mei multe lucruri pe care le spun acum.
DD: Suntem pe locul unde era cândva iazul morii… Avem la îndemână şi planul detaliat al morii întocmit de un inginer în anul 1941, plan cu ajutorul căruia putem să ne imaginăm cum funcţiona moara.
LP: Ca orice afacere, moara funcţiona pe baza unei autorizaţii ce prevedea dreptul de folosinţă a apei, lucrările hidraulice aprobate şi obligaţiile de a executa anumite lucrări conform unor parametri bine stabiliţi. Autorizaţia era însoţită de un proiect, de o schiţă de plan cu detalii…
Aici era, într-adevăr, iazul morii, realizat prin devierea cursului pârâului Călnaci. La gura iazului de alimentare se afla leasa, un stăvilar din lemn, care menţinea constantă cantitatea de apă ce intra din pârâu în iaz.  Din iaz, apa era condusă spre roata cu cupe printr-un jgheab numit scoc. Roata aceasta, cu diametrul de aproximativ 2 m, era din lemn şi avea montate la distanţe egale nişte cupe. Prin căderea apei, roata cu cupe era pusă în mişcare. Energia cinetică a roţii cu cupe era transmisă, prin intermediul grindeiului, spre roata cu măsele. Grindeiul era un ax făcut din lemn de esenţă tare, cu lungimea de 4-5 m care leagă cele două roţi. Roata cu măsele avea diametrul de aproximativ 1,20 m, era făcută din lemn de stejar şi avea pe partea exterioară, de jur împrejur, măselele, adică nişte bucăţi de lemn asemănătoare penelor de crăpat piatra sau lemnul. Măselele antrenau crângul, un dispozitiv cilindric, tot din lemn, prevăzut cu nişte şanţuri în care intrau măselele, spre a-l roti. Crângul era străbătut de un ax fixat în partea de jos într-un lagăr numit sopon. Axul acesta făcea legătura cu pietrele morii. Cele două pietre rotunde, cu diametrul de aproximativ 1m, aşezate orizontal erau fixate pe un postament solid. Piatra de jos era stabilă, iar cea de sus era mobilă, fiind pusă în mişcare de către crâng, bine fixat în orificiul central al pietrei, consolidat printr-o piesă metalică.  Piatra superioară se putea ridica cu ajutorul unui dispozitiv, atunci când pietrele trebuiau tăiate. Prin operaţiunea de tăiere, care se făcea cu ajutorul unui ciocan special, se reda pietrelor suprafaţa rugoasă, dispărută prin frecare.
DD: Mi-ai descris atât de bine toate componentele morii încât, având în faţa ochilor şi planul ingineresc detaliat, am în minte o imagine clară a morii de apă. Descrie-mi, te rog, acum drumul pe care îl parcurgeau boabele pentru a fi transformate în făină.
LP: Pentru a ajunge între pietrele morii, boabele de cereale se turnau în coş. Acesta era făcut din scândură şi avea forma unui trunchi de prismă pătratică, cu baza mare deasupra. Din coş boabele curgeau într-o tecă, un fel de pâlnie din lemn sau din material textil, care avea rolul de a regla cantitatea de boabe care cădea între pietrele morii, prin orificiul pietrii de sus. În jurul pietrelor se afla veşca, un stăvilar din lemn care aduna făina şi o orienta spre ladă.
Toate componentele morii noastre, exceptând roata cu cupe, erau adăpostite de o încăpere construită din lemn. Aici se afla şi un cântar mare cu care se măsurau boabele, la primire, şi făina sau uruiala, la predare. Roata cu cupe era şi ea protejată, fiind încadrată într-o aşa-zisă căsoaie sub formă de prismă pătrată, construită din scânduri groase.
DD: Astăzi, moara nu mai există…
LP: E adevărat că moara Cioricăilor nu mai există, dar noi, urmaşii, o păstrăm vie în amintirile noastre şi avem mare grijă de obiectele rămase: documente, cântar, pietre, ciocan de tăiat pietrele…
DD: Ar fi trebuit recuperată şi grinda pe care era inscripţionat anul 1837…




II.
Doina Dobreanu: Mă bucur, domnule Nicolae Hurubă, să vă găsesc la casa părintească din Subcetate, și nu singur, ci împreună cu sora Livia. Mă gândesc că amintiri dragi, ca și dorul de locul obârșiei vă cheamă mereu ACASĂ…
Nicolae Hurubă: Așa este. Îmi vin în minte versuri dintr-un cântec interpretat de Ion Dolănescu care mi se potrivesc și mie:
 „M-am născut lângă Carpați,
La poale de munte,
Într-o casă cu mulți frați
Și cu doruri multe…”
 Sunt versuri care exprimă întrutotul spațiul geografic și spiritual în care m-am născut și am copilărit și pe care îl port mereu în minte și în suflet, oriunde aș fi.
DD: Am pus la cale această întâlnire cu dumneavoastră împreună cu Livia, cu scopul de a vă incita la poveste, deoarece, fiind primul născut, în urmă cu 80 de ani, ați adunat cele mai multe amintiri despre familia în care v-ați născut. Încep, așadar, prin a vă ura „La mulți ani cu sănătate!”
NH: Vă mulțumesc frumos. La rândul meu, vă felicit din tot sufletul pentru cărțile în care ați prezentat cu multă pasiune și dăruire geografia și istoria ținutului nostru natal, viața oamenilor, ocupațiile lor, graiul, tradițiile și obiceiurile, portul popular. Mă bucur că ați scos la lumină aceste aspecte, făcându-le cunoscute în timp, celor de astăzi și generațiilor viitoare, dar și în spațiu, în lume. Aceasta cu atât mai mult, cu cât pentru fiecare dintre noi este foarte important să ne cunoaștem rădăcinile, să ne cunoaștem identitatea, contribuind astfel la menținerea ființei noastre naționale.
DD:  Mă bucur că ziua de astăzi este favorabilă și că sunteți dispus să facem împreună, prin amintirile Dvs., o întoarcere în timp, în casa și în satul copilăriei.
NH: Amintirile ne însoțesc pretutindeni… Mă bucur că astăzi călătoria în timpul trecut nu o fac singur. Să nu vă așteptați la mărturisiri spectaculoase, dar trecerea mea prin viață, legătura cu satul natal și cu familia, casa părintească, copilăria, activitatea mea au în substratul lor fapte care mi-au marcat viața și mi-au conturat personalitatea.
DD: Să începem cu părinții dumneavoastră…
NH: Sunt primul născut din cei opt copii ai părinților mei: Vasile Hurubă (1908-1984) și Ileana (1909-1985). 


Născut în data de 6 decembrie 1934, în ziua de Sfântul Nicolae, părinții m-au botezat, firește, Nicolae, nume pe care îl purtase și bunicul patern, mort în Primul Război Mondial.
Livia Panciuc: Cu sinceritate, pot spune că fratele meu a moștenit, o dată cu numele, și una din calitățile prin care Sfântul Nicolae s-a făcut remarcat în timpul vieții: bunătatea…
NH: Mulțumesc, Livia... Au urmat ceilalți frați: 
Traian (1936-1977) și Dumitru (1939)


Ioana (1944) și Vasile (1946-1973)


Gavril (1948-2011) și Livia (1950)
Paulina-Maria (1952)

Mi-am petrecut copilăria în casa părintească de „La Părău”, respirând aerul curat de munte și admirând frumusețea peisajului, ascultând povești de la părinții mei…
DD: Povești cu Feți-Frumoși și Ilene Cosânzene, din folclorul românesc!?
NH: O, nu! Povești de viață, adevărate pagini de istorie, o istorie trăită și văzută prin ochiul omului simplu.

Mama povestea cum, în timpul Primului Război Mondial, a fost refugiată în Moldova, împreună cu toată familia ei din Sărmaș. Ei au fost găzduiți de către boierul Cârstache din comuna Tupilați, județul Neamț, în gospodăria căruia au muncit pentru a-și asigura existența. Deși la vremea aceea mama era o copiliță, a păstrat vie în amintire unele momente, cum ar fi, de exemplu, imaginea reginei Maria, care împărțea pește refugiaților din Ardeal.
Cât despre tata, el ne povestea adesea despre mama lui cu multă dragoste, recunoștință și admirație, sentimente pe care ni le-a indus și nouă pentru bunica pe care nu am cunoscut-o. Murise în 1933. Văduvă de război, dar dârză și hotărâtă, a trudit din greu să-și crească și să-și educe singură cei trei copii, pe Vasile, Ioan și Petru.


LP: Era o femeie vrednică, cum spunea tata…
NH: Tata ne povestea adesea despre perioada de armată (1929-1932), făcută la grăniceri: că nu l-au deranjat rigoarea și disciplina din armată, că a depus jurământul față de doi regi – Mihai, în timpul regenței, și Carol al II-lea - , că și atunci se practica contrabanda...
Ne mai spunea că solda militarilor era destul de consistentă, astfel încât a reușit să adune o sumă frumușică de bani, cu care, la întoarcere acasă, a cumpărat o bucată de pământ pe Hodoșa.
DD: A fost și tata un om vrednic, precum mama lui…
NH: Părinții mei au fost țărani mijlocași, dar viața lor nu a fost deloc ușoară. Se știe că în zona noastră solul nu este foarte roditor, că țăranul trebuie să muncească mult pentru a obține puțin. Acest neajuns a fost suplinit de hărnicia oamenilor, de spiritul lor întreprinzător.
În cazul familiei mele, situația a fost mai grea deoarece eram o familie numeroasă. Cel mai mult a fost resimțită lipsa banilor. Cu toate acestea, părinții s-au străduit și au reușit să ne asigure un trai decent, deoarece, pe lângă munca în agricultură, părinții mei au avut în exploatare o moară de apă, moștenită de tata de la bunici. În plus, tata s-a ocupat cu dulgheria, iar în cadrul restrâns, al familiei, practica și tâmplăria. Păstrăm și acum în casă obiecte de mobilier lucrate de tata: blidar, bufet de bucătărie, masă, scaune, spălător, cufăr…
DD: Și, prin aceste obiecte create de tata, el râmâne mereu prezent… Care era atmosfera casei părintești?
NH: Domnea în casa noastră o atmosferă de liniște și pace deoarece relația dintre părinții noștri era de armonie și înțelegere.
Mama era o femeie înțeleaptă, blândă, credincioasă, înțelegătoare față de nevoile fiecărui copil și încerca să le satisfacă în măsura posibilităților. Mama era îndrăgită de toți care o cunoșteau: rude, vecini, prieteni.
Tata era autoritar, dar nu dur, meticulos, nu-i plăcea lucrul făcut de mântuială.
Casa noastră era deschisă tuturor, celor care veneau la moară, în vizită sau pur și simplu „în povești”, fie că veneau seara „cu lucrul”, la șezătoare, fie la o partidă de cărți, așteptând să curgă măcinișul din coșul morii. Ba mai mult, în casa noastră își găseau sălaș și unii negustori ambulanți sosiți din Moldova, să-și vândă produsele: petrol, păcură („dohot”), nuci, spete…
DD: V-am cunoscut bine părinții… Mama era o femeie deschisă, foarte comunicativă, o femeie deosebită, vrednică și ea, o femeie care a știut să asigure echilibrul și armonia unei familii numeroase. Faptul că ați rămas buni frați, și apropiați, după dispariția părinților, îl datorați mamei, în primul rând, educației primite întru iubire și respect, în cultul familiei și al iubirii de țară.
NH: Într-adevăr, mama era o ființă deosebită și foarte comunicativă. Nu doar ne vorbea și ne povestea foarte mult, ne și cânta, mai ales la șezători și la petreceri. Avea o voce frumoasă, blândă și caldă, știa multe cântece, deși noi nu aveam radio în vremea aceea. Își exprima regretul că nu a avut șansa să devină cântăreață ca Maria Tănase și Rodica Bujor.
De la mama am auzit și învățat noi, copiii, multe cântece patriotice: „Deșteaptă-te, române!”, „Hora Unirii”, „Hora Ardealului”, „Tricolorul”, „Pui de lei”, „Steagul nostru”, „Un vultur veni din munte”, cântece pe care ea le învățase în cei patru ani de școală primară făcuți în perioada interbelică la Sărmaș, avându-l ca învățător pe Ioan Batințeanu.
DD: „Un vultur veni din munte”… Nu cunosc acest cântec, deși am auzit-o pe mama recitându-i versurile.
LP: Vreau să vi le recit, ca omagiu adus mamei mele care ne-a învățat atâtea lucruri esențiale, valabile:

A venit din munți un vultur
Și ne-a zis: — „Români Eroi,
Știu un prinț viteaz și tânăr
Ce-ar veni cu drag la voi.
Dacă-l vreți vi-l dau ca Vodă”.
Noi cu toții: — „Să ni-l dai”.
Și ne-a dat pe Vodă CAROL
Într-o zi de 10 Mai.

Și-a venit vulturul iară, 
Și ne-a zis: — „Popor Român,
Ești viteaz, de ce mai suferi
Jugul unui neam păgân?
Fă-te liber, dezrobește-ți
Mândra țară care-o ai”.
Și noi liberi ne făcurăm
Într-o zi de 10 Mai.

Vulturul venit-a iarăși
Și ne-a spus: „Popor Român, 
Ați luptat cumplit la Plevna
Duși în foc de-al vostru Domn.
Vrednic e să-l faceți Rege,
Într-o țară ca un rai”.
Și noi rege îl făcurăm
Tot în zi de 10 Mai.

Zece Mai ne-a fi de-a pururi
Sfântă zi, căci ea ne-a dat
Domn puternic țării noastre
Libertate și Regat.
Ridicați cu toții glasul
De prin șesuri, de prin plai,
Să trăiască România
Ura! pentru 10 Mai! [1]

DD: Și melodia?
LP: Și melodia, dacă vreți, ascultați… doar că nu am moștenit talentul mamei. Dintre frați, doar Traian cânta foarte frumos…
Mama, asemenea Smarandei Creangă, „știa a face multe și mari minunății”, să-mi fie iertată îndrăzneala pentru această comparație, dar acesta este adevărul. Astfel, ea știa să descânte de deochi, de uimă, de bubă dulce…, recomandând anumite ceaiuri și alimente pregătite cu „apă neîncepută” de la roata morii. Nu vreau să se înțeleagă că mama practica vrăjitoria sau urmărea să obțină foloase; credea pur și simplu că putea să-și ajute semenii, când era solicitată, sfâtuindu-i, totodată, să se adreseze și medicului.
La vreme de ploaie sau furtună, mama înfigea toporul în pământ în fața casei, pentru a abate grindina în altă parte. Avea grijă atunci ca nimeni din casă să nu țină în mână un obiect de metal (ac, cuțit) și să nu stea în dreptul geamurilor
DD: Ați trăit în copilărie experiența celui de-al II-lea Război Mondial. Ce amintiri aveți de atunci?
LP: Pentru frații mei cei mari, Nicolae și Traian, „vârsta cea veselă și nevinovată”, cum considera Ion Creangă copilăria, a coincis în bună parte cu anii de război și cu perioada dificilă care a urmat acestui odios flagel.
NH: Destul de devreme am început să înțeleg că viața la țară are, pe lângă aspectul ei idilic, și componenta ei dură…
În anul 1940 am început cursurile școlii Primare din satul natal, Subcetate, cursuri pe care le-am absolvit în anul 1947. Am învățat, așadar, patru ani „la unguri”, cum se zice pe la noi când e vorba de anii Dictatului de la Viena, și trei ani „la români”, bucurându-mă de îndrumarea unor dascăli care au făcut cinste școlii din Subcetate: Laura Urzică, Gavril Urzică, Aurelia Muscă, Andrei și Maria Cotfas.
În acești ani, pe lângă obligațiile ce-mi reveneau ca școlar, aveam de îndeplinit și unele sarcini în gospodărie: ajutam, după puterile mele, la munci din gospodărie sau la creșterea fraților mai mici.
Da, am cunoscut și ororile războiului: am văzut oameni plecând pe front, petrecuți cu multă jale, am împărtășit emoțional veștile triste sosite de pe front, care crispau fețele și înnegurau ochii, am auzit gloanțe vâjâind în aer și explozii, am văzut incendii.
Gospodăria noastră, fiind situată într-o poziție geografică strategică – lângă drum, lângă apă, protejată de Coastă și Bâtcă – a permis pentru o vreme amplasarea aici a unor trupe, atât germane, cât și rusești. În șura noastră era depozit de alimente, iar în casa de peste drum, la Hurubă Maria, era instalată o stație de emisie – recepție prin care se ținea legătura cu frontul. Am și acum imaginea acelei stații: două obiecte metalice ascuțite, pe care eu le vedeam ca niște cuțite, legate între ele cu o sârmă conectată la aparatul de emisie – recepție.
În toamna anului 1944, familia noastră s-a refugiat, de altfel ca toate din centrul comunei, într-un cătun situat în apropiere de pădurea din Făgițel, unde credeam că aveam mai multă siguranță. Părinții mei au pus în căruță câteva lucruri strict necesare, ne-au luat pe noi, cei trei copii, și animalele din gospodărie și am plecat împreună cu fratele tatei, unchiul Nuțu, și cu soția lui. Am fost găzduiți la Mihăiluc, o rudă cu mătușa Măricuța. Acolo, copiii, cei refugiați și cei din cătun, aveam sarcina să mergem cu vitele la păscut în fiecare zi, fie împreună, fie în două grupuri. Într-o zi, când am coborât cu vitele să le adăpăm, o bubuitură puternică ne-a înspăimântat pe toți. Explodase o grenadă la o distanță de 200-300 m de grupul în care eram eu, dar în imediata apropiere a altor copii. A căzut victimă tocmai băiatul gazdei noastre. Această întâmplare tragică a rămas pentru mine cea mai tristă amintire din anii de război.
Tot cu vitele la păscut eram și atunci când a fost incendiată Fabrica de cherestea din satul Hodoșa și a fost distrus podul de peste Mureș pe care trecea calea ferată. Ne aflam în apropiere, pe Deluț. Mi-amintesc cum vântul aducea foi de hârtie arse, iar noi copiii fugeam să le prindem ca pe niște fluturi în zborul lor.
Războiul s-a terminat, dar urmele lăsate au fost adânci și dureroase, văduve și orfani de război, multă sărăcie și jale. Mulți bărbați n-au mai ajuns acasă niciodată, iar alții s-au întors răniți, infirmi sau bolnavi. Între cei pe care îi cunoscusem și eu și au murit pe front au fost unchiul Petru, fratele cel mare al tatălui meu, și vecinul Petru Mureșan.
Anii care au urmat au fost tulburi și agitați. Lumea era îngrijorată și tristă din cauza pierderilor suferite. Mi-amintesc de momentul foarte emoționant pe care l-am trăit toți participanții la serbarea organizată de școala noastră pe un platou în satul Filpea, cu ocazia Zilei de 10 Mai. La acea serbare, vecina mea, Măricuța Mureșan, mezina celor patru frați orfani ai lui Petru Mureșan de la Părău, a recitat o poezie care a emoționat toată suflarea, copii și adulți deopotrivă. Poezia exprima tocmai situația ei de copil orfan și durerea mamei care ascundea copiilor realitatea pentru a-și proteja copilul. Mi-au rămas în minte câteva versuri din acea poezie:
Tăticule dragă, dus așa departe,
Îți trimit această mititică carte
Și te-ntreb pe tine, tăticule dragă,
De ce plânge mama ziulica-ntreagă?
DD: Vreți să continui această poezie? O învățasem în copilărie de la mama mea. Luase și ea parte la acea serbare școlară:
„Ea nu vrea să-mi spună, stă pe gânduri mută,
Mă ia în braţe, mă mângâie și mă sărută.
Tăticule dragă, nu mai e război,
Au venit acasă mulţi de pe la noi.
Numai tu, văd bine, vrei să întârzii…
Tăticule dragă, când o să revii?”
NH: La fel de emoționant a fost și momentul întoarcerii acasă a vecinului nostru, Dumitru Hurubă, după șapte ani petrecuți pe front și în lagăr. Era atât de schimbat – rănit la o mână, slab, obosit, flămând – încât nu l-a recunoscut nici propria lui mamă. Spre a o convinge că este el, fiul ei, i-a cerut să-i aducă vioara, precizând locul unde o lăsase. A cântat cântecele cunoscute de ei și de vecinii care se adunaseră ca la o adevărată minune.
DD: Ce drum ați ales după cele șapte clase elementare absolvite în comună?
NH: Am rămas acasă câțiva ani, muncind alături de părinți în gospodărie. În anul 1950, la numai 16 ani, m-am angajat la fabrica din Hodoșa, ca fochist. Ceva îmi spunea că trebuie să fac mai mult, să învăț o meserie. Eram atras de trenuri… Le însoțeam cu privirea când eram cu părinții la munca câmpului sus, pe Hodoșa, și mă gândeam că ele trebuie să ducă oamenii într-o lume mai bună… Așa mi-a încolțit în minte ideea de a deveni mecanic de locomotivă. Am apelat la impiegatul gării noastre, Ciurea, și el m-a sfătuit să trimit o cerere către Depoul C.F.R. din Târgu Mureș. Am primit în scurt timp răspunsul favorabil.
Cu zestrea spirituală acumulată în familie și în școala din sat, cu experiența de viață dobândită până atunci și cu câteva lucruri adunate într-o valiză, în vara anului 1952 m-am îndreptat încrezător spre Târgu Mureș, unde am fost angajat la Depoul C.F.R.
Am lucrat mai întâi ca lăcătuș, calificându-mă la locul de muncă, apoi, după scut timp, am urmat un curs de calificare în meseria de fochist pe locomotiva cu abur.
Însă visul meu era să ajung mecanic de locomotivă, dar pentru aceasta trebuia să parcurg și etapa de mecanic ajutător. Au apărut între timp locomotivele electrice Diesel. Pentru a ajunge mecanic pe o astfel de locomotivă, era necesar să urmez cursurile Școlii Profesionale C.F.R. din Brașov, ceea ce am făcut. Am lucrat ca mecanic de locomotivă până în anul 1990, când m-am pensionat. Menționez că în toți acești ani de activitate nu am avut nici un accident de circulație care să-mi umbrească cariera sau să-mi încarce conștiința.
Munca în cadrul C.F.R. nu a fost ușoară. Ea impune o anumită rigoare și disciplină – se spune că CFR-ul este o a doua armată -,dar mie nu mi-a fost greu să o practic, fiind deprins de mic cu ordinea și corectitudinea.
În plus, această muncă era destul de bine retribuită, mi-a asigurat un trai decent și mi-a permis să-mi ajut părinții și frații mai mici. Mă gândesc în primul rând la ajutorul dat părinților în încercările lor disperate de a găsi un remediu pentru boala necruțătoare care l-a lovit pe fratele nostru Vasile, o boală care s-a dovedit a fi incurabilă. Nici icoanele făcătoare de minuni de la mănăstirile Durău și Vladimirești, nici ceaiurile recomandate de bioterapeutul din Sălciua și nici știința medicilor din Târgu Mureș, Cluj, București nu au reușit să-i vindece paralizia. Suferința lui Sirică, cum îi ziceam noi, ne-a marcat pe toți, pentru toată viața.
DD: L-am cunoscut și eu pe Sirică… A vorbi despre scurta lui trecere prin lume este un omagiu care i se cuvine.
LP:  Fratele nostru Vasile a fost diagnosticat cu miopatie la Spitalul Colentina din București. Această boală cronică cu caracter progresiv a sistemului muscular s-a manifestat, în cazul lui, prin atrofie musculară la nivelul membrelor inferioare, afecțiune care l-a ținut imobilizat la pat timp de 17 ani din viața lui. Din spusele părinților și ale fraților mai mari am înțeles că Sirică a mers în picioare până la vârsta de zece ani, dar că mergea mai greoi decât alți copii și de aceea părinții nu l-au dat la școală. Au vrut să-l ferească de eventuale agresiuni și ironii ale copiilor. Eu mi-amintesc doar cum părinții și frații îl purtau pe spate.
Când am cresut și am început să înțeleg, mi-am dat seama că Sirică era un băiat inteligent și că era dotat cu multe calități. A fost un autodidact, învățând singur să scrie, să socotească și să citească, chiar și în limbile rusă și franceză studiate la școală de noi, frații lui; rezolva probleme de matematică la nivel de gimnaziu, încât putea să-i ajute la teme pe copiii vecinilor. Era foarte talentat la desen și priceput la tot ceea ce însemna lucru de mână: cusut, tricotat, croșetat. Tot ce ieșea din mâna lui era făcut cu multă migală și ingeniozitate, aș putea spune chiar cu măiestrie artistică. Dacă picioarele nu-l ajutau să se depalaseze, în schimb mâinile le avea „de aur”.
DD: Îmi amintesc de mărțișoarele deosebite pe care tu și Paulina le purtați la început de martie, cu totul aparte, de o finețe și delicatețe remarcabile, realizate din fire subțiri de mătase albă și roșie, care erau înfășurate alternativ pe cartonașe minuscule în formă de steluțe sau pătrățele. O minunăție cum nu am mai văzut de atunci! Cine poate avea atâta răbdare și dexteritate?!


LP: Așa este. Îmi amintesc, de asemenea, cum confecționa ornamente pentru steaua cu care fratele Gavriluț mergea la colindat în ajunul Crăciunului, împreună cu verișorii Vasile și Aurel.
Sirică era implicat în viața familiei prin tot ceea ce putea face cu mâinile și cu mintea. Voia să fie util, să nu fie o povară pentru familie. Astfel, îi cosea mamei cămăși cu pene[2] concepute de el, ne ajuta, pe mama și pe surori, la țesutul covoarelor alese, descifra modele de neveditură pentru ștergare și fețe de masă și ne explica cum să trecem firele prin ițe și prin spată, cum să schimbăm călcătorii.
Îndeletnicirea care i-a ocupat cel mai mult timp a fost croșetatul. Eu și Paulina de la el am învățat să tricotăm și să croșetăm. A croșetat pentru toți frații fețe de masă, mileuri, dantele pentru cearșafuri și pentru fețele de masă din pânză. Gândea, probabil, că aceste obiecte, care vor dăinui mai mult în timp, ne vor aminti mereu de el.
Sirică trăia cu intensitate maximă evenimentele importante din viața familiei noastre. Îmi amintesc cu plăcere de scrisorile pe care mi le trimitea când eram studentă la Cluj. Citeam printre rânduri emoția și bucuria lui când mă anunță de nașterea primului nostru nepot, Lică, băiatul fratelui Traian, sau de decizia lui Gavriluț de a se căsători.
În discuțiile care aveau loc în familie în legătură cu diferite probleme, Sirică avea întotdeauna un punct de vedere, se implica în rezolvarea situațiilor. El știa unde se afla fiecare obiect din casă sau din gospodărie, unde mergeam fiecare, în ce scop. Aceasta, pentru că fiecare îi spuneam totul.
DD: Era liantul familiei… Acum îmi explic că el și felul în care voi ați relaționat cu acest frate, datorat grijii și iubirii nepărtinitoare a părinților, au contribuit la cultivarea unei armonii durabile în familia voastră, exemplară.
LP: Sirică și-a purtat suferința cu multă demnitate. Niciodată nu s-a plâns de nimic. Este adevărat că părinții și noi, frații, i-am oferit toată afecțiunea și îngrijirea de care avea atâta nevoie. Sirică a fost și a rămas în sufletul nostru o prezență permanentă.
DD: Ați plecat de-acasă, domnule Nicolae, la numai 18 ani, când Gavril avea patru ani, Livia, doar doi ani, iar Pauliana, mezina, venea pe lume. Nu ați copilărit împreună și, totuși, ce apropiați ați fost și ați rămas! Au avut grijă părinții să vă cultive tuturor sentimentul de iubire și de apartenență la familie.
NH: Este adevărat. N-am uitat sfatul primit de la tata când am plecat la Târgu Mureș: să am în buzunar mereu banii necesari pentru călătoria cu trenul până acasă, în caz de nevoie.
DD: Ceea ce însemna că acasă, în sânul familiei, veți fi așteptat și primit oricând, indiferent de situație. Erau ca o declarație de iubire vorbele tatei; vă dădeau sentimentul de siguranță, sentimentul că nu sunteți singur printre străini…
Cum ați cultivat sentimentul și legătura de frăție? Ce amintiri vă leagă?
LP: Prima mea amintire despre fratele Nicolae o am de la vârsta de șase ani, când el a venit în concediu din armată. Cred că amintirea mi s-a fixat și datorită faptului că ne-a adus niște machete de avioane, confecționate din aluminiu, adevărate bibelouri, pe care le-am păstrat mult timp în casă.
Apoi, îmi amintesc că fiecare venire a lui acasă era așteptată de toată familia cu emoțiile și bucuria unei sărbători. Noi, frații mai mici, ne bucuram de cadourile aduse de el, iar părinții se bucurau să afle că o duce bine. Venirea lui acasă era un eveniment și pentru vecini, care, de multe ori, se adunau la noi, dornici de vești de pe la oraș. Mai țin minte că am participat la nunta lui, alături de toată familia, mai puțin Sirică, care era bolnav, și Mitrucu, care era în armată.
Când lucra pe traseul Războieni-Brașov, iar noi eram la muncile câmpului pe dealul Hodoșa, făceam semne cu mâna la toate trenurile care treceau, în speranța că, dacă el este în locomotivă, ne vede și se bucură.
În timpul unei vacanțe, când eram în clasa a VIII-a, m-a luat pentru două săptămâni la Târgu Mureș. A fost un prilej de a lua contact cu viața de la oraș și de a-l cunoaște mai bine pe fratele meu. Mi-am dat seama că Nicolae era pedant și elegant, dulapul său fiind plin de fel de fel de costume frumos aranjate pe umerașe. La întoarcere, am făcut prima mea călătorie cu trenul singură. Și multe ar mai fi de povestit!
DD: Nu ați vorbit despre stagiul militar, pe care fiecare tânăr apt era obligat să-l urmeze în acea vreme.
NH: Cei trei ani de armată (1954-1957) au fost pentru mine o experiență importantă de viață și prilej de a-mi îmbogăți cunoștințele. După perioada de instrucție de la Ianca, județul Galați, am fost repartizat la o unitate militară de aviație din București. Aici am urmat Școala de specialiști inferiori de aviație, iar după un an am fost trimis la Timișoara, unde, timp de doi ani, am fost maistru mecanic de avion și motor cu reacție. Activitatea și comporatmentul meu au fost apreciate de superiori…
LP: Modestia fratelui meu nu-i permite să vorbească mai mult despre meritele sale, dar eu vreau să citesc un articol concis publicat de căpitanul O. Șchiopu în revista „Aripile patriei”, în 1957: „Cine nu-l cunoaște la noi, în unitate, pe sergentul Hurubă Nicolae, maistru mecanic de avioane? Sunt doar câteva zeci de luni de când a montat primul avion, aproape tot atâtea luni de când a schimbat primul motor de avion reactiv!
Astăzi, sergentul Hurubă Nicolae execută cu echipa lucrări deosebit de complicate. El reușește în timp foarte scurt să demonteze și să scoată singur partea din spate a fuselajului de la avionul reactiv, iar împreună cu echipa sa schimbă în condiții optime motorul avionului. Niciodată sergentul Hurubă nu s-a lăudat cu succesele sale, deși de multe ori ar fi avut motive.
În schimb, pentru modul exemplar în cum execută lucrările, sergentul Hurubă Nicolae a fost de nenumărate ori recompensat de către comandant. Recent, pentru contribuția adusă la montarea unei aparaturi pe avioane, a fost din nou recompensat de șeful său.
Sârguința, corectitudinea, elanul și metodele lui de muncă au fost aduse la cunoștință și celorlalți militari din unitate.”


DD: Trei ani în armată… Trebuie să aveți multe amintiri!
NH: O amintire plăcută și emoționantă de atunci este întâlnirea cu consăteanul nostru, pilotul Dumitru Blaga, a cărui familie locuia nu departe de părinții mei, în satul Călnaci. Era cu câțiva ani mai mare decât mine, plecase de foarte tânăr din sat pentru a-și face un rost, auzisem că a devenit aviator, dar nu-l văzusem de mult timp.
Era într-o zi când, după ce terminasem verificarea unui avion înainte de decolare, s-a apropiat un pilot care avea să facă zborul de control. Am presupus că era tocmai consăteanul meu și i-am spus-o indirect, exprimându-mi dorința de a zbura cu avionul până pe Călnaci. Pilotul s-a uitat lung la mine și a zâmbit. Ne-am recunoscut reciproc și ne-am îmbrățișat. Mi-a spus că nu mă poate duce pe Călnaci, dar că în zborul de verificare mă poate lua cu el. Așa am avut ocazia să zbor cu avionul pe deasupra Timișoarei.
Pilotul Blaga venise de la București la Timișoara, făcând parte dintr-o delegație de ofițeri care inspectau unitatea militară unde eu satisfăceam stagiul militar și eram maistru mecanic de avion.


DD: În cei trei ani de armată ați devenit un adevărat profesionist în aviație. Cred că ați fi putut face și în acest domeniu o carieră frumoasă…
NH: La încheierea serviciului militar am primit o adeverință care mi-ar fi putut fi de folos dacă aș fi dorit să mă angajez în aviație… dar m-am întors la locomotivele mele. M-am întors la Târgu Mureș, unde mi-am continuat activitatea în cadrul Depoului C.F.R.


DD: Și v-ați întemeiat la Târgu Mureș o familie…
NH: Da, m-am căsătorit în anul 1961 cu Aurelia Bordea, o fată tot din Subcetate. În felul acesta, legătura mea cu satul natal a devenit și mai puternică. Având amândoi familiile și rudele în Subcetate, am participat la evenimentele majore din viața oamenilor din sat (botezuri, munți, înmormântări) și am petrecut multe sărbători alături de familiile noastre din Subcetate. Acest fapt mi-a permis să cunosc bine toate schimbările intervenite în viața comunei de-a lungul timpului.



DD: Copii?
NH: După mulți ani de căsnicie, văzând că Dumnezeu nu ne-a binecuvântat cu urmași, am decis, împreună cu soția, să înfiem un copil. Astfel, în familia noastră a apărut Angela, pe care am înfiat-o și am crescut-o de la vârsta de șase ani.
În urmă cu patru ani, Angela și soțul Călin ne-au dăruit o nepoată, Carla, care ne înseninează și ne bucură bătrânețea.
DD: Felicitări sincere și multă sănătate!
Veniți des la Subcetate, totuși ați rămas legat de Târgu Mureș…
NH: La Târgu Mureș am locuit mereu la casă cu curte, deși la început am fost chiriaș (1952-1973). Aș fi putut obține o locuință la bloc, dar nu am solicitat niciodată. Am dorit să am propria mea casă cu curte, unde să mă simt ca acasă, mai aproape de natură, să pot călca pe iarbă, să pot cultiva flori, legume, pomi.
DD: Ați rămas mare iubitor de natură și de tradiții…
NH: Nu am uitat de unde am plecat… Legătura mea cu satul natal și cu familia a fost și este permanentă. Păstrez în ființa mea valorile morale și culturale ale satului; nu am uitat tradițiile și obiceiurile satului natal, pe care le-am respectat întotdeauna.
Dar, mai ales, nu am uitat frumosul nostru port strămoșesc, pe care îl îmbrac și acum duminica și în zilele de sărbătoare, când merg la biserică.
DD: Sunteți și acum foarte activ, plin de viață, optimist.
HN: M-am implicat în tot felul de activități după pensionare: am activat în cadrul Sindicatului pensionarilor din oraș, ca vicepreședinte, și la Asociația A.A.D. – CAR „Expresul C.F.R.”
În prezent sunt consilier – casier la Catedrala „Bunavestire” din Târgu Mureș.


DD: Și, în plus, nu vă vine greu niciodată să luați trenul pentru o călătorie la Subcetate.
NH: La cei 80 de ani, mă simt încă atras de casa părintească, unde mă întâlnesc adesea cu frații mei, mai ales vara. Depănăm amintiri din viața noastră, dar și din viața celor care ne-au părăsit: părinți, frați, rude, vecini, cunoscuți. Dorul ne cheamă din când în când la casa părintească din Subcetate.
LP: Cred că pomenirea celor plecați în „țara fără dor” ne face să fim uniți și să nu ne uităm niciodată rădăcinile.





[1] Poezia „10 Mai” de Vasile Alecsandri
[2] Pene – motive ornamentale pentru cămăși (ii)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu