Leonardo, artist-cercetător şi om al cunoaşterii universale – Cosmina Marcela
Oltean
500 de ani de la moartea lui Leonardo da Vinci
În urmă cu 500 de ani, la castelul
din Clos Lucé, Franţa, se stingea din viaţă artistul şi omul de ştiinţă
Leonardo da Vinci. A trăit 67 de ani, dar a lăsat în urmă atâta cunoaştere,
încât e greu de imaginat că un om poate într-adevăr să muncească, să descopere
lucruri neştiute şi să acopere domenii atât de diverse într-o singură viaţă.
Leonardo este fără îndoială o personalitate aparte, desprinsă parcă din altă
lume. Majoritatea artiştilor sau intelectualilor sunt cunoscuţi pentru ceva
anume, pentru o realizare aparte. În general asociem un nume cu o mare
descoperire, cu o operă, dar când vorbim de Leonardo nu ştim exact unde să-l
încadrăm. Chiar în ceea ce priveşte arta, el nu a fost ca alţii - un pictor sau
un sculptor, el a fost pictor, sculptor, architect, poet, musician, filozof,
dar şi inginer, matematician, astronom, inventator şi nu numai. A fost un
artist universal, dar şi un om de ştiinţă universal.
În vasta problematică a artei contemporane vorbim
despre arta ca cercetare, despre cercetarea artistică, cercetare în artă sau
cercetare prin artă şi despre artistul-cercetător care face artă în mod
interdisciplinar. Artistul zilelor noastre nu mai este un om care desenează,
pictează ori sculptează “frumos”, ci un om intelectual, preocupat de
problematici sociale şi politice, un om ce caută să pătrundă în domenii de
cunoaştere diverse, pe care să le anexeze artei. Acesta e artistul care va scrie istoria artei de mâine. Dar iată că Leonardo
făcea acelaşi lucru în urmă cu mai bine de 500 de ani, el fiind primul
artist-cercertător, iar prin asta este un artist cât se poate de actual, deşi
vorbim de un interval de câteva secole. În aceeaşi categorie mai putea intra
doar rivalul său, Michelangelo. Artistul contemporan bine ancorat în realitatea
zilelor noastre, a înţeles că teoria şi tehnica artistică nu sunt limitele în
care se încadrează munca sa, că pentru a face artă nouă şi relevantă, el
trebuie să treacă mult peste aceste graniţe. Nu putem spune dacă la fel gândea
şi Leonardo atunci, dar un lucru e sigur: facea ceea ce încearcă mulţi artişti
azi, iar curiozitatea şi setea lui de cunoaştere au fost nemărginite, altfel
îmbogăţind ca nimeni altul cultura universală.
Cu toate că intrarea artistului în
zona cercetării s-a produs relativ recent, gândindu-mă la Leonardo, nu pot să
nu fac asocieri între artistul-cercetător contemporan şi artistul-cercetător
din Renaştere, să văd atâtea puncte comune, precum şi faptul că ambii
contribuie semnificativ la cunoaşterea în sens larg.
Câteva note despre începuturile lui Leonardo
Cu toate că e bine cunoscut pentru
spiritul său universalist, Leonardo a fost şi va fi mereu întâi de toate pictor
şi principala figură a perioadei de apogeu a Renaşterii italiene. Leonardo di
ser Piero da Vinci s-a născut în 1452, între Florenţa şi Pisa, la Vinci. Se
ştiu puţine despre studiile sale. Se pare că a intrat în atelierul lui
Verrocchio prin 1470. Începând din 1472, numele său figurează în registrul
pictorilor, ca membru important. Se spune că a atras privirile tuturor, atenţia
rivalilor şi chiar invidia maestrului său încă de la prima operă. Încă din prima perioadă a vieţii, Leonardo e nu numai pictor, ci şi
sculptor, architect şi savant. Pe la vârsta de 30 de
ani era stăpân pe talentul său. Din perioada de la Milano, marea sa operă e
“cina cea de taină”, la care a lucrat mulţi ani la Mănăstirea Santa Maria delle
Grazie. Primele sale opere s-au pierdut aproape toate şi se cunosc mai mult din
descrierile lui Vasari. Dar aceste descrieri dovedesc faptul că, încă de
timpuriu, în artist îşi făcea apariţia savantul. Tot Vasari povestea în
scrierile sale că Verrocchio a hotătât la un moment dat să nu se mai atingă de
penson “de ciudă ca un copil (Leonardo) îl întrece”.
Leonardo schimbă sensul şi semnificaţia picturii ce-l
precedase. Imaginea nu mai e o problemă de circumscriere, compoziţie
şi de distribuire a luminilor, ca la Alberti. Pictura, credea Leonardo, e o
filosofie. În interiorul său primul instinct e al artistului ce caută sinteza
frumuseţii, iar al doilea e al savantului, care urmăreşte adevărul în analiza
formelor. El lucrează deopotrivă cu intuiţia şi imaginaţia, observaţia şi
logica. El opune perspectiva naturală celei artificiale, opera sa fiind aproape
în întregime rodul experienţei realului. Întreaga sa existenţă a pendulat între
artă şi ştiinţă. Despre Leonardo s-a mai spus că marea sa obsesie a
fost studiul zborului, registru în care a realizat numeroase desene tehnice
pentru viitoare aparate de zbor. Spuneam că Leonardo e
înainte de toate un pictor de geniu, fiind cunoscut peste tot în lume pentru
celebrul portret al Mona Lisei, dar nu doar pentru acesta. În ciuda faptului că
opera sa numără puţine tablouri pictate, fiecare dintre acestea este o
capodoperă. În istoria artei, Leonardo a lăsat o operă cu
greutate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu