Au colaborat:
Dumitru Hurubă
Iulia Mureșan
Alexandru Manole Rusu
Daniela-Ana Cotfas
Doina Dobreanu
„Doina Dobreanu: Domnule Dumitru Hurubă, aş
vrea să începem discuţia noastră cu câteva chestiuni autobiografice...
Dumitru Hurubă: –Autobiografie ?!? Vai de mine, da’ e
total depăşit termenul! În zilele noastre, dacă nu ai asupra ta „curriculum
vitae” („sivi-ul”) chiar şi în cele mai intime locuri, rişti să rămâi
fără identitate…
Aşadar: am venit pe lume într-o dimineaţă
de toamnă, probabil mohorâtă, probabil neprimitoare pentru un nou locuitor al
unui sătuc de munte – Călnaci, cătunul Şăştina, din comuna Subcetate-Mureş,
judeţul Harghita... Era în dimineaţa zilei de 26 octombrie 1944, ningea, ploua,
bătea vântul – aşa mi s-a spus, dar nu cu reproş –, iar apariţia, imediat după
războiul aducător de ruşi, a unei guri în plus pe lângă celelalte 8 existente
nu era nicio fericire... Timpul urât, pus la cale de spiritus-ul rector
al Universului cu ocazia venirii mele pe lume, a fost un avertisment serios
împotriva... Viaţa, mai apoi, a demonstrat că împotrivirea a avut o anumită
logică... Noroc că mama m-a iubit cu mult mai mult decât meritam. Am reuşit
să-i întorc dragostea şi binele doar într-un procent aproape minuscul, dar
întreb: avem noi cum să ne răsplătim părinţii pentru tot ce au făcut ei pentru
noi? Răspund tot eu: NU. Vreau să spun că, fără această imensă dăruire şi
dragoste din partea mamei mele, Ana, existenţa mea ar fi avut parte de multe
evenimente, datorită cărora viaţa însăşi ar fi fost o înşiruire de neîmpliniri,
în frunte cu cea literară. Deci, Dumnezeu s-o odihnească în pace, făcându-i loc
în loja de onoare a sufletelor luminate de bunătate!
Din fericire, din punct de vedere al ambientului natural,
pot spune că am avut parte de o copilărie extraordinară, contrabalansând faptul
că, altfel, am fost „victima” celei mai obişnuite copilării: exasperant de
plicticoasă din moment ce am declanşat până la urmă războiul dintre mine şi
orătăniile vecinilor în care aruncam cu pietre, fiind un ochitor foarte bun,
după cum mi se reproşa cu ameninţări de ruperea urechilor... Din nefericire, cu
trecerea anilor, mi-am pierdut această utilă dexteritate, mai ales când a fost
vorba despre femei (dar şi în general): totdeauna le-am ochit pe cele faine,
este adevărat, abia mai târziu dându-mi seama că luneta mi-o dereglase destinul
şi nimeream de fiecare dată unde nu trebuia – cu o precizie uimitoare... Vreau
să mai spun doar că „războiul cu pietre” a ajustat bine de tot înviorarea atmosferei
şi în casă şi între ai mei şi vecinii scandalizaţi. Mă rog...
DD: Întrucât rădăcinile noastre, ale
unor străvechi neamuri din Subcetate, se împletesc aici, pe cursul superior al
Mureşului, în satul de Sub Cetate, ne adună mereu şi mereu, în ciuda
distanţelor spaţiale, într-o comuniune de gânduri, idei, fapte, amintiri,
nostalgii, de acolo, de departe, unde trăiţi, mă încurajaţi şi, nu în ultimul
rând, apreciaţi abnegaţia cu care eu, care am ales să trăiesc în satul natal,
mă străduiesc să fac cunoscută frumuseţea acestuia, exprimată în vorbă,
credinţă, manifestare comportamentală sau artistică – cântec, joc, poezie,
cusătură, ţesătură… Ce sentimente vă animă atunci când vă amintiţi de satul
copilăriei, de casa părintească, de mama, de primul învăţător, de prietenii din
copilărie? Cine sau ce vă mai cheamă din când în când la Subcetate?
DH: Întrebarea „Ce vă mai cheamă?” e bună.
Pentru că, în urmă cu nişte ani, puteam răspunde şi la întrebarea „Cine mă
cheamă…?”. Asta înseamnă – Doamne! – că acel cineva nu mai există sau nu mai
contează decât în vreo nostalgică aducere-aminte. Poate că şi din acest motiv,
doar din când în când mai merg la Subcetate şi, din păcate,
foarte rar la Călnaci. De Şăştină, ce să mai zic?! Dar motivele sunt, măcar
de-o vreme-ncoace, independente de mine, între altele şi fiindcă, vorba
Poetului, „Trecut-au anii…” Cu puţină vreme în urmă, la o vizită acolo, chiar
la Călnaci, am trăit un sentiment ciudat, aproape material, al trecerii
timpului. Multor vecini, cunoscuţi, prieteni chiar, le luaseră locul consăteni
din alte generaţii, pentru care eram un străin, aşa cum sunt şi ei pentru mine.
Însăşi Şcoala din Călnaci şi curtea ei năpădită de iarbă – de altfel grasă şi
sănătoasă – mi-a creat acel sentiment ciudat al plecării, al dezrădăcinării şi
chiar al trădării, dar amestecat şi cu acuta trăire a zicerii „l'éternel
retour”, mit în care Eliade a… implicat/ conştientizat lumea. Pentru că,
recunoaştem sau nu, spiritual sau virtual, revenim la Obârşii, nu,
Doamna Doina? – apropo şi de frumoasa Dvs. carte „Cântecul obârşiei” –,
retrăim, regretăm simţind invadându-ne acel plâns interior, mut, izvodit
dintr-o nişă a sufletului unde stă ascuns, şi în care loc de taină ne întoarcem
uneori pentru a ne regăsi, pentru a „verifica” dacă mai suntem, dacă mai ştim
să fim noi înşine. Pentru aceste trăiri, însă, trebuie să dispunem de acea
calitate specială care ne-ajută să fim oameni, respectând astfel pascaliana
zicere: „Omul este o trestie, cea mai fragilă din întreaga natură, dar este o
trestie gânditoare”. Iar dacă e aşa, nu e firesc să aibă această „trestie” şi
sentimente, care să o ducă la Subcetate, la Călnaci…? Şi nu e rău, fiindcă
aceste vremuri pe care le trăim, ale globalizării, nu sunt, oare, şi ale
distrugerii noastre, ca oameni? A, scuze, nu! „Trestia” nu va fi
distrusă, sau ÎNCĂ nu, dar cibernetizată şi robotizată, da! Iar CNP-izarea este
unul dintre primii paşi. Cât să treacă până când o voce metalică vă va întreba:
cum te numeşti? Iar răspunsul, conştiincios, va fi: profesoara Doina Dobreanu.
Nu!, veţi fi corectată de vocea dur-metalică, eşti CNP x. Mă rog, chestiunea e
complicat-complexă…
V-am plictisit?
DD: Nici vorbă, dar aţi evitat frumos
să vorbiţi despre locul de baştină, locul copilăriei, casa părintească… Odată
atmosfera de poveste creată, putem continua…
DH: Sunt fiu de ţărani harghiteni români,
născut într-un sat de munte slab roditor, cu oameni harnici şi mari truditori
pentru a-şi agonisi pâinea cea de toate zilele. Călnaci – aşa se numeşte satul
şi, din păcate pentru mine, nu cunosc obârşia acestui nume, tot aşa cum nu
cunosc nici originea numelui Şăştina, cătunul unde m-am născut. DEX-ul defineşte doar
varianta şéştină, şeştini, ca fiind un s.f. (reg.) coliba
strungii în care se mulg oile. Având în vedere geografia locului, relieful
şi una dintre ocupaţiile principale de-a lungul anilor ale locuitorilor –
ciobănitul, oieritul – se pare că, de fapt, numele cătunului are o semnificaţie
corectă, doar uşor paronimică. Aşadar, acolo mi-am petrecut o parte din
viaţă, începând cu copilăria, ducând vitele la păscut pe Dealul Andricanilor
sau pe Şăştină – cătunul cu câteva case aparţinând de satul Călnaci, al cărui
locuitor am fost până la vârsta de 24 ani.
Şi tot în acel ţinut, pe care îl consider acum edenic, am
trăit primele frământări specifice adolescenţei: îndrăgostirea de cine nu
trebuia, dar convins că e marea şi unica iubire. Ne-am înşelat amândoi: şi ea
şi, mai ales, eu, după cum s-a dovedit mai târziu când acea fătuţă, cu ochi
de-un albastru care te înfiora, s-a căsătorit cu un consătean mai bogat, mai
puţin visător şi, în orice caz, mai cu picioarele pe pământ decât mine care
începusem să mâzgălesc primele poezioare, convins fiind că sunt… geniale. I le
dedicam acelei fătuţe care, biata, deloc impresionată, se pare, şi-a văzut de o
viaţă practică. Şi bine a făcut! Poate că din acest motiv, poate că şi din
altul, tot sentimental (!), dar… cu ochi căprui, după ce această altă „unică
iubire” a plecat la Cluj, cu proxima ocazie, am evadat şi eu spre mirifica şi
ucigătoarea de puritate lume a oraşului. Astfel am devenit, pentru o vreme,
locuitor al municipiului Constanţa, ceva mai târziu stabilindu-mă la Deva, oraş
pe care, cred, l-am iubit sincer ani de zile şi în care am trăit bucuria
primelor reuşite literare. Aceasta nu înseamnă că… „mariajul” dintre mine şi Deva a fost
întotdeauna ideal – dar aceasta este o altă poveste fără a se pune problema
unor eventuale resentimente, nici de-o parte, nici de alta, aşa îmi convine să
cred...
DH: M-aţi dus cu povestea departe de
sat… şi nu mi-aţi vorbit de primii ani de şcoală…
DH: Îmi mai pot aminti de învăţătoarele
din clasele primare: Ileana Perghelt, Alexandrina Suciu, frumoasa Dina care,
venind de pe Duda, de la Troci, trecea două dealuri ca să ajungă la Şcoala din
Călnaci. Şi primăvara, şi toamna, dar şi iarna, şi ce ierni erau pe-atunci în
Subcetate! De acea perioadă, eu fiind în clasa a III-a, mă leagă o amintire cu
totul specială, care mi-a schimbat viaţa, dar nu e locul potrivit aici pentru
asemenea confesiune… (…)
DD: Vedeaţi viaţa cu ochii copilului
lipsit de griji, ocrotit şi alintat de toţi cei din jur, fiind cel mai mic…
DH: Abia acum încep să realizez ce efort uriaş făceau
şăştinenii-călnăcenii, ca de altfel toţii locuitorii acestei zone, pentru a
trăi decent, începând cu aratul primăvara pe dealuri abrupte, pe pământuri
pietroase şi sterpe, pe locuri secătuite de vlagă fertilă când, cu disperare,
duceam vitele de ştreang pe brazdă. Cu disperare, fiindcă îmi simţeam îngrădit cel mai de
preţ dat al omului, chiar dacă eram un copil: libertatea. E de râs acum, dar
atunci sufeream sincer şi cumplit când bunicul Todirică al Butnarului venea
dimineaţa la patul meu şi-mi zicea: „Hai, scoală, că-i sus soarele, şi tre’ să
merem la arat!” Mă minţea aproape de fiecare dată: soarele abia-abia îşi anunţa
venirea luminând orizontul cam prin zona Figheşului – oare nu greşesc numele
acelei creste de munte? Dar ce dimineţi, ce senin de cer! De regulă, bunicul
fluiera ceva în drum spre locul de arat, în timp ce eu mă împleticeam somnoros,
mirându-mă că mulţimii de păsărele îi venea să cânte aşa de dimineaţă, ba încă
având şi un prim-solist: cucul.
Apoi, grâul acela cu spicul mic şi porumbul cu boabe
aproape minuscule! Da, greu, tare greu!
Dar câtă frumuseţe şi câtă luminozitate în aceste
amintiri pe care, voit sau nu, le port cu mine, fie că mă aflu în faţa unei
coli albe, însemnând începutul unui nou efort de a scrie o carte, fie
bucurându-mă că am terminat-o, că pot da o raită pe la ale mele dragi locuri
natale, sau de obârşie, parcă aşa sună chiar mai bine…”
2. IULIA MUREȘAN (asistent medial, n. 1954)[2]
„Doina Dobreanu: Dragă Iulia, iată-ne pe prispa casei
tale părinteşti din satul Călnaci! Ce amintiri fugare retrăieşti privind în
jur?
Iulia Mureşan: Când privesc peste Dosul lui Leucă, altădată acoperit
de o falnică pădure, acum defrişată în totalitate, văd culmea teşită a
dealului, în toată splendoarea ei, cu ierburi întinse, presărate pe ici-acolo
cu pâlcuri de pomi fructiferi. Doar pomii au
mai rămas din cătunul de altădată, cu gospodării resfirate pe acest platou de
pe vârful dealului, numit Şeştină. Acolo, pe Şeştină, mi-am petrecut primii ani
ai copilăriei mele! De aceea, când privesc dealul, atât de plin de viaţă
altădată, acum pleşuv şi pustiu, retrăiesc nostalgia unui vis frumos.
DD:
Eu cred că nu eşti doar nostalgică, ci chiar simţi uneori impulsul
întoarcerii în acel loc…
IM:
Da, în luna mai, când am venit acasă, am urcat dealul… Ciripitul păsărilor,
mirosul câmpului presărat cu flori de primăvară, zumzetul insectelor de tot
felul, mângâierea vântului şi a razelor de soare erau neschimbate. Şi ce panorame monumentale încântă privirea
în cele patru zări!
Pe câmpul întins, acoperit de ierburi sălbatice, încerc să desenez din
amintire gospodăriile de altădată, legate între ele prin cărări sau drumuri de
pământ bătute ce comunicau cu celelalte părţi ale comunei. Acolo, pe colină, soarele
răsare mai devreme decât jos, în vale… Vara, la răsăritul soarelui, cosaşii
erau de mult în brazdă. Parcă aud scrâşnetul gresiei pe coasă şi fâşâitul
ierbii căzând sub ascuţişul lamei, şoapte aduse de vânt, crâmpeie din cântecele
ciobanilor cântate la fluier, lătratul câinilor, ca şi tălăngile de la stânile
resfirate pe dealurile din vecinătate.
DD: Dintre fiinţele apropiate în acea primă perioadă din
viaţa ta, trăită pe Şeştină, pe care o ai acum în ochii minţii?
IM:
Amintindu-mi de acea armonie a omului cu natura pe care am perceput-o încă în
primii ani de viaţă pe Şeştină, parcă-mi aud numele strigat cu atâta iubire de
glasul blând al bunicii… În grija ei rămâneam când părinţii plecau la muncile
câmpului. Bunica din partea tatălui era o femeie înaltă, o ţărancă frumoasă şi
mereu îngrijit îmbrăcată în portul tradiţional din zona noastră, mereu cu
cămaşa imaculată. Avea şi sufletul la fel de curat şi, în plus, se spunea că era înzestrată
cu o inteligenţă uimitoare. I se spunea
Todorica lui George a lui Purdi.
DD:
Dacă tot ai amintit de porecla unei familii din Subcetate, cred că şi
bunicul tău, George al lui Purdi, descindea din familia lui Grigore Mureşan
(zis al lui Purdi), care trăia pe Şeştină, în urmă cu aproape două sute de ani.
Om vrednic a fost
acel Grigore Mureşan! Ştiu de la bunicul meu. Spun asta pentru că în acea vreme
nu era simplu pentru o familie de ţărani trăitori pe un vârf de deal, pe
Şeştină, să susţină pe unul din fii la şcolile Blajului. Nicolae Mureşan
(1849-1920), fiul lui Grigore Mureşan, a funcţionat mai întâi ca învăţător la
Bilbor, apoi a fost hirotonit şi numit preot la Turia.
Un nepot al lui Grigore Mureşan de pe Şeştină, Dumitru I.
Mureşan, născut în 1875, a fost şi el hirotonit preot la Blaj, în 1899, şi a
funcţionat în localitatea Chechiş. Din cele două familii de preoţi, cu
rădăcinile pe Şeştină, la Subcetate, familia lui Nicolae şi cea a lui Dumitru
Mureşan, s-a format o pleiadă de intelectuali ardeleni remarcabili.
IM: Adevărat. Este vorba de profesori, doctori, învăţători,
judecători, preoţi, funcţionari, apreciaţi în ţară şi în străinătate. Am avut fericirea să-i cunosc pe unii dintre ei, am petrecut
împreună momente de bucurie spirituală.
DD: Ai amintit de frumoasele costume ţărăneşti de
sărbătoare pe care le îmbrăca bunica ta…
IM: Şi nu numai bunica mea. Mi-amintesc cum în fiecare zi de
sărbătoare, chiar de dimineaţă, locuitorii din Saştiu, frumos îmbrăcaţi în
portul tradiţional, se îndreptau spre biserica din centrul comunei. Era ca la o paradă a costumelor populare.
DD:
Am găsit nu de mult o superbă descriere a portului popular din zona noastră,
făcută în urmă cu o sută de ani de A. Lupeanu în revista „Cosinzeana”, ce
apărea la Orăştie: „Într-adevăr, acest port (de Corbu, Bilbor şi Tulgheş) este
mai frumos ca cel de la Sălişte, face corpul mai svelt, mai mlădios. E de-o
gingăşie şi poetică sălbăticie. Ceea ce croitorii Parisului s-au nizuit să
ajungă cu toaletele strânse şi strâmte ale damelor de astăzi, femeia română de
la poalele Ceahlăului a avut de sute de ani, cu mai multă delicateţă şi cu mai
discretă şi mai cuviincioasă cochetărie.
Vedem minunate cămăşi „cu lăcrit”, cari
ar putea să împodobească trupuri de împărătese în clipele lor de
încoronare. Şi brâneţe şi fote, cari pot face
mândria oricărui muzeu de artă din apus. Comori
adevărate.”
IM: Regret că toate piesele de port popular rămase de la
bunica, de o frumuseţe aparte, piese pe care le-am păstrat cu atâta drag foarte
mulţi ani, nu mai sunt…
DD: … în afară de cămaşa dăruită pentru colecţia mea,
„Casa cu amintiri”, şi pentru care îţi mulţumesc.
Dintre vecinii voştri de pe Şeştină, care îţi revin acum
în minte?
IM: Aici locuia Mitru Lungului, unul dintre cei mai
înstăriţi ţărani din comună. Era mai şugubăţ de felul lui, însă era foarte
corect şi muncitor, cum de altfel erau şi ceilalţi locuitori ai cătunului. Pe
vremea aceea, cred, nici o casă nu se încuia de teama hoţilor.
DD: Era suficient să pui mătura în faţa uşei când plecai
de acasă, aşa se spune…
IM: Îmi amintesc şi de cea mai numeroasă familie din cătun,
cea a lui Dumitru Baciu. Băieţii lui erau foarte dibaci în a pregăti
scânciobul, la care ne adunam toţi copiii de pe Şeştină şi din apropiere.
Scrânciobul era distracţia îndelung aşteptată pentru zilele de Paşte. În restul
timpului, ne jucam de-a v-aţi ascunselea şi cu mingea…
DD: Mi-ai vorbit despre cum începeau zilele de
sărbătoare, când toate drumurile sătenilor duceau la biserică. Cum îşi petreceau timpul aceştia după liturghie?
IM: În vremurile de câşlegi, între posturi, mai zăboveau
prin sat, la „joc”. Era un bun prilej de distracţie pentru cei tineri, dar şi
pentru cei mai în vârstă care stăteau pe margine, ocazie de a se sfătui. Doar
spre seară se întorceau toţi pe la casele lor, reluând treburile din gospodărie
şi pregătindu-se pentru o nouă zi de muncă la câmp.
Pe Şeştină era mare forfotă în fiecare seară când animalele mari erau duse
la apă, fie, prin pădure, la Pârâul Călnaci, fie la Fântâna Ţapului, cu cumpănă
şi cu jgheaburi. În liniştea serii, tălăngile vitelor se auzeau până departe.
Apoi o linişte adâncă se aşternea peste cătun, şi, pe rând, lămpile cu gaz din
fiecare casă se stingeau, până ce întunericul punea stăpânire pretutindeni.
Nimic din ce era cândva pe Şeştină nu mai este. Locul este acum pustiu.
Unii au părăsit acest loc din cauza lipsei de apă potabilă. Cei tineri s-au
statornicit în alte părţi ale comunei sau mult mai departe. Cei vârstnici au
plecat la cele veşnice. Numai natura a rămas aceeaşi. Şi nostalgia celor care
cândva au locuit în acest minunat colţ de rai.”
„Doina Dobreanu: Dacă
ați acceptat să stăm puțin de vorbă la Subcetate, să ne îndreptăm pentru
început cu gândul pe Șeștină, cătunul care corespunde cu universul copilăriei
dumneavoastră, concretizat mai întâi prin casa și gospodăria bunicilor materni.
Șeștina, culmea întinsă a unui deal, cu
aspect de șes, ocrotită de pădure, dar și cu priveliști largi în susul și în
josul pârâului Călnaci, mângîiată de întâiele raze ale răsăritului, devenise
din vemuri vechi un loc prielnic pentru temeiuri gospodărești. A rămas pustiu
locul acela, dar fiecare pom, fiecare fir de iarbă, fiecare piatră, fiecare
adiere de vânt șoptesc frânturi din câte-o poveste. Cine a trăit acolo odată le
aude, le înțelege. Cu câtă nostalgie, cu cât dor povestesc cei care au cunoscut
pulsul vieții în cătunul care exista pe Șeștină în urmă cu 50 de ani! Dumitru Hurubă, Iulia Mureșan… (vezi vol. I al
„Convorbirilor la Subcetate”)
Cine au fost
bunicii dvs. de pe Șeștină? În ce ipostaze îi vedeți în amintirile dvs.?
Alexandru Manole Rusu: Bine v-am
regăsit la Subcetate! Cu cât drag mă întorc de fiecare dată acasă, printre
atâtea amintiri dragi!
Bunicul meu a fost Petru Hurubă, țăran din familia Hurubenilor, un țăran
dârz și harnic. I se mai spunea Petruca lui Grigoraș al lui Ionuț al Diaconului,
diaconul fiind Ioanu Hurubă, despre care se spune ca a construit poarta veche
din lemn de la biserica din Subcetate.
Ioanu Hurubă a avut doi baieți: pe Ionuț și pe Vasile. Pe Ionuț l-a
trimis să-și întemeieze gospodărie pe Șeștină, unde avea pământ, iar pe Vasile
l-a stabilit în Subcetate, aici unde acum locuiește familia Țifrea. Din
nefericire, Vasile nu a avut urmași...
DD: Sunteți, așadar,
stră-strănepotul acelui Ionuț Hurubă care și-a durat gospodărie pe Șeștină…
Poate tocmai fiindcă
au avut încredere în vrednicia lui, părinții au decis ca Ionuț să se așeze pe
Șeștină, convinși că va răzbi și în condiții mai vitrege.
AMR: Om credincios,
bunicul își găsea liniștea sufletească citind în cărțile religioase, când
timpul îi permitea.
Bunica, Ioana Hurubă, fusese
fiica Anei Platon din satul Platonești, comuna Sărmaș, rămasă văduvă de război cu
patru copii. Femeie fără carte, datorită situației familiale din timpul și de
după Primul Război Mondial, s-a căsătorit cu bunicul la „șasprece" ani,
după cum ne spunea nouă, nepoților, pe care ne-a ocrotit cu dragoste și căldură
sufletească. Din căsătoria bunicilor mei au rezultat patru copii: Ion (Nuțu),
Ana, Vasilică și Lucreția, baieții murind din fragedă pruncie.
Străbunicii, bunicii Petru și Ioana Hurubă, cu copiii Nuțu și Ana
Bunicii Petru și Ioana Hurubă, cu fiica Ana, mama mea
Ioan Mureșan și Ana Hurubă de pe Șăștină
DD: Sunteți primul între cei patru copii cu care a fost
binecuvântată de Dumnezeu familia Constantin și Ana Rusu, o familie născută într-o
vreme nesigură și amenințătoare dintr-o enigmatică și tulburătoare „idilă”, o
familie întemeiată pe iubire, respect, demnitate, încredere, curaj și
onestitate, apoi consolidată prin muncă, statornicie, credință, perseverență și
aceeași nelipsită iubire. Ați putea să ne vorbiți despre toate acestea?
AMR: Viscolul,
ninsoarea și nămeții au fost scutecele mele, pentru că m-am născut în luna februarie
în sania bunicului matern, în drum spre felcera satului. „Întoarce-te, Petre!
Gata! Anuța a născut...” Acestea au fost cuvintele bunicii Ioana adresate
bunicului ce strunea boii, pentru a ține drumul Andricanilor și pentru a coborî
apoi prin Pietrar, cu gândul de-a ajunge la casa Bilboranului, unde, în chirie,
locuia o asistentă medicală care ar fi putut da ajutor la naștere. Primele
scâncete au fost de nota zece, în timp ce bunica mă înfășura într-o năframă
mare cu dantelă. Așa îmi povestea mama după ce am crescut măricel. (…)
DD: Cum trăiați anotimpurile pe Șeștină?
AMR: Anotimpurile erau bine
individualizate și trăite cu maximă intensitate, de la cei mici la cei vârstnici
care cunoșteau bine rolul și importanța lor astrologică. Când noaptea înceta să
mai fie lungă, iar ziua soarele strălucea pe cer, țurțurii care ornamentau
marginile de jos ale acoperișelor începeau să se topească, semn că iarna era pe
sfârșite. Topirea zăpezii crea ușoare șuvoaie de apă ce găseau calea spre
ieruga ce le culegea pentru a le trimite spre Șchiopeni.
Venirea primaverii aducea cu ea trezirea la
viață a tuturor viețuitoarelor, de la cotcodacitul găinilor, zburdălnicia
mieilor oacheși în jurul mamelor lor, zumzetul albinelor care culegeau polenul
florilor de măr, cântatul păsărelelor ce-și marcau teritoriul în vederea
construirii cuibului și mai ales culorile minunate ale florilor ce împânzeau grădinile.
Pe Șestină, aratul ogorului, pentru a pune sub brazde semințele dătătoare de
recoltă, începea atunci când terenul era destul de zvântat spre a putea fi mărunțit
de grapa purtată de vite în lung și lat, înglobând uniform boabele. Plăcerea
noastră era să ascultăm trilurile ciocârliilor care se ridicau spre soare în
zboruri circulare, ca apoi să planeze spre locul de cuibărire. Dinspre pădure, cucul
cu cântecul lui onomatopeic ne bucura pentru că-l auzeam din față, semn ca tot
anul ne va merge bine. Sărbătorile de primăvară, Floriile și Sfintele Paște,
erau cele care aduceau liniștea sufletească și puțină odihnă, după parcurgerea
ritualului credincios din biserică și întoarcerea acasă cu mâțișori (flori de salcie) sfințiți la Florii și anafura din
Noaptea Învierii. Consider că această trezire la viață este cel mai frumos
anotimp.
Vara cu zilele lungi și toride îmi
amintește de poezia „Moartea căprioarei” a lui Nicolae Labiș: „Seceta a ucis
orice boare de vânt/ Soarele s-a topit și a curs pe pământ/ A rămas cerul
fierbinte și gol/ Ciuturile scot din fântână nămol.” Secarea puținelor fântâni
cu apa adunată din topirea zăpezii și din ploile de primăvară începea odată cu
venirea verii, a vremii caniculare. Ultima fântână care seca era aceea de la
ierugă, de la răchita Lungului, de unde, pe cărărușa bătătorită, aduceam cu gălețile
apa pentru animale. În acest timp, începea cositul iurbii, mai întâi în grădini,
unde era mare, cu spicul în floare și unde, până toamna târziu, creștea otava, iarba
pentru cea de a doua coasă. Revărsarea razelor soarelui la asfințit după
muntele Bătrâna și adierea brizei de seară erau indicii meteorologici după care
părinții se ghidau pentru a ști dacă a doua zi era vreme călduroasă sau furtună.
Odată fânul pus în podul grajdului și al
șurii, sau în clăi, spre sfârșitul lunii iulie plecam cu unul din părinți la
cules de zmeură pe muntele Bătrâna. Drumul era destul de lung, cu multe văi și
urcușuri, așa că trebuia să plecăm la ora două după amiază și abia la ora șapte-opt
seara ajungeam acolo. Noaptea dormeam într-o cabană vânătorească, pe priciul (pat din lemn fără saltea) cu cetină proaspătă de brad, pentru ca a doua zi, la
ivirea zorilor, să plecăm în zmeuriș. Urcarea muntelui era dificilă, dar coborârea
era și mai grea pentru că aduceam coșurile pline cu zmeură și aveam mare grijă
să nu o strivim. Merita acel drum pentru că iarna aveam în cămară cea mai
aromată dulceață, de zmeură.
Toamna începea cu seceratul
orzului, grâului și ovăzului, iar mai târziu culegeam cartofii. Aplecați toată
ziua cu secera în mână, părinții puneau mănunchi peste mănunchi peste
legătorile pe care le făceam noi, copiii, pentru a forma câte un snop. Tot noi,
copiii, adunam snopii urmând ca aceștia să fie așezați în formă de cruce, în clăițe
.Urma apoi transportul lor în preajma șurii unde se clădeau în stoguri ce așteptau
batoza la treierat.
În această perioadă începea școala, bucuria
noastră de-a îmbrăca hăinuțele noi. Cu ghiozdanul pe spate, mergeam în prima zi
de școală să ne întâlnim cu colegii. Găseam cărțile mirosind a cerneală proaspătă
de tipar, așezate frumos pe bănci.
Iarna mi se părea cel mai
cumplit anotimp, fiindcă ninsorile abundente închideau orice cale de acces spre
casa copilăriei mele. Totuși, gândul nostru se însenina amintindu-ne de Sărbătoarea
Crăciunului, al cărei post ne făcea să așteptăm cu nerăbdare cârnații și
caltaboșii, dar mai ales cozonacii cu mac și cornulețele ce umpleau văzduhul cu
mirosul lor. Mergeam cu colindul la toți vecinii noștri, de unde ne întorceam
cu buzunarele pline de dulciuri și cu picioarele înghețate în ghetuțe.
DD: Ce
alte amintiri din primii ani de viața vă leagă de Șeștină?
AMR: Șestina
a fost, într-adevăr, un loc minunat, unde puținele familii de acolo trăiau în
deplină înțelegere și întrajutorare.
Cred
că factorul esențial pentru care locuitorii au părăsit ținutul a fost lipsa
apei. Primăvara se aduna apa în câteva fântâni nu prea adânci, din topirea
zăpezii și din precipitații, dar apa nu era potabilă și era folosită doar
pentru adăpatul animalelor. Apa de băut o căram, traversând pădurea, din
Călnaci, de la un izvor a cărui apă țâșnea de sub un bolovan mare. Când eram
copil mic, îmi aduc aminte cum bunicul punea două butoaie din lemn pe o
teleguță și mergea Între Pâraie, unde le umplea cu apă, apoi le depozita în
șură, acoperite cu fân, pentru a menține apa rece.
O
rudă din partea bunicului, ce avea o situație bună, a încercat să se asocieze
cu câțiva șeștineni pentru a săpa un puț. Asocierea nu s-a produs, el săpând,
totuși, fântâna pe cont propriu, spunându-le celorlalți: „O să săp singur, dar
nu o să beți apă de la mine!" Când fântâna avea 40 de metri adâncime,
săpată cu mari eforturi pentru că se penetra o rocă dură, la un prânz, când
muncitorii mâncau, fântâna s-a dărâmat. Nimeni nu a mai avut puterea și curajul
de-a reîncepe săpăturile. Craterul acelei fântâni se vede și acum.
Mama,
femeie ordonată și curată, pe timpul iernii topea zăpadă pe soba cu lemne
pentru a ne face baie în cada din lemn. Când eram răciți, în apa de baie punea
un săculeț cu plante medicinale sau flori de fân, care ne înzdrăveneau prin
mirosul și puterea lor vindecătoare. Ne înfășura în cearșafuri de in, apoi în
pătură de lână până ce transpiram și eliminam toxinele din organism. Un fel de
SPA al zilelor noastre.
Curentul
electric a lipsit din acel cătun, lecțiile le făceam la lumina lămpii cu
petrol. Aveam mare grijă de petrol, îl cumpăram de la prăvălia de la Podul
Nitului de peste Mureș, de unde mai luam: zahăr, sare, șerbet, bomboane și
cremă de ghete.
Alimentele
le păstram tradițional. Carnea o maturam prin sărare, afumare și conservare în
untură. Cârnații stăteau afumați la rece în pod până pe vremea aratului de
primăvară. Tot în pod depozitam și cerealele, în vase mari scobite în trunchi
de brazi numite poloboace și în lăzi de lemn îmbinate doar în pene, fără cuie.
Ouăle le puneam în puține, în făină de mălai. Când doream unt, ne punea mama în
mână câte o sticlă cu gura largă, din acelea pentru lapte, cu smântână și
o băteam (o agitam) până ce grăunciorii galbeni de unt ieșeau la
suprafață.
Pâinea
se făcea în cuptorul cu vatră, din aluatul ce era împărțit după frământare și
pus în coșulețe conice, învelite în prosoape de in, unde își continua dospirea
până la introducerea în cuptor. Pâinea pregătită pentru o săptămână se păstra
în cămară, învelită în prosoape.
Din
inul cultivat în gospodărie se obținea fuiorul care, tors și țesut, se
transforma în cerșafuri, ștergare și minunatele cămăși. Sămânța de in se
folosea pentru obținerea uleiului. Se zdrobea între valțuri, apoi se cocea în
cuptor și, în final, se învelea în postav și se presa într-un teasc cu pene de
lemn de tisă. Acest ulei era menit gătitului mâncării de post, în special din
fasole și mazăre uscată, neștiind atunci că, peste timp, cercetările vor scoate
la iveală în acest ulei de in un mare conținut de Omega 3, acidul gras esențial
nesaturat cu rol în reglarea metabolismului grăsimilor.
Toate
acestea se făceau cu mare efort, cu multă muncă din zori și până noaptea
târziu, fiind și noi, copiii, antrenați să ne ajutăm părinții. Primăvara, cu
biciul în mână, eram pogonici înaintea vitelor ce trăgeau din greu plugul la
arat. Brazda neagră, aburindă, abia răsturnată, dezvăluia larve grase pe care
le ciuguleau cu nesaț codobaturile, însoțitoarele noastre la arat.
Clima
verilor din acea perioadă era ceva mai blândă, porumbul de 90 de zile se cocea
până toamna la căderea brumelor, eliberând mălăiștea unde pășteau apoi oile
care se întorceau de la stâna din munte. Depănușatul porumbului avea ritualul
său și se făcea în șură. Dădeau o mână de ajutor și vecinii, care erau serviți
cu plăcinte cu brânză făcute în cuptor. Se spuneau povești și amintiri hazlii,
mai ales după ciocnirea câtorva păhărele de rachiu cu chimen, totul
terminându-se cu o horă, încât praful stârnit se ridica până la căpriori.
În
timpul verii, când nu eram pe claia de fân, fugeam cu canderul să aduc de la un
izvor apă de băut celor ce trăgeau coasa pe o căldură sufocantă.
DD: Ați
urmat primele clase la școala din satul Călnaci?
AMR: La
vârsta de șapte ani și jumătate, cu un ghiozdan din carton în care se auzea
zdrăngănind penarul din lemn cu despărțituri pentru creion, toc, radieră și
ascuțitoare, de mână cu tatăl meu, coboram prin pădurea Șeștinei pentru a
ajunge la Școala cu clasele I-IV din satul Călnaci, unde am fost înscris în
clasa întâi. Școala era doar cu două săli de clasă, în una eram repartizați
elevii din clasele întâi și a treia, în cealaltă elevii din clasele a doua și a
patra. Creionul mi l-a pus în mână doamna învățătoare Lucreția Stan, care se
trăgea din familia Hurubenilor de pe Șeștină.
Școlarii
învățătoarei Lucreția Stan - Călnaci, 1962
Noi,
boboceii, am deprins repede disciplina școlară de la cei mari. Nici unul dintre
noi nu trecuse prin grădiniță, așa că eram destul de zburdalnici și fără pic de
experiență în a scrie liniuțe și puncte pe caietul imaculat ce mirosea a
cerneală de tipar. Tocul din lemn, cu penița pe care o înmuiam în cerneala
„Pelican”, l-am folosit mult mai târziu, în scrierea pe caietul de caligrafie.
Mereu trebuia să tamponăm cu sugativă pentru a nu mâzgăli pagina.
Iarna,
drumul prin pădurea Șeștinei era anevoios, animalele, pe care părinții le
duceau la pârâul Călnaciului pentru a bea apa, erau cele care făceau poteca pe
unde apoi pășeam și noi.
Deși
încă nu se lumina bine dimineața, când plecam la școală, nu-mi era teamă; eram
crescut în acel loc vitreg, iar animalele sălbatice de atunci nu erau așa
agresive, habitatul lor nu era perturbat de om. Sora mea Lucica, fiind micuță
și firavă, era ajutată iarna să răzbească zăpada spre școală de un vecin, Petru
Baciu, pe care tatăl meu îl angajase în acest scop.
DD: Care
erau momentele de răgaz pentru copilul Manole?
AMR: Curtea
plină de copii, deși era mare, părea neîncăpătoare atunci când alți copii ai
familiei Baciu veneau la o joaca cu mingea, cât era ziua de mare.
Uneori,
cu încuviințarea părinților, plecam peste deal la Platonești, la bunica, pe
malul Mureșului, unde făceam vara câteva săptămâni de vacanță.
Femeie
fără carte, dar iubitoare, bunica ne primea cu dragoste spunând: „Vedeți voi
cocoșelul acela care cântă? Mâine o să-l tăiem să-l facem cu smântână, cu
morcovi - care nu erau mai groși decât creionul la acea vreme - și cu
mămăliguță caldă.”
Acolo,
pe malul Mureșului, ne plăcea nespus. Stăteam în apă până se încrețea pielea pe
noi, apoi ieșeam la drumul mare pe care treceau mașinile. Ne alegeam
fiecare o anumită marcă de mașină și făceam concurs, care vede trecând mai
multe din marca aleasă.”
Chemarea
obârșiei
Această
priveliște îmi stăruie în minte de când eram copil. Dimineața
devreme, după o noapte odihnitoare, deschideam ochii privind în zare prin
fereastra inundată de soare, luându-mi îmbrăcăminte corespunzătoare pentru a
străbate ierburile înflorite sau zăpada viscolită în drumul spre școală. Iarna,
uneori, datorită inversiunii termice din zona Șăștina era însorită, având
vedere spre biserica în stil gotic din Ditrîu, în timp ce comuna era o mare de
lapte. Cotcodăcitul găinilor și picurul din streașina casei sunt elemente ce-mi
țin memoria logată de acest loc minunat și binecuvântat. Natura mi-a
imprimat adânc în suflet aceste bucurii trecând fără opreliăte vitregiile mici,
ca lipsa de apă și de curent electric. Totul este să știi să prețuiești ceea ce
divinitatea îți oferă. Simțiți și voi acest aer înmiresmat de flori ?
4. DANIELA-ANA
COTFAS (bibliotecar, n. 1970)
Doina
Dobreanu: Cred că am putea vorbi şi despre Şăştina…
Daniela
Cotfas: Desigur. Cătunul Şăştina se află la o distanţă de aproximativ doi km faţă
de Şchiopeni, unde s-a născut mama mea. Aici era căsătorită o soră de-a bunicii
Ana de la Şchiopeni, mătuşa Măriţa. Viaţa era foarte grea şi în acest cătun destul de
îndepărtat de centrul comunei. Mai ales pentru că nu existau rezerve de apă de
băut. Pentru animale, locuitorii foloseau apa din fântâniţele de suprafaţă sau
din izvoare, dar apa de băut era adusă tocmai din vale, din Călnaci. Era şi
fântâna Ţapului, care există şi astăzi, dar apa avea gust de baltă. Mama îşi
aminteşte că mătuşa Măriţă urca coasta abruptă cu umerii plini de haine ude
spălate în pârâul Călnaci şi cu o găleată de apă în mână. Femeile din zonă
preferau să spele, în special iarna, în acest pârâu în care se revărsau şi
izvoare calde.
Pe Şăştină erau vreo 13 familii de gospodari. Toţi erau
oameni harnici. Lanurile de cereale şi de porumb le înconjurau casele. Pământul
era bun şi roditor. Animalele sălbatice nu umblau să le distrugă recolta. Se
făceau de toate în acea parte a satului. Acum nu mai este nimic. Doar locuri
pustii cât vezi cu ochii. Câte un măr sau păr sălbatic şi câteva ridicături de
pietre mai amintesc de locul fostelor gospodării.
DD: Cu câtă nostalgie îşi aminteşte despre Şăştină
scriitorul varvigean Dumitru Hurubă! Ne-a trimis emoţionante gânduri pentru
monografia şcolii, scrise în urmă cu 10 ani...
Vreau să-ţi citesc câteva secvenţe:
„Cu vreo şase ani în urmă am fost pe
Şăştină şi nu trebuia. Dar, plecat de-atâta vreme din Subcetate, am crezut în
iluzia că mare lucru nu mă mai leagă de locul unde m-am născut, unde am trăit
minunea primului răsărit de soare şi de unde o lume întreagă a dispărut, la
propriu: în Cătunul Şăştina nu mai există nici una dintre cele treisprezece
case pe care le ştiam. (…)Deci, întorcându-mă acolo, exact pe locurile pe unde
mergeam cu vitele la iarbă pe Dos, ori pe Dealul
Andricanilor, am retrăit momente înălţătoare şi de mare vibraţie
sufletească, dar am trăit şi clipe de tristeţe adâncă, aşa cum nu mi-aş fi
imaginat. Aşadar: Şăştina, Dealul Andricanilor înaintând spre Mortonca
şi Muntele Bătrâna, de unde se rostogoleau vara spre Cătun repezile şi
fantasticele ploi de munte însoţite de fulgere şi tunete zguduind ferestrele,
cum n-am auzit în altă parte; mi-a sunat, tot pentru câteva clipe în urechi
dangătul clopotului de la “Copolniţa” (Clopotniţa) de la Săştiu, care ferea zona de
urgiile naturii(…) Dar cu ce rezonanţă ciudată şi de-o acuitate aproape
dureroasă s-au năpustit din amintiri spre sufletul meu extraordinarele ierni
şăştinene cu lună, bântuite de tânguitoarele, dar fioroasele urlete de lupi, „comunicând”
de pe Dealul Andricanilor cu urletele celor de pe Coasta Săvinocilor. (Doamne,
ce denumiri splendide!). Ca şi nopţile cu lună când, cu inconştienţa mea de
copil, ieşeam pe Dealul Andricanilor la schiat într-un ger care abia-abia mă
lăsa să respir. Fără să conştientizez pe-atunci, cred că trăiam momente unice
ale existenţei mele, de-o măreţie şi de-o contopire fiinţă-natură care, iată,
în subconştientul meu, au rezistat prin timp, putându-le retrăi fără eforturi.
Ciudat şi totuşi atât de normal… Le-am retrăit simţind cu toată fiinţa mea
tânjirea după o linişte a acelor vremuri şi locuri pe care n-am mai întâlnit-o
şi nici nu voi mai regăsi-o vreodată.”
DC: Şi eu îmi amintesc de unele aspecte de pe Şăştină.
Deşi eram destul de mică, am fost de câteva ori acasă la mătuşa Măriţa. Îmi
amintesc de camerele curate şi frumos împodobite cu lucrurile de mână, fel de
fel de ţesături şi cusături, de o frumuseţe rară, care astăzi, în lumea asta
modernizată, se pare că nu mai sunt apreciate la nici o valoare. Acelaşi miros
în casă, de altfel ca şi la bunica de la Şchiopeni, de busuioc pus între haine,
să nu se atingă moliile, dar şi pentru a mirosi frumos. Pe urmă era mirosul
acela de seminţe de tot felul de flori şi legume puse în diferite săculeţe
pentru a fi semănate în anul următor. Aceste miresme naturale de curăţenie nu
se mai regăsesc acum în casele noastre, cu toate mijloacele moderne de
igienizare de care dispunem. Eu cred că acelor oameni le mirosea frumos şi
sufletul, nu numai trupul sau casa.
DD: Frumos evocă Dumitru Hurubă şi relaţiile dintre săştieni,
în traiul lor cotidian! „Doamne, câtă
diferenţă în relaţiile dintre şăştineni/varvigeni faţă de cele dintre locatarii
unui bloc şi chiar a unei scări! Parcă aud cu claritate întrebarea liniştitoare,
ca un verdict al păcii şi binelui: – Ce mai faci cumetre ? Sau fârtate,
sau cuscre, sau pur şi simplu mă, Ioane, mă, Petre, mă, Gavrile?…E
o apropiere dintre oameni în acest apelativ pe care ei nici nu o mai sesizează,
darămite să încerce să o explice, tocmai fiindcă ea vine din moşi-strămoşi…”
DC: Aşa este. Oamenii se salutau, se strigau când erau la
munca câmpului, „ nu le era scumpă vorba”, cum spune tata. Aproape toţi îşi
spuneau cumetre, fârtate sau pe nume,
pur şi simplu. Pentru a se prinde fârtaţi sau fraţi de cruce, se făcea o
cumetrie cu mâncare şi băutură. Toată lumea se îmbrăţişa, iar bărbaţii îţi
jurau frăţie. În acele timpuri vorba avea mare valoare. Relaţia între ei era în
continuare ca între fraţi. Se ajutau între ei şi la bucurii şi la necazuri, iar
familiile deveneau foarte unite. În zilele noastre se păstrează anevoie relaţia
de frăţie, de respect şi bună înţelegere, chiar în sânul aceleiaşi familii…
Acum nici oamenii, nici locurile nu mai sunt cum au fost. Parcă nimic nu mai e
ca altădată.
DD: Viaţa grea îi obliga să se ajute, să se respecte, să-şi
păstreze omenia. Nu se putea trăi decât în comuniune.
DC: Vecinii se adunau la sfat duminica sau în sărbători pentru a dezbate
ultimele evenimente din sat şi din ţară. Nu aveau atunci mijloacele de
informare de astăzi. În noaptea
Anului Nou, toţi cei de la Şchiopeni se adunau la familia Muscă. Doamna Aurelia
era învăţătoare, iar domnul Aurel era secretar la Primărie. Dânşii
aveau unul din puţinele radiouri din sat. Ascultau la ora 12 cuvântul Regelui…
DD: Lucrau şi petreceau împreună la nunţi şi cumetrii…
DC: Iarna după sărbători, spune mama, abia apucau să
meargă pe Şăştină la mătuşa Măriţă, cu lucrul, de obicei cu câte un caier de in
sau cânepă pentru tors. Înainte de sărbători coseau cămăşi, fiindcă își doreau să
aibă cămaşă nouă de Crăciun şi de Paşti, pe care o îmbrăcau mai întâi la
biserică. Mergeau la mătuşa printr-o zăpadă mare pe unde de multe ori nu erau
rupte urme, dar mergeau cu mare drag, pentru că întotdeauna mătuşa le pregătea
tot felul de bunătăţi. Urletul lupilor în depărtare le înfiora, deşi ştiau că
aceştia nu se prea apropiau de aşezările oamenilor…
Uneori vara, când mai mergeam la zmeură, treceam peste
locurile copilăriei mamei mele de pe Şăştină. Întotdeauna în grădina mătuşii
Măriţa ne odihneam puţin. Vedeam ochii mamei mele înceţoşaţi de lacrimi… Câte
fugare amintiri dragi, oare, retrăia ea în acele momente!?
DD: Şăştina, un cătun din Subcetate, acum pustiu, a rămas
doar în amintirile celor care au trăit acolo, câţi mai sunt!”
1.
DUMITRU HURUBĂ
UN FEL
DE COLIND…
Închinat
Cătunului Şăştina, din Comuna Subcetate, Judeţul Harghita,
în care
m-am născut şi am locuit o vreme…
Ar
trebui să fie Iarnă
Şi-omătul până la genunchi.
Să-omoare ţuica din povarnă
Orice durere de rărunchi!
Şi să
continue să ningă,
Ca-n iernile de altădat,
Să-atârne şuncile de grindă,
Şi să pornim la colindat…
Pe
vremuri ne-adunam în ceată
În preajma Sfântului Crăciun,
Şi „O, ce veste minunată!”
Umplea văzduhul în Cătun;
Apoi,
plutea cumva agale,
Mirosul sfânt de cozonac,
Şi-al prea-distinselor sarmale
Cu-asalt direct către stomac…
Şi nu
eram decât vreo şapte –
Colindătorii-năpârstoci,
Şi colindam din seară-n noapte –
Noi şapte pe vreo… nouă voci!
Dar era
iarnă şi nămeţii
Ne îngropau până la brâu
Iar noi, făcând-o pe isteţii,
Sorbeam vreo duşcă de rachiu…
Ei,
doar atât!, cât să ne-ndemne
La voie bună de Crăciun!
Şi mirosea a foc de lemne
De-aveai permis să fii… nebun!
O, ce
minune de viaţă!,
Ne bucuram exuberanţi,
Doar la vreo casă, câte-o ţaţă,
Ţipa că suntem aberanţi…
Avea şi
dumneaei dreptate
Şi toată lumea cam avea!
Şi nu era pustiu prin sate,
Şi nimeni nu se supăra,
Erau
troiene şi zăpadă,
Şi despre ele-abia mai ştim!
Era omătul în ogradă
Ca în poveşti de… Fraţii Grimm!
Şi-umblam
aşa, din casă-n casă,
De pe-nserate până-n zori,
Că, în Cătun eram Acasă,
Şi-ai Sfintei Naşteri Vestitori!
Ar
trebui… A fost odată
Omături până la genunchi,
Şi noi, colindătorii – ceată
Din fraţi, mătuşi, părinţi şi unchi…
Pluteau
miresmele pe vale,
A pâine caldă,-a… nu mai ştiu!…
Acum, nu sunt nici case goale!...
Că,
Şăştina-i Cătun pustiu…
Simeria,
18 Dec. 2019
NOSTALGII
DISCRETE
Adesea
mă cuprinde dorul
De
Şăştina şi de Călnaci,
De
cum îmi susura izvorul
Când
stam la umbră de copaci…
Şedeam
la poale de pădure,
În
cor de păsări în alai,
Şi
toate îmi păreau mai pure
Decât
un colţişor de Rai!
Pârâul,
ca într-o poveste
Cu
Cosânziene şi cu zmei,
Mă
îmbrăca fără de veste
În
vrajă şi miros de tei;
…Acum,
cu dor şi nostalgie,
Din
când în când doar mă visez
Într-o
superbă simfonie
Ce
nu mai pot s-o re-nviez;
Acelaşi
soare mai apune
Umplând
Călnaciul de amurg;
În
seara care se impune,
Şi
clipele spre noapte curg;
Iar
Şăştina îşi duce veacul –
De
biet Cătun tot mai pustiu
Cronometrat
de pitpalacul
Ce-l
mai aud şi îl mai ştiu…
O
adiere ca o rugă
Îmi
poartă gândul înapoi
Şi
la Călnaci şi la Ierugă
Şi
la Izvorul din zăvoi;
Dar
cum se depărtează toate
Şi
se ascund în netrăiri!
Şi
cum, pe rând, toate-s uitate
Şi
se îngroapă-n amintiri…
Simeria, 2022
Ades mi se-adânceşte dorul
De Şăştina şi de Călnaci,
De Casa veche şi Pridvorul,
De
oameni harnici, dar săraci;
Ades îmi amintesc pe cale
De Dealul nostru Andricani,
De vitele mergând agale
În urmă-le cu băietani…
Mi-e dor de drumurile noastre
Cu mii de bolovani şi gropi,
De zile unic de albastre
Şi de cărările cu plopi;
Dar câte-un răsărit de Soare,
Ori câte-un rozosin apus?
Nu-i un cuvânt prin dicţionare
Să spună ce aş vrea de spus;
Dar Şăştina, Cătunul magic
În care m-am născut, crescut?
Acum e-un amintit în tragic
Şi-aproape-aproape dispărut;
Cobor cu gândul prin Pădure,
Pe o cărare şerpuind
Şi dau de zmeură, de mure
Şi de Izvorul susurând;
E doar un dor, o amintire,
Căci Şăştina, Cătunul drag,
Acum îmi e doar retrăire
Din care-abia mă mai sustrag!
Simeria, 17 Nov. 2024
Aici
a fost odată cătunul ȘĂȘTINA!
Foto:
Alexandru Manole Rusu
Fotografii din arhivele personale:
Dumitru Hurubă,
prof. Lucreția Checec Urzică,
Alexandru Manole Rusu
MARIA STOICA: Frumoase evocari, nepretuite amintiri scoase din sipetul memoriei interlocutorului cu tact pedagogic, eleganta, nespusa gingasie... Ferice de cei care pot da frau liber amintirilor, intr- un flux evocator care invie timpul si readuce in lumina chipuri dragi! O lume care, iata, a dobandit dreptul la neuitare, prin stradania doamnei profesoare Doina Dobrean, orfeuvrier iscusit, neobosita in tezaurizarea mostenirii satului romanesc. Fie binecuvantata lucrarea aceasta, oameni buni!
RăspundețiȘtergereRUSU ALEXANDRU -MANOLE: Draga Doinița, am recitit cu emoție dar și cu bucurie in suflet destăinuirile mele despre locul copilăriei, cătunul Șăștina. Bucuria este cu atât mai mare cu cât amintirile ,gândurile mele pot fi citite și de alții care doar au auzit de acel cătun depopulat datorită lipsei apei si curentului electric. Mulțumesc, doamna Doinița, pentru că mi-ați dat ocazia să-mi destăinui gândurile care vor dăinui in timp!
RăspundețiȘtergereELENA TESLOVAN:
RăspundețiȘtergereCând ceva îți aduce pacea interioara și echilibrul mental, bucurie și fericire, desigur că este vorba de pământul unde ai crescut. Pentru noi, cei bătrâni acum și umblați prin lume, locul unde am crescut , unde am iubit prima dată, rămâne raiul pe pământ ... Șeștina, Călnaci, Filpea ... toate !