„Satul românesc a păstrat, uneori pâna în
vremea noastră, un caracter stravechi. Chipul în care gândește, simte, acționează
țăranul român este legat de o filozofie
populară și de o seamă de forme de viață tradițională. Mentalitatea
generală a satului, sub semnul tradiției, este închegată și organică.”
Ernest Bernea
1. Familia tradițională
Fiecare
societate are un anumit sistem familial, cu un anume cod de reglementare a relațiilor
dintre barbați și femei. Diferențele sunt date de modul exercitării autorității
în cadrul familiei, de mărimea acesteia, de modul de stabilire a rezidenței, de
forma de transmitere a moștenirii. Familia s-a dezvoltat o dată cu societatea
şi se modifică o dată cu aceasta. Ea îndeplineşte anumite funcţii sociale cum
ar fi procrearea, creşterea şi socializarea copiilor. De-a lungul timpului,
femeia a ocupat poziții diferite în cadrul acestor sisteme familiale.
1925 – Văd. Ana Muscă și familia
În
familia tradițională, bărbații și femeile aveau roluri diferite: soțul asigura
întreținerea familiei, iar soția se ocupa prioritar de întreținerea casei, de
creșterea și educarea copiilor. Familia tradițională își asuma și
responsabilitatea de îngrijire a bătrânilor familiei, o cutumă moștenită din
antichitate.
Prin
atributele ei de soție, mamă și gospodină, cu simț de protecție dezvoltat în
creșterea și educarea copiilor, în îngrijirea părinților bătrâni, femeia era
liantul familiei. În familia tradiţională conflictele dintre generaţii erau
mult mai puţine, netolerate și sancționate de comunitate. Ierarhia în familie era
foarte clară, fiecare ştia ce are de făcut şi de cine trebuie să asculte.
Copiii suportau autoritatea tatălui şi pe cea a mamei - mai blândă şi mai sensibilă
-,când tatăl lipsea.
În
climatul tradiţional al familiei extinse, se statornicește o relaţie afectivă puternică
între bunici şi nepoţi, bunicii având un rol educativ important. Mai mult decât
atât, într-o familie tradițională, reunind trei generații, bătrânii se bucurau
de un prestigiu binerecunoscut de cei tineri. Rolul important în formarea unei
noi familii îl aveau părinții și bătrânii din casă, căci de cele mai multe ori
tinerii căsătoriți trăiau sub același acoperiș cu părinții și bunicii.
În
familia traditională româneasca, femeia punea mai presus bunăstarea soțului și
a copiilor săi decât nevoile personale. Femeia, considerată uneori inferioară
băratului, trebuia să fie îndurătoare, blândă, dependentă, supusă barbatului,
capul gospodariei.
Cu
toate acestea, în mentalitatea țărănească s-a perpetuat un adevărat cult al
femeii mame, fiindcă era o mare cinste să aduci pe lume prunci, prin care se
asigura perpetuarea familiei, a neamului. La nașterea unui copil, apropiații –
mama, nașa, mătuși, vere, vecine - aduceau daruri, în primul rând bucate alese
mamei, în perioada lehuziei, apoi copilului, la botez.
Rolul
mamei era foarte important pentru că personalitatea ei construia punctul de
plecare în conturarea personalității copilului. În familia tradiţională, mama
se implica mult mai mult în creşterea şi educarea copiilor decât în familia
modernă, fiindcă ea nu avea o carieră profesională. Locul ei de muncă era în
casă și în gospodărie, ocupându-se de familia sa, dar participa, alături de
soțul său și de copiii mai mari, și la muncile câmpului: pregătirea fânului,
prășitul, seceratul, adunarea recoltelor.
Exemplificăm
cele afirmate în această expunere prin mărturisiri ale unor nativi în comuna
Subcetate, beneficiari ai unei educații tradiționale, mărturisiri făcute cu
ocazia convorbirilor la Subcetate.[1]
„Mama noastră cea scumpă şi dragă s-a născut în anul
1905, fiind unicul copil al unei familii sărace din Şchiopeni. Bunicul a
dispărut foarte devreme şi mama a rămas numai cu mama ei. În 1917, luna august,
armata austro-ungară a primit ordin să-i adune pe toţi românii din Subcetate
pentru a fi deportaţi spre vest. Fiecare familie şi-a adunat cele necesare în
căruţă şi a plecat cu convoiul spre Reghin. Deplasarea a durat două luni.
Convoiul înainta greu din cauză că apăreau probleme de boală, decese de oameni
şi animale, diverse nevoi. Ajunşi la destinaţie, bunica şi mama, împreună cu
alte cinci persoane au fost repartizate la o familie, foarte săracă şi aceea.
Acolo au participat zilnic la toate muncile câmpului şi cele gospodăreşti. S-au
întors acasă după un an, pe jos, oprindu-se din loc în loc pentru a se odihni
şi a cere hrană.
Viaţa mamei nu a fost uşoară nici după ce s-a măritat.
Familia devenise numeroasă, pământul era puţin şi sărăcăcios, dar cu
tenacitate, cu încredere în forţele proprii şi în Dumnezeu, am răzbit. Noi,
copiii, eram sănătoşi şi, pe măsură ce creşteam, ajutam la diferite munci, după
puterile noastre.
1962 Ioan și Ioana Urzică cu copiii
Biata mama! Ea ducea tot greul în casă. Parcă o văd şi
acum cum mergea la spălat cu hainele pe spate, la moară, tot cu sacul pe spate,
la lucrul câmpului cu câte unul din fraţi în braţe. Era o bună gospodină şi un
bun pedagog, nelipsindu-i de pe blidar „nănaşa”, nuiaua cu care mai potolea la
nevoie spiritele încinse. Trebuia numai să ne-o arate şi se făcea pe loc pace.”
(Aviator Petru Urzică) [2]
În
familia tradițională, mama era cea care transmitea urmașilor săi codicele țărănesc de conduită ce
cuprindea normele de viață stabilite de comunitate, principii care presupun
ordine, logică şi scop, sentimentul apartenenței la un neam.
Zestrea
valorilor umane fundamentale, însușite de tânăr în familie, sub directa
supraveghere a mamei, era ceea ce era mai important din ce putea lua cu sine
când pleca pe calea căutării propriului său rost, asemenea lui Făt-Frumos din
basmele populare.
Pentru
odrasla familiei tradiționale, rostul însemna să-și întemeieze o familie și să intre în rând cu lumea. Familiile mai
înstărite din oricare comunitate sătească, încă în secolul al XIX-lea, se
străduiau să trimită la învățătură măcar unul din copii, de obicei fiul ce mai
mare. Acesta pleca din casa părintească cu virtuțile dobândite în familie, cu
cunoștințele dobândite în clasele primare la școala din sat și cu povețele
mamei. Cu emoție plenară este surprins momentul acesta, al desprinderii
copilului de familie, de poetul Ocatavian Goga în versurile următoare: „Răsare
mama- colțul șurii,/ Așază-ncet merindea-n glugă…/ Înduioșată, mă sărută/ Pe
părul meu bălan, pe gură:/ „Zi Tatăl
Nostru seara, dragă,/ Și să te porți la învățătură!” (Casa noastră)
1939 – Familia Nicolae și Ioana Cotfas
2. Rolul mamei, al familiei în creșterea și educarea copiilor
2.1.
Educația în spiritul unor valori
fundamentale: iubirea, respectul, credința, responsabilitatea ș.a.
Toate
acestea valori se învață în familie, în primul rând prin puterea exemplului de
conduită al celor mari, prin respectarea cuvântului dat, susținut de fapte.
Odraslele
erau educate în spirit de ascultare și supunere față de părinți și bătrânii
familiei, cu precădere fetele, care uramau să fie supuse și bărbatului, după
căsătorie. În lumea tradițională, copilul bun
nu avea voie să iasă din vorba părinților,
fiindcă, conform codului de conduită tradițional, așa se cade.
Respectul
în sânul familiei era fundamental. Femeia - mamă se adresa în mod respectuos nu
doar părinților și celor vârstnici, ci și bărbatului, folosind pronumele de
politețe dumneata.
„Nu
i-am auzit pe părinţii mei certându-se sau contrazicându-se niciodată, iar mama
îi zicea tatei dumneata”. (Petru
Urzică)
La
fel se adresau și frații cei mici fraților mai mari, într-o familie numeroasă,
cu 8-10 copii, când diferențele devârstă între cei mici și cei mari puteau fi
în jur de 20 de ani.
„A vorbi despre familia mea reprezintă întotdeauna un
motiv de mândrie, prilej de mulțumire, respect, apreciere şi profundă
recunoștință. Toate acestea, cu atât mai mult cu cât la originea mea se află o
familie în adevăratul sens al cuvântului, o familie de oameni simpli, onești şi
cu credință în Dumnezeu. Datorez totul părinţilor mei şi, înainte de toate,
viața. Ținând cont de condițiile familiale în care am crescut, m-aş rezuma doar
la o enumerare, nu neapărat exhaustivă, a câtorva dintre trăsăturile de
caracter dobândite încă din copilărie, atât din perioada celor „7 ani
de-acasă”, cât şi ulterior, în timpul anilor de școală: bunătate, cinstire,
respect, conștiinciozitate, compasiune, credință, cumpătare, creativitate,
curaj, determinare, discernământ, disponibilitate, flexibilitate, fermitate,
generozitate, iertare, hărnicie, inițiativă, înțelepciune, loialitate,
justiție, mulțumire, onestitate… toate aceste adevărate virtuți dovedindu-se,
ulterior, a-mi fi de mare ajutor atât în evoluția mea ca om, înainte de toate,
dar şi în cariera profesională.” (Nicolae-Florin Ghenci, comisar de poliție) [3]
Pe
lângă exemplul oferit de cei mari, o
modalitate benefică de educare în spiritul valorilor fundamentale era și povestea. În societatea tradițională,
oamenii își rezervau momente de bucurie stând în povești, în familie sau cu vecinii, la gura sobei, iarna, sau la
umbra unui pom din grădină, vara, în zile de sărbătoare, dar și în timp ce
participau la munci gospodărești colective precum depănușatul porumbului,
toamna. Bucuria poveștilor era trăită plenar iarna, în vremea șezătorilor, în
perioada de tors (in, cânepă și lână).
Toți
suntem purtători de povești, fiindcă tot ce ne înconjoară este o poveste, viața
fiecăruia este o poveste, cu pilde și învățături pentru cei care ascultă.
„Cred
în rolul bunicilor în formarea unui copil. Bunicii au acea pioşenie a copiilor,
de care nepoţii au atâta nevoie! Bunica m-a învăţat să îmi fac cruce, să mă
rog... De la bunica am învăţat să scriu şi să citesc. Dar... mai mult decât
toate, ascultam poveştile pe care mi
le citea din cărtile ei vechi - despre pruncul Iisus, despre Genoveva de
Brabant ş.c.l.” (Conf. Univ. Dr. Doina Butiurcă) [4]
Bătrânii,
purtători ai unor bogate povești de viață, aveau prilejul, bucurându-se de
respectul și ascultarea celor tineri, de a-și împărtăși, povestind, întâmplări,
evenimente, experiențe trăite în tinerețe de ei sau de cunoscuți, scoțându-i pe
ascultărori din cotidian și purtându-i în alte vremuri, într-o altă lume, care,
lor, li se părea „de poveste”. Astfel, prin participarea la bucuria poveștilor,
ca narator sau ascultător, se consolida legătura între tineri și bătrâni, se
consolida ideea de bine și frumos. Poveștile aveau, în fapt, prin puterea
pilduitoare a exemplelor de viață aduse în atenție, o misiune formatoare,
educativă.
Bucuria
participării la astfel de momente, copiii o deprindeau din fragedă pruncie,
când mama sau bunica îi adormea purtându-i pe aripi de poveste. Prin povești se
transmiteau adevărate lecții de învățătură comportamentală, de
interrelaționare, de comunicare prin limbaj, de îmbogățire a registrului
lingvistic, a cunoștințelor legate de viață, de istorie, de obiceiurile și
tradițiile comunității, ale neamului.
„Am crescut cu bunicii din partea mamei. Bunicul
era Toader al lui Ioan al lui Simion, om harnic, bun gospodar, învățat cu munca
câmpului. De la el am rămas cu dragostea pentru animale, mai ales pentru cai.
Vara îmi plăcea foarte mult să călăresc, iar iarna să ieșim cu sania trasă de
cai. Bunica Ana era o femeie liniștită, ocrotitoare, dispusă să facă orice
pentru nepoții ei. Părinții lucrau la Toplita, erau navetiști și noi rămâneam
în grija bunicii. (…)
Am învățat de mic multe lucruri valabile care mi-au
conturat caracterul: respectul față de părinți, bunici, familie… față de
oricine; respectul pentru muncă, învățând să fac lucruri mărunte, dar necesare,
precum reparații în casă și în curte; curiozitatea de a afla și învăța lucruri
noi care au devenit pasiuni și izvor permanent de bucurie; grija pentru lucrul
bine făcut, de calitate.
Am învățat de mic ce înseamnă responsabilitatea. Când ne
trezeam dimineața, părinții erau de mult plecați la muncă. Eu, fiind mai mare
cu trei ani decât fratele meu Nicolae și cu șase decât sora mea Marcela,
trebuia să am grijă să ne pregătim și să ajungem la timp la școală, iar la
întoarcere să avem grijă de gospodarie. (Inginer Dan Cotfas) [5]
„Vreau să cred că am cei șapte ani de acasă, ceea ce
înseamnă că părinții mei au reușit să construiască un postament solid pentru
a-mi dezvolta propria persoană. Nu știu cum sunt alți părinți, dar eu, când mă
gândesc la ai mei, nu cred că există alții ca ei. Prin tot ceea ce au făcut au
încercat să ne modeleze pentru a deveni persoane care să reușească în viață, să
meargă mai departe decât ei.
Părinții mei reprezintă un model în viață pentru mine. La
fel ca și ei, încerc să-mi costruiesc viața pe puterile mele proprii, prin
muncă cinstită, să mă mulțumesc cu ce am și să nu tânjesc după ceea ce nu este
al meu. Am învățat de la ei că prin muncă asiduă și focusare poți să „răstorni
munții”, adică să obții ceea ce vrei. Aș vrea să cred că am moștenit de la ei
dârzenia și spiritul de sacrificiu pentru binele familiei, al copiilor.
Din această cauză doresc și pe această cale să le spun:
vă mulțumesc că sunteți părinții mei. (Șef de lucrări unv. Petru-Adrian Cotas) [6]
2.2.
Modelul în familie pentru viața de
familie
Traiul
de zi cu zi în familia în care creștea și se dezvolta tânărul constituia
modelul lui de familie, matricea de la care pornea în crearea propriei familii.
Pentru fete, mama era prototipul feminin, de soție, mamă și gospodină. Se spune
că nu este corect să apreciezi copiii după părinți, dar în societatea tradițională
vrednicia mamei era un atu pentru copiii ei la vremea căsătoriei.
„Mama,
Viorica, născută în 1920, a fost cea mai mare dintre cele 5 surori şi un frate.
Părinții ei au fost Ioan Dobreanu, cojocarul satului, și Ioana Rus. În casa
lor, se adunau seara sătenii să li se citească gazeta și să facă politică.
(…)
Ei
bine, vorbind despre mama, aici nu pot să nu devin emoţionat. Nici nu poţi fi
altfel când vorbești despre mama, despre mama pe care nu am văzut-o niciodată
supărată, niciodată enervată, niciodată să îşi fi pierdut cumpătul.
Îngrijorată, da. Dar în rest, zâmbetul ei discret şi enigmatic, ştiind şi
înţelegând tot chiar înainte ca lucrurile să se întâmple, trecând peste
greutăţi de parcă nu ar fi fost. O mână de femeie, mică de statură și
subţirică, în stare să mişte munţii sau să strunească un bărbat aspru, mândru
şi de neîndoit ca tata. De unde atâta putere într-o femeie aşa de fragilă,
măritată la 16 ani, copil fiind încă, şi care a crescut 6 copii? Era ceva
misterios în ființa ei, ceva supranatural, ceva divin, aş zice. Puterea ei nu
putea să vină decât din dragoste şi din credinţă. Dragoste pentru familie,
pentru copii, pentru meserie - ţărancă, ţesătoare de covoare, florăreasă -,
pentru viaţă. Şi credinţa, o credinţă nețărmurită, intrinsecă fiinţei, intimă,
simţită, nu spusă, trăită prin toată fiinţa ei, nu doar practicată (…) Credinţa
mamei era modul ei de viaţă, era viaţa ei înseşi. Ca şi a lui tata. Şi-au
crescut copiii în credinţă, dar i-au lăsat în același timp, le-au permis și
i-au ajutat să își construiască propria lor libertate de conştiință.” (Dan-Lazăr
Trifan, matematician/ consultant internaţional senior în sisteme
informatice) [7]
„Purtăm toată viaţa pecetea pe care ne-au imprimat-o în
copilărie părinţii şi bunicii, oamenii din jur, care rămân vii în minte şi
suflet. (...) Imaginea mamei, Măriţa lui Dănilă şi a Ilenei lui Simion Moglan
de pe Părăuţ din satul Platoneşti, comuna Sărmaş, prinde în amintire chipul
blândeţii, al pâinii aburinde, al femeii de la ţară pe umerii căreia stau toate
treburile casei şi ale gospodăriei, munca câmpului, dar şi chipul unei fiinţe
vesele, cu umor nativ, spontan. Inteligentă, regreta că nu a urmat şcoala după
terminarea celor 4 clase, deoarece ar fi fost nevoie părinții de o pereche de
boi ca să plătească taxele anuale. Bunicii aveau prea mult pământ pentru a-şi
face, cum spuneau, copiii „domni”. Era obligatoriu ca tradiţia familiei să fie
dusă mai departe acolo, în sat, după legile locului. Era interesată şi
curioasă, iar în serile de iarnă, când torcea sau ţesea, mă punea să citesc cu
voce tare să audă ce învăţ. Deodată cu mine a învăţat Luceafărul, Sara pe deal
şi alte poezii eminesciene, la fel versuri de Coşbuc şi Alecsandri. Avea o
memorie deosebită, un simţ estetic şi o perspicacitate care o făceau să poată
intra în conversaţii agreabile cu oricine. Nu uita nimic din ceea ce a învăţat
la şcoală, mai ales date de istorie şi geografie sau probleme de matematică.
(…) Era o fiinţă apropiată, deschisă şi înţelegătoare. Povesteam cu ea de toate
în zilele de muncă la câmp, în care de multe ori cânta sau mă ruga să cântăm
împreună. De la ea am învăţat multe pentru viaţă: să muncesc de toate, să fiu
liniştită şi mai ales răbdătoare. Dacă tata avea încredere în forţa mea de a
învăţa – şi, Doamne, ce mândru era când veneam cu Premiul I de la olimpiadele
la care participam! – mama a rămas ca o efigie vie pentru toată viaţa în ceea
ce priveşte comportamentul moral şi dăruirea pentru copii. Ca orice mamă ar fi
vrut să rămân în sat alături de ea toată viaţa, de aceea „a plâns să moară”
(cum zicea ea) când am intrat la facultate. S-a împăcat, mai apoi, cu gândul,
amintindu-şi cât de mult ar fi dorit să meargă şi ea mai departe la şcoală.
Când am plecat în primul an de studenţie la Cluj, geamantanele erau pregătite
în faţa uşii să ies din casă. Am întins mâna spre clanţă când ea mi-a
acoperit-o cu mâna ei, m-a fixat cu ochii plini de dragoste şi lacrimi,
spunându-mi: „Ai dorit să pleci... Vei fi singură printre străini. Când ţi-a fi
greu, gândeşte-te că-s alături şi că am atâta încredere în tine că niciodată
n-o să ne faci de ruşine.” Cuvintele acestea mi-au condus întreaga viaţă. Era un
bun dascăl.
Mama era şi o fiinţă optimistă, iubitoare să iasă în
lume. (…) Ataşată valorilor familiale, era mereu preocupată de cum ne descurcăm
cu ale vieţii, de nepoţi, încercând mereu să ne ajute, în felul ei. (…) Mai
presus de orice şi-a iubit nepoţii, cu o grijă şi afectivitate ieşite din
comun. Ştia să-i aşeze în lumi de vis, să-i facă să râdă, să fie fericiţi. Îi
ducea în vacanţe la Subcetate, cu trenul, spre deliciul lor, făcându-i părtaşi
la ce era de făcut în gospodărie, legându-i de natura aceea pură din Poiană, de
zvâcnetul pământului şi mângâierea soarelui, integrându-i în evenimente ale
satului.” (Prof. Emila Dobreanu – Marica) [8]
Pe
lângă educația propriu-zisă din familie, tinerii aveau diverse ocazii să
deprindă seria de rituri de trecere spre căsătorie [9] precum
șezătoarea sau păzitul vitelor.
Șezătoarea, unde munca se îmbina cu distracția, era una dintre cele mai
importante instituții țărănești, prin intermediul căreia se realiza schimbul
cultural de valori între generații, având și o funcție socială premaritală.
Păzitul vitelor era o adevărată „școală” a vieții pentru tinerii între 5 și 25 de ani.
Cu aceste ocazii, tinerii se cunoșteau și se apropiau unii de alții, se inițiau
în luptă, în dragoste, în celelalte forme ale culturii nescrise a satului.[10]
2.3.
Educația în spiritul de comuniune, de
conservare a relațiilor de rudenie și bună vecinătate
Rolul
principal în relaționarea copilului/ tânărului cu comunitatea revenea tot
mamei, mereu prezentă în mijlocul familiei, implicându-i pe copii în anumite
activități ale comunității extrafamiliale, precum șezătoarea și claca. Păzitul
vitelor la pășune, practicat în special de copii și tineri, sau mersul în
povești, ca pretext de a face vizită unui vecin, prieten sau unei rude, momente
la care copiii erau și ei prezenți, dar mai ales evenimentele importante din
viața satului tradițional, precum nunta și înmormântarea, întrețineau relațiile
de rudenie și mențineau, totodată, coeziunea socială.
În
satul tradițional, comunitatea era alcătuită din familii de rudenie, după viță, mereu în competiție privind locul ocupat
în diviziunea ierarhică. Păstrarea tradițiilor și respectarea normelor
instituite de către comunitate ofereau o anume poziție socială, dar aceasta
trebuia păstrată și dovedită individual. În alegerile matrimoniale, tinerii
erau influențați de familiile lor să țină seama de rangul social, dar și de
avere, pentru a se menține pe sacra ierarhică a comunității.
Conștiința
de rudenie, cultivată în special de mamă, lega laolaltă toți membrii grupului. Rudenia,
fie de sânge, fie spirituală (nășia și cumetria) îl determina și îl construia
pe individ social pe parcursul întregii sale existențe. Rudenia spirituală,
respectată în comunitățile tradiționale pe parcursul a mai multor generații,
prin moștenire, a avut un rol deosebit în statornicirea relațiilor interumane.
Prin
botezarea pruncilor, femeia – nașă era cea care iniția și întreținea o bună
parte din relațiile de rudenie spirituală.
Un
anume tip de relație de rudenie, arhaică, este și cea stabilită prin vânzarea/ cumpărarea de prunci. Un
remediu de a scăpa copilul mic de amenințarea Răului, manifestată prin
îmbolnăvirea lui, era să fie vândut
pe fereastră, schimbându-i-se numele. Copilul rămânea în continuare în grija
mamei bilogice, dar îi spunea și femeii salvatoare mamă, iar copiilor ei, frați.
Trăind
într-o comunitate rurală restrânsă, cu o încrengătură de relații de vecinătate
și de rudenie, în diversitatea lor, ce făcea ca întreg satul să alcătuiască o
mare familie, părinții, în special mama, cultivau copiilor, prin educație,
simțul de apartenență la această comunitate, învățându-i din fragedă pruncie să dea binețe fiecărui om întâlnit în
cale.
„Oamenii
pe care i-am cunoscut în Subcetate, când am început a conştientiza ce înseamnă
familia, vecinii, lumea care reprezenta
satul, o parte din lumea mare, erau
minunaţi. Puţini au mai rămas dintre aceia. Cei mai mulţi au plecat, s-au
mutat… Dincolo. Nu erau minunaţi doar pentru că îi vedeam cu ochii celei care
eram la vârsta fericită a copilăriei. S-ar putea spune că trăiam departe de
civilizaţie, în sensul că localitatea nu era electrificată, radiouri erau
puţine, cărţile nu erau la îndemâna oricui şi, totuşi, oamenii aceştia
moşteniseră o civilizaţie străbună, cu un cod de norme de viaţă şi de conduită,
ale bunului simţ, transmise şi respectate cu sfinţenie, susţinute de un singur
argument: aşa se cuvine, altfel râde
lumea… Şi ca să nu intri în gura
lumii, trebuia să te porţi ca lumea,
respectând rânduielile impuse de tradiţie.”[11]
Prin
respectarea cu sfințenie a acestor legi „nescrise”, se asigura bunul mers al
lucrurilor în interiorul comunității. „Opinia publică” era cea care sancționa
nerespectarea acestor reguli și obiceiuri ale pământului.
Văd. Maria Urzică și familia
2.4.
Educația în spiritul credinței și moralei
creștine
Mama
și bunica erau cele care își încredințau familia, prin rugăciune, grijei
divine. Rugăciunea era rostită în comuniune cu copiii, învățându-i din fragedă
pruncie Îngerelul sau Tatăl Nostru. Și tot ele își luau copiii
și nepoții de mână să-i ducă la biserică.
„În
copilăria mea, îmi vedeam consătenii, surprinși în ipostaze diferite. Că erau oameni
prietenoşi şi deschişi, iertători, blajini şi cucernici se putea vedea şi din
bucuria cu care se întâlneau şi comunicau, comportându-se parcă ritualic, fie
la cumetrie, la nuntă sau la înmormântare, fie în zilele de sărbătoare. În
sărbătorile mari, în special la
Crăciun şi la
Paşte , se întâlneau la biserică pentru a trăi bucuria de a se
ruga împreună şi pentru a-şi ierta unii altora greşelile, strângându-şi mâna în
faţa bisericii, după liturghie. Înseși urările pe care și le făceau erau ca o
rugăciune: Dumnezeu să primească sfintele
rugăciuni!, Să deie Dumnezeu (numai)
bine /noroc!, Doamne,-ajută!”[12]
„Mama
a fost deosebită. Cânta minunat, iubea frumosul. Citea duminicile şi în
sărbători, poezie. (…) Copii fiind, ne ducea duminica şi de sărbători la
Biserica din Subcetate. Era aşa o sărbătoare a sufletului, duminica! Şi ca să
vadă dacă am fost atenţi la Sfânta Liturghie, nu uita să ne întrebe (indiferent
dacă eram la secerat, la adunatul fânului, la prăşit) ce Evanghelie s-a citit
şi ce am învăţat noi, din cuvântul Domnului. (…) Singurătatea ne învaţă să ne
apropiem de Dumnezeu. Scria mama (în caietul său de amintiri notate în
singurătatea bătrăneții n.n.): „O, măreşte-n noi credinţa/ Dragostea şi
pocăinţa,/ Dă-ne calea mântuirii/ Şi nădejdea fericirii” (Priceasnă);
„Mărie, dulce fecioară,/ Gândul meu la tine zboară,/ Ruga mea la tine pleacă./
Să-mi fii Maică îndurată.”(„Priceasnă”); „Când am legătură vie/ Cu
cereasca-mpărăţie/ Traiul meu este uşor/ Ca al păsării în zbor.” (Conf. Univ.
Dr. Doina Butiurcă) [13]
„Mama a purtat și poartă greul familiei, având grijă de
frățiorul nostru bolnav pe care-l îngrijeste cu multă dragoste și răbdare. A
trecut prin momente foarte grele, mai ales la începuturi, când a primit vestea
diagnosticului lui Ilie-Răzvan. Inima ei de mamă, sfâşiată de durere, a primit
mângâiere prin evlavia pe care a avut-o şi o are la Maica Domnului. Ea a
întărit-o şi a ajutat-o să poarte această cruce cu răbdare şi nădejdea
mântuirii.
Mama noastră provine dintr-o familie numeroasă, tot cu
cinci copii, a avut o copilărie grea, dar fericită, alături de bunica Viorica,
Dumnezeu să o odihnească în pace! Mama ne vorbeşte mult despre bunica care a
fost o femeie deosebită, înțeleaptă, puternică, şi care şi-a crescut singură
cei 5 copii. Cu siguranţă, bunica i-a transmis mamei virtuţile unei adevărate
mame creştine pe care mama le-a preluat şi urmat cu sfinţenie. Îmi aduc aminte
cu mare drag cum ea ne ducea la biserică de mici, chiar în vremurile grele ale
comunismului.
Pentru toate astea, noi, ceilalţi membri ai familiei, ne
înclinăm în fața muceniciei ei și îi mulţumim pentru toată grija şi sacrificiul
său.
Am făcut și facem tot posibilul ca ei, părinţii noştri,
să fie mândri de noi. Sperăm, cu ajutorul lui Dumnzeu, să nu-i dezamăgim, să
ţinem mereu drumul drept şi să nu ne pierdem valorile spirituale și morale.
Mamă, îţi mulţumesc că ne-ai dat viaţă şi că ne-ai sădit
în inimă cel mai minunat simţămănt: credinţa şi iubirea în Dumnezeu! Îți mulţumim,
mamă dragă, pentru tot ceea ce suntem. Dumnezeu să te întărească, să-ţi
dăruiască sănătate, fericire şi mulţi ani alături de noi, cei dragi ai tăi!
Doamne ajută! (Mihaela Maruseac, medic reumatolog) [14]
2.5.
Educația în spiritul muncii
În
familia şi în gospodăria ţărănească, viaţa şi munca erau orânduite cu grijă şi
cu chibzuinţă, după obiceiuri statornicite de trecerea timpului, de experienţa
de viaţă şi de tradiţie, după calendarul naturii şi după sărbătorile creştine
din timpul anului. Totul decurgea ritualic parcă, pe îndelete.
Fiecare
membru al familiei îşi asuma anumite obligaţii, în afara contribuţiei directe
la toate aspectele muncii pământului. Bărbatul se îngrijea de rosturile
gospodăriei, de asigurarea uneltelor pentru agricultură, de întreţinerea
construcţiilor din gospodărie, de aprovizionarea cu lemne pentru foc, de
morărit, de munca la pădure (plutărit, din care se câştigau banii), în timp ce
femeia îndeplinea cu iscusinţă toate muncile implicate de confecţionarea
îmbrăcămintei şi a obiectelor textile necesare în casă, pregătirea hranei,
creşterea şi educarea copiilor. [15]
Copiii
nu erau absenți de la aceste activități gospodărești, băieților încredințându-li-se
sarcini care țineau de obligațiile bărbătești, în timp ce fetele erau antrenate
în activitățile menajere, de industrie casnică (prelucrărea inului, cânepei şi
a lânii), sau îngrijirea fraților mai mici. Ele erau puse de mici în rând cu
mamele lor să toarcă, să melițe, să țeasă, să coase.
La treierat în Poiană, în 1955
„Noi,
toți cei șase copii, am început viața mergând de-a bușilea pe lângă stativele
mamei și când ne-am ridicat prima dată în picioare, ne-am ținut tot de
stativele ei. Ne formam ca oameni și după locul și lucrurile printre care am
crescut; nu ne vom putea desprinde de acestea niciodată!” (Ing. Gheorghe
Trifan) [16]
„Ca
orice copil de ţăran, născut într-o perioadă în care simţul proprietăţii, al
moralităţii şi al apartenenţei la o comunitate erau pregnante, crescând în acea
atmosferă, le port în firea mea. Mi-am petrecut copilăria şi adolescenţa
împreună cu părinţii, muncind cot la cot cu ei, fiind obişnuită de mică să
execut cu responsabilitate toate muncile din gospodărie. Când mă întorceam de
la şcoală, ajutam în gospodărie, mai ales toamna, la vremea culesului
porumbului şi a cartofilor. Bucurie mare era când, seara, se adunau vecinii la
clăci de depănuşat porumbul. (…) Am avut o copilărie grea, incomparabilă cu cea
a copiilor de astăzi, dar am dobândit aptitudini, obiceiuri, deprinderi de
muncă şi o moralitate bazată pe cinste, respect şi omenie, care au constituit
un fundament solid pentru o viaţă sănătoasă.” (Ing. Ana Dobre) [17]
Mamei
îi revenea rolul de a-și pregăti fiica pentru a fi destoinică să preia, după
căsătorie, atribuțiile de soție, mamă și gospodină.
Hărnicia,
ca și iscusința, priceperea, îndemânarea, gustul estetic al fetei de măritat,
cultivate sub directa supraveghere a mamei, erau relevate prin cântece și
colinde (1), prin strigături rostite de feciori la joc (2) și prin chiuiturile druștelor sau vorniceilor în momentul în care mireasa era dusă, împreună cu
zestrea ei, la casa mirelui.(3)
(1)
„Lesne-a fi lelea frumoasă!/ Că-i
frumoasă, da-i frumoasă!/ Podu-i ţese, podu-i coasă, podu-i coasă/Podu-i face
şi cămaşă./ C-aşa-i lelea fudulă ea!
Cămeşa din brâu în sus, din
brâu în sus, din brâu în sus,/ Cămeşa din brâu în sus, din brâu în sus,/
Făcută-i pe cucuruz/ C-aşa-i lelea fudulă ea!
Poalele din brâu în jos, din
brâu în jos, din brâu în jos,/ Poalele din brâu în jos, din brâu în jos,/
Făcute-s pe grâu frumos./ C-aşa-i lelea fudulă ea!/
Da’ fuiorul cum l-o tors, da’
cum l-o tors, cum l-o tors?!/ Da’ fuiorul cum l-o tors, cum l-o tors?/ Coborând
pe scară-n jos./ C-aşa-i lelea fudulă ea!
C-un blid mare de fărină, de
fărină, de fărină,/ C-un blid mare de fărină, de fărină/ Şi c-un dărab de
slănină./ C-aşa-i lelea fudulă ea!/.”[18]
Într-o
variantă de „Pluguşor”, culeasă în Subcetate, se ironizează lenea unor
fete şi atitudinea lor dispreţuitoare față de tradiţie. Cu tot respectul faţă
de valorile materiale, tânărul, care doreşte să-şi împlinească rostul prin
căsătorie, preferă o fată harnică celei cu zestre:
„La crâşmuliţa din sat/ O venit şi m-o chemat/
Tata lor m-o îmbiat:/ - Hai, băiete, hai şi bea/ Că ţi-oi da pe fata mea,/
Ţi-oi da şase boi cu car(...)/- Să-mi dai şăsă, peste şăsă/ Fata ta nu ştie
ţăsă”. [19]
(2)
Mândra mea de mândră mare/ Poale la cămeşă
n-are/ A avut, dar nu le-a pus/Că-s la maică-sa pe fus.
Astă lele se mărită/ Şi nu
ştie face pită,/ C-asară o făcut opt/ Şi nici una nu s-a copt/ Şi le-a pus pe
toate-n rând,/ Că niciun câne nu-i flămând.[20]
(3)
Hu-iu-iu pe dealu’ gol/ Că miresa n-are
ţol/ Şi i-o face mirele/ Când a tunde câinele
Ce mireasă avem noi,/ N-am
da-o pe şapte boi,/ Nici pe şapte ș-încă patru,/ Nici pe jumătate satul,/ Fie
cât de frumuşei/ Nici nu ne-om uita la ei./ Ştie ţese, ştie coase,/ Ştie purta
haine frumoase;/ Meşteră la cusătură/ Şi la vorbele din gură;/ Ştie pâinea s-o
frământe,/ Pe bărbat ca să-l încânte.21]
1960- La clacă de adunat fân pe Filpea
2.6.
Educația în spiritul respectului pentru „rânduială”,
a legilor tradiției
Fiecare
familie își avea obiceiurile ei. Copiii învățau de mici rânduiala casei, iar dacă, prin căsătorie, intrau într-o altă
familie, trebuiau să deprindă rânduiala din noua casă, familie. Îmi povestea cu
mulți ani în urmă o femeie mai în vârstă din Subcetate despre perioada de
acomodare în casa socrilor. De la început a fost avertizată de socrul său că
„în casă veche nu e nevoie de obiceiuri noi”.
Era
considerat om cumsecade cel care nu ieșea din rânduială, respectând și perpetuând
obiceiurile și tradițiile.
Strămoşii
noştri se încadrau în anumite tipare de viaţă făurite printr-o experienţă
ancestrală, care, respectate cu rigurozitate, modelau personalitatea umană ale
cărei trăsături definitorii erau cumpătarea, sobrietatea, modestia, respectul
pentru sine şi pentru cei din jur, dragostea de viaţă şi dorinţa de a trăi
cuviincios, dragostea pentru natura înconjurătoare şi pentru pământul care
reprezenta sursa de existenţă, dragostea pentru muncă, pentru frumos (mărturie
fiind portul, cântecele, jocurile populare, ţesăturile, cusăturile) şi
dragostea pentru petrecere (relevată de frumoasele obiceiuri de nuntă,
cumetrie, horă, clăci cu/fără joc, toate păstrate până odinioară).
Viaţa
se derula după un anume tipic, după o anume rânduială,
statornicită din veac. Zilele de
lucru erau destinate pentru muncile de sezon; cele de sărbătoare erau prilej de
întâlnire cu neamurile şi prietenii la sfânta biserică, dimineața, apoi la joc
(la horă, n.n.), după - amiaza, până la asfinţitul soarelui, în câşlegi (perioada dintre posturi). [22]
1933 – La nunta de aur a lui Gavril și a Anei Hurubă
3. Familia românească, între tradițional și modern
În
secolele XIX - XX, s-au petrecut mutații importante în organizarea familiei. În
societăţile europene sau de cultură europeană s-au mai păstrat cutumele unei
societăți patriarhale privind sistemul familiei nucleare în care soţul era
principala sursă de venit şi avea cea mai mare autoritate, iar soţia depindea
de soţ și se ocupa, în principiu, de gospodărie şi de creșterea copiilor.
În
familia modernă, puterea şi autoritatea o au ambii părinţi, părinţii se sfătuiesc
cu copiii lor în multe probleme legate de familie. Dacă în familia tradiţională
părinții erau autoritari, iar copiii îi ascultau pe părinţi și nu aveau voie să
facă ce vor fără aprobarea lor, în familia modernă copiii sunt mai libertini.
Factorii
determinanți care provoacă în societatea actuală transformarea familiei şi a căsătoriei
- prin scăderea intensităţii nupţialităţii şi răspândirea concubinajului -, cu
precădere în perioada de tranziție de după 1989, sunt diverși: transformările
economice, însoţite de criza economică de lungă durată, inflaţia, şomajul,
scăderea veniturilor populaţiei, sărăcia, deteriorarea standardelor de viaţă,
starea de deprimare a populaţiei, migraţia de muncă în masă şi de lungă durată
etc., toate generând dificultăţi de adaptare la condiţiile economiei de piaţă,
neîncrederea în ziua de mâine şi incertitudinea în ceea ce priveşte viitorul
copiilor, permanenta reformă a sistemului de educaţie, înrăutăţirea serviciilor
de educaţie extrafamilială a copiilor, pierderea garanţiilor pe piaţa forţei de
muncă.
Continuă,
uneori, sa fie inegalități între tratamentul bărbaților și femeilor în
societate. În viața contemporană, aceste inegalități sunt mai puțin bazate pe
doctrine oficiale și mai mult pe atitudinile neoficiale. Se recunosc emanciparea
femeii, lipsa discriminarii femeii, egalitatea în drepturi între femeie și bărbat,
dar realitatea nu le confirmă întotdeauna.
Ca
o concluzie, în societatea modernă, multe femei trăiesc adevărate drame,
născute din faptul că, pe lângă obligațiile care îi reveneau în familia
tradițională - de soție, mamă, grija casei și îngrijirea părinților bolnavi -,
își asumă și obligații profesionale, ajungând la un număr foarte solicitant de
sarcini, complicate toate de micile griji și de problemele cotidiene. Responsabilitățile
prea multe duc adesea la eșecuri. Dedicându-se prea mult unuia dintre sectoare,
ajunge să neglijeze pe celelalte. De aici, frustrarea, epuizarea și uneori
depresia.
Din
nefericire, cei mai neglijați, se pare, sunt copiii, a căror educație, din
fragedă pruncie, mamele o încredințează acum televizorului sau calculatorului,
chiar și în mediul rural. Universul poveștilor întâlnit în lumea tradițională
este înlocuit frecvent cu cel al desenelor animate.
„O mamă vrea întotdeauna ce-i mai bun pentru copilul ei. O mamă iubeşte
necondiţionat, ascultă, dă sfaturi, se implică şi trece prin atâtea greutăţi...
Când viaţa e nedreaptă, ea rămâne principalul şi singurul pilon de susţinere,
ţine fruntea sus, merge înainte şi nu-şi arată tristeţea în faţa copilului.
Luptă până simte că se prăbuşeşte, se odihneşte, apoi se ridică şi luptă iar,
şi iar, şi iar.... E mamă şi tată în acelaşi timp. Are un singur scop: să-şi
vadă copiii mari, sănătoşi şi realizaţi.
Vreau să fiu ca ea, ca
Mama, să fiu atât de puternică, de frumoasă, de ambiţioasă, luptătoare,
curajoasă, iar peste câţiva ani să fiu şi eu alături de copilul meu la
Festivitatea de Absolvire. Cu mândrie, să zâmbesc... Mămica mea, îţi
mulţumesc...(Jurnalist Teodora Mîndru) [23]
Moralitatea națiunii depinde
de respectul față de femeie. Wilhelm Humboldt
Bibliografie
Prof. Doina Dobreanu
[1] Dobreanu, Doina și Dobreanu, Vasile, La obârșie, la izvor… Convorbiri la Subcetate, vol. 1 (2013), vol.
2(2014), vol. 3 (2015), vol. 4 (2016), Editura „Cezara Codruța Marica”,
Târgu-Mureș
[2] DOBREANU – CONVORBIRI, I, p.191-193
[3] DOBREANU – CONVORBIRI, IV, p. 91
[4] DOBREANU – CONVORBIRI, I, p. 23
[5] DOBREANU – CONVORBIRI, II, p. 55-56
[6] DOBREANU – CONVORBIRI, II, p. 63-64
[7] DOBREANU – CONVORBIRI, II, p. 214-217
[8] DOBREANU – CONVORBIRI, I, p. 113-117
[9] ROGOZ, 2002, p. 54
[10] ROGOZ, 2002, p. 193
[11] DOBREANU – SUBCETATE (monografie), 1999, p. 54
[12] Id., p. 54
[13] Id., p. 20-22
[14] DOBREANU – CONVORBIRI, III, p. 138
[15] DOBREANU – SUBCETATE (monografie), 1999, p. 56-57
[16] DOBREANU – CONVORBIRI, II, p. 218
[17] DOBREANU – CONVORBIRI, I, p. 54-55
[18] DOBREANU –CUSĂTURI, 2008, p 10
[19] DOBREANU – SUBCETATE (monografie), 1999, p. 54
[20] DOBREANU – SUBCETATE (monografie), 1999, p. 57
[21] DOBREANU – SUBCETATE (monografie), 1999, p. 62
[22] DOBREANU – SUBCETATE (monografie), 1999, p. 49
[23] DOBREANU – CONVORBIRI, II, p. 169
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu