joi, 6 iunie 2024

O furcă de tors unicat la Muzeul de Etnografie Topliţa - ZOREL SUCIU


 Text publicat in cartea
ACASĂ, LA SUBCETATE,
autori Doina Dobreanu și Zorel Suciu,
 2012, pp. 52-56


Unul dintre cele mai importante evenimente care marchează tot cursul vieţii omului, alături de naştere şi moarte, este căsătoria. Solemnitatea cununei şi a nunţii, cu un universul arhaic mirific, rămâne în memorie ca un punct de reper. Mirii se cunosc, de obicei din sat, de la muncă, de la joc sau de la şezătoare. Feciorul umblă ani de zile la fată, o peţeşte, părinţii merg pe vedere, se fac planuri şi chiar tocmeli. Perioada aceasta de cunoaştere, de apropiere este frumos împodobită de frumuseţea schimbului de daruri; poartă o încărcătură rituală de pregătire cu încercări repetate de prezentare în faţa unui prag important, trecerea de la copilărie la fetie, iar mai târziu - căsătoria. Tinerii care se atrag, atât băiatul, cât şi fata, se folosesc de orice prilej de peste an, pregătindu-se pentru desprinderea de stările anterioare, de familie, îndreptându-se spre nuntă, spre pierderea fecioriei şi a fetiei. M-aş opri, spre exemplu, la sărbătorile de iarnă. Colindatul şi Uratul în plină iarnă era un bun prilej de cunoaştere, de provocări şi răspunsuri. Din colinde şi din textele adesea satirice ale urătorilor la casele cu fete răzbate o filosofie simplă, exprimată poetic în texte cu o evoluţie interesantă în timp. La voi sunt fete frumoasă/ Câte patru-cinci la casă/ Şi frumoasă şi urâte/ Toate vor să se mărite/ Dar atunci s-or mărita/ Când tata s-o însura/. A treia zi de Crăciun, la Jocul care se anunţa, multe fetiţe îşi făceau intrarea în joc, ceea ce era o nouă provocare de a intra în vârsta fetiei. Acelaşi lucru se întâmpla şi cu băieţii tineri şi timizi care erau sprijiniţi de prieteni şi fraţi printr-o serie de trucuri să-şi facă intrarea în joc. Sfântul Vasile, mai nou Revelionul, avea valenţe magice, oraculare, organizîndu-se jocuri colective în care, prin diferite obiecte, fetele şi feciorii primeau  semne despre viitorul lor: oglinda – fălos, cărbune- brunet, sarea – bogat, paharul – beţiv,  iar la Bobotează, busuiocul sfinţit de preot, pus sub pernă, aducea în vis imaginea celui sortit. În cazul primirii urătorilor mascaţi, aceştia, după ce încheiau urările făcute în prag, odată intraţi în casă, căpătau fiecare roluri bine ştiute de fiecare desfăşurând în văzul familiei găzduitoare adevărate scenete satirice cu parodierea cererii în căsătorie, patul nupţial, soţul beţivan, soacra rea, nevasta rea de gură, toate constituindu-se pentru fetele din asistenţă acte de iniţiere, propuneri şi mesaje mascate. În cele din urmă, fetiţa ajunsă la vârsta fetiei accepta propunerile, darurile, se bucura de atenţia ce i se acorda, de fapt confirma trecerea unui prag. Intrând şi în Joc, câştiga un drept nescris de participare la Jocul duminical, de a avea o anumită ţinută vestimentară, pieptănătură de fată, învăţarea şi practicarea unor activităţi gospodăreşti: ţesutul, seceratul, cusutul, torsul, frământarea şi coacerea pâinii, mulsul vacilor ş.a. Solicitările vieţii de tip agro-pastoral, care cerea o hiperactivitate uneori epuizantă, zi şi noapte, făcea fetia şi fecioria foarte scurte. Fetia de la vârsta de 13 până la 16, 17 ani depindea de constituţia fizică şi intelectuală, starea materială, de priceperea în activităţile gospodăreşti. Fecioria se regăsea între 17- 19, 20 ani, depinzând la fel de calităţile amintite, în plus pricepere la arat, cosit, îmblătit, mulsul vacilor şi oilor, meşteritul în special în lemn.
Trecerea pragurilor de vârstă şi de statut social, se petrecea de obicei în grup, în modul firesc al vieţii structurate pe cicluri distincte din care nu se putea ieşi foarte simplu. Tinerii se cunoşteau încă din copilărie în jocuri pe uliţă, la păscutul vitelor, la scăldat, la săniuş, la şcoală, la activităţi gospodăreşti, pe câmp la lucru, la pădure, la stână, iar mai târziu, în vederea căsătoriei: la şezători, clăci, jocuri duminicale, priveghiuri, Colindat, Sfântul Vasile de Anul Nou, Nedei. Relaţiile se ţeseau treptat într-un joc erotic codificat care ţinea de un instinct puternic, un limbaj al cuvintelor, al privirilor, al gesturilor şi corpului, cunoscut de fiecare în parte. Mijloacele de atragere a celui iubit, a acelei iubite ţineau de frumuseţea tinereţii, de costumele, podoabele, pieptănătura, jocul, florile în păr şi în mână, atenţia vizuală şi olfactivă. De neuitat peste ani rămân obiectele simbol, obiecte-pretext în atragerea celui drag  cu care începea jocul erotic: inel, măr, floare, batistă, oglindă. Această perioadă, raportată la greutăţile vieţii ce veneau după căsătorie, lasă elemente de neşters pentru tot restul vieţii pentru că finalizarea acestui joc, căsătoria, depindea în mare măsură de hotărârea părinţilor.
Printre obiectele simbol amintite este şi furca de tors oferită cadou de către băieţi tinerelor fete. Necesitatea abordării subiectului într-o asemenea alcătuire monografică o constituie semnul arhetipal al vechimii acestei unelte care coboară prin mărturiile Culturii Criş  până în neoliticul timpuriu. Torsul face parte din cele mai importante ocupaţii casnice, asigurând îmbrăcămintea casei (textile de casă) şi îmbrăcămintea fiecărui membru de familie. Şansa de a deveni obiect de atenţionare erotică, îl constituie caracterul neîntrerupt al angajării în această ocupaţie casnică pentru toate femeile, începând cu fetiţele şi terminând cu bătrânele. Începând cu sec al X-lea european, ţesutul a lăsat mărturii şi unelte asemănătoare în tot sud-estul Europei; cele din teritoriile româneşti se diferenţiază prin evoluţia dimensiunilor şi prin ornamentică. Fondul de obiecte reprezentativ pentru zona Topliţei, constiuit prin activitatea Muzeului de Etnografie, conţine cel mai mare eşantion de obiecte tocmai din domeniul industriei casnice textile: unelte, dar şi ce au produs ele la întâlnirea cu mâna şi mintea omului - covoarele, adevărate comori.
În colecţia de furci deosebim mai multe tipuri distincte prin lungime, profil şi ornamentică, lungimea lor fiind determinată de locul şi condiţiile în care femeile torceau. Acasă se torcea cu furci lungi, iar dacă erau angajate şi în alte activităţi trebuind să se deplaseze de ici-colo, umblau cu furca prinsă sub braţul stâng sau sub brâu, pentru a toarce şi în timpul mersului. În aceste zone de interferenţe etnice româno-maghiare, avem furci lungi, cu sau fără talpă, care fie se fixau pe podea în timpul torsului cu talpa piciorului, fie erau aşezate sub şezut. Unele furci lungi se fixau cu două coliere din curea sau din metal de exteriorul scăunelului mic de tors.
Furca unicat în colecţia muzeului topliţean este din familia furcilor lungi, cu decor gravat cu vârful briceagului în linii şterse cu cărbune sau îngropat în  tăieturi fine.
Unele unelte ajung la muzeu însoţite şi de o poveste care le îmbogăţeşte paleta de semnificaţii şi funcţionalităţi. O asemnea poveste am consemnat şi despre furca de tors din Subcetate, cătunul Peste –Mureş. Având toate elementele de identificare, localizare şi funcţiile ei, amintim povestea ei. A fost confecţionată de Cotfas Petru - Petrea lui Toderică Piciocă de la Părău (Călnaci) -, în 1945,  pentru Cotfas Ileana (n. 1928), sora mai mare a mamei mele. Tatăl ei, Cotfas Gavril, făcuse stână de oi pe pârâul Jolotcii de sus, la Tătaru. Printre tinerii băieţi legaţi prin obligaţii ciobăneşti era şi Petrea Cotfas, purtând acelaşi nume de familie cu baciul, dar nefiind rude. Relatarea mamei mele din data de 4 aprilie 2012 este următoarea: Tata avea stână pe Jolotca, la deal tare. Cred că la Tătaru. Merem în fiecare săptămână cu trenul mic, pe linia îngustă până la Podul doi - aşa erau opririle: la Podul 1, la Podul 2 … - să aducem câte doi caşi acasă. Petrea lu’ Toderică Piciocă era strungar sau stărpar la tata. O văzut-o de câteva ori pe Ileana, pe soră-mea şi ar fi vrut să o cunoască. Toată vara făcea furci de tors şi le ţinea la uscat pe păşune, ascunse prin brazi. Cum trecea cu oile pe lângă ele, le lua jos şi le lucra. Ştia să le împistrească cu vârful cuţitaşului. După asta le da cu cărbune, le ştergea bine şi la urmă le da cu unt. Ieşeau frumoase, cu flori şi cu brâie din loc în loc. Le da fetelor cadou pe la jocuri şi clăci.

 
Ornamentica acestei furci este simplă, aerisită, fără aglomerări de motive. Între 6 brâie, la bază mai distanţate, în partea superioară mai dese, cu motivul dinte de lup aşezat prin repetiţie pe un brâu lăţit frumos haşurat în linii paralele egal distanţate, se desfăşoară două motive fără să facă vreunul notă disonantă în unitatea repertoriului: trifoiul de noroc cu patru foi şi vrejul floral. La bază, între primele două brâie, furca a avut două portrete, unul mai mare, unul mai mic. Fata, crezând că cele două portrete sunt unul al băiatului şi celălalt al ei şi pentru că nu-l plăcea, le-a şters, cioplindu-le pe amândouă. Furca respinsă nu a fost returnată băiatului, ci dăruită mai departe surorii mai mici, care, având 13-14 ani, învăţa să ţină fusul în mână şi se pregătea pentru intrarea la primul secerat. Astfel un obiect plin de o înrâurire a frumuseţii sufleteşti, proprie tinereţii dintotdeauna, a rămas în familie şi a fost purtată peste 70 de ani până dincolo de vârsta folosinţei. (Topliţa, 17 aprilie 2012) 

 💥💥💥

FURCA DE TORS A MAMEI (Ioana Dobrean, n. Pop, 1925), primită în dar de la tata (Aurel Dobrean, n. 1924) - „puiul bâlciului”,  în 1944 -, furcă la care a tors timp de peste 60 de ani.


 

  💥💥💥

FURCA DE TORS a Eugeniei LĂBONȚ, din Capu-Corbului, păstrată de tânărul colecționar de artă tradițională RADU COZARIZ.
Pe furca de tors cu talpă, confecționată de Duțu Cristinoi, meșter localnic, este inscripționat: LĂBONȚ EUGENIA, 1963”.









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu