Thessaloniki, Paralia Katerini, Meteora, Atena, Corinth, Delphi, Loustaki, Delphi, Termopile, Panteleimonas, Olimp…
2008, aprilie. Se întrevede
posibilitatea unei călătorii la care am râvnit de multă vreme…
Grecia! Legendele şi miturile Olimpului care mi-au tulburat adolescenţa,
care m-au scos din firescul vieţii. Am îndrăznit atunci să citesc Iliada şi Odiseea lui Homer. Nu mi-a fost uşor să mă familiarizez cu tumultul
de personaje reale şi mitologice, să înţeleg disputele zeilor care îşi aveau
sălaşul pe Muntele Olimp. Fotografiile, descrierile, imaginile video nu pot
decât parţial reda splendoarea narurii, priveliştile magnifice pe care le poţi
percepe şi aprecia doar cu proprii ochi. Apoi, contactul direct cu creaţiile
naturale şi umane incită şi puternice trăiri sufleteşti personale, unice, greu
de împărtăşit.
Pornim să ne minunăm de vechea civilizaţie grecească într-o călătorie
lungă, ambiţioasă. Greu de imaginat că voi mai reuşi să-mi adun puterile pentru
o altă incursiune în lumea şi civilizaţia greacă în ambianţa ei reală! Voi
reveni ori de câte ori îmi va fi dor graţie impresiilor şi amintirilor pe care
le voi lua cu mine acasă, ascunse într-un loc tainic al sufletului meu.
Un scurt periplu în oraşul Thesaloniki,
al doilea ca mărime din Grecia după Atena şi cu o vechime de peste 2300 de ani,
ne introduce în atmosfera civilizaţiei elene şi ne oferă posibilitatea de a
poposi în diferite momente importante din istoria bogată a acestei aşezări.
Purtând numele soţiei regelui Cassandru al Macedoniei, Thessalonika, care era totodată sora lui Alexandru Macedon şi fiica regelui Filip al II-lea, oraşul a fost fondat în anul 315 î.Chr. pe malul Golfului Termaic. Cu toate acestea, există în această zonă şi urme de cetăţi preistorice de la începutul epocii fierului, cetăţi a căror existenţă o confirma Herodot în secolul al V-lea î. Hr.
Purtând numele soţiei regelui Cassandru al Macedoniei, Thessalonika, care era totodată sora lui Alexandru Macedon şi fiica regelui Filip al II-lea, oraşul a fost fondat în anul 315 î.Chr. pe malul Golfului Termaic. Cu toate acestea, există în această zonă şi urme de cetăţi preistorice de la începutul epocii fierului, cetăţi a căror existenţă o confirma Herodot în secolul al V-lea î. Hr.
Coborâm din autocar şi ne îndreptăm paşii spre Turnul Alb, în prejma căruia
se află şi statuia împăratului Alexandru Macedon. Traversăm artera paralelă cu
marea, arteră care respectă traseul unui vechi drum al Imperiului Roman, Via
Egnatia, drum care lega Iliria, Macedonia şi Tracia. Sus, pe înălţimea unei coline,
se zăreşte Agora! Jos, la poalele acesteia, apa limpede şi liniştită a
golfului! Briza dimineţii ne înviorează după călătoria de peste douăzeci de ore
cu autocarul. Întâlnim urme şi simboluri ale civilizaţiei elenistice, dar şi
din vremea dominaţiei romane, bizantine, veneţiene şi turceşti.
Macedonia, ai căror locuitori sunt de rasă doriană, devine unul dintre
statele cele mai puternice ale lumii greceşti în vremea lui Filip al II-lea
(359-336 î. Chr) şi a urmaşului său, Alexandru cel Mare.
Statuia ecvestră a viteazului rege Alexandru Macedon, înălţată pe un înalt
soclu, aminteşte de epoca de glorie a macedonenilor, de vremea în care au fost
puse temeiurile acestui oraş; ea scrutează până în depărtare întinderile apei
şi veghează peste timp tihna şi prosperitatea locuitorilor. În apropiere se
află Turnul Alb. Construit de veneţieni în secolul al V-lea pe amplasamentul
vechiului turn bizantin deja distrus, a devenit în timp simbolul oraşului
Thessaloniki. Garnizoană, apoi închisoare, turnul adăposteşte în prezent un
muzeu.
Important şi puternic oraş în timpul perioadei elenistice, Thessalonik
continuă să înflorească şi sub stăpânirea romană, fiind capitala provinciei
Macedonia. Însuşi Cicero, care a vizitat oraşul în anul 58 î.Hr., lasă
numeroase şi preţioase mărturii despre cetate şi locuitorii săi. În războiul
civil dintre trupele lui Cezar şi cele ale lui Antoniu şi Octavian (49-31 î.
Hr.), oraşul Thessalonic se aliază celor din urmă, care îl vor declara oraş
liber în urma victoriei repurtate, ceea ce înseamnă că oraşul se va bucura de
numeroase favoruri. Se organizează aici în această epocă jocuri universale cu
mult fast, aşa-numitele Pythia şi Olympia.
În anii 50 după Hristos, Thessaloniki, imagine a progresului şi a
prosperităţii, este ales de Apostolul Pavel pentru a predica religia creştină.
Epistolele I şi II adresate thessalonicienilor reprezintă patrimoniul spiritual
lăsat de Apostolul Pavel cetăţii.
Priveliştea, aerul răcoros, liniştea oraşului, freamătul primăverii din jur
şi plimbarea pe faleza mării ne bucură şi ne incită curiozitatea de a vedea şi
de a afla lucruri noi. Oraşul abia se trezise la viaţă. Cei matinali erau deja
pe faleză pentru a-şi face înviorarea, deplasându-se în paşi sprinţari.
Ajungem în Piaţa Aristotelus şi ne fotografiem pe rând lângă statuia
înţeleptului grec. Ne îndreptăm apoi spre Arcul şi Rotonda lui Galerius.
Arcul de Triumf al lui Galerius, Rotonda (Biserica Sfântul Gheorghe) şi Agora ne poartă în epoca împăratului roman
Galerius, când oraşul a cunoscut cea mai frumoasă înflorire din toţi anii de
ocupaţie romană.
Arcul lui Galerius este situat în dreptul străzii Egnatia, pe axa nord-sud
care merge de la Rotondă
la Palat. Înălţat în secolul al IV-lea pentru a comemora victoriile lui
Galerius asupra perşilor, Arcul este decorat cu basoreliefuri sculptate în
marmură, ilustrând înfruntările dintre macedoneni şi perşi.
Rotonda, o construcţie din cărămidă în plan circular, cu un diametru de 24,5
m, servea la început de mausoleu sau de templu dedicat zeului Cabir. În timpul
lui Teodosie cel Mare (sec. al IV-lea d.Hr.), monumentul a devenit biserică
creştină: Biserica Sfântul Gheorghe.
Mai pot fi văzute secvenţe din superbe mozaicuri murale cu care biserica a fost
decorată în epoca probizantină, mozaicuri distruse însă de trecerea timpului.
Vizităm în continuare trei biserici purtând semnele unor diferite epoci
istorice: o biserică paleocreştină, Agia Achiropitii, Agia Sofia şi Biserica Sfântul Dumitru. Cu o duminică în urmă
se sărbătorise intrarea lui Isus în Ierusalim, iar decoraţiunile florale din
aceste biserici fac dovada bucuriei creştine.
Agia Sofia, biserică a înţelepciunii divine, având similitudini cu Agia
Sofia din Constantinopol, se ridicase pe amplasamentul unei biserici dedicate
sfântului Marc după Conciliul ecumenic de la Niceea din 335. Doar mozaicul
boltei datează de la fondarea ei, căci aspectul exterior a fost modificat în
epoca turcocraţiei.
Biserica Sfântul Dumitru, situată
la nord-vest de Forul Roman, a fost consacrată sfântului Dumitru izvorâtorul de
mir, sărbătorit de creştinii ortodocşi şi greco-catolici la 26 octombrie.
Sfântul Dumitru, ale cărui moaşte odihnesc în această biserică, este considerat
protectorul şi patronul oraşului Thessaloniki. Situată pe amplasamentul unei
capele dedicate sfântului, biserica a trecut prin două incendii, unul total în
secolul al VII-lea şi unul parţial în anul 1917. Restaurată în 1949, biserica
prezintă interes prin remarcabilele mozaicuri murale reprezentând diferite
momente din viaţa sfântului Dumitru.
Gândul mă duce acasă, la biserica noastră din Subcetate, dedicată aceluiaşi
sfânt protector.
Popasul nostru de câteva ore în Thessaliniki a fost încântător, suficient
pentru a ne reface forţele şi pentru a continua călătoria. Vom petrece noaptea
în apropiere de Paralia Katerini, una
din staţiunile turistice situate pe Riviera Olimpului.
Între timp, învăţăm şi câteva cuvinte greceşti: „parakalo”- vă rog,
„efaristo”- mulţumesc, „kalimera” – bună dimineaţa, „kalispera” – bună seara,
„kalinihta” – noapte bună etc.
Ajungem, aproape de miezul nopţii, la Paralia
Korinos. Este noaptea Învierii, aşa că învingem oboseala şi ne grăbim să
luăm lumină de la Agia
Fotini din Paralia
Katerini. Abia apoi ne lăsăm furaţi de magia somnului.
În dimineaţa de Paşti - Duminică, 27 aprilie - ciocnim ouă roşii şi mâncăm
cozonac, ca la noi acasă. Surpriza pentru această mare sărbătoare este excursia
care va urma la Complexul Monahal de la
Meteora. Informaţia din programul excursiei nu ne spune mare lucru dacă nu
ne-am informat în prealabil despre acest obiectiv. Rămâne una dintre cele mai
neaşteptate şi nesperate surprize din viaţa mea. Această călătorie se derulează
sub semnul descoperirii unor locuri noi, încântătoare, fascinante.
Străbatem Pieria, regiunea cu Muntele Olimp numit şi Pantheonul grecesc.
Urmărim cu nerăbdare de la fereastra autocarului să putem vedea crestele acestui munte sacru, care rămân acoperite de ceaţă, spre dezamăgirea noastră. Fiecare loc din Grecia are propriile sale legende. Profilată pe întinderea albastră a Golfului Termaic, la Marea Egee, se vede străvechea Cetate Platamonu dominând împrejurimile.
Din Macedonia, trecem în Tesalia, provincie a cărei capitală este Larrissa. Tesalia, cu pământ roditor şi udată de ploile abundente de vară, este grânarul Greciei.
Urmărim cu nerăbdare de la fereastra autocarului să putem vedea crestele acestui munte sacru, care rămân acoperite de ceaţă, spre dezamăgirea noastră. Fiecare loc din Grecia are propriile sale legende. Profilată pe întinderea albastră a Golfului Termaic, la Marea Egee, se vede străvechea Cetate Platamonu dominând împrejurimile.
Din Macedonia, trecem în Tesalia, provincie a cărei capitală este Larrissa. Tesalia, cu pământ roditor şi udată de ploile abundente de vară, este grânarul Greciei.
Traversăm Valea Trembi, cu o vegetaţie luxuriantă, însoţind defileul apei
printre munţi, şi admirăm privelişti de vis. Ne oprim la Izvorul Afroditei. Se
spune că cine se spală cu apă din acest izvor rămâne veşnic tânăr. Fermecaţi de
poveste, ne improspătăm şi noi faţa cu apa acestui izvor, apoi ne închinăm în
faţa icoanei Sfintei Paraschiva, vindecătoarea de ochi, de la schitul din
apropiere.
Străbatem apoi o regiune aridă, cu arbuşti şi tufişuri, în mijlocul cărora,
ici şi acolo, chiparoşii îşi înalţă vârful spre cer, şi ne îndreptăm spre
nord-vestul Tesaliei. În partea stângă se văd în depărtare crestele înzăpezite
ale Munţilor Pindului. Refrenurile muzicale elegiace din autocar sunt în
consens cu vremea mohorâtă din acea zi. Deodată, apar în câmpul nostru vizual
Meteorele! În faţa acestor giganţi de piatră suntem cuprinşi de extaz şi
mirare. Par nişte meteoriţi căzuţi din cer pe pământ. De fapt, regiunea aceasta
a fost cândva acoperită de mare, iar meteorele nu sunt altceva decât nişte roci
conglomeratice monumentale aflate cândva pe fundul mării, erodate de apă şi de
vânturi. Ele stăjuiesc majestuos şi falnic cele două aşezări turistice situate
la poalele lor: Kalambaka şi Kastraki. Miturile antice spun că pe vârfurile lor
locuiau centaurii. Căutate şi locuite de asceţi începând cu secolul al IX-lea,
Meteorele au devenit un pământ sacru. Dintre cele 24 de mănăstiri ridicate pe
înălţimile Meteorelor, astăzi continuă să funcţioneze doar şase, alcătuind al
doilea complex monastic al Greciei, după Muntele Athos. Este vorba despre
Mănăstirea Marele Meteor sau Schimbarea la Faţă , Mănăstirea Barlaam,
Mănăstirea Sfântul Ştefan, Mănăstirea
Sfântul Nicolae de Anapafsa,
Mănăstirea Rusanu şi Mănăstirea Sfânta
Treime, toate fiind construite în secolele al XIV-lea şi al XV-lea.
Urcăm pe un drum în serpentine spre culmea uneia dintre stâncile gigantice.
Peisajele sunt fantastice, încântătoare. Facem dese popasuri pentru a ne bucura
din plin de frumuseţile naturii înconjurătoare, privelişti măreţe şi
majestuoase, pe care le poţi percepe sinergic, cu toate simţurile, doar prin
contactul direct. De aici se pot vedea, răzleţite pe culmile acestor stânci ce
ţintesc spre cer, minuscule, din cauza distanţelor, aşezări monastice,
adevărate bijuterii arhitecturale ce unesc pământul cu cerul. De fapt asceţii
s-au istovit să le construiască pe aceste înălţimi greu accesibile tocmai
pentru a fi mai aproape de Dumnezeu.
Accedem direct din şosea, trecând doar un pod, în Mănăstirea Sfântul Ştefan, una dintre cele două
mănăstiri de maici. Ne plimbăm în voie în grădina edenică a mănăstirii,
inspirăm aerul tare al muntelui, admirăm peisajele fascinante din balconul
mănăstirii, aşezarea care se întinde la poalele muntelui, Kalambaka, vizităm
interiorul bisericii şi muzeul amenajat în vechiul refectoriu. Aici vedem
manuscrise cu miniaturi splendide, cu titluri şi litere iniţiale caligrafiate
policrom cu o artă remarcabilă, veşminte sacerdotale din ţesături brodate cu
fir de aur, cruci din argint şi lemn sculptat, icoane portabile. Totul este
magnific!
Următorul popas este la Mănăstirea Marele
Meteor, cea mai veche, cea mai mare şi cea mai importantă din acest complex
monastic. Locul de mănăstire, un loc divin, un adevărat paradis terestru, a
fost ales de călugărul Athanasios, în sec. al XIV-lea. Ascetul a trăit o vreme
singur pe aceste stânci abrupte şi aproape insurmontabile, atinse înainte de
venirea lui doar de razele soarelui şi de vulturi. Apoi a construit un ermitaj
şi a constituit prima comunitate
monastică. Succesorul său, desemnat de însuşi Athanasios, a fost Ioasaf,
considerat al doilea fondator al mănăstirii, descendent dintr-o familie
imperială din Bizanţ, a Paleologilor.
La mijlocul secolului al XVI-lea, mănăstirea a cunoscut o mare înflorire.
Chiar şi voievodul valah, Neagoe Basarab (1512-1521) a finanţat construirea
unui turn şi a unei scări exterioare din lemn.
În zilele noastre se pătrunde uşor în mănăstire, urcând scările tăiate în
stâncă în 1922.
În ciuda vicisitudinilor celor şase secole de existenţă, Marele Meteor şi-a
păstrat strălucirea şi cea mai mare parte a comorilor şi relicvelor sale:
fresce şi icoane portabile, inscripţii gravate în marmură, manuscrise (640),
cele mai vechi fiind din sec. al IX-lea, miniaturi, unele fiind adevărate opere
de artă, documente, tipărituri, numărând 450 din secolele al XV-lea – al
XIX-lea, între care sunt ediţii rare, cu coperte luxoase, cărţi liturgice,
patristice, capodopere ale antichităţii clasice, gramatici, manuale. În muzeul
mănăstirii sunt expuse numeroase icoane portabile de o mare importanţă pentru
vechimea şi valoarea lor artistică deosebită, broderii cu fir de aur
(epitafuri), sculpturi în lemn, aurării şi argintării reprezentând în special
cutii cu moaşte.
Remarcabile sunt iconostasul sculptat din lemn, adevărată capodoperă aflată
în biserica principală numită Katholikon, cutiile cu moaşte ale fondatorilor
Marelui Meteor, preafericiţii Athanase şi Ioasaf.
Aşadar, Marele Meteor este cea dintâi mănăstire construită aici şi pe cea
mai înaltă stâncă, atingând 613
m .
Ultimul popas îl facem la Mănăstirea
Sfântul Nicolae Anapafsas, situată în apropiere de satul Kastraki. Este o
mănăstire de dimensiuni reduse, cu arhitectura dispusă pe etaje, pe potriva
stâncii pe care a fost construită.
Cu atâtea imagini fermecătoare în minte şi în faţa ochilor, stăpâniţi de
emoţiile zilei petrecute la Meteore, străbatem acelaşi drum, spre Paralia
Korinos, spre a ne lua porţia de odihnă nocturnă.
Facem popas la un atelier de icoane bizantine unde ni se explică într-o
frumoasă şi autentică limbă românească, înainte de a ne alege câte un suvenir,
tehnica de realizate a icoanelor pe lemn.
Ne sculăm odată cu răsăritul soarelui din marea Egee. Profităm de câteva
clipe de răgaz pentru a admira întinderea de smarald a mării scânteind în
razele răsăritului de soare şi crestele semeţe înzăpezite ale Munţilor Olimp,
sprijinind imensa cupolă a cerului senin.
Pornim spre Sud, având Marea Egee în stânga şi Olimpul în dreapta.
Imortalizăm prin fotografii, dar şi în minte şi suflet imagini de vis, de
neuitat!
Ni se propune un popas în satul Panteleimonas,
situat în Munţii Olimp, o aşezare veche, de peste 400 de ani. Întemeiat de un
călugăr venit de pe Muntele Athos, satul este astăzi un loc mult vizitat de
turiştii de pretutindeni. Plimbarea pe strâmtele străduţe pietruite, şerpuind
printre vilele de vacanţă construite în stil tradiţional, sugerează o
întoarcere în timp. De la această înălţime se poate admira Riviera Olimpului şi
îmbrăţişarea cerului şi a mării la orizont. Ne oprim câteva minute pe terasa
unei taverne, apoi rostim fiecare în gând o scurtă rugăciune de mulţumire în
bisericuţa din inima aşezării.
Pornim din nou la drum… Cât vezi cu ochii, plantaţii de măslini, diverse
culturi agricole, munţi, mare şi, deasupra, cer: un tablou natural panoramic
ale cărui dominante sunt diferitele nuanţe de verde proaspăt, primăvăratic şi
de albastru, dar cu tuşe de gri, culoarea pietrei, de galben, culoarea culturii
de rapiţă şi a florilor plăcut mirositoare ale arbuştilor de pe marginea şoselei.
Atâţia maci crescând şi înflorind în voie pretutindeni nu am văzut niciodată!
Din marea Egee, însoţindu-ne o vreme în călătoria noastră spre sud, se înalţă
un munte de piatră care pare fără capăt. Este Insula Eubeea, a doua ca mărime
după Creta.
Ocolim Atena şi ne îndreptăm spre Corint,
să vedem canalul care desparte Grecia continentală de Peloponez. Început în
vremea împăratului roman Nero, canalul a fost finalizat abia în anul 1893. Lung
de 6 km
şi înalt de 80 m ,
canalul permite legătura directă între Marea Egee şi Marea Ionică. Ne oprim în
imediata lui apropiere. Ne înghesuim când de o parte, când de cealaltă a
drumului care trece pe podul care îl traversează. Privim jos, între pereţii
prăpăstioşi, coloraţi în diferite nuanţe de cafeniu şi galben, firul de apă
reprezentând locul de întâlnire a celor două mări, reflectând azuriul cerului.
În zare se vede un punct întunecat în creştere. Este un vas marin. Aşteptăm
răbdători trecerea sa prin strâmtoarea muntelui şi îl salutăm cu fâlfăiri de
mâni. Ni se răspunde printr-un şuier scurt.
Căutăm să cumpărăm mici amintiri legate de Corint. Printre ilustratele
pliantelor puse în vânzare sunt unele şi cu icoana apostolului Pavel…
Mi-amintesc de Epistolele acestuia
către corinteni. Îmi propun să le recitesc la întoarcere…
Citez Imnul în cinstea dragostei
care, prin nobleţea şi bogăţia lui de gândire, s-a bucurat de admiraţie în
toate timpurile şi care constituie una din paginile nemuritoare ale liteaturii
omenirii.
„Chiar de aş vorbi limbile oamenilor şi ale îngerilor,
dacă nu am dragostea,
nu sunt decât o aramă sunătoare şi un chimval zăngănitor.
Chiar dacă aş avea darul profeţiei,
Şi aş cunoaşte toate misterele şi toată ştiinţa,
Şi aş avea o credinţă desăvârşită,
Încât să strămut munţii,
Dacă nu am dragostea, nimic nu sunt.(…)
Dragostea este răbdătoare; dragostea este binevoitoare;
nu invidiază, nu este lăudăroasă, nu se umflă în pene;
nu este necuviincioasă, nu umblă după ale sale;
nu se supără, nu ţine socoteală de rău;
nu se bucură de nedreptate, ci se desfată de adevăr.
Ea toate le acoperă, toate le crede;
Toate le nădăjduieşte, toate le îndură.”(…)[i]
Dacă răsăritul soarelui îl admiram la Marea Egee, în apropierea Muntelui
Olimp, apusul, la fel de fascinant îl urmărim la Marea Ionică, în staţiunea Loutraki, plimbându-ne pe faleză. Este
o staţiune balneară şi turistică situată foarte aproape de Corint, cu hoteluri
luxoase, cu cazinouri. Este un loc de agrement şi odihnă pentru cei pe care
viaţa îi răsfaţă...
Marea Egee de-a lungul căreia drumul ne conduce spre Atena poartă numele regelui
Egee, tatăl lui Tezeu.
Urmează întâlnirea cu Atena! În
lumina crepusculară, oraşul ne farmecă chiar la prima vedere, prin armonia
dintre nou şi vechi, vizibilă pretutindeni. Ni se spune că vom înnopta la
hotelul Lido, aflat foarte aproape de
Piaţa Omonia. Privim din autocar ansamblul arhitectonic format de Academie,
Universitate şi Biblioteca Naţională, care dau un aspect particular străzii ce
se îndreaptă spre această piaţă centrală, considerată inima capitalei din toate
vremurile.
Ne culcăm cu gândul la întâlnirea matinală din ziua următoare cu Acropole.
Parcurgem drumul de la hotel spre Acropole pe jos, cu pas grăbit, pentru a
respecta ora planificată pentru vizită. Acolo ne întâmpină soarele binevoitor
al dimineţii şi însoţitoarea noastră. Ne strecurăm şi noi printre numeroasele
grupuri de turişti, cărora ghizii li se adresează în toate limbile pământului.
Avem surpriza de a o întâlni pe Angheliki, o fată care studiase la Cluj-Napoca
şi care vorbeşte frumos româneşte. În timp ce ea ne dă explicaţii detaliate,
noi nu prididim să relaţionăm cele spuse de ea cu imaginile impresionante care
se derulau sub ochii noştri. Este greu să te decizi: să te bucuri de
priveliştile locului sau să le fotografiezi?!
Atena care poartă numele zeiţei Atena, zeiţa înţelepciunii, era cunoscută
în antichitate şi ca cetatea lui Tezeu, regele cel mai ilustru al Atenei.
Oraşul modern de astăzi se aglomerează în jurul colinei stâncoase a Acropolei
care domină majestuos bazinul atic, de la înălţimea de 156 m , conservând amintirile
trecutului său.
Locuită încă din neolitic, colina este multă vreme centrul administrativ al
Atenei. Apoi, după ce centrul administrativ se mută în regiunea Agorei, colina
devine un loc consacrat cultului.
În secolul al VIII-lea î. Hr., fiind construit aici primul templu în
onoarea zeiţei Atena, Acropole devine definitiv sanctuarul Atenei. În epoca lui
Pericle, pe Acroplole s-au construit monumentele care au făcut-o celebră pentru
totdeauna.
Admirăm de aproape monumentele de pe Acropole, dar şi Teatrul Odeon, situat pe versantul sudic,
Areopagul, Agora Veche, Agora Romană, Colina Lycabette, încoronată cu Biserica Sfântul Gheorghe, apoi priveliştile
panoramice minunate ale oraşului, mărginite de linia orizontului.
Urcăm apoi pe stânca lui Ares numită Areopagul, o colină stâncoasă, cu funcţii
administrative şi juridice în vechime. Este legată şi de răspândirea
creştinismului deoarece aici Sfântul Pavel s-a adresat prima oară atenienilor
în anul 54 după Christos.
Coborâm de pe Acropole, spre Vechea Agora, pe calea panateneenelor, călcând
cu emoţie pe trepte păstrate din antichitate.
Ne plimbăm printre vestigiile unor edificii cândva maiestoase, care
împodobeau Vechea Agora şi ne îndreptăm spre Kolonos Agoraios, care se înalţă
în partea vestică a Vechii Agore. Urcăm spre Templul lui Hephaistos, unul
dintre cele mai bine conservate din Atena, cu 6 x13 coloane şi cu faţadele
decorate cu frize. Pe frontoanele vestibulelor se pot vedea reprezentate la est
luptele centaurilor, iar la vest, luarea Troiei.
Antichităţile scoase la lumina zilei cu ocazia săpăturilor arheologice
efectuate în Agora veche sunt expuse în Muzeul amenajat în Porticul Attalei,
reconstruit. Galeria de la parter cuprinde sculpturi din perioada clasică,
elenistică şi romană.
La est de Agora Veche se află Agora Romană (Agora lui Caesar şi Augustus).
Au rămas o parte din ruinele Bibliotecii lui Hadrian, fondată în secolul al II-lea după Hristos, un edificiu ce
cuprindea săli pentru manuscrise, conferinţe şi pentru lectură.
În partea de est a sitului se află Turnul Vânturilor, un edificiu octogenal ridicat în sec. I după Chr., care funcţiona
ca un orologiu hidraulic, fiind prevăzut cu cadrane solare, dar şi ca un
planetarium. Numele este dat de decoraţiunile în relief reprezentând figurile
alegorice ale celor opt vânturi.
În apropiere, câteva coloane dorice au rămas mărturia a ceea ce a fost
cândva Templul lui Zeus Olimpianul, un sanctuar consacrat acestei zeităţi,
început în secolul VI.a.Chr. şi terminat în vremea împăratului Hadrianus. Atenienii
au înălţat şi un frumos arc de triumf, în onoarea împăratului care urma să
participe la inaugrarea templului. Sunt prezente aici şi relicvele din Poarta
lui Hadrian.
Oraşul vechi al lui Tezeu, care se întinde în faţa Porţii lui Hadrian din
Agora Romană, oferă un muzeu în aer liber şi posibilitatea unei scurte
călătorii în trecutul istoric al oraşului. La tot pasul, turistul găseşte
colţuri liniştite, chiar în grădinile sau curţile vechilor case, unde se poate
degusta un pahar de vin sau de uzo.
Aceasta este Plaka, cartierul pitoresc al Atenei situat în partea ei nordică, care a păstrat până în zilele noastre atmosfera vechiului oraş, prin casele în stil tradiţional cu curţi pavate, prin bisericile bizantine, prin străduţele înguste. Ne propunem să revenim pentru a ne petrece seara într-o tavernă. Urmează să facem o croazieră pe mare până în Insula Egina, cu plecare din Portul Pireu…
Aceasta este Plaka, cartierul pitoresc al Atenei situat în partea ei nordică, care a păstrat până în zilele noastre atmosfera vechiului oraş, prin casele în stil tradiţional cu curţi pavate, prin bisericile bizantine, prin străduţele înguste. Ne propunem să revenim pentru a ne petrece seara într-o tavernă. Urmează să facem o croazieră pe mare până în Insula Egina, cu plecare din Portul Pireu…
În ziua următoare vom pleca spre Delphi, dar nu înainte de a fi prezenţi,
la o oră matinală, în faţa impetuosului Palat al Parlamentului. Aici, aşteptăm
amestecaţi în mulţimea de turişti, momentul schimbării gărzii de la Monumentul
Soldatului Necunoscut. Ne postăm în faţa evzonilor
gărzii prezidenţiale, agreabile prezenţe statuare în ţinută tradiţională ireproşabilă,
amintindu-ne din arta greacă antică atleticele reprezentări în marmură ale
frumuseţii umane. Este un spectacol impresionant de câteva minute, pe care îl
urmărim cu curiozitate şi admiraţie.
În apropiere vedem imensul Stadion Panathenaikos, construit din marmură pe
ruinele unui stadion antic, cu scopul de a găzdui primele jocuri olimpice
moderne în 1896. Apoi ne plimbăm în Grădinile Amaliei. Este Parcul Naţional
considerat adevăratul plămân al
oraşului, cu o mulţime de copaci şi flori exotice pe care le vădem doar în
cărţi.
Am văzut locuri minunate în Atena, dar am râvnit la mai mult. Mi-ar fi
plăcut să vizitez Pinacoteca Naţională, Muzeul de Artă Populară Greacă, Muzeul
Numismatic, Muzeul Arheologic Naţional al Atenei. Dar pentru toate acestea era
nevoie de mai multe zile… Am plecat din Atena bucuroşi pentru cele văzute şi cu
speranţa unei reveniri…
De la Atena
ne îndreptăm spre Delphi, un sit
grandios situat pe versantul sud-vestic al Parnasului care acum, la sfârşit de
aprilie, are crestele înalte de peste 2500 m încă înzăpezite. Aici Apollo avea
un templu şi făcea oracole prin intermediul pytiei.
Centru religios important, Delphi a strălucit în lumea antică începând din
sec. al VII-lea î. Chr. şi până în epoca romană.
Ajungem cu puţin timp înainte de încheierea programului de vizitare a
sitului. Reuşim totuşi, cu dificultate, să ne strecurăm printre turiştii care
se îndreptau spre ieşire şi să urcăm pe culmea sitului de unde admirăm superbe
panorame monumentale. Ne odihnim câteva clipe pe treptele de piatră ale
teatrului unde 5000 de spectatori puteau participa în vechime la serbările
delfice. Înfruntăm cu stoicism săgeţile fierbinţi ale soarelui şi scrutăm
povârnişurile abrupte ale muntelui sfârşind în mare, la numai 15 km de aici. Pretutindeni,
imense culturi de măslini!
Câtă zbatere pentru un popas de doar două ore la Delfi! Urmează o călătorie
lungă până la Paralia Katerini, unde vom petrece o seară grecească şi ne vom
odihni pentru a face faţă drumului de întoarcere acasă.
Simţim nevoia unui scurt popas la Monumentul de la Termopile, înălţat în cinstea regelui Spartei Leonidas şi a celor
300 de soldaţi spartani învinşi prin trădare de către perşi în anul 480 î. Chr.
Citim mesajul adresat trecătorilor, scris în limba greacă pe monument: „Dă
fuga, străine, şi spune Spartei că noi am căzut aici, supunându-ne legilor
sale!” Avem pornirea lăuntrică de a
ne prosterna în faţa eroismului soldaţilor greci. Unii se fotografiază discret,
pentru a nu tulbura liniştea din jur, salutând în semn de respect.
În dimineaţa întoarcerii în România ni se oferă surpriza de a urca cu
autocarul pe Muntele Olimp, până la înălţimea de 1100 m , pentru a admira
superbele privelişti panoramice ale rivierei Olimpului şi pentru a vizita
Mănăstirea Sfântului Dionisie de pe
Olimp, ultimul obiectiv al excursiei făcute în Grecia. Momente de graţie, reculegere şi bucurie plenară!
Pentru cei tineri din grup, călătoria aceasta avea să trezească dorinţa
ispititoare de a reveni în Grecia. Pentru mine, este prea mult să visez la o nouă călătorie.
Text și foto: DOINA DOBREANU
Fragment din cartea Surâsul amintirilor,
2011, p. 265-280
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu