Text publicat în cartea
SURÂSUL AMINTIRILOR,
de Doina Dobreanu, 2011
Simt uneori
nevoia să-mi recapăt liniştea sufletească dormind. Sunt zile în care
perturbările atmosferice mă afectează teribil şi efectul lor îl resimt prin moleşeală,
indispoziţie şi dureri articulare.
Deseori, la vreme
de ploaie, îl visez pe Mitruţ…
Astăzi, voiam,
parcă, să mi-l apropii, îl chemam, voiam să-l strâng la piept, să-l sărut. Dar
el era indiferent, nici nu mă auzea, se juca stropind în jur cu un furtun.
Refuzul sau indiferenţa lui m-au supărat atât de puternic încât am izbucnit
într-un plâns amarnic…
M-am trezit
plângând, în timp ce afară tocmai se declanşase furtuna…
Ce dureroase sunt
despărţirile definitive de cei dragi!
După un asemenea
vis tulburător rămâi sumbru toată ziua.
Ploaia a trecut
repede şi s-a aşternut o linişte deplină. Aerul cald al verii şi primenit de
ploaie intră pe fereastra deschisă, aducând zvon de păsărele. Doar ceasornicul
„urmează lung-a timpului cărare”… Încerc să-mi dau seama ce se întâmplă
afară prin zgomotele pe care le percep. În această linişte perfectă care se
aşternu peste sat se aude doar bang - bang! -ul ce semnalizează sonor, la
trecerea peste calea ferată, la o depărtare de peste un kilometru, apropierea
trenului. Trenul vine dinspre Gheorgheni deoarece şuieră scurt intrând în
despicătura dintre dealuri, apoi, după puţin timp, i se aude vuietul
precipitat, ieşind din tăietură. Este
personalul de la ora 15. Două vecine au început, prin apropiere, să filozofeze
despre secetă, recoltă, relaţia noastră cu natura şi cu Dumnezeu şi
concluzionează că nu suntem vrednici de dragostea divină…
Tema discuţiei
lor îmi aminteşte de Finica. Trecusem pe la ea ieri. Este o fiinţă unică nu
numai prin numele pe care îl poartă... amintindu-mi de ramurile de finic (smochin) cu care a fost întâmpinat Isus la intrarea lui în Ierusalim, în ziua de Florii. La cei peste 70 de ani ai ei, aşa minionă
şi plăpândă cum este, are o vitalitate debordantă: privirea este ageră şi
pătrunzătoare, râsul sănătos, trupul mlădios şi mişcările iuţi.
Îşi pregătea
costumul naţional pentru apropiata sărbătoare a Sfântului Ilie, când la Toplița se sîrbătorește hramul
Mănăstirii cu același nume și unde va fi și ea prezentă. Finica şi soţul ei sunt dintre puţinii din sat care mai
îmbracă, în zile de sărbătoare, costumul românesc. Obiceiul era odinioară ca pentru marile sărbători împărătești să ne pregătim și să îmbrăcăm la biserică haine noi. Văzând-o cu ce elan
muncea ca să-şi finiseze cele două şurţuri – părţi componente ale costumului
femeiesc – am simţit că retrăiesc o scenă din trecutul copilăriei mele, o scenă
pe care o puteai atunci întâlni în orice casă. Finica este o reminiscenţă a
unei alte lumi care îşi trăieşte acum agonia, o lume care altfel percepea
realitatea, care avea o altă mentalitate şi moralitate. Am privit cu admiraţie
ceea ce lucra: şorţurile sale erau confecţionate din stofă neagră, pe care
brodase cu mătase neagră nişte motive florale conturate cu fir auriu şi pe
alocuri ornate cu mărgele albe. Realizase o broderie elegantă, colorată
discret, potrivită pentru vârsta ei.
Am ales împreună
cămaşa şi poalele cele mai potrivite pentru şurţurile sale noi. Mi-a arătat
cămăşi foarte frumoase, unele de-ale
mamei sale Irina, vechi de o sută de ani, şi prigitori ţesute din păr, vechi şi
foarte preţioase. Puţini sunt cei care mai păstrează cu acelaşi drag şi respect
costumul tradiţional! Dar şi mai puţini sunt cei care îl îmbracă cu aceeaşi
mândrie ca Finica şi soţul său, Iacob Pop!
Mi-a spus cu
bucurie că şi-a petrecut iarna brodând două costume pentru nişte români plecaţi
în America, în schimbul sumei de 300 de
dolari. Era mulţumită că a câştigat 10 milioane de lei, pe când alte femei „au
şezut degeaba”...
Ştiam că este o
femeie nu doar întreprinzătoare, ci foarte talentată, cu darul creaţiei. Curtea
ei plină de felurite flori şi casa sa împodobită în stilul ei personal
oglindesc foarte bine personalitatea ei.
Îndemânarea şi
priceperea şi le foloseşte momentan confecţionând, ocazional, coroane pentru
morţi. Cine mai doreşte astăzi ii şi şurţuri brodate?! Poate doar vreun rătăcit
pe meleaguri străine care poartă cu el dorul de acasă în suflet şi care
încearcă să-şi creeze acolo, departe, un colţ românesc prin prezenţa unui
costum naţional sau a unui capăt de covoraş…
O ascult pe
Finica povestind: „Eu am crescut în satul Filpea din comuna Subcetate. În
vremea copilăriei mele, toată lumea satului purta hainele noastre strămoşeşti,
costumul popular cum îi zicem astăzi. Aveam haine de purtat şi haine frumoase
de mândrit... de sărbătoare. Şi la şcoală copiii umblau îmbrăcaţi în portul popular. Am
învăţat de la mama să cos, să torc şi să ţes, de mică. Îmi place şi astăzi să
fac cămăşi şi şurţuri, pe care le brodez cu maşina. Împrumut fetelor costume
pentru serbările şcolare, le îmbrac cu drag, dar niciuna nu doreşte să înveţe
să coase. Le-aş învăţa cu plăcere. Mi-ar fi mai mare dragul! Mă doare gândul că
vor dispare tradiţiile noastre!...
Era frumooos în
tinereţea mea! Eram cea mai fudulă fată din satul Filpea. Îmbrăcam cu drag
portul nostru românesc, mai ales că era făcut de mâinile mele. Şi astăzi, eu şi
soţul meu mergem la biserică, la marile sărbători, îmbrăcaţi cu haine româneşti.
Simt uneori cum se uită cei din jur la noi ca la nişte ciudăţenii... Portul
nostru românesc, săracul!
Văd cu durere
cum, în casele frumos împodobite în alte vremuri cu covoare tradiţionale, rămân
pereţii goi, iar lucrurile frumoase, făcute cu dibăcie şi simţ artistic, rămân
închise în dulapuri.
Costumul nostru
românesc este de valoare şi ar trebui ca tinerii să înveţe a-l aprecia aşa
cum merită, să-l iubească, să-l poarte
măcar în anumite ocazii. Costumul nostru naţional nu trebuie să dispară!”
Şi, în final,
Finica se întreabă cu disperare: „Cui
rămân toate acestea?” Şi se gândeşte, spunând asta, nu la lucrurile ei,
ci la meşteşugul său pe care ar vrea să-l transmită cuiva, ca să nu se
piardă…
Finica are şi ea
valoare de simbol. Văd în ea tipul ţărăncii din satele noastre de munte, dotată
cu gust artistic, cu pasiune pentru frumuseţea artei populare exprimate cu
precădere în realizarea costumului tradițional românesc, prin țesătură și broderie.
💥💥💥
ALBUM DE FAMILIE
1947, Familia Vasile și Irina Baciu din satul Filpea
Copiii: Maria, Ioana-Finica și Ioan
1958, Mirii Iacob și Finica Pop
Nașii: Vasile și Maria Ciubucă; Dumitru și Sabina Ciubucă
1980 ,Finica, la dusul miresei
💥💥💥
Tina Flory Marginean
RăspundețiȘtergereConsiderație maxima ! Text deosebit! O comoara de femeie a cărei valoare și pricepere ar trebui salvate .
Aurelia Cosarca
RăspundețiȘtergereEu am învățat să lucrez și de la tanti Finica, am fost vecine.