MOTO:
Ograda copilăriei
Nicăieri un cer mai acoperit cu stele strălucitoare
Un cer
mai vibrant, străveziu și adânc
Ca-n
ograda copilăriei când
Calea
lactee atingea sufletele noastre înfiorate pe rând.
Si
ghicind constelațiile de pe cerul uluitor în vastitatea sa divină
Inimile,
uriașe potire, primeau botezul de lumină.
Un praf
de aur se-așternea peste toate cele din jur
Parcă imaterial, atât de fin.
În aer se-auzeau viori, sau muzica sferelor ajungea până la noi?
Calea
lactee străbate și azi ograda copilăriei și inima mea.
Prof.
OLIMPIA OROS
Text publicat in cartea ACASĂ, LA SUBCETATE..., autori: Doina Dobrenu și Zorel Suciu, 2012, pp. 45-49
De multe ori am ascultat în copilărie povestea tristă a unor copii săraci care cereau mamei lor pâine. Nu de fiecare dată avea biata femeie cu ce să le păcălească foamea. Îi ruga însă, cu blândeţe în glas şi cu compasiune în privire, să aibă răbdare să semene grâul, apoi să crească, să se pârguiască, să fie secerat, treierat şi dus la moară. Abia după aceea va putea frământa şi coace în cuptor pâinea mult râvnită…
Din această poveste
am aflat în anii fragezi ai copilăriei povestea bobului de grâu, apoi am conştientizat-o
participând eu însămi la acest ritual anual al transformării boabelor de grâu
în pâine, începând cu semănarea lor în fiecare primăvară în pământul reavăn,
proaspăt arat, continuând cu seceratul holdelor, cu treieratul snopilor, cu
măcinatul boabelor…
Trăitori într-o
localitate montană, rămasă necolectivizată în epoca comunistă din lipsa unor
întinse suprafeţe plane, agricultura practicată a fost una de subzistenţă. În
vremea copilăriei mele şi multe decenii după aceea, fiecare familie încerca să
îşi asigure pâinea cea de toate zilele prin munca asiduă de-a lungul unui an
calendaristic.
În ajun de Anul Nou,
cete de copii reînnoiau un obicei străvechi prin colinda Pluguşorului – o
poveste spusă în versuri despre bădica Traian şi jupâneasa Dochiana, modele de
vrednici plugari din vremuri imemoriale, care au ştiut să aleagă cu pricepere
locul pentru arat şi semănat. Urătorii, pocnind din bice, în gemete de buhai şi
sunete de clopote şi tălănci, care însoţeau pluguşorul, prezentau muncile
agricole pe parcursul întregului an, de la arat şi semănat până la pregătirea
colacilor pentru colindători. Pluguşorul se încheia cu urarea adresată
gazdelor, oameni gospodari şi ei: Cum
dat-a Dumnezeu mai an/ Holde mândre lui Traian,/ Astfel să dea şi la voi,/ Ca
s-avem parte şi noi./ Să vă fie casa casă,/ Să vă fie masa masă!.../ Şi la anul
să trăiţi,/ Să vă găsim înfloriţi/ Ca merii,/ ca perii/ În mijlocul verii./
Mânaţi, măi! Hăi, hăi!
Despre vremea
colindelor îşi amintesc cu nostalgie copiii de odinioară din satul de Peste
Mureş. Inginerul Gavril Urzică povesteşte cu drag despre organizarea din vreme
a cetei de colindători, despre pregătirea colindei şi a celor necesare: Pentru
sărbătorile de iarnă ne pregăteam din timp pluguşorul şi bicele - doar era
destulă cânepă! -, ajutor primind de la unchieşul Gavril, cunoscător în cele
trebuitoare la colindat. Gospodinele se întreceau în ajun în pregătirea
cozonacilor şi a prăjiturilor. Seara de Crăciun o aşteptam cu nespusă bucurie.
Nici nu însera bine că noi, copiii, şi începeam colinda, din capătul satului,
de la Țepeluş, şi o continuam până la celălalt capăt, la Sandu Mucii. Cei mici
îşi încheiau colindatul şi se culcau, dar după miezul nopţii porneau cei mari,
până în zori, astfel că nu rămânea nici o casă fără colindători.
Iulia Hanga zâmbeşte şi
acum amintindu-şi de felul aparte în care primea colindătorii fratele tatălui
său şi vecin cu ei, Dumitru Hurubă: De sărbători, când copiii mergeau la
colindat, unchiul încuia poarta. Odată, nişte băieţi au sărit gardul şi l-au
colindat, dar unchiul i-a răsplătit cu biciul…
Periplul prin sat cu
misiunea asumată de a vesti noul an şi de a face urările tradiţionale pe la
casele iluminate este văzut de Zorel Suciu ca un adevărat drum iniţiatic pentru
copii: Troienele mari, drumul neiluminat, podul din grinzi bătrâne care la
trecere scoteau sunete ce păreau infernale pentru copilul înfricoşat ce se
adâncea în întuneric, apa Mureşului clipocind sub pojghiţa de gheaţă
reprezentau piatra de încercare pentru multe generaţii de copii în a-şi dovedi
curajul de a trece podul, spre a-şi îndeplini misiunea asumată de „colindători”.
După sărbători, în
toiul iernii, când drumurile erau numai bune pentru a prinde animalele la
sanie, gospodarii scoteau gunoiul pe bucăţile de pământ care uramau a fi arate şi
însămânţate primăvara. Seminţele erau pregătite din timp: erau selecţionate la
treier, apoi, înainte de arat, erau spălate cu soluţie de piatră vânătă,
zvântate la soare şi stropite cu aghiazmă păstrată de la Bobotează.
Când se pleca în
prima zi la arat, se tămâiau animalele, seminţele, teleguţa şi plugul, apoi se
stropeau cu apă. Actul ritualic al udării, fie la începutul aratului, fie la
seceriş, prin stropirea cununii şi a secerătorilor, avea o anumită
semnificaţie, respectiv asigurarea unei rodiri mănoase, prin prezenţa ploilor
la vremea potrivită. Apa din ritualul agrar are acelaşi rol ca şi apa vie din
poveste: să asigure continuitatea vieţii.
Muncile agricole din cătunul de Peste
Mureş, începând cu aratul şi terminând cu treieratul, sunt evocate nostalgic de
ing. Gavril Urzică: Primăvara, toţi ieşeau la arat în aceeaşi zi
pe dealul Plămâna, cu vaci, cu cai, fără a ţine seama de hotare. Unii arau, alţii
semănau, alţii grăpau. Cătunul era din primăvară până toamna un furnicar de
oameni, pe aici fiind drumul de trecere spre Poiana cea Mare, Coasta Higii,
Hodoşa, până la drumul ţării.
Parcă aud scârţîitul carelor trecând prin faţa caselor noastre, încărcate cu fân sau otavă, cu snopi de cereale sau de in, într-un du-te -vino continuu, de multe ori şi noaptea, atunci când semnele anunţau ploaie.
Când
eram copil, snopii de cereale erau depozitaţi în gospodării, prin şuri sau în
stoguri. Apoi sătenii au fost obligaţi să-şi adune recolta la arii, locuri
anume stabilite de către Primărie. Treieratul începea după 1 septembrie.
Spiritul de întrajutorare al comunităţii de Peste Mureş atingea apogeul atunci.
Din fiecare familie participa zilnic măcar câte un membru la această
activitate, până ce toţi gospodarii terminau de treierat. Pentru noi, copiii,
era prilej bun de a face toate trăsnăile, părinţii, ocupaţi cu treieratul până
în noapte târziu, scăpându-ne din ochi.
În vremea în care ţăranii
din zonele necolectivizate erau obligaţi să predea statului cote împovorătoare,
cu toată osârdia harnicilor gospodari din Subcetate, implicit din cătunul de
Peste Mureş, recolta dijmuită astfel nu era suficientă pentru hrana familiei
până la noua recoltă şi pentru semănat. Au rămas neşterse amintirile celor care
participau la campaniile de seceriş în satele de pe câmpie.
Care cu snopi, trase de vite, coborând spre sat dinspre Hodoşa şi Coasta Higi
Cât era de râvnită o bucată de pâine pregătită din grâul
proaspetei recolte! Cu sacul dus pe spate, se mergea la una din morile de apă
din apropiere. Mi-amintesc cum plecam dis-de-dimineaţă la moară la Sineu, eu,
Mărioara şi Nicolae, fiecare ducând într-un sac câte o mierţă de grâu. Mama
plămădea pâinea cu aluat şi până seara era gata. (Valeria Pop)
Instalaţii de moară, detaliu
cu mecanisme, Subcetate-Călnaci,
gospodăria A. Câmpean nr. 494, construită în cca. 1870, transformată în 1973
(Foto Dorel Marc- anul 1998, arhiva documentară a Muzeului de Etnografie Topliţa)
Adriana Muscă s-a născut şi a copilărit în cătunul de
Peste Mureş. Nu poate uita odoarea care se răspândea dinspre casa vecinei când
pâinile dolofane se rumeneau în cuptorul ei din curte: Îmi amintesc cu drag de mireasma ademenitoare a pâinii ce se cocea pe
vatra încinsă a cuptorului din curtea vecinei noastre, mireasmă care ne aduna
pe puţinii copii dimprejur în preajma cuptorului, hârjonindu-ne nerăbdători în
aşteptarea momentului în care mătuşa Mărioara scotea pâinea rumenă şi aburindă
din cuptor. Bucăţica de pâine fierbinte pe care o primeam de fiecare dată ni se
părea delicioasă, cu un gust inconfundabil, fără egal. Mă gândeam atunci că
mătuşa cunoştea un anume secret, numai de ea ştiut. Acuma ştiu că mirodeniile
miraculoase care dădeau savoare pâinii făcute de mătuşa Mărioara erau
nerăbdarea cu care adulmecam mirusul de pâine caldă, surâsul din ochii mătuşei şi
bunătatea pe care i-o citeam pe chip, când ne frângea din pâinea abia scoasă
din cuptor.
Cu aceeaşi bucurie îşi
aminteşte despre mirosul ademenitor de pâine proaspătă şi Nicoleta Someşan: Nu pot uita
mirosul de pâine şi pupi scoşi din cuptor, mirosul care mă trezea dimineaţa
mult mai târziu, după ce munca în gospodăria mătuşii Aurelia Nucului
începuse...”
Câtă răbdare şi
pasiune, câtă ştiinţă şi iubire în această muncă ancestrală de creaţie
ritualică a bobului de grâu, săvârşită de ţăranul truditor! Câtă bucurie şi mulţumire
poate oferi bucata de pâine obţinută prin efortul şi strădania din fiecare an!
Prof. Doina Dobreanu
L. URZICĂ: Îmi aduc aminte de toate, așa a fost! Să vă dea Dumnezeu sănătate să ne mai amintiți din trecut!
RăspundețiȘtergereImpresionantă povestea bobului de găurit, iar truda oamenilor era imensa!!Din dragoste pentru pământul strămoșilor oamenii aveau un adevărat ritual,transmis din generație în generație.
RăspundețiȘtergereOLIMPIA OROS:
RăspundețiȘtergereÎti multumesc, Doinita! Sunt mandra și onorata sa fiu o părticică din aceasta eterna poveste a bobului de grâu care rodește prin grija Asociației Culturale Dobreanu. Izbanda și spor în aceasta lăudabilă lucrare! Aprecieri sincere!
Eterna poveste a satului autentic de odinioară! Cu trimitere și la Lucian Blaga cu afirmația lui atât de surprinzătoare și adevărată totuși.