https://muzeu.mncr.ro/index.php/artefacte/colectii/arheologie/item/138-casa-amintiri
O veritabilă lecţie de artă populară românească
la Casa cu amintiri
Aceasta este discuţia pe care
am bucuria să o port cu doamna profesoară Doiniţa
Ana Dobreanu, acasă la domnia sa,
la Subcetate. Aici, una dintre camere
poate fi văzută ca un veritabil spaţiu muzeal, menit să adăpostească o
valoroasă colecţie de artă populară românească. Numele colecţiei, ales de
doamna profesoară, este Casa cu amintiri şi cuprinde ţesături
şi cusături realizate cu măiestrie în secolul al XX-lea, în zona etnografică a
Topliţei.
Obiectele artistice realizate
prin cusătură şi ţesătură, piese de vestimentaţie şi obiecte cu rol ornamental
pentru casa ţărănească, sunt ilustrate şi descrise detaliat în cărţile Cusături
artistice din Subcetate-Mureş, judeţul Harghita şi Ţesături româneşti din zona Mureşului
Superior, semnate de doamna Dobreanu.
Pentru mine, localitatea Subcetate, în care m-am născut şi am petrecut
aproape întreaga viaţă, este un adevărat centru
al lumii. Mi-am propus ca aceste cărţi să fie o pledoarie pentru apărarea
identităţii noastre, un îndemn de aplecare spre preţuirea şi reconsiderarea
trecutului – istoric, cultural, etnografic – al locuitorilor de pe Valea
Mureşului Superior, mărturisea doamna profesoară în volumul Surâsul
Amintirilor din 2011.
În cele ce urmează, vom afla
împreună mai multe despre colecţia Casa
cu amintiri.
- Aşadar, stimată doamnă profesoară, vorbiţi-ne puţin despre originile şi
vechimea pieselor din colecția dumneavoastră.
- „Casa cu amintiri”, prin obiectele propriu-zise ale colecției,
dar și prin poveștile acestora, ca și prin secvențele de viață surprinse în
fotografii, reconstituie o lume, universul comunei noastre, Subcetate, de pe
Valea Superioară a Mureșului; conține mărturii privind viața acestei comunități
românești de-a lungul secolului al 20-lea.
În bună parte, obiectele
colecției au aparținut familiei noastre. S-au adunat pe parcursul a trei
generații: unele au fost păstrate de mama, drept amintiri dragi, de la bunica și
mi le-a transmis mie, alături de cele create de ea timp de 70-80 de ani. Se
adaugă la acestea alte multe obiecte realizate chiar de mine, dar și unele
primite sau cumpărate. Ele reprezintă, așadar, epoci și gusturi diferite.
Valoarea lor este, pentru mine, inestimabilă: una artistică și una
sentimentală.
- Câte piese numără colecţia dvs.?
- Numărul obiectelor este departe de a fi impresionant,
este chiar infim raportat la miile de obiecte de artă tradițională adunate de
colegii și prietenii mei, colecționari reuniți din 2011 în „Rețeaua colecțiilor
și muzeelor etnografice sătești particulare din România” (RECOMESPAR).
În spațiul restrâns pe care
l-am alocat colecției nu mi-am permis să adun decât obiecte textile
reprezentând portul tradițional românesc din zonă și obiecte decorative pentru
vechea locuință țărănească. Ele sunt exprimări artistice unice și autentice,
ceea ce face ca, o dată cu trecerea timpului, să devină tot mai prețioase, tot
mai căutate. Astăzi, chiar dacă se creează, rareori găsești valori autentice,
realizate în spiritul tradiției, ci mai degrabă kichuri.
Scopul meu nu a fost acela de
a aduna un număr mare de obiecte, ci de a-i conștientiza, prin exemplul meu, pe
cei care posedă asemenea „amintiri de familie”, din comunitatea noastră în
primul rând, și nu numai, că trebuie să le aprecieze la justa lor valoare și să
nu le înstrăineze sau să le abandoneze.
„Casa mea cu amintiri” nu este
unică. În realitate, fiecare casă moștenită, la țară în primul rând, este plină
de amintiri. Ele trebuie doar conservate.
- Cum aţi reuşit să le aduceţi laolaltă?
Cele mai multe au fost
păstrate, selectiv, de mama... Moștenirea de preț, transmisă de bunica și mama
a fost iubirea pentru frumosul exprimat prin cusătură și țesătură.
Mi-amintesc de versurile
testamentare ale lui Tudor Arghezi : „Nu-ți voi lăsa drept bunuri după
moarte/ Decât un nume adunat pe-o carte/ În seara răzvrătită care vine/ De la
strămoșii mei până la tine”… Obiectele create de bunica și de mama, cu migală
de artist, sunt file din cartea
vieții lor și reprezintă moștenirea lor.
„Ah, lucrurile cum
vorbesc !”, exclama un poet român. Câte gânduri, câte vise și speranțe,
câte vibrații ale sufletului sunt exprimate, prin motive și culori, în
țesăturile și cusăturile pe care le păstrez! Suntem noi, oare, capabili să le
percepem mesajul?
În mediul familial în care am
crescut am deprins meșteșugurile casnice prin care aceste obiecte prindeau
contur: pregătirea firelor pentru țesut și țesutul propriu-zis, cusutul și
ornamentarea prin cusătură. Am învățat să-mi exprim trăirile prin cusătură,
înainte de a descoperi bucuria cititului și scrisului. Darul de a
aprecia frumosul obiectelor de artă populară și a mă bucura de ele vine
dinlăuntru. Este o deprindere răsădită în sufletul meu din anii fragezi ai
copilăriei, poate moștenită și genetic. Ca în oricare artă, fie că este vorba
de poezie, muzică, pictură, poți aprecia cel mai bine valoarea numai din
ipostaza de creator.
Cum le-am adunat laolaltă? Moștenirii
de familie se adaugă multe obiecte primite de la prieteni și neamuri, obiecte
pe care le-am adoptat, pentru
păstrare. Au necesitat îngrijiri și recondiționări, pe care le-am făcut cu
priceperea pe care o am, cu multă iubire și respect pentru frumusețea lor.
- De cine sunt lucrate?
- Creatoarele lor sunt cele mai multe din generația
bunicelor mele. Continuă să trăiască prin ceea ce au creat, lăsându-ne
încifrate pe altițele cămășilor cusute frumoase povești de tinerețe.
- Să vorbim despre motivele decorative cu care sunt împodobite. Ce motive
predomină şi ce simbolizează acestea?
Ornamentica
populară românească atinge trăsăturile artei clasice prin simplitate,
discreție, distincție și măsură, un adevăr remarcat de Lucian Blaga în
„Trilogia culturii”. Cu măsură și discreție, ea exprimă, totuși, o bogăţie de
sentimente şi un deosebit gust artistic relevat prin simetrie, alternanţă,
ritmicitate, repetiţie, unitate în varietate, dar şi un echilibru în
repartizarea elementelor decorative şi a câmpului.
Motivele
ornamentale realizate prin alesătură sau cusătură, cu care sunt ornamentate
obiectele din colecția mea, reprezentative pentru zona noastră etnografică,
sunt abstracte, cu o componentă simbolică, şi realiste.
Motivele abstracte sunt cele mai vechi şi aparţin stilului
geometric. Alături de liniile frânte, în zigzag, simbol al fulgerului, crucile
şi romburile - formele cele mai simple şi cele mai obişnuite -, pe modelele
alese pe covoare și pe cele cusute pe cămăși sunt prezente motive perpetuate
din epoci străvechi, precum motivele solare, crucea gamată, simbol al Zeului
Solar căruia i se închinau şi traco-geţii, motivul în formă de „S”, acelaşi ca
pe vasele de ceramică ale culturii Cucuteni, coarnele de berbec. Coexistă cu
acestea și alte motive, precum: zăluţa, colţişori, zimţi, ochişori etc. Geometrismul exprimă într-un limbaj simbolic, încifrat, legătura
omului cu pământul şi cu cerul, o întreagă filozofie existenţială.
La
sfârşitul secolului al XIX-lea, epoca naturalismului şi impresionismului, deci
a imitaţiei naturii în artă, motivele abstracte încep să fie concurate de cele
realiste. Motivele realiste cuprind motive zoomorfe (pasărea, cerbul) și motivele
vegetale (frunze, ramuri, pomul vieţii, vasul cu flori, florile, în special
trandafirul, floarea de măr, bradul). Motivele vegetate sunt atât de des
întâlnite în ornamentica românească ca și frunza verde în poezia populară,
observa Lucian Blaga.
Un simţ
artistic rar şi un gust ireproşabil fac dovada atestatului de măiestrie al
anonimelor cărora le datorăm vechile piese păstrate de multe decenii prin
lăzile de zestre.
- Cum ați reușit să puneți în valoare aceste obiecte de colecție ?
- Le-am prezentat, alături de alți colecționari din țară,
în câteva expoziții, la Muzeul Național al Țăranului Român din București, la
Muzeul Oltului și al Mureșului Superior din Miercurea Ciuc, la Biblioteca
Municipală „George Sbârcea” din Toplița, apoi pe internet, pe blogul și pe pagina
de facebook a Asociației Culturale „Dobreanu”, ca și pe blogul revistei „Viața
la Subcetate”.
Obiectele din colecție, dar și
foarte multe altele, care există la Subcetate, le-am ilustrat și prezentat în
cele două cărți, deja amintite la începutul convorbirii noastre. Cărțile
se găsesc în Biblioteca Națională, în Biblioteca Academiei Române, în marile
biblioteci universitare din țară, dar și în muzee etnografice sau în unele
biblioteci din zonă. Unele au ajuns la iubitorii de artă tradițională românească,
din localitate, din țară și străinătate: Italia, Franța, Germania, Belgia,
Canada.
„Casa cu
amintiri” la MNȚR, în 2008
- Ce înseamnă această colecţie pentru dvs.?
- Înseamnă mostre de frumusețe și bun gust, de măiestrie
artistică și artă tradițională, mod de armonizare a omului cu natura, dragoste
de viață și optimism. Colecția ilustrează pagini de etnografie, antropologie și
istorie locală.
- În continuare, mi-ar plăcea să vorbim mai multe despre ia românească,
respectiv despre ceea ce are ea specific pentru zona noastră etnografică. Ce reprezintă sau ce ar trebui să
însemne ea pentru noi, românii?
- Ia
este piesa cea mai frumoasă din portul popular tradiţional al românilor. Numele
acestei piese de vestimentaţie este, în aria etnografică căreia îi aparține
comuna Subcetate, cel de cămaşă, un
cuvânt care îşi are originea în fondul celtic (galic), atestat la romani – camisia - în secolul al IV-lea.
Toate cămăşile vechi din Subcetate au mâneci ample, care
pornesc de la gât şi care sunt încreţite în partea inferioară în fodori, au
stanii bogaţi care se prelungesc uneori cu poalele lungi şi largi.
Cămaşa încreţită la gât este tipul cel mai vechi de cămaşă
din România. Unele cămăşi nu au guler, dar pe muchiile creţurilor de la gât şi
de la fodorii cu care se termină mâneca sunt cusute modele ornamentale, în lunceț.
Cămăşile de purtat erau de o mare simplitate, cu puține
elemente ornamentale, eventual pe guler și la altiță. Cele de sărbătoare,
numite cămăşi de mândrit, sunt
creații artistice unice prin particularităţile ornamentale, prin frumuseţea
cusăturilor decorative şi prin armonia culorilor, dovadă a personalității,
gustului artistic și al iscusinței creatoarelor lor.
Cele mai multe cămăși din colecția mea sunt cămăși
destinate unor anumite zile de sărbătoare ale anului, sau unor evenimente
speciale din viață: nuntă, cumetrie. De aceea s-au și păstrat de-a lungul
vremii.
Sobrietatea, armonioasa îmbinare a culorilor, frumuseţea
modelelor concretizate în forme geometrice sau inspirate din natură, executarea
migăloasă a punctelor de cusătură pe fir sunt câteva caracteristici ale acestor
cămăşi din zona Topliţei, o zonă etnografică de interferenţă între Transilvania
şi Moldova. Prin trăsăturile enumerate, cămășile noastre pot fi înscrise în
galeria portului românesc.
- Cum putem îndemna
tinerii să aprecieze ia şi să o valorifice îmbrăcând-o? Ştiu că dvs. aţi făcut acest lucru de
câte ori s-a ivit ocazia, chiar aţi invitat elevi ai dvs. să o îmbrace pentru
materialul ilustrativ al cărţilor deja menţionate.
- Cum altfel decât prin
propriul exemplu, purtând-o cu mândrie, creând ocazii, motivându-i. Mie
nu-mi vine greu să o îmbrac. În colecția mea se află și prima mea ie pe care
mama mi-a lucrat-o când aveam șase luni, apoi multe altele pregătite, tot de
mama, pentru fiecare serbare de sfârșit de an școlar. Astăzi îmbrac ia cu
aceeași bucurie a copilului care eram altădată.
Mi-amintesc cu drag, cum
atunci, în urmă cu șaizeci de ani, în fiecare duminică, exceptând cele din
perioadele de post, fetele și flăcăii făceau parada portului popular pe stradă, plimbându-se emoționați după o
săptămână de muncă, în așteptarea jocului. Ie aveam, trebuia să mai cresc, să
pot intra în joc. Pe când am crescut, s-a uitat și de ie, și de joc...
Cred că tot profesorii,
școala, ar avea și această misiune, de a-i învăța pe copii să iubească cultura
populară și să o aprecieze, să le trezească mândria apartenenței la o anumită
cultură, creând oportunități pentru ca ei să îmbrace cu plăcere portul popular,
nu din obligație.
Apreciez inițiativa Asociației
Învățătorilor Harghiteni, a doamnei inspector școlar Elena Mîndru, de a iniția
Festivalul anual al cântecului și jocului popular pentru copii de la Sărmaș și
de-a-l transforma într-o frumoasă tradiție. Sincere felicitări!
- Ce face ca ia românească să fie deosebită şi ce o transformă în simbol naţional?
- Cultura populară românească, atât ca tehnică de
realizare, cât şi ca ornamentică, este cea care a conservat cel mai bine
spiritualitatea strămoşilor noştri şi de aceea trebuie să-i acordăm toată
atenţia, şi să-i recunoaştem importanţa.
Iar ia, chintesență de spiritualitate românească, poate fi considerată, pe bună dreptate, simbol național.
A consemnat, Cosmina-Marcela Oltean, studentă la Arte plastice.
Poor Katalin:
RăspundețiȘtergereSă fi văzut chipul meu când am parcurs tot ce ai postat!!! Mi-am amintit cu o bucurie copilărească de tot ce am trăit în Subcetate...colegii, comuna, şcoala din Călnaci, liceul, oamenii din comună....prietenii.......Mii de mulţumiri!
Massimo:
RăspundețiȘtergereCara signora Doina, sono Massimo dei Maghi di Oz, mi sono deciso infine a scrivere per salutarti prima di tutto. Ricordo ancora con grande gioia le giornate spese a Subcetate e lo spettacolo fatto al Liceo. Ricordo la tua casa e il tuo museo! Ricordo la bellezza e la semplicità di quelle giornate. Nel frattempo ho visto anche su Internet che la tua instancabile attività di promozione delle tradizioni e della storia del popolo rumeno continua.
M. ZLĂTESCU:
RăspundețiȘtergereFrumoase preocupări, frumoase motivații și explicații: adevărată mărturisire de credință. Simt un strigăt ce răzbate din negurile trecutului spre necunoașterea/ nepăsarea viitorului. Da, este admirabil ceea ce faceți, o confirmare a unor mai vechi credințe: " o lupta- i viața, deci te lupta cu dragoste de ea, cu dor!"