Alese gânduri de recunoștință, prețuire, respect și neuitare
pentru dascălii noști, Dumitru Pop și Ion Șeuleanu!
Se împlinesc acum, la
început de decembrie 2014, opt ani de la plecarea în lumea fără cuvânt a profesorului
Dumitru Pop, decan al Facultății de Filologie din Cluj și profesor de folclor pentru
generația noastră, 1969-1973 și trei ani de la moartea profesorului Ion
Șeuleanu.
Veneam la Universitatea clujeană dintr-un sat de
munte, cu vădite aspecte patriarhale încă, unde trăisem până la 18 ani și
acumulasem ceea ce familia, școala și satul îmi oferiseră. La Alma Mater
Napocensis aveam să conștientizez, urmărind prelegerile profesorului Dumitru
Pop și interpretând textele propuse la seminarii de asistentul domniei sale,
Ion Șeuleanu, frumusețea și valoarea folclorului românesc, ale culturii noastre
tradiționale.
Propunem spre lectură omagiul profesorului Ion Șeuleanu
la dispariția profesorului Dumitru Pop, „una
dintre cele mai marcante personalităţi
ale folcloristicii şi etnologiei româneşti contemporane”, „un admirabil dascăl
și cercetător”.
Datorez acest text colegului nostru din anii
studenției, Viorel Rogoz, un reputat discipol al mentorilor clujeni, doctor în filologie,
etnolog și profesor universitar la Universitatea de Nord din Baia Mare.
Prof. Doina Dobreanu
A încetat din viaţă (la 11 decembrie, 2006), spre
marele şi sincerul regret al tuturor celor ce l-au cunoscut şi stimat,
profesorul universitar dr. Dumitru Pop de la Facultatea de Litere a
Universităţii din Cluj-Napoca.
Nefericitul eveniment s-a întâmplat cu doar câteva
luni înainte de a fi împlinit optzeci de ani, o vârstă de o frumuseţe aparte,
de importante realizări şi pe care, din câte ştim, profesorul şi-ar fi dorit
s-o atingă.
Oricum, Dumitru Pop a fost şi va
rămâne una dintre cele mai marcante personalităţi ale folcloristicii şi
etnologiei româneşti contemporane, ştiinţe pe care le-a servit cu totală
devoţiune de-a lungul câtorva decenii. Dedicându-se disciplinelor respective,
Dumitru Pop şi-a închinat, de fapt, activitatea studierii culturii noastre
populare şi, în plan mai larg, spiritualităţii româneşti, contribuind, în felul
acesta, la mai buna şi mai dreapta recunoaştere a poporului român. A făcut-o,
indirect oarecum, şi prin cele patruzeci de generaţii de studenţi ai săi
(câţiva devenind ei înşişi cercetători ai fenomenului folcloric), pe care le-a
format în spiritul efortului creator, al muncii oneste, al corectitudinii şi
responsabilităţii, al implicării cu toate forţele în promovarea Binelui şi
Frumosului.
Dumitru Pop s-a născut la
18 martie 1927, în localitatea Băseşti, judeţul Maramureş. Studiile elementare,
secundare şi liceale le face în satul natal, la Iaşi (1939–1945) şi Carei
(1945–1947). Pe cele universitare le finalizează la Cluj, încheindu-le
strălucit în 1951, avându-i profesori, printre alţii, pe Dumitru Popovici, Ion
Breazu, Ştefan Paşca şi Iosif Pervain. După absolvirea facultăţii este reţinut
în învăţământul superior. Va parcurge cu deosebit succes toate treptele
carierei universitare, fiind, pe rând, asistent (1951–1952), lector
(1952–1962), conferenţiar (1962–1970), profesor (1970–1992) şi profesor
consultant (1992–2006) la Catedra de literatură română comparată şi teoria
literaturii a Facultăţii de Litere de la Universitatea „Babeş-Bolyai” din
Cluj-Napoca.
Şi-a luat doctoratul în ştiinţe
filologice, în anul 1969, la Universitatea din Bucureşti (conducător
ştiinţific: Mihai Pop), cu teza Folcloristica Maramureşului, iar la
scurt timp devine conducător de doctorat, contribuind şi în această postură la
pregătirea a numeroşi specialişti în domeniile folcloristicii şi etnologiei.
Încercând să relevăm şi alte dimensiuni ale bogatei activităţi a lui Dumitru
Pop, vom menţiona că a fost decan al Facultăţii de Filologie clujene (1968–1976),cercetător
ştiinţific principal (1957–1959) şi diriguitor al Institutului de Folclor al
Academiei Române, Filiala Cluj (1966–1969). În anii 1974–1976 a funcţionat şi
ca director al Institutului de Lingvistică şi Istorie Literară din Cluj-Napoca,
după ce, cu câţiva ani înainte, a fost lector de limbă şi cultură românească la
Universitatea din Montpellier (Franţa). Activitatea sa a fost recunoscută pe
plan naţional şi internaţional, fiind consemnată elogios în câteva lucrări de
sinteză, precum: Dicţionarul folcloriştilor, Dicţionarul etnologilor români,
Dicţionarul general al literaturii române etc.
Pe lângă cele amintite, se
cuvine a fi arătat că regretatul profesor a fost membru în comitetele de
redacţie ale unor publicaţii de specialitate prestigioase, precum „Studia
U.B.B.”, Series Philologia; „Revista de etnografie şi folclor” şi „Anuarul
Arhivei de Folclor” din Cluj-Napoca. El a fost, de asemenea, colaborator
constant al unor reviste ştiinţifice, culturale şi literare, dintre care mai
importante sunt „Anuarul Arhivei de Folclor”, serie nouă; „Revista de
etnografie şi folclor”, „Anuarul Muzeului Etnografic al Transilvaniei”,
„Dacoromania” (Freiburg – Germania), „Folclor literar”, „Limbă şi literatură”,
„Studii şi comunicări de etnologie”, „Steaua”, „Tribuna”, „Cronica”, „Familia”,
„Demos” (Berlin –
Germania), „Etnographia” (Ungaria), „Marisia” etc.
Toate cele menţionate până aici
au fost redate admirabil de către cel pe care îl evocăm acum, în ultima carte,
publicată cu un an înaintea trecerii sale la cele veşnice şi intitulată Martor
atent şi modest părtaş la istorie (Cluj-Napoca, Editura Todesco, 2005).
Cititorul acestei cărţi realizează încă o dată că avem de a face, în cazul lui
Dumitru Pop, cu o personalitate complexă a învăţământului românesc, a culturii
şi ştiinţei româneşti, cu un destin exemplar, pus cu generozitate în slujba
unor cauze nobile, a unor idealuri înalte. Avem de-a face cu un om dedicat
profesiei celor apropiaţi lui, cetăţii (a fost şi cetăţean de onoare a
municipiului nostru), poporului său, pe care îl preţuia şi-l dorea definitiv
angajat şi angrenat pe orbita civilizaţiei moderne. Căci, să nu ne sfiim a o
spune, Dumitru Pop a fost un patriot, în sensul cel mai luminos al termenului,
cum, din păcate, puţini mai avem în zilele noastre.
Activitatea de cercetător a lui
Dumitru Pop este bogată şi diversificată. Ea are atingere cu majoritatea
aspectelor culturii populare (tradiţionale) şi poate fi ordonată în câteva
secţiuni mai cuprinzătoare, printre care teoria generală a folclorului,
metodologia cercetării etnologice, categorii şi motive folclorice, istoria
folcloristicii, relaţia literatură orală–literatură scrisă (savantă) etc.
Trecem, pe scurt, în revistă aceste secţiuni.
Dumitru Pop a fost un pasionat
culegător de folclor. Din câteva mii de piese colecţionate singur sau împreună
cu studenţii în diferite zone etnografico-folclorice româneşti, a publicat o
parte în volume colective (Poezii populare din Sălaj etc.) ori de
sine-stătătoare (Folclor din Bihor, 1969 ; Folclor din zona Codrului,
1978).
Culegerile sale se remarcă
printr-o deosebită acurateţe ştiinţifică, prin respectarea metodologiei de
înregistrare şi a criteriilor de selecţie a textelor ş.a.m.d. Criteriile
estetic şi documentar sunt cele care decid, în principal, antologarea
materialelor. Ele sunt subordonate principiului reprezentativităţii, aşa încât
culegerile sale oferă o imagine reală a repertoriului folcloric din zonele
cercetate. O atenţie deosebită este acordată variantelor. O pondere însemnată o
au în culegerile lui Dumitru Pop textele legate de obiceiuri. Studiile care
preced culegerile amintite ating statutul unor micromonografii etnofolclorice
bine informate şi atent concepute, capabile să reţină specificul zonei şi să-i
fixeze acestuia locul în contextul creaţiei populare (a se vedea Folclor din
zona Codrului, 1978).
Folcloristica Maramureşului (Bucureşti, Editura Minerva, 1971) este primul
studiu de anvergură al lui Dumitru Pop. Volumul este alcătuit din două
secţiuni. În prima, sunt trecute în revistă preocupările pentru folclorul
maramureşean (culegeri, deschideri teoretice şi metodologice, direcţii, etape
etc.). Cea de-a doua ordonează textele publicate în reviste şi ziare mai puţin
accesibile cititorului. Volumul reprezintă o contribuţie remarcabilă de istorie
a folcloristicii, Dumitru Pop fiind convins că asemenea cercetări sunt necesare
şi utile pentru realizarea unor sinteze viitoare, cu adevărat ştiinţifice,
referitoare la preocupările legate de studiul culturii noastre populare.
Următorul volum, intitulat Obiceiuri
agrare în tradiţia populară românească (Cluj-Napoca, Editura Dacia, 1989),
înmănunchează şase studii distincte: Între obiceiurile calendaristice şi
cele legate de vârsta omului, Pluguşorul – sinteză folclorică
românească, Paparuda, Caloianul, Drăgaica, Imagini de colindă în cântecul
ceremonial de secere. Pe lângă obiectivele ştiinţifice urmărite, Dumitru
Pop îşi propune să demonstreze vechimea agriculturii ca ocupaţie principală la
români, precum şi permanenţa satului românesc, înţelese ambele ca însemne ale
continuităţii de ordin etnic. Fiecare studiu reprezintă o contribuţie
importantă la elucidarea fenomenelor etnoculturale urmărite. Întemeindu-se pe o
solidă bibliografie, pe întregul corpus de variante, pe informaţii şi documente
de teren relevante, Dumitru Pop procedează la examinarea minuţioasă a faptelor
supuse observaţiei. Intenţia sa este de a propune puncte de vedere noi, bazate
pe o lectură adâncită a realităţii folclorice, diferită de cea a cercetării
anterioare. În cazul Drăgaicei, de exemplu, autorul realizează prima încercare
de monografiere a obiceiului din literatura românească de specialitate.
Cât priveşte metodologia
utilizată, Dumitru Pop este interesat, ca pretutindeni în scrierile sale, de
„originile”, de „formele primare”, de geneza fenomenelor abordate. Acestea sunt
raportate la alte „rituri arhaice”, la nivelurile de mentalitate care le-au
generat etc. Sunt urmărite stadiile de evoluţie a ritului ori a întregului
obicei, seriile tipologice, recuzita rituală şi ceremonială, textele de
ilustrare, mutaţiile intervenite în mentalul colectivităţilor
folcloric-tradiţionale. Nu lipseşte nici perspectiva comparativă (context
sud-est european etc.), pentru a semnala elementele de poligeneză ori de
conculturaţie ş.a.m.d.
Studiile din volumele publicate
relativ recent (Cercetări de folclor românesc, Studii de istoria
folcloristicii româneşti, ca şi altele câteva încă necuprinse între
coperţile unei cărţi), se caracterizează printr-o extraordinar de amplă paletă
tematică, evidenţiind şi ele varietatea preocupărilor ştiinţifice ale lui
Dumitru Pop. Dintre acestea sunt de consemnat câteva, de dată recentă, în care
autorul discută, nu o dată polemic, chestiuni esenţiale ale culturii şi
literaturii noastre orale, venind, de fiecare dată, cu perspective
interpretative interesante, cu puncte de vedere incitante. Aşa sunt: Codrul,
motiv poetic fundamental în folclorul şi literatura noastră naţională, Temeiuri
creştine în geneza şi evoluţia culturii populare româneşti, Mioriţa şi
filosofia morţii, Mit, istoric şi sentiment în balada „Meşterul Manole”.
Dumitru Pop se simţea implicat în tot ceea ce ţinea de soarta disciplinelor
etnologico-antropologice în actualitate. Coordonate ale culturii populare
româneşti (Cluj-Napoca, Casa Cărţii de Ştiinţă, Cluj-Napoca, 2004) exprimă
clar o asemenea atitudine. Regretatul profesor insistă aici asupra câtorva
dintre rosturile etnologiei în contemporaneitatea modernă, având certitudinea
că acestea sunt şi vor fi reale chiar şi în condiţiile globalizării de ordin
cultural. Misiunea etnologiei, crede Dumitru Pop, nu s-a încheiat, ci,
dimpotrivă, ea devine tot mai importantă. Căci, pe fondul discuţiilor
referitoare la definirea conceptelor de identitate şi/sau alteritate, etnologia
este „singura în stare să deschidă larg porţile înţelegerii şi împăcării dintre
oameni, promovând un spirit, acela al unităţii şi echilibrului dintre
diversitate şi universalitate. (A se vedea şi Iordan Datcu, Dicţionarul
etnografilor români, ediţia a III-a revăzută şi mult adăugită, Bucureşti,
Editura Saeculum I. O., 2006, p. 720.)
Ne despărţim, la capătul acestor
însemnări, de un admirabil dascăl şi cercetător într-ale folcloristicii şi etnologiei,
în sensul cel mai generos al cuvântului, de un om înzestrat cu ceea ce numim în
mod curent simţ de răspundere, care şi-a făcut din plin, de-a lungul întregii
sale vieţi, datoria.
Prin dispariţia profesorului
Dumitru Pop, învăţământul nostru universitar, ştiinţa românească suferă o mare
şi grea pierdere.
ION
ŞEULEANU
Universitatea „Babeş-Bolyai”
Facultatea de Litere
Cluj-Napoca, str. Horea, 31
Publicat în DACOROMANIA, serie nouă, XI–XII,
2006–2007, Cluj-Napoca, p. 301-304
Absolvenții Facultății de Filologie - Limba și literatura română
(Secundar Limba franceză, italiană și latină), 1973
RăspundețiȘtergereDragii mei,
Ce bine este că faceți astfel de lucruri!
Dumnezeu să-i odihnească în pace !
G.Mihăescu