miercuri, 20 decembrie 2023

Dr. Nicolae Bucur, IMAGOLOGIE. Fotografia din spaţiul real în cel virtual. Cu fotografia din spațiul virtual în cel real

                      1. Fotografia din spaţiul real în cel virtual

 Lucian  Ionică, Imaginea vizuală  -  Aspecte teoretice, Ed. Marinescu, Timişoara, 2000



Imagologie – Rădăcinile  Imago  şi  Icono au fost deja  „adjudecate” de alte noţiuni.

Imagologia trimite la două accepţiuni:

1. – studiul reprezentărilor pe care popoarele sau comunităţile şi le fac despre ele însele sau despe alte popoare sau comunităţi, şi apoi, (2) parte a comparisticii literare ce studiază calităţile atribuite unei literaturi de către comentatori situaţi în afara ei.  (Dyserinek, 1986, p.205).
Iconografia desemnează disciplina care studiază şi descrie operele de artă plastică. Iconologia este disciplina care studiază atributele caracteristice ale zeităţilor unei mitologii, sau mai general, reprezintă studiul elementelor simbolice din reprezentările vizuale ( A se vedea Panofsky, 1980, p.57 ). 
    Este imaginea doar un instrument auxiliar al cunoaşterii sau este ceva mai mult, să zicem o formă distinctă a ei ?
   Care ar fi temeiurile care ar îngădui să se vorbească despre cunoaştere prin imagine. Care ar fi slăbiciunile şi limitele ei ? Ce ar trebui să se înţeleagă printr-un asemenea concept ?
    Imagini artistice   -   Imagini tehnice utilitare   >  Între cele două e greu să se facă departajare.
    În privinţa unei imagini vizuale se pot spune două lucruri distincte: dacă intenţia, respectiv finalitatea, autorului ei a fost sau nu de natură artistică şi, al doilea, dacă, indiferent de finalitatea ei, imaginea are sau nu valoare estetică.
    Astfel se constată, pe de o parte, că există imagini tehnic – utilitare care sunt frumoase şi pot fi contemplate estetic, iar pe de altă parte, imagini ce s-ar fi dorit opere de artă, dar care constituie lamentabile eşecuri, precum cele subsumabile noţiunii de kitsch.
    Astăzi omul este asaltat din toate părţile prin ochi, prin semne prescurtate, care cer o interpretare rapidă. Oamenii comunică între ei prin privire. Cunoaşterea imaginilor, a originii, a legilor lor este  una din cheile timpului nostru  ( Pierre Francastel, 1972, p.66).
    Să reţinem că de-a lungul istoriei ( şi preistoriei) imaginea vizuală a fost prezentă constant, cu valoare religioasă, artistică şi tehnică. Picturiile cu subiecte biblice au avut, printe altele, rol didactic, iar chipul împăraţilor romani de pe monedele emise de ei au jucat, de multe ori, un rol politic – monezile constituind unul dintre primele mijloace de comunicare în masă.  
    Reconsiderarea valenţelor cognitive şi comunicaţionale pe care le are imaginea vizuală nu se face în detrimentul cuvântului, ci doar în sensul complementarităţii lor.
      Pentru a fiinţa, imaginea are nevoie de un suport, de o materie pe sau în care se produce, dar de care se deosebeşte. Pictorii nu imită  Ideea ( abstracţiile), ci obiectele  confecţionate de om – limitare ce vine în contradicţie cu posibilitatea. Pictura imită lucrurile „ În felul în care sunt, sau în felul în care ele par ?” ; „Este o imitaţie a adevărului, sau a unei iluzii ?”
    Platon arată că imaginea nu poate surprinde decât aparenta lucrului.

 2. Cu fotografia din spațiul virtual în cel real


     Simbolurile au rolul de a face tangibile entităţile impalpabile. 
    Gândurile omului se ridică la înălţime şi trece dincolo de aparenţă, în lumea lucrurilor subtile şi fără formă. Pentru asta a fost născocită icoana, ea „scoate la iveală şi arată ceea ce este ascuns” ( Damaschin, 1937, p113). Damaschin distinge şase feluri de icoane:
    Cea naturală ( p.113)
    Al doilea gen al icoanelor „ este gândirea, care există în Dumnezeu, despre lucrurile de veci, care este totdeauna acelaşi” ( p.114). Idee platonică! Omul ca icoană a lui Dumnezeu, fiind făcut „după chipul şi asemănarea” sa.
    Genul de icoane – cele prin care se atribuie forme, figuri şi chipuri celor nevăzute  şi necorporale. Este singura cale de care se poate sluji mintea „slabă” a omului.Această atribuire este limitată, chiar interzisă în privinţa Divinului (p.109). Acest fel de icoană cuprinde pe acelea „ care înfăţişează şi schiţează mai dinainte cele viitoare” ( p.116).
    Genul acesta este acel care are drept scop amintirea faptelor trecute. „ Nu mă închin icoanei ca lui Dumnezeu, ci prin icoană şi prin sfinţi aduc închinăciune şi cinste lui Dumnezeu”  (p.119). Imaginea are un rol mediator, ea uneşte sufletul omului cu tărâmul transcendent.
   Noţiunea de icoană cuprinde în extensiunea ei trei lucruri distincte: naraţiunea pilduitoare, imaginea plastic figurativă şi obiectul cu valoare simbolică.
    Pentru Damaschin, icoana este, în acelaşi timp şi în mod egal, fără deosebire, şi pictură, şi legendă şi obiect simbol.
   Mircea Eliade foloseşte grupul de noţiuni: simbol, mit, imagine, ce se suprapun.

           Imagine, comunicare, cunoaştere

     Oamenii au la dispoziţie pentru a se înţelege, indiferent de limba pe care o folosesc, raţiunea. Este o pierdere imensă să renunţe la raţiune, fie şi numai într-o discuţie, să recazi în animalitate.
     Fotografiile de factură jurnalistică sunt în primul rând documente, rostul lor este să arate când şi unde s-a petrecut un lucru important. Aceste imagini de presă oferă şi o viziune asupra lumii, exprimate prin simboluri care, în câteva cazuri, au marcat o generaţie. Forţa lor vine, probabil din caracterul autentic, neregizat, nepremeditat. Există o sinceritate a faptelor şi situaţiilor, care permite unei idei să-şi găsească astfel calea spre a ieşi la lumină. Aceste imagini devin simboluri şi în sensul pe care îl dădea Jung acestui cuvânt, drept cea mai deplină formulare a unui gând în acord cu sensibilitatea momentului. Ne vine în minte ca exemplu imaginea simbol: Fata cu o floare în mână opreşte tancurile...  sau Tricolorul găurit la Revoluţia din 1989...
    Puşca, arma ostaşului care are pe vârful baionetei... floarea !  Există şi expresii simbol însoţite de fotografie: „ Iubiţi-vă pe tunuri !”      Alte aspecte... Zona de trecere dintre „zâmbet” şi „ zâmbet abia schiţat” sau „râs” şi „hohot de râs”, este greu de precizat ;  în situaţiile reale de puţine ori avem dificultăţi în a descifra comportamentul celuilalt.

                          Elemente ale limbajului vizual

    Elaborarea imaginii ca obiect ideal şi a sensurilor ei presupune o îndepărtare de simpla înregistrare mecanică a unor aspecte exterioare ale obiectelor.
  Compoziţia este unul dintre mijolacele cele mai puternic de constituire a sensului imaginii atât în artă, cât şi în comunicarea de tip jurnalistic.

                     Imagine şi cunoaştere

       Cu privire la  relaţia  dintre  vizual  şi  verbal  din  perspectiva comunicării, constatăm existenţa a trei zone:
    1. enunţuri verbale, imposibil sau foarte greu de transpus în imagine;
       2. enunţuri şi informaţii ce pot fi comunicate uşor atât verbal, cât şi vizual – „traducerea” lor reciprocă neridicând probleme;
    3. informaţii şi idei de factură vizuală, foarte greu sau chiar imposibil de tradus în cuvinte. 
       Este acceptată în domeniul esteticului şi al exprimării simbolice.       Relaţia dintre cuvânt şi vizual  nu trebuie pusă în termeni concurenţiali, ci în termenii complementarităţii.
      Nu vom reuşi cu ajutorul vorbelor, decât aproximativ şi metaforic, să descriem fizionomia unei persoane pentru a exprima starea de spirit a ei momentan. Dar  pictorii vor şti să reproducă expresia unei persoane sau alteia într-un portret.

 

 

                 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu