Pagini din cartea autobiografică
SURÂSUL AMINTIRILOR, de Doina Dobreanu,
2011, pp. 252-265
Imagini de pe internet
2003, 23-26 aprilie. Este fascinant să descoperi locuri noi concomitent cu
mintea, cu ochiul şi cu sufletul! Plecând la drum, am simţit o strângere de
inimă, fiindcă istoria noastră, a românilor transilvăneni, a fost legată de
aceste mari şi importante oraşe europene…Imagini de pe internet
BUDAPESTA, o minunată metropolă, a cărei axă principală este
fluviul Dunărea, s-a constituit în timp, având ca elemente favorizante atât
cadrul geografic, cât şi conjuncturile
istorice.
Prima dată din istoria oraşului este anul 106 după Christos. Atunci situl
roman Anquincum devine capitala
Panoniei Inferioare. Mai târziu, după ce romanii cuceresc şi teritoriul de pe
malul stâng al Dunării, construiesc aici
un Castru care va reprezenta
nucleul viitoarei Peste medievale. Vreme îndelungată, triburi barbare - goţii
orientali, lombarzii, avarii, francii, hunii lui Attila – îşi dispută
posesiunea acestor aşezări. Schimbări importante apar după sosirea ungurilor,
la 890.
Aşezările Buda, Pesta şi Obuda (cunoscută de la sfârşitul secolului al
XIII-lea ca Oraşul regilor) se
dezvoltă până la mijlocul secolului al XVI-lea, când începe, pentru 150 de ani,
dominaţia otomană, după care n-a mai rămas nimic din splendoarea legendară a
domniei regelui Mathias Corvin.
În secolele al XVIII-lea – al XIX-lea, sub influenţa neo-clasicismului,
Pesta şi Buda se transformă în mari oraşe moderne şi devin, unindu-se şi
integrând şi oraşul Obuda, în 1873, o singură metropolă.
Începem periplul în capitala ungară, având doar două zile la dispoziţie,
din Piaţa Eroilor, situată în
Pesta. În mijlocul acesteia se
află Monumentul Milenar, înalt
de 36 de metri, susţinând în partea superioară statuia arhanghelului Gabriel,
simbol al victoriei. Împrejurul coloanei se află două porticuri în nişele
cărora sunt aşezate statuile regilor
Ungariei şi ale conducătorilor războaielor de independenţă. Sub fiecare statuie
există câte un basorelief reprezentând o scenă caracteristică din epoca respectivei
personalităţi istorice.
De o parte şi de cealaltă a pieţei se află două clădiri somptuoase: Galeria de Artă, în partea dreaptă, şi
Muzeul de Artă, în partea
stângă.
În spatele Pieţei eroilor se întinde una din cele mai mari grădini publice
ale capitalei şi un important loc recreativ, vechi de peste 250 de ani. Aici se
află, printre altele, Grădina
Zoologică, fondată în 1866, Castelul
Vajdahunyad şi Băile Szechenyi. Vizităm
Grădina Zoologică – nici nu s-ar putea altfel pentru că în grupul nostru sunt
mulţi copii, admiratori ai animalelor - grădină ale cărei clădiri sunt
veritabile monumente arhitecturale.
Castelul Vajdahuhyad a fost construit în anul 1896, mai întâi provizoriu,
apoi după un an reconstruit din materiale nobile şi durabile. Scopul iniţial al
construcţiei a fost acela de a crea un decor demn pentru expoziţia milenară. În
consens cu această idee, construcţia însăşi este o compoziţie istorică şi
artistică, fiind inspirată din marile perioade ale arhitecturii ungureşti,
încorporând detalii de construcţii şi clădiri caracteristice ale Ungariei…
Stilul său este un amestec de elemente romane, gotice, renascentiste şi baroce.
Numele său vine de la faţada dinspre lac care imită turnul şi sala cavalerilor ale
Castelului Huniazilor din Transilvania.
Oricât de scurtă ar fi şederea în Budapesta, Parlamentul rămâne unul din obiectivele principale. Gigantica
clădire a Parlamentului unde îşi are sediul şi Guvernul, construită între
1885-1904, se întinde pe o suprafaţă de 17000m². Aici totul impresionează:
arhitectura exterioară şi interioară, dantela portalurilor din fier,
candelabrele, frescele, vitraliile şi toate
celelalte detalii. Statuia inginerului constructor Imre Steindl se
găseşte în splendida scară principală, susţinută de coloane din granit suedez.
Sala prevăzută în partea superioară cu o cupolă înaltă de 96 m este remarcabilă prin grandoare, cât mai ales prin amenajarea
interioară: o imensă lustră, în formă de trandafir, iluminează statuile regilor
Ungariei care înconjoară cupola. Marile săli de recepţii şi de dezbateri sunt
împodobite cu frumoase goblenuri şi picturi de mari dimensiuni, dintre care
celebră este cea care reprezintă sosirea ungurilor.
Facem o scurtă promenadă pe Strada
Vaci, adevăratul centru vital şi comercial al oraşului, cu numeroase
bănci şi magazine de lux, şi pe strada
Kossuth Lajos, strada principală a Pestei medievale, admirând palatele
care o mărginesc de o parte şi de cealaltă, datând din ultimul deceniu al
secolului al XIX-lea. Singura mărturie mai îndepărtată este Biserica Franciscanilor, ridicată
între 1727-1743 şi reconstruită în 1861, situată aproape de piciorul podului
Elisabeta. De aici, se vede pe malul celălalt al Dunării Colina
Gellert şi statuia din bronz a episcopului sfânt Gellert,
episcopul confesor al primului rege al Ungariei. Este un monument impresionant,
ridicat în 1904, care îl reprezintă pe episcopul martir binecuvântând oraşul.
În ziua următoare poposim pe malul drept al Dunării, unde se află cetatea
Buda. Cu stupefacţie aflăm că această colină, pe care în secolul al XII-lea a
fost ridicată o fortăreaţă, se numeşte Varhegy.
Interesantă coincidenţă! Varhey este varianta maghiară a denumirii localităţii
mele, Subcetate. Cu siguranţă a existat şi în apropierea satului nostru o
cetate veche! Urmele acestei cetăţi nu se mai cunosc, dar numele atestă
deocamdată existenţa acesteia.
Regele Carol Robert de Anjou a construit pe această colină primul castel,
cu donjonul în stil roman, după anul 1300. Atunci începe istoria Palatului Regal, care va deveni în
timp printre curţile regale cele mai mari şi cele mai luxoase ale vremii.
Iată-ne în faţa magnificei Porţi de
Onoare a Palatului Regal! Palatul adăposteşte Galeria Naţională, muzeul de artă cu colecţia cea mai completă de
picturi şi sculpturi maghiare. Cel mai frumos ornament al curţii este Fântâna
regelui Mathyas. Tot aici se află clădirea Bibliotecii Naţionale şi Muzeul
de istorie din Budapesta.
Biserica
Mathyas - biserica de încoronare a regilor unguri! Această
bijuterie arhitectonică ornată în exterior cu o bogată dantelărie în piatră şi
cu interiorul amenajat în stil neo-gotic este unul din simbolurile oraşului.
Ghidul, un fost concetăţean de al nostru, absolvent al Universităţii clujene,
ne face, în limba română, o prezentare
detaliată a acestui monument cu dublă valenţă, artistică şi istorică. Putem
vedea în Capela Sfânta Treime
sarcofagul din marmură al regelui Bela al III-lea şi al soţiei sale, Anna de
Châtillon, apoi tezaurul bisericii, în partea ei inferioară: veşminte şi
obiecte de cult, potirul regelui Mathyas, statueta din abanos a Fecioarei…
Din Bastionul Pescarilor,
unde se află Statuia Sfântului Ştefan,
primul rege şi fondator al Statului maghiar, am admirat panorama oraşului, Dunărea cu podurile ce
leagă oraşul de pe cele două ţărmuri, cu insula Margareta, la stânga, clădirea
Parlamentului...
Podul cu lanţuri este primul pod
permanent între Buda şi Pesta, inaugurat în anul 1849. Este unul din cele mai
frumoase monumente industriale ale Europei, graţie structurii sale echilibrate
şi armonioase, construit după model englez.
Importanţa lui a fost covârşitoare pentru naşterea şi evoluţia capitalei
ungare.
Podul Margareta este al doilea pod permanent, ca vechime, care
leagă nu doar Pesta de Buda, ci şi
insula Margareta de cele două maluri ale Dunării. Construit în anii 1870 după
planul unui inginer francez, de o Societate de construcţii din Franţa, prin
candelabrele care amintesc de cele din Place de la Concorde, acest pod reprezintă
o părticică din Paris la Budapesta. Insula şi podul ce o leagă de oraş
amintesc, prin numele pe care îl poartă, de prinţesa Margareta, fiica regelui
Bela al IV-lea, devenită călugăriţă.
Podul Libertăţii, al treilea pod al oraşului, a fost construit în 1896 şi a fost botezat de Franz Iosif, rege şi împărat al Monarhiei Austro-Ungare în acea epocă.
Podul Elisabeta (1903) poartă
numele soţiei împăratului Franz Iosif. A fost distrus în 1945, dar noul pod,
inaugurat în 1964, redă întocmai silueta delicată a primei variante.
Podul Libertăţii, al treilea pod al oraşului, a fost construit în 1896 şi a fost botezat de Franz Iosif, rege şi împărat al Monarhiei Austro-Ungare în acea epocă.
Dacă începând din secolul al
XII-lea Insula Margareta a devenit locul mănăstirilor, în secolul
al XVIII-lea devine loc de odihnă pentru palatinii unguri, apoi din 1908 devine
parc public. Astăzi este unul din locurile cele mai frecventate de cei care îşi
petrec timpul liber în capitală.
Ne despărţim de Budapesta trăind stări
felurite: de încântare şi admiraţie pentru ceea ce am reuşit să vedem,
de bucurie, întâlnind aici primăvara acestui an, 2003, în zilele de 23–24
aprilie, de regretul plecării şi de dorinţa de a reveni.
În drumul nostru spre Viena poposim la SOPRON, un oraş frumos, situat în
apropiere de graniţa austriacă, unde l-au purtat paşii, în tinereţea sa, şi pe
marele nostru romancier Liviu Rebreanu…
Făcusem cunoştinţă cu VIENA în
trecere, în anul 1999. Am reuşit atunci, timp de câteva ore, să facem doar o
plimbare cu autocarul pe Ring Straße, apoi pe jos prin
centrul istoric şi să vizităm Stephansdom (Catedrala Sfântul Ştefan). Am făcut, în
grabă, câteva poze, singurele amintiri
materiale din Viena. Scurta şedere în Viena mi-a incitat dorinţa de a reveni,
ceea ce se întâmplă astăzi, 24 aprilie 2003, o zi plină de amintiri de neuitat.
Obiectivele principale sunt vizitarea Hofburg-ului şi a Schönbrunn-ului,
chiar foarte mult pentru o singură zi! Desigur, nu poţi trece pe lângă
monumentala Catedrală Sfântul Ştefan,
situată în centrul istoric al oraşului, emblema Vienei, fără a-i admira
arhitectura în stil roman şi gotic şi fără a pătrunde în interiorul său!
De astă dată reuşesc să cumpăr câteva albume în versiune franceză, necesare pentru completarea
informaţiilor despre oraş, iar mai târziu pentru o călătorie imaginară,
împrospătând imaginile receptate cu privirea, cu sufletul şi cu intelectul meu.
Viena, capitala Republicii Austria, este o veche aşezare europeană, cu o
istorie de 2000 de ani. In prezent este al treilea oraş al ONU alături de New
-York şi Geneva.
Pătrund cu emoţie în Viena, încercând să regăsesc imagini imortalizate în
amintire în urmă cu câţiva ani. Autocarul se opreşte în apropiere de Piaţa
Maria-Tereza, cu statuia împărătesei în centrul ei.
Piaţa este străjuită de o
parte de Kunsthistorisches Museum - Muzeul de artă, iar de cealaltă de Naturhistorisches
Museum.
Kunsthistorisches Museum adăposteşte a patra
galerie de pictură din lume – Brueghel, Tizian, Velasquez, Rafael şi alţii -, o
importantă colecţie de artă şi o colecţie de antichităţi egiptene, greceşti şi
romane.
În sala tezaurelor de la parterul acestui muzeu se află comori de o
inestimabilă valoare descoperite în Transilvania în vremea când această
provincie românească era parte integrantă a Imperiului Austriac. Sunt tezaure
care au aparţinut unor căpetenii dace şi unor prinţi barbari, îngropate la vreme de restrişte împreună cu
speranţele lor.
Perla colectiei de la Kunsthistoriches Museum este Tezaurul de la Sânnicolaul
Mare - Goldschatz von Nagyszentmiklos,
descoperit în anul 1799. Tezaurul cantareste 10 kg şi este din aur pur.
Dimensiunile sale, caracterul de unicat, ciudaţenia imaginilor şi a
înscrisurilor, măiestria lucrăturii, puritatea aurului, frumuseţea formelor,
toate acestea au făcut ca tezaurul de la Sânnicolaul Mare să fie plasat între
primele 10 din cele mai spectaculoase tezaure de aur descoperite vreodată.
Alături se află Tezaurul de la Şimleul Silvaniei, obiectele descoperite la Şeica
Mică, tezaurul dacic, Dakischer
Silberschmuck, adică podoabe dacice de argint şi argint aurit, toate
situate între secolul al II-lea înainte de Hristos şi secolul I după, provenind
din diferite părţi ale Transilvaniei.
Sunt expuse aici şi 31 de piese din tezaurul de la Sălişte, descoperit
în anul 1820. Jumatate din sala tezaurelor din acest muzeu este ocupată de
piese de la noi!
Privind cu atenţie imaginile reliefate pe piesele acestor comori, te copleşesc
amintirile unui basm românesc de aur: „Toate acele tezaure erau aidoma comorilor împărăteşti din poveşti, strălucitoare
şi bătute cu nestemate, cu atât de mult aur şi atâta filigran, cu împăraţi şi
prinţi, cu vrăjitoare şi jivine fermecate. Apoi reveneam în basmul meu. La o
masa stătea Imparatul Verde, bând vin din pocale de aur şi mâncand bucate alese
din farfurii de aur încrustate cu pietre rare.
Animale nemaivăzute populau lumea de basm din acea încăpere, iar
personajele principale erau negreşit de faţă: un Făt-Frumos călare pe un cal
înaripat cu cap de om, care cu siguranţă vorbea pe limba oamenilor şi zbura ca
vântul şi ca gândul, şi o Ileana Cosanzeana purtată în zbor de o zgripţuroaică,
ce o aducea de pe Tărâmul de Dincolo, scăpată de zmeu. Undeva, poate pe un
ulcior pierdut, cei doi s-au întâlnit şi au trăit fericţti până la adânci
bătrâneţi”. (Aurora Peţan)
Din Piaţa Maria–Tereza, traversând
Burg-ringul, ajungem în Heldenplatz
-Piaţa Eroilor, o piaţă spaţioasă străjuită de două imense monumente
ecvestre, al Prinţului Eugen, cel mai mare dintre generalii istoriei austriece
şi al arhiducelui Carol, învingătorul lui Napoleon. Dacă timpul şi mai ales
banii ne-ar permite, am putea alege din această piaţă una din caleştile de
epocă la care sunt înhămaţi nişte superbi cai, pentru a face o plimbare prin
Viena. Desigur, renunţăm, mulţumindu-ne să admirăm în dreapta Neue
Hofburg - Palatul Nou în care se află Biblioteca Naţională,
biblioteca imperială cuprinzând patrimoniul literar preţios al Habsburgilor,
colecţia de arme şi de instrumente muzicale, ca şi Muzeul de sculptură
efesiană.
În faţă se află Alte Hofburg - Palatul Vechi, cuprinzând şi aripa elveţienilor, cum mai este numită cea mai veche parte din Hofburg. Faţada acestei aripi a fost renovată în secolul al XVI-lea în stil renascentist. Poarta, construită în anul 1552, reprezintă unul din rarele monumente renascentiste din Viena. În Alte Hofburg se află comorile imperiale, însemnele Sfântului Imperiu romano-germanic şi ale Imperiului austriac.
În faţă se află Alte Hofburg - Palatul Vechi, cuprinzând şi aripa elveţienilor, cum mai este numită cea mai veche parte din Hofburg. Faţada acestei aripi a fost renovată în secolul al XVI-lea în stil renascentist. Poarta, construită în anul 1552, reprezintă unul din rarele monumente renascentiste din Viena. În Alte Hofburg se află comorile imperiale, însemnele Sfântului Imperiu romano-germanic şi ale Imperiului austriac.
Palatul Hofburg a servit timp de peste 600 de ani ca rezidenţă dinastiei Habsburgilor.
Castelul medieval din secolul al XIII-lea a devenit de-a lungul timpului
Hofburgul de astăzi, un adevărat oraş în interiorul oraşului Viena, un complex
arhitectural foarte întins, acoperind mai mult de 240 000 m², alcătuit din 18
aripi, 19 curţi şi 2 600 de încăperi în care locuiesc şi lucrează astăzi
aproape 5000 de persoane.
Aripa Sfântul Mihail, a
cărei faţadă în formă de arc de cerc este prevăzută cu o cupolă înaltă de 50 de
metri, oferă accesul în Hofburg dinspre centrul oraşului Viena.
Vizităm apartamentele imperiale
din Hofburg, urcând cu vădită
emoţie aceeaşi scară majestuoasă pe care o utiliza însuşi împăratul Franz
Iosif. Gusturile modeste ale împăratului se reflectă în sobrietatea amenajării
apartamentelor sale: pereţii acoperiţi cu damasc de mătase roşie, mobilierul
din lemn de palisandru şi nuc realizat în stil rococo, în tonuri de alb şi
roşu.
Ni-l imaginăm pe împărat în ipostaze diferite. În cabinetul de audienţe îi
întâlnim portretul, în uniformă de gală, şi ultimul său portret, realizat cu un
an înaintea decesului său din 1916, la vârsta de 85 de ani.
În Sala de conferinţe, unde
culorile dominante sunt albul şi albastrul deschis, cu mobilier alb şi
tapiserie albastru de azur, ne imaginăm una din conferinţele ministeriale
prezidate de împăratul însuşi, miniştrii purtând frac şi militarii, uniforma.
Aici tablourile reprezintă scene de luptă din timpul revoluţiei de la 1848 din
Ungaria.
În Cabinetul de lucru împăratul petrecea zilnic multe ore aşezat la birou. Că era foarte ataşat de familia sa ne-o dovedesc portretele înfăţişând-o pe împărăteasa Elisabeta, fotografiile copiilor săi, amintirile şi micile cadouri primite de la copiii şi nepoţii săi. Pe birou se găseşte telegrama ce anunţa decesul împărătesei la Geneva, în 1898. Portretul împărătesei cu părul despletit este unul dintre cele preferate de împărat. Numeroase fotografii ale membrilor familiei sale se află şi în dormitorul lui Franz Iosif. Vizitatorul este frapat de mobilierul auster de aici: un simplu pat din fier, o modestă masă de toaletă pentru igiena zilnică. Salonul cel mare este străjuit de portretul împăratului Franz Iosif, în uniformă de feld-mareşal austriac, şi de portretul împărătesei Elisabeta, îmbrăcată într-o superbă rochie de bal şi având în păr steluţe împodobite cu diamante.
În Cabinetul de lucru împăratul petrecea zilnic multe ore aşezat la birou. Că era foarte ataşat de familia sa ne-o dovedesc portretele înfăţişând-o pe împărăteasa Elisabeta, fotografiile copiilor săi, amintirile şi micile cadouri primite de la copiii şi nepoţii săi. Pe birou se găseşte telegrama ce anunţa decesul împărătesei la Geneva, în 1898. Portretul împărătesei cu părul despletit este unul dintre cele preferate de împărat. Numeroase fotografii ale membrilor familiei sale se află şi în dormitorul lui Franz Iosif. Vizitatorul este frapat de mobilierul auster de aici: un simplu pat din fier, o modestă masă de toaletă pentru igiena zilnică. Salonul cel mare este străjuit de portretul împăratului Franz Iosif, în uniformă de feld-mareşal austriac, şi de portretul împărătesei Elisabeta, îmbrăcată într-o superbă rochie de bal şi având în păr steluţe împodobite cu diamante.
Împărăteasa Elisabeta era considerată una dintre cele mai frumoase femei ale timpului
său.
Simţim parcă prezenţa ei pretutindeni: în cabinetul de toaletă şi de gimnastică, în sala de baie personală şi în dormitorul său… Pentru
întreţinerea părului său lung până în pământ acorda zilnic două-trei ore, dar
în timpul lungilor şedinţe de coafură împărăteasa studia limbi străine şi citea
cu predilecţie poemele lui Heinrich Heine. În ambianţa încăperilor sale sunt
prezente portretele părinţilor, ale fraţilor şi ale surorilor sale. Cabinetele Bergl transpun
vizitatorul, prin pereţii integral acoperiţi cu picturi, într-un univers
exotic, caracterizat printr-o faună şi floră abundente.
Pasiunile împărătesei Elisabeta, călătoria, echitaţia şi vânătoarea, sunt
relevate de peisajele din Marele salon,
salonul de recepţii al împărătesei şi din Micul salon. În micul salon admirăm pe şevalet un alt portret al
împărătesei, îmbrăcată în rochia cu care ea a fost încoronată regină a Ungariei
în 1867. Sculptura în mărime naturală a împărătesei aflată la intrarea în marea anticameră creează impresia că
aceasta este pe punctul de a intra în apartamentele sale.
Sufrageria este gata să-şi primească convivii, cu masa aranjată şi decorată
festiv pentru un dineu de familie în cerc restrâns, la fel ca în vremea lui
Franz Iosif. În mijloc se află vase din metal aurit ornate cu flori, fructe şi
dulciuri. Şerveţelele din damasc împăturite cu grijă sunt aşezate pe farfuriile
din argint. Tacâmurile din argint sunt decorate cu vulturul bicefal…
Următorul obiectiv al vizitei noastre este Stephansdom. Parcurgem pe jos traseul dintre
Hofburg şi Catedrala Sfântul Ştefan.
Trecem mai întâi prin Burggarten -Grădina
Palatului imperial, care a fost grădina privată a familiei imperiale, până la
căderea monarhiei. Volksgarten a fost parcul amenajat
la începutul secolului al XIX-lea pentru populaţia vieneză. Raportându-ne la Heldenplatz,
Volksgarten
se află exact în partea opusă. Regretăm că nu avem timpul necesar pentru o
scurtă promenadă în Volksgarten, pentru a vedea monumentul ridicat în memoria
împărătesei Elisabeta! Parcul este denumit, pentru cele peste o sută de specii
de trandafiri cultivate aici, şi Parcul
trandafirilor. În Burggarten întâlnim monumentul împăratului Franz-Iosif şi
al lui Wolfgang Amadeus Mozart. Suntem informaţi că toate parcurile vieneze
sunt împodobite cu monumente ale austriecilor celebri, împăraţi, împărătese,
scriitori, pictori sau muzicieni care au trăit şi au creat aici.
Admirăm uluiţi edificiul Operei, Staatsoper,
despre care ştim că este unul dintre teatrele lirice celebre din lume. Ca o
străfulgerare, îmi trece prin faţa ochilor minţii imaginea unui bal vienez în
ritmul valsurilor lui Strauss.
Kärntner Straße, cea mai elegantă
stradă comercială şi zonă pietonală, ne conduce direct la Catedrala Sfântul Ştefan.
Admirăm în
extaz elegantele dantelării în piatră din exteriorul şi interiorul somptuoasei
catedrale, altarul care reprezintă chinurile Sfântului Ştefan, vitraliile
gotice, numeroasele capodopere care îi înfrumuseţează interiorul, între care amvonul şi Fecioara cu mantaua protectoare.
Respectând acelaşi traseu, aruncând priviri fugare prin elegantele vitrine
ale magazinelor de pe Kärntner Straße, ne întoarcem la autocarul nostru parcat
în apropiere de Piaţa Maria Tereza, dornici să vizităm palatul Schönbrunn, simbolul măreţiei Austriei
de altădată şi mai ales nerăbdători să-i descoperim farmecul şi eleganţa.
Se ştie că actualul parc al Schönbrunn-ului
se găseşte amplasat pe un domeniu seniorial consacrat în secolul al XVI-lea
vânătorii şi agriculturii şi că Katterburg,
conacul de pe acest domeniu, a fost distrus în 1605 de unguri şi reconstruit
ulterior în timpul împăratului Mathias. Acesta a descoperit, în timpul unei
vânători, izvorul care va fi denumit Schönbrunn,
adică Fântâna cea frumoasă, pentru
calitatea apei sale. Castelul de plăcere în stil italian construit între
1642-1643 de împărăteasa Eleonora Gonzaga, văduva împăratului Ferdinand al
II-lea, a fost barbar distrus de turci în 1686. Leopold I, apoi Iosif I au acordat un mare interes construirii
Schönbrunn-ului. Maria-Tereza însă l-a renovat şi l-a transformat în reşedinţă
de vară (1743-1749).
Schönbrunn-ul este dovada măreţiei monarhiei în Austria, rămânând fidel
de-a lungul secolelor vocaţiei sale de întâlnire şi de sărbătoare, de înalte
fapte politice şi artistice. Schönbrunn-ul este totodată şi martorul
sfârşitului monarhiei austriece deoarece aici cel din urmă împărat a fost
obligat să abdice în 1918.
Nu am găsit un ghid de limba română la acea oră şi atunci am convenit să
închiriem fiecare câte o casetă audio înregistrată în una din principalele
limbi europene. Acest ghid al
meu m-a condus pretutindeni, oferindu-mi explicaţiile necesare în limba franceză.
Singurul inconvenient a fost acela că nu a putut răspunde niciuneia din
curiozităţile mele…
Ne impresionează stilul specific, stilul rococo de Schönbrunn, prezent
aproape pretutindeni în încăperile în care accesul vizitatorilor este permis.
Excepţie fac dormitorul şi cabinetul de lucru al împăratului Franz Iosif,
caracterizate printr-o ambianţă austeră. Păşim înăuntru cu emoţie şi cu respect
deoarece simţim prezenţa generaţiilor de suverani austrieci prin chipurile lor
imortalizate în tablouri grandioase, prin obiectele care le-au aparţinut… În
cabinetul de lucru al împăratului Franz Iosif domină, prin grandoare şi
frumuseţe, portretul împărătesei Elisabeta. În Salonul Mariei –Antoaneta, căptuşit cu lemn de un alb mat,
înfrumuseţat cu bogate ornamente aurite, sunt relevante tabloul împăratului
Franz I al Austriei, cavaler al ordinului Toison d’Or şi tabloul Arhiducesei
Maria-Antoaneta. În Salonul Copiilor,
decorat asemănător cu precedentul, se află portretele fiicelor Mariei-Tereza.
Este impresionant să vezi pe pereţii din Sala
pentru micul dejun tapiseriile reprezentând flori, încadrate în
ornamente rococo, lucrate de însăşi împărăteasa Maria-Tereza şi de fiicele
sale!
Marea Galerie şi Mica Galerie, având
tavanele ornate cu fresce de o frumuseţe desăvârşită, încadrate în bogate
ornamente rococo, reprezintă partea centrală a castelului. Marea Galerie, cu lungimea de 43 m şi
lăţimea de 10 m era destinată unor importante banchete şi
ceremonii de gală. Pe tavanul Marii
Galerii se pot admira două imense fresce ovale alegorice
încadrând-o pe cea centrală care
reprezintă omagiul adus de provinciile austriece împăraţilor Maria-Tereza şi
Franz I.
Este tulburătoare atâta frumuseţe!
Mă îndrept spre una din ferestre, curioasă să descopăr priveliştea
splendidă din exteriorul castelului… Cu speranţa ca timpul să ne permită a face
o scurtă plimbare în parc, îmi concentrez atenţia în continuare asupra
elegantelor interioare, fiecare dezvăluindu-ne frumuseţi ornamentale unice.
Cabinetul chinez rotund şi cel oval, încadrând Mica Galerie, erau utilizate pentru conferinţe şi întâlniri
secrete. Ele reprezintă o mărturie pentru moda secolului al XVIII-lea de a
acorda atenţie fascinantă artei chinezeşti. Pereţii sunt ornaţi cu preţioase
panouri lăcuite cu motive specifice Asiei occidentale, completate cu
suporturi pentru vazele din Extremul
Orient. Salonul chinezesc albastru
este decorat cu preţioase picturi pe hârtie încadrând numeroase scene din China
şi cu tapet din lemn de nuc.
În Salonul ceremoniilor,
destinat festivităţilor familiale, întâlnim celebrul portret al Mariei-Tereza
şi imense tablouri care, prin tehnica detaliului, reprezintă adevărate
documente de epocă.
De o valoare apreciabilă este şi Cabinetul
Vicatin capitonat cu lemn de trandafir din America Centrală. Ornamente
rococo încadrează cele 260 de miniaturi indo-persane, grupate pe 56 de panouri,
înfăţişeazând scene din viaţa Imperiului Mongol.
Imensele goblenuri de Bruxelles din secolul al XVIII-lea care acoperă
pereţii ca şi cele cu care sunt tapisate cele 12 fotolii evocând lunile anului,
din Salonul Goblenurilor,
reprezintă scene de viaţă specifice epocii: Scena
din port, Scenă de piaţă…
Este greu să redau în cuvinte mulţimea imaginilor care s-au derulat prin
faţa ochilor mei! Nici nu se poate reţine totul, dar totul contribuie la
crearea unor stări ale spiritului pe care
le numim: uluire, stupefacţie, fascinaţie, încântare, bucurie, fericire,
mulţumire, toate împreună.
Superbul parc al Schönbrunn-ului, aşa cum îl putem admira astăzi, un parc
amenajat în stil clasic francez, a fost
realizat în secolul al XVIII-lea, potrivit concepţiei clasiciste a
arhitectului Ferdinand von Hohenberg
materializată prin măiestria artiştilor din atelierul lui Wilhelm Beyer.
Dacă partea stângă a parcului a fost amenajată ca grădină de agrement, partea
dreaptă era destinată ştiinţei, fiind aici plasate Grădina Botanică, Sera cu
palmieri şi grădina Zoologică. Se ştie că familia imperială atribuia
grădinăritului virtuţi pedagogice, ceea ce
se reflectă în numeroasele tablouri reprezentând familia la muncă în parc.
Ne despărţim de Viena cu regret, dar cu speranţa revenirii şi cu bucuria de a fi avut o zi specială, unică, atât de densă în trăiri spirituale şi emoţionale cât alte zeci de zile luate împreună. Petrecem noaptea din nou la Sopron şi în dimineaţa următoare pornim spre ţară. Oprim din nou la Budapesta spre a face ultimele cumpărături…
ANA FILIP: Va multumesc, doamna Doina, pentru acest reportaj. Am fost in toate aceste locuri de cateva ori, dar acum, alaturi de dv., mi-a placut cel mai mult...
RăspundețiȘtergereARTEMIZA RĂDĂȘANU : La multi ani! Pe 1 aprilie vom fi la un concert in Budapesta si vom sta cateva zile, asa ca articolul Dvs. documentat ne ajuta mult sa ne setam cateva obiective turistice de vizitat🙂. Multumim!