Motto: „Nu trebuie să arzi cărţi ca să distrugi o
cultură.
O dată cu ultima carte a
domnului Ion N. Oprea, „Album Cultural.
Carte cu carte…”, 2019, primesc și invitația de a-mi exprima un punct de
vedere despre ideea de a da mai departe
o carte deja citită altor iubitori de lectură.
Mesajul-îndemn de a proceda
întocmai l-am primit adesea, alături de dedicațiile scrise pe multele cărți
realizate și trimise mie de Domnia Sa. Adevărul e că aproape de orice carte mă
despart, definitiv, greu, după ce mi-o apropii. Sunt unele de care mi-e
imposibil să mă despart, devenindu-mi adevărate cărți de căpătâi,
indispensabile. Să le împrumut, da, sunt de acord, dar nu o dată s-a întâmplat
să-mi pierd și cartea și prietenul. Meditând la ideea cărturarului INO, încerc
să caut și să găsesc explicația atașamentului meu față de cărți.
Am fost primul copil al
părinților mei, descendenți ai unor familii de țărani, private de cărți și de
știința temeinică a cărții. Averea părinților mei, cu care au pornit împreună
în viață, a fost alcătuită din niște pământ primit drept zestre pentru a-l exploata cu curaj
și îndârjire, darurile native, abilitatea și disponibilitatea pentru munca
fizică, vitalitatea, credința, entuziasmul, dorința și hotărârea de a-și
întemeia o familie și o gospodărie în spiritul celor tradiționale, posibil de
realizat prin statornicie în iubire, încredere, respect, devotament, dăruire,
sinceritate, altruism.
Casa părintească, de aceeași
vârstă cu mine, a crescut și s-a împlinit odată cu mine, prin eforturile
jertfelnice constante ale lor. Casa, gospodăria și copiii au fost
realizările esențiale ale părinților mei, prin care s-au simțit împliniți ca
oameni.
Între puținele obiecte din
singura încăpere locuibilă a casei în primii vreo zece ani, puține dar
importante, era și o lădiță cu „documentele” familiei: certificate, chitanțe,
scrisori, adeverințe și câteva cărticele de rugăciuni, reviste, un almanah și câteva
cărți, toate vechi. Între cărți erau: un manualul școlar: „Istoria românilor” (Ediția XVII, Clasa IV Secundară și Normală,
Editura Cartea Românească, 244 p.), un volum în colecția „Biblioteca pentru
toți”, apărut la Editura Librăriei „Universale” din București, volum care
cuprindea trei opere fundamentale: „Istoria
literaturii române” de Gh. Adamescu, 545 p.[1],
„Din istoria României” de Dimitrie
Onciul, 240 p.[2], și „Poezii”- Ediție aleasă -, de Mihai Eminescu, și volumul de schițe „Doi vulpoi” de Gh. Brăescu, 1923.[3]
Acelea erau „cărțile de povești” pentru mine, din care îmi citea mama spre a-mi
stârni curiozitatea cunoașterii și dorința de a învăța cititul și scrisul, dar
și pentru a-mi forma câteva repere identitare. Apărute în perioada interbelică,
erau cărți care au contribuit la formarea unor tineri din sat care au avut
șansa de a urma școli superioare, cărți îngrijite cu sfințenie de familie și transmise de la o generație la alta,
rezistând anilor de război și ocupației străine, pitite cine știe pe unde, fiindcă
erau singurele mijloace de culturalizare și păstrare a conștiinței naționale.
Erau anii 50, ai „obsedantului deceniu” (M. Preda), anii
copilăriei mele, fără curent electric, radio și televizor, fără cărți
fundamentale, altele decât cele amintite. Erau ani schimbători când unele cărți,
precum cea de istorie cu chipurile familiei regale, erau păstrate cu teamă și
nu la vedere. Anii de război, când intelectualitatea satului fu obligată a lua
calea pribegiei, și anii care au urmat, cu libertatea îngrădită, nu arătau
îngăduință pentru circulația oricăror cărți, nici dragoste, nici interes. Cei
care aveau unele cărți vechi le păstrau cu curaj și nu fără asumarea unui risc.
Cândva, după 1952, când s-a construit Căminul Cultural
din localitate, s-a înființat și o bibliotecă sătească, dotată cu carte
sovietică și de propagandă. Eram în clasa a V-a, în 1961-62, când la Subcetate
s-a reînființat liceul. Unul dintre profesorii de limba româna, Victor Tatu, director
al liceului, făcea și pe librarul: aducea cărți pentru elevi spre vânzare. De
la el am cumpărat primele cărți. Cred că tot în acei ani, până în 1965, s-a
înființat și biblioteca școlară, de care se ocupa profesorul de română Traian
Ciociu. La început erau doar câteva zeci de cărți așezate pe niște rafturi.
Erau cărți pentru lectura suplimentară cerută de programa școlară. Nu lipseau
„Mitrea Cocor” (1949) și „Păuna-Mică” (1948) de Mihail Sadoveanu, poezii de
Mihai Beniuc, Marcel Breslașu, Maria Banuș, Otilia Cazimir…
Maria și Andrei Cotfas
Am copilărit în vecinătatea unei familii de dascăli:
profesorul Andrei Cotfas și învățătoarea Maria – Floarea Cotfas. Mi-amintesc cu plăcere de serile de
lectură pe care distinșii dascăli le inițiau în vremea când în localitate nu
apăruse televizorul și radiourile erau puține. Aș spune că participam la un fel
de șezătoare culturală: femeile torceau, coseau sau tricotau, în timp ce doamna
Maria, cu blândețe, sensibilitate și dar de povestitor, ne vorbea despre
cărțile citite sau ne citea noutăți și curiozități din diferite reviste.
Cărțile pe care ni le-a oferit pentru
lectură le-am citit pe nerăsuflate și pe întrecute, eu și mama. Mi-amintesc
de romanul „Cânta la Stupca o vioară”,
de Constantin Ghiban (1958) și de cartea „Inima fiului meu", semnată de Cecilia Sămărghițan, despre primul transplant de inimă din
lume făcut de dr. Christian
Barnard în Africa de Sud.
https://viatalasubcetate.blogspot.com/2019/12/profesorul-andrei-laczko-cotfas-1908.html
https://viatalasubcetate.blogspot.com/2019/12/profesorul-andrei-laczko-cotfas-1908.html
Am avut norocul că anii mei de liceu, 1965-1969, au
corespuns perioadei de „redescoperire” a marilor clasici, pe care i-am studiat
în școală după manuale noi, cu profesori tineri, bine pregătiți, entuziaști și
dornici a ne apropia de marile valori ale culturii noastre.
Profesorul nostru
de literatura română, domnul Valer Vodă, venea la oră cu câte o carte proprie,
care cuprindea opera scriitorului studiat. Ne învăța, astfel, să nu ne limităm
doar la lectura fragmentelor din manual și să percepem opera scriitorului ca pe
un tot, să ne familiarizăm cu cartea. La sfârșitul orei, lăsa cartea pe
catedră, cu invitația să continuăm lectura acasă. O împrumuta elevilor, o dădea mai departe… Reușeam câțiva să
o citim, uneori doar fragmentar fiindcă timpul ni-l limitam pentru ca să aibă
acces la cartea respectivă cât mai mulți colegi. Apreciam gestul profesorului de a împărtăși cu
noi bucuria lecturii și, ca atare, cel care o lua în primire învelea coperta cărții în
hârtie; o țineam în mână ca pe un obiect prețios și fragil, spre a o putea
înapoia intactă. În acest fel, cred, profesorul a încercat să ne trezească
curiozitatea și interesul pentru lectură, iar noi am învățat să apreciem și să
iubim cartea, să o citim și să o păstrăm cu grijă și venerație.
Colega mea, profesoara Georgeta Dobrean, îmi mărturisește o amintire asemănătoare despre profesorul său diriginte Dan Cremenciuc, profesorul nostru de istorie și limba română:
„Au rămas fotografiile şi amintirea frumoasă a profesorului ce venea la ore aducându-ne cărţi pentru lectura suplimentară, cărţi care se găseau prea puţine în acea vreme. Eu păstrez cartea „Legendele şi miturile Greciei antice”, frumos legată, pe care mi-a oferit-o domnul profesor mai întâi s-o citesc, apoi s-o păstrez, după ce s-a convins că am citit-o, punându-mi fel de fel de întrebări.”
https://asociatiaculturaladobreanu.blogspot.com/2019/12/dan-cremenciuc-profesor-si-director-al.html
Misiunea profesorilor noștri nu era doar de a ne transmite cunoștințe, ci și de a ne dezvolta plăcerea de a citi, de a ne emoționa și a trăi valorile estetice transmise prin arta cuvântului.
Profesorii Dan Cremenciuc și Valer Vodă
Colega mea, profesoara Georgeta Dobrean, îmi mărturisește o amintire asemănătoare despre profesorul său diriginte Dan Cremenciuc, profesorul nostru de istorie și limba română:
„Au rămas fotografiile şi amintirea frumoasă a profesorului ce venea la ore aducându-ne cărţi pentru lectura suplimentară, cărţi care se găseau prea puţine în acea vreme. Eu păstrez cartea „Legendele şi miturile Greciei antice”, frumos legată, pe care mi-a oferit-o domnul profesor mai întâi s-o citesc, apoi s-o păstrez, după ce s-a convins că am citit-o, punându-mi fel de fel de întrebări.”
https://asociatiaculturaladobreanu.blogspot.com/2019/12/dan-cremenciuc-profesor-si-director-al.html
Misiunea profesorilor noștri nu era doar de a ne transmite cunoștințe, ci și de a ne dezvolta plăcerea de a citi, de a ne emoționa și a trăi valorile estetice transmise prin arta cuvântului.
Profesorul VALER VODĂ și elevii săi, în 1966,
la sărbătorirea Centenarului GEORGE COȘBUC
Mi-amintesc că în anii de liceu se oprea periodic în
satul nostru, cu liceu, nu doar caravana cinematografică, ci și librăria
ambulantă, de unde, elevi și profesori, cumpărau cărți, cu posibilitatea de a
le plăti și în rate. Accesul în mașina cu cărți îl aveam în grupuri mici, fiind
însoțiți de profesorul nostru de limba rămână și diriginte, domnul Valer Vodă. Își alegea cărți
pentru el și ne sugera cărțile de care aveam nevoie în viitorul apropiat.
Atunci mi-am cumpărat câteva cărți, cu eforturi pentru familie, între care:
„Dicționarul limbii române moderne”, dicționare român-francez, francez-român,
latin-român, rus-român…
Încetul cu încetul, s-a format un adevărat cult pentru
carte în satul nostru cu liceu, unde se deschisese și o librărie în care se
găseau cărți bune și mult râvnite; devenise o modă să ai în casă o bibliotecă
personală. O adevărată bucurie era să fii onorat cu primirea unui dar constând
din cărți.
Din nefericire, pentru generația actuală, a tehnologiei
digitale, a informației ușor de accesat grație internetului, moștenirea unei
biblioteci nu este întotdeauna o bucurie, deoarece cartea tipărită nu mai este
apreciată la adevărata ei valoare decât de cei care venerează cartea.
Sunt cazuri fericite în care îndemnul domnului Ion N.
Oprea – „Ai citit cartea, dă-o mai departe! – poate fi pus în practică. Se
citește, la noi, în general, prea puțin. O demonstrează și testele PISA...
Nu trebuie să arzi
cărţi ca să distrugi o cultură…
La televizor, s-a prezentat un reportaj despre amenajarea unei biblioteci într-un fost depozit, cu cărțile pe care gunoierii și măturătorii străzilor le-au găsit aruncate în tomberoane, cărți pe care nu și-au putut permite niciodată a le cumpăra și citi. Se întâmplă în Turcia...
La televizor, s-a prezentat un reportaj despre amenajarea unei biblioteci într-un fost depozit, cu cărțile pe care gunoierii și măturătorii străzilor le-au găsit aruncate în tomberoane, cărți pe care nu și-au putut permite niciodată a le cumpăra și citi. Se întâmplă în Turcia...
Prof. D-A Dobrean
[1] Gheorghe Adamescu (1869– 1942) a fost un istoric
literar, membru corespondent al Academiei Române din 1921, bibliograf, profesor de limba română și limba latină și autorul
unor manuale de literatură din perioada interbelică, inspector școlar, secretar
general în Ministerul Instrucțiunii Publice (1901-1904), secretar al Asociației
Corpului Didactic și subdirector la Institutul de Literatură și Bibliografie .
A absolvit Liceul „Sfântul Sava” din București, după care a urmat Facultatea de
litere și Filozofie din cadrul Universității din București. A făcut specializări la Geneva și la Paris (École des
Hautes Études, École de Chartres).
Opera: Dicționarul enciclopedic ilustrat „Cartea
Românească“. Partea II, 1931, Dicționarul
geografic și istoric universal, București: Editura „Cartea Românească“, Noțiuni de istoria limbii și literaturii
românești, București, 1894, Istoria
literaturii române pentru școalele normale de învățători și învățătoare,
București, 1910, Contribuțiune la
bibliografia românească, I-III, București, 1921-1928.
[2] Dimitrie Onciul (1856-1923) a fost un istoric
român, membru titular al Academiei Române.
A studiat la Universitățile din Cernăuți și Viena. A fost profesor
la Universitatea din București și director al Arhivelor Statului, a fost primul președinte al Comisiei consultative heraldice. A întemeiat școala
critică în istoriografia românească. S-a ocupat de problema originii românilor,
demonstrând argumentat formarea poporului român pe o arie întinsă de ambele
părți ale Dunării și respingând teoria migrațiunii medievale a românilor
din Peninsula Balcanică emisă de unii
istorici austrieci ca Sulzer, Rösler sau Engel. A demonstrat, pe
bază de documente, că formarea statelor feudale românești a fost o urmare
firească a dezvoltării vechilor formațiuni politice locale, combătând teoria neștiințifică
a „descălecatului”.
Opera: Teoria lui
Roesler. Studii asupra stăruinții românilor în Dacia Traiană (1885), Radu Negru și originile Principatului Țării
Românești (1890-1892), Originile
Principatelor Române (1899), Ideea
latinității și a unității naționale (1919), Tradiția istorică în chestiunea originilor române (1906-1907),
Dimitrie Onciul, Scrieri istorice,
ed. critică îngrijită de A. Sacerdoțeanu, București, Editura Științifică, 1968
[3] Gheorghe Brăescu (1871-1949) a fost un prozator și un comediograf român. Militar în
Legiunea franceză, timp de doi ani, a urmat Academia militară. A luat parte în
timpul Primului Război Mondial la campania din Transilvania, în 1916, este rănit și i se amputează brațul drept. Este arestat
și închis în lagărele germane de ofițeri. Eliberat, revine în țară unde este
trecut în rezervă cu gradul de general, în 1918. Volumele sale de schițe, între care și „Doi vulpoi”, sunt apreciate elogios de
Eugen
Lovinescu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu