Revenind la tipologia copilului hoinărind prin păduri şi
poieni asemeni tânărului Prooroc Ieremia, el nu face altceva decât să imite
actele părinţilor şi moşilor lui. Plimbarea cu mâinile împreunate la spate este
starea de sărbătoare a părintelui său, stăpânul platourilor domoale de sub
munţi, arate şi semănate, al luncilor şi rariştilor curăţate şi îngrijite
pentru hăsnuire îndelungată. Dacă stăpânul câmpurilor arate şi al fâneţelor se
plimbă la sfârşit de aprilie, început de florar, ca să citească starea bucatelor familiei şi
animalelor sale proaspăt înmugurite şi înverzite sub soarele primăvăratic,
stăpânii luncii joase a Mureşului, respectiv ai Poienii Mari de sub Şesul
Ditrăului şi ai Poienii Mici aparţinătoare satului de Peste Mureş, sunt cu
siguranţă copiii.
Copilul din lunca Mureşului, cu un băţ şi o trăistuţă la
şold colindă în lung şi-n lat poienile brăzdate de ierugi şerpuitoare pline cu
apă şi cu surprize neaşteptate pentru el. El
pare a fi culegătorul bucuriei depline, aduse de primăvară. Apele se ridică
adesea, năvălind peste poiană, se retrag pentru scurt timp, se refac ca să
inunde din nou. Vechile albii despletite de odinioară, des evocate în poveştile
pescăreşti din zonă, se inundă, puhoaiele se ramifică, se descarcă forţele,
apoi ele rămân pline de o apă din ce în ce mai caldă sub soarele orbitor de
mai. Copiii nu stau locului, repetă acte vechi, dar mereu reactualizate. Unul
dintre ele este acela de zăvorâre a ierugilor la vărsarea lor în albia – mamă.
Peştii, prinşi în îngrăditurile lor din nuiele de răchită, caută albia mare,
dar nimeresc în trăistuţele lor. De multe ori îi înşiră, pentru a etala isprava
lor pescărească, într-o nuieluşă cu smoc de frunze la capăt. Veselia şi bucuria
de a fi biruit iuţimea peştelui se întregeşte pentru copii prin culegerea unui
bucheţel de ghiocei,
respectiv de lalele pestriţe (Fritillaria meleagris, L., 1758),
după buchia cărţii, flori ce vor fi oferite mamei sau surorilor de măritat,
care le anină uneori, ca semn simbolic, la poartă.
Plăpânde creaturi ale naturii, florile din apropierea
ierugilor mlăştinoase, formând covoare întinse de un albastru vineţiu, roz sau
mov, erau ademenitoare pentru bătrânele sau mai tinerele ţesătoare de covoare,
până spre începutul secolului al XX-lea. Femei şi fete adunau în poalele lor,
în năfrămi şi verincuţe, maldăre de clopoţei mov, le duceau acasă, le fierbeau
ori le lăsau o vreme la dospit, ca apoi să folosească compostul obţinut,
amestecat în diferite combinaţii, la vopsitul lânii pentru ţesut. Culegerea în
scopuri tinctoriale s-a pierdut odată cu apunerea perioadei de înflorire a
ţesutului, prin anii 1970.
Un fapt care cerifică renumele său de raritate este şi
una dintre cele mai frumoase legende legate de numele său. Se spune că în vremi
îndepărtate această lalea era singura floare care lipsea din grădinile unui
mare rege persan. Unei fete pe nume Daria, care îngrijea aceste grădini, i-a
apărut în vis o fată înlăcrimată care i-a cerut flori pentru mama sa bolnavă.
Daria i-a îndeplinit dorinţa, dar i-a cerut să-i aducă laleaua pestriţă care-i
lipsea din grădini. Legenda spune că nu după mult timp o astfel de lalea ar fi
răsărit printr-o minune în curtea palatului.
Important pentru noi este că folclorul românesc asociază
această plăpândă floare, purtând amprenta lacrimilor de suferinţă pe petale, cu
suferinţele neamului românesc mult încercat.
În ultimul timp, încălzirea climei a împuţinat debitul râurilor, iar în luncile Mureşului pâlcurile de lalele au devenit tot mai rare, ceea ce a făcut ca ele să intre sub protecţia legii, ca rarităţi.
Apa ierugilor se retrage treptat, solurile nisipoase
formate prin dezintegrarea rocilor, având un drenaj foarte bun, pierd apa, fie
prin înfiltrare, fie prin evaporare masivă. O perioadă prelungită de secetă
poate duce la deshidratarea plăpândelor lalele. Din această cauză ele au ani
mai buni, cu un florar ploios, dar şi ani mai secetoşi, care le împuţinează. Se
spune că în anii cu lalele multe şi mălaiul, semănat în luna mai la munte, va
fi frumos, nu i se vor răsuci frunzele. Rezistenţa lalelei stă în bulbul care
îi asigură supravieţuirea şi înflorirea chiar în condiţii aspre. La păşunatul
permis pretutindeni până la închiderea ţarinii, laleaua este evitată de
animale, neavând miros plăcut, nici gust bun, bulbul fiind otrăvitor.
Fragilitatea ei, stranietatea ei care vine din lipsa mirosului, otrava din
rădăcină, faptul că nu poate fi domesticită pentru grădină, iar ruptă se stinge
repede, legendele care o leagă de lacrimi, de suferinţă, au făcut ca în vechime
ea să fie adusă doar până la intrarea în gospodărie, unde era pusă doar la
porţile cu fete de măritat.
Pe cursul Mureşului superior, îi semnalăm cu bucurie
prezenţa la Voşlobeni, Ditrău-Subcetate, Sărmaş şi izolat în defileul
Topliţa–Deda, un teritoriu vast în care ar trebui căutată amprenta pe care o
lasă asupra populaţiei această minune a primăverii. Sunt flori frumoase, dar nu ţin în
păhar. Înfloresc pe vremea aratului la mălăişti şi la pusul cartofilor. Dacă-s
slabe ele, e slab şi anul, însamnă că-i mai fără ploaie şi asta-i de rău. (Ana Suciu a Bicăjanului)
Neajungând în grădinuţele de suflet ale mamelor noastre,
având o perioadă de înflorire de doar şapte zile şi ofilindu-se repede când
sunt puse în pahar, lalelele, culese cândva pentru vopsitul lânii, nu au ajuns
totuşi motiv în covoare, deşi geometriile sale în tăbliţe de şah ar fi fost un
bun izvod, demn de tradus în algoritmul firului ţesut. Demn de invidiat rămân
bujorul, trandafirul, florile câmpului, florile lanului de grâu, ca motive
ornamentale preferate în ţesăturile din această zonă.
Astăzi, ca şi în trecut, laleaua este la fel de iubită şi
aşteptată. Este culeasă, deşi este de mult ocrotită prin lege, după
cum se ştie. Grupuri de tineri, cupluri de îndrăgostiţi, şcolarii conduşi de
învăţătoarele lor pentru a-i învăţa să culeagă doar cîteva fire plăpânde pentru
aşezat în ierbar, refac an de an acest mirabil exerciţiu de admiraţie, plin de
atât de multe semnificaţii.
Pogăniciul, de mult timp tocmit, are câteva
zile de condus vitele de funie. În zi de sărbătoare, aduce mamei sale din
plimbările lui prin bălţile Mureşului, lângă bucheţelul de ghiocei şi câţiva pescuţi înşiraţi pe o jordie
de răchită înverzită. Poartă pe cap o pălărie părintească modificată pentru el,
cămăşuţă albă, ţărănească, cu mâneci largi răsfrânte, legată cu o cureluşă,
pantaloni decoloraţi, ridicaţi pescăreşte deasupra genunchilor. Cu faţa rotundă
îmbujorată, nasul în vânt, ochii vioi de culoarea pădurilor îndepărtate,
neastâmpărat şi plin de viaţă, cu picioare osoase viguroase şi sprintene,
desigur neîncălţate, colindă la nesfârşit prin amintirile noastre.
Etnograf ZOREL
SUCIU
Fragment din capitolul Trăirea
Florarului la Subcetate, în lunca Mureşului, în Doina DOBREANU, Zorel SUCIU, Acasă, la Subcetate, 2012, p. 26-33
LALEAUA PESTRIȚĂ, ÎN AMINTIRI:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1590463410983481&set=a.1535975553098934.1073741843.100000595112760&type=3&theater¬if_t=photo_comment¬if_id=1493152463635005
LALEAUA PESTRIȚĂ, ÎN AMINTIRI:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1590463410983481&set=a.1535975553098934.1073741843.100000595112760&type=3&theater¬if_t=photo_comment¬if_id=1493152463635005
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu