Doina Dobreanu, Arc peste Călimani,
text publicat în volumul
Dincolo…
dincoace…respectul!,
coordonator Ion N. Oprea,
Editura PIM, 2016, p. 288-293.
Masivul vulcanic Călimani face parte
din grupa centrală a Carpaților Orientali și este delimitat la miazănoapte de
zona depresionară a Dornelor (Vatra Dornei) și munții Bârgăului; șirul depresiunilor Păltiniș,
Drăgoiasa, Bilbor, Secu îl separă de munții înalți ai Bistriței, la est, și de
munții Giurgeului, la sud-est; la sud, defileul Mureșului constituie limita
spre munții vulcanici ai Gurghiului; în vest se face trecerea spre partea
estică a Podișului Transilvaniei.
Călimanii, cel mai înalt și cel mai spectaculos munte din Carpații
Orientali, este totodată bariera de stâncă între Ardeal, Bucovina și Moldova, simbolul
de piatră care unește patru județe: Harghita, Suceava, Mureș și Bistrița.
*
Căliman este toponim, de altfel
extrem de răspândit sub diferite forme, în diferite zone ale ţării: Căleşti,
Călieni, Călimăneasa, Călimănel, Călimăneşti, Călineşti, Călini. Denumirea e
formată din numele Kali – „zeița neagră” (în mitologia vedică), divinitate personificând mânia
și groaza, simbol al sorții potrivnice. (Ion Coja)
Căliman este și nume de familie
românesc, prezent și în literatură, prin personajul sadovenian din romanul Frații Jderi, Nechifor Căliman, om de
încredere al lui Ștefan cel Mare. Personajul, staroste al vânătorilor, este
reprezentativ pentru cei care trăiesc în vecinătatea muntelui, cunoscându-i
tainele. Starostele Căliman și feciorii săi, Onofrei și Samoilă, sunt dintre
acele „făpturi de mirare” cum numește Sadoveanu oamenii de la munte (Baltagul).
*
Megaliții din Munții Călimani, pe
care s-au descoperit însemne solare (rozete, soarele antropomorfizat), pot fi mărturii de
cultură de sorginte dacică. În satul Gura
Haitii, Vasile Pata adăpostește, în așa-zisul „Muzeu al megaliților”, trei bucăți de stâncă
pe care se află însemne bizare, datând de pe la mijlocul mileniului al IV-lea î.Hr. , simboluri solare, asemănătoare celor din vechile culturi antice, egiptene
sau aztece, semne care ar putea fi litere ale alfabetului geților.
E foarte posibil ca în vremuri
îndepărtate populația din munți sau din preajma lor, implicit din vecinătatea
Călimanilor, să se fi întâlnit pe platourile alpine la momentele solstițiale (Sânzienele)
sau echinocțiale pentru a săvârși ritualuri închinate Soarelui, zeul suprem dătător
de lumină, căldură și hrană. Megaliții din Munții Călimani pot fi marturii în
acest sens.
Sanctuarul de cult de la Doisprezece Apostoli este, de fapt, o
mărturie de cultură. Simbolistica străvechiului ceremonial solstițial al „urcărilor
pe munte”, de tradiție dacică, pentru a se celebra cultul soarelui, al bradului
și al focului, a fost preluată de religia creștină, dând naștere sărbătorii celor
12 Apostoli, devenită apoi Nedeea din Călimani, care a supraviețuit, se spune,
până în anul 1914.
Cu ocazia acestor sărbători, unde se întâlneau români din
Ardeal, Bucovina și Moldova, uniți prin credință, limbă și neam, se spuneau povești,
se închegau prietenii, se cânta și se încingeau hore, poate se creau premisele favorabile
pentru întemeierea unor căsnicii.
*
Nu este de mirare că localitățile românești din partea nordică
a județului Harghita – Toplița, Bilbor, Corbu, Subcetate, Gălăuțaș și Sărmaș -
reprezintă o zonă folclorică,
lingvistică şi etnografică de interferenţă, cu elemente ardeleneşti, bucovinene
şi moldoveneşti.
Portul românesc s-a născut pe
străvechea vatră a civilizaţiei dacice, păstrând elementele fundamentale ale
portului dacilor imortalizaţi pe metopele de pe monumentul de la Adamclisi şi
pe Coloana lui Traian de la Roma.
Asemănarea dintre costumul dacic şi
iliric, pe de o parte, şi cel românesc, pe de altă parte, este o dovadă că
geneza poporului nostru este traco-iliră. [1]
Structura fundamentală şi liniile de croi ale costumului dacic le găsim de-a
lungul şi de-a latul ţării, implicit în zona noastră.
Prin trăsăturile sale fundamentale,
portul popular românesc exprimă însăşi firea poporului; este expresia
temperamentului său clasic.
Voi aduce în atenție doar două
elemente fundamentale ale portului femeiesc din zona Topliței. Mai întâi voi
prezenta o cămașă de sărbătoare, absolut superbă, reunind fodorul specific
cămăşilor transilvănene şi câteva elemente ce particularizează cămăşile de
Suceava şi Câmpulung Moldovenesc precum câmpurile ornamentale ale mânecii
(altiţă adăugită, creţală şi şire în
costişate) şi cromatica fundamental monocromă a cusăturii. Se ştie că
altiţa croită separat şi adăugată este o formulă arhaică specifică pentru cămaşa femeiască de tip carpatic.
Apoi, prigitoarea e aproape identică cu catrinţa din zonele moldovene și
bucovinene, deosebirea constând în felul de învrâstare. Prigitoarea este o
ţesătură dreptunghiulară în patru iţe, cu urzeala din păr de culoare neagră şi
cu bătătura din păr sau horoampă (lână fină mercerizată), în culori de negru, bleumarin, vişiniu,
verde, cu fire metalice aurii intercalate printre vrâste. Imediat după al
doilea război mondial horoampa este înlocuită cu bumbacul, iar firele aurii cu
mătasea galbenă. În prezent nu mai țese nimeni prigitori. Sunt îmbrăcate,
ocazional, doar cele păstrate prin lăzile de zestre.
Prigitoarea este mărginită sus şi
jos, pe lungime, de o „bartă”, o dungă roşie, lată de 5-6 cm, intercalată de
„curcubeu” – fine dungi multicolore, uneori doar în culorile tricolorului
românesc. Marginea bartei se întăreşte cu o cusătură realizată cu firul peste
ac sau cu o împletitură de lână suprapusă. Pe lăţime, prigitoarea este
prevăzută cu repetarea unei grupe de vrâste înguste policrome. Partea din spate
numită „curar”, nu mai lată de 25 cm, este neagră în urzeală şi în bătătură,
fără vrâste.
Dintre jocurile românești prezente de
o parte și cealaltă a Călimanilor sunt îndeosebi cele feciorești-bărbătești în cerc, amintind parcă de străvechile jocuri
ritualice în jurul focului purificator: Țărănește cu bărbați,
Lăzasca, Boiereasca, Corobeasca, De-a bota, Prundu, Rața, Floricica.
E lesne de observat că portul și
jocurile străvechi ale muntenilor din acest areal au un substart comun, fie că
este vorba de zona bucovineană a Dornelor, din nord-estul Călimanilor, fie că
este vorba de zona transilvăneană, a Topliței, din sud-vestul Călimanilor.
*
Cartea scriitorului-reporter Ilie
Șandru din Toplița, Oameni și locuri din
Călimani poate fi considerată, în ansamblul ei, o monografie a Masivului
Călimani și a locurilor din vecinătate. Evocând o pleiadă de personalități cu
obârșia în aceste ținuturi, oameni care poartă în ei semeția, cutezanța și
puterea muntelui și descriind locuri și peisaje aparținând acestui templu
majestuos - Călimanii, scriitorul găsește ocazii de a face incursiuni în
folclor, istorie, cultură, civilizație și spiritualitate. Aș defini cartea prin
înseși cuvintele autorului: „un glas al pământului și al istoriei, al
trecutului îndepărtat care vine spre cei de azi, mergând spre viitor.”
Ilie Șandru ne incită nu doar
curiozitatea de a porni în drumeție pe cărările de munte ale Călimanilor, „în
împărăția lor de frumuseți” ci și dorința de a afla tainele acestor „munți încărcați de istorie și de
spiritualitate românească”, „ținuturi de legendă”, ale căror stăpâni sunt, din primăvară până în toamnă, oierii.
Între așezările prezentate în carte
sunt: Toplița – „Vatră de istorie și leagăn de legendă”, Bilborul – „un leagăn
mai aproape de cer”, „sat frumos ca-n povești”, „Împărăția Bradului Alb”,
Săcalul de Pădure – „cuib de istorie și continuitate românească”, cătunul
Ciubucani din satul Filpea, comuna Subcetate („Și, totuși, există un Ciubucani
lângă Toplița”).
Multe alte localități sunt „sfințite”
de prezența unor oameni de seamă cu rădăcinile în aceste așezări românești
răsfirate în depresiuni sau la poale de Călimani: O. C. Tăslăuanu din Bilbor,
istoricul Vasile Netea din Deda, Patriarhul României Elie Miron Cristea, Pr.
Dumitru Emilian Antal și Pr. Gavril Filip din Toplița, Dr. Eugen Nicoară,
Ovidiu Bojor - „un ram dintr-o frumoasă familie românească”, bibliotecarul Leon
Mircea, prof. Dumitru Husar și Valentin Borda din Reghin, pictorul Ion Vlasiu
și Pavel Tornea, „un mare virtuoz al oboiului”, din Bistra Mureșului, Simion C.
Mândrescu și înv. Mihai Tomșa din Râpa de Jos, Dumitru Gafton, originar din
Subcetate, învățător în Gălăuțaș, Victor Radu cu „vioara lui fermecată”, din
Morăreni, pr. Romulus Sever Todea și generalul Valer Cengher din Săcalu de
Pădure, prof. dr. Radu Rey din Vatra Dornei, scriitorul și omul de cultură
Teodor Tanco din Monor, protopopul Elie Câmpeanu - „slujitor al neamului și al
bisericii”, preot mulți ani în Subcetate, dr. în științe psihologice Pavel
Mureșan din Sărmaș.
Oameni de cultură și oieri, așezări
rurale și mănăstiri - repere de spiritualitate românească fiind mănăstirile din
Toplița, a „Sfântului Prooroc Ilie” și Mănăstirea Doamnei, nimic din ceea ce
reprezintă amprenta și dăinuirea acestor locuri cu încărcătură istorică și
spirituală nu a scăpat atenției scriitorului-reporter al Călimanilor.
Ioan Dobreanu, profesor pensionar de
limba și literatura română, statornicit de mulți ani în orașul Roman, își alină
dorul de meleagurile natale, Gălăuțașul din vecinătatea Topliței Române prin
scris. Cu fiecare carte a sa face popasuri, prin amintirile dragi, la poale de
Călimani, pe Valea Mureșului, aducându-ne în atenție locuri și tipuri umane: Pur și simplu memorii, Gălăuțașul și gălăuțenii de altădată, Mărturisirea (roman), Singuraticul (roman).
Fin observator nu doar al frumuseții
umane în plenitudinea ei, dar și al naturii, Ioan Dobreanu descrie astfel un
colț din raiul Călimanilor: „… o liniște se așternu pe tot drumul până la
Bilbor. Mașina înainta greu prin drumul acela cu atâtea gropi. Departe, munții
se zăreau albaștri în zare, iar în apropiere pădurea păstra o liniște solemnă,
Așa sunt pădurile de brazi, nu se zbuciumă ca cele de foioase. Când treci prin
ele parcă respiri solemnitatea unui templu.” (Singuraticul, p. 194)
*
În
urmă cu câțiva ani, am avut bucuria să-l cunosc pe bucovineanul Ioan Grămadă, economist,
muzeograf și scriitor din Câmpulung Moldovenesc, pasionat colecționar, și el,
de obiecte cu valoare etnografică. Se poate recunoaşte în domnul Ioan Grămadă unul
din urmașii demni ai apărătorilor de țară, care, cu aceeași dârzenie, hărnicie
și iubire de neam și țară, stă de strajă la hotarele culturii tradiționale, a
cărei chintesență, cine o caută, o poate găsi în muzeul său etnografic, „sălaș
al amintirilor” (Ana Pascu), muzeu care îi poartă numele. Deși munții care ne
despart par a fi greu de trecut, am întins prin colaborarea noastră un arc
peste Călimani, fiindcă se cuvine să exprimăm tot respectul față de strămoșii
noștri, făuritori de grai, de neam și țară.
***
O pasiune de o viaţă
Motto: „Un colecţionar este acel om pasionat ce adună fapte, vorbe şi amintiri,
iar un muzeu este aidoma unui album de
familie, al propriei noastre familii în care ne vedem străbunii, acei oameni
despre care am auzit povestindu-se dar pe care nu i-am cunoscut şi chiar pe noi
la vârsta primilor paşi, ori a primelor iubiri.”
Pentru mult timp, în copilărie, mă întrebam de
ce bunicul meu, Ioan Grămadă, îşi petrece atât de multă vreme înconjurat de
lucruri fără viaţă sau de vrafuri de cărţi prăfuite. Nu înţelegeam ce îl
impresionează la nişte lucruri aparent fără nici o valoare, care în unele case
sălăşluiesc aruncate în unghere întunecate, pradă prafului şi uitării, sau nu
se mai găsesc deloc. Nu puteam atunci să cântăresc ambiţia bunicului de a aduna
lucruri care nu folosesc nimănui, pe care el le preţuieşte enorm. Nu înţelegeam
de ce, de multe ori frumoasele momente în care îmi povestea întâmplări
deosebite erau întrerupte de persoane care vroiau să vadă obiectele sistematic
aranjate în colecţia sa. Ştiam doar atât: că, în curte, acea casă bătrânească a
fost leagănul copilăriei lui şi casa părintească, de care se leagă cele mai
frumoase amintiri. Atât timp cât acea construcţie cu prispă şi pridvor, cu odăi
scunde, stă în picioare, sufletul bunicului e mereu tânăr, iar între pereţii
ornaţi cu diverse covoraşe lucrate manual, specific gospodăriilor ţărăneşti, este
mereu prezent Ionică. Aşa îl dezmierdau părinţii săi... Iar el se simte copil,
de fiecare dată când intră înăuntru. Ulterior am înţeles că multe exponate sunt
cele pe care el însuşi le-a folosit.
Timpul a trecut, iar eu am făcut primii paşi
spre cunoaştere: am învăţat să scriu şi să citesc, sub supravegherea şi
îndrumarea sa. Pot spune că bunicul este cel care m-a ajutat spre a-mi
descoperi pasiunea pentru lectură, citind la început tot ce îmi recomanda.
Ajuns în clasa a IV-a, la orele de istorie a început să mi se înfiripeze în
minte dorinţa de a cunoaşte originile, de a înţelege tot mai bine cum arătau
cei pe care îi urmăm, cu ce se ocupau, cu ce erau îmbrăcaţi şi cum îşi
petreceau viaţa cotidiană. În această perioadă pot spune că am rezolvat cea mai
mare enigmă pe care o avusesem până atunci. La fel ca şi mine, bunicul meu
fusese interesat de viaţa străbunilor săi. Obiectele nu au numai valoare
sentimentală, ele sunt un izvor nesecat de cunoaştere. Fiecare este deosebit,
fiecare are îşi spune povestea. În acele momente, barierele dintre trecut şi
prezent, între adevăr şi mit se tot subţiază. În ochii mei, bunicul creştea tot
mai mult, îl vedeam ca pe un păstrător şi apărător al frumosului, esteticului.
Abia acum am început să conştientizez că zona în care m-am născut, Bucovina, este
un izvor spiritual inepuizabil. Aşa cum spunea poetul Lucian Blaga, „veşnicia
s-a născut la sat”.
Astfel am priceput că stativele, sucala şi
urzitorul stau mărturie îndeletnicirilor fetelor şi femeilor care ţeseau
covoare şi ştergare, în timp ce bărdiţa, gealăul şi ferestrăul sunt simbolurile
unui meşteşug foarte des practicat: tâmplăria. Din mâna ţăranului ieşeau
lucruri măiestre, frumos ornate, multe găsindu-se şi în muzeu: cofiţe, linguri
migălos sculptate, ramele tablourilor şi icoanelor. Din colecţie nu puteau să
lipsească icoanele şi mici cărţi de cult, deoarece străbunii aveau o credinţă
puternică şi statornică.
Una din cele mai dragi mie secţii este cea a
portului popular. Modelele atent lucrate, povestea lor, dar şi tradiţiile la
care se folosesc piesele costumului tradiţional sunt o incursiune captivantă în
trecut.
Bunicul meu nu este numai un povestitor
desăvârşit, el însuşi este o poveste. În ciuda oricărei împotriviri, el a
reuşit să adune toate aceste mărturii reunite în colecţie. De la el am învăţat
o preţioasă lecţie de viaţă, că orice pasiune cere dăruire şi perseverenţă,
muzeul însumând peste 10.000 de exponate, fiind rezumatul unei vieţi de
căutare, de neodihnă. Tot acest zbucium a avut un rost: aşadar, mă pot lăuda că
sunt nepotul muzeografului de la Capul Satului, Ioan Grămadă…
Adrian Păstrăv, clasa a IX-a,
Câmpulung Moldovenesc
https://asociatiaculturaladobreanu.blogspot.com/2016/04/casa-bunicului-sau-eu-cred-ca-vesnicia.html
[1]
Arta populară românească, 1969, p. 282
[1]
Arta populară românească, 1969, p. 282
Foarte frumos! Felicitari pentru articol!
RăspundețiȘtergereVă mulțumesc mult.
ȘtergereCinste şi respect celor ce adună, păstrează şi valorifică arătându-le urmaşilor aceste obiecte, ele reprezintă mărturiile modului de viaţă a ţăranului român din această parte de ţară.Felicitări! Doamne ajută!
RăspundețiȘtergereVă mulțumec pentru apreciere. Doamne ajută!
Ștergere