Cosmina Marcela Oltean
Frumosul este un concept cu o
evoluţie proprie care, inevitabil, şi-a schimbat înţelesul pe parcursul acestei
evoluţii. Frumosul antic diferă de frumosul din modernitate, dar şi mai mult de
ceea ce înţelegem noi azi prin frumos.
Filosofia a dat fiinţă unei ramuri care studiază principiile generale ale artei
şi frumosului, şi anume estetica,
termen ce desemnează senzaţiile şi percepţiile. Estetica, un studiu al artei şi
frumosului, este totodată o scenă a punctelor conflictuale, pe care evoluează
teoriile despre frumos ale unor
filosofi precum Platon, Aristotel, Kant, Hegel şi alţii.
*
Platon, cel care a dat
cadrul general al esteticii şi autorul celebrei triade Adevăr-Bine-Frumos, aprecia frumuseţea adevărului şi a binelui mai
mult decât frumuseţea estetică. În concepţia lui Platon oamenii trebuie să se
ghideze după principii etice pentru a avea contact cu Ideea de Bine. Frumosul,
asociat înţelepciunii, virtuţii şi faptelor mari, este relativ şi este o
consecinţă a admirării lucrurilor bune. Pentru Platon existau două lumi: una
sensibilă, a materiei şi alta suprasensibilă, a Ideilor. În lumea Ideilor
trăiesc lucrurile perfecte, eterne, nesupuse timpului, iar frumosul este o Idee.
Ceea ce vedem nu e frumosul sau binele, ci un lucru frumos sau un lucru
bun. Platon considera frumos ceva
diferit faţă de ceea ce înţelegem noi azi. Astfel formele, culorile şi muzica
sunt doar fragmente din sfera largă a frumosului în care intră nu doar obiecte
fizice, cum am fi tentaţi sa credem, ci şi psihologice, sociale, caractere,
virtuţi şi adevăruri. Astfel frumos devine orice provoacă admiraţie. Platon
contura o teorie idealistă a frumosului şi considera că viaţa merită trăită
pentru a contempla frumuseţea.
Deseori, mai
ales azi, frumosul se confundă cu exemplul, dar Platon ne asigură că noi nu am
luat niciodată contact cu Frumosul în sine, cu Binele sau Adevărul autentic, ci
doar cu un lucru frumos, cu o formă a binelui sau adevărului. Noi nu avem
capacitatea de a înţelege pe deplin aceste concepte şi le recunoştem în
realitate în funcţie de experienţele şi cunoştinţele noastre, deseori lacunare.
Să spunem că ceva este frumos poate deveni o afirmaţie banală şi superficială
pentru că de multe ori nu vedem profunzimea conceptului.
Pentru Platon,
arta are o funcţie educativă, ţine mai mult de meşteşug şi este o natură
modificată, adaptată folosului omului. Platon vorbeşte separat despre arte care
păstrează proporţiile şi culorile lucrurilor şi arte care le modifică, creând
iluzii. Funcţia artei stă în abandonarea iluzionismului prin
realizarea utilităţii morale, credea el. Frumosul, proprietate a realităţii,
este o consecinţă a admirării lucrurilor bune, este transcendent şi
inteligibil, nu sensibil. Considerăm frumos
tot ceea ce ne sensibilizează într-un fel şi corespunde aşteptărilor noastre.
Aristotel preia şi dezvoltă
teoriile lui Platon. Prin comparaţie, la Aristotel arta
are un înţeles mai extins, e determinată de raţiune, cunoaştere şi înseamnă
producere conştientă. Urmaşul lui Platon introduce încă un concept determinant,
cel de chatarsis, conform căruia
scopul artei e cel de a purifica emoţiile şi de a contribui la perfecţiunea
morală. Aristotel defineşte scopul artei ca fiind determinat de mimesis şi chatarsis. Arta, dar al armoniei şi ritmului, e văzută autonom în
raport cu legile morale şi naturale. Adevărul artistic e diferit de adevărul
cognitiv. Pentru Aristotel, frumos e ceea ce e valoros în sine. Valoarea
frumosului e intrinsecă, multiplă şi variabilă. Scopul artei la Aristotel este
de a provoca plăcere intelectuală şi senzorială rezultată din recunoaşterea
similitudinii cu realitatea.
*
În estetica
medievală sentimentul sublimului rezultă din contemplarea frumosului
transcendent. Estetica bizantină cultivă o atitudine religioasă dualistă faţă
de lume şi vorbeşte despre o lume divină şi una terestră. Arta bizantină era
mistică şi simbolică. Frumosul e atât fizic cât şi spiritual, iar conceptul,
pus în relaţie cu conceptul de bine, înseamnă armonie, claritate şi toate
atributele acestuia sunt divine.
*
În estetica
Renaşterii importantă este culoarea pură, iar lumina este echivalentă
divinităţii. Se reiau idei din estetica lui Platon şi îşi face intrarea
Umanismul.
Pentru Alberti, cel care a pus bazele
perspectivei artistice, tabloul era ca o fereastră deschisă către lume, iar
frumosul însemna perfecţiune formală. Forma este o construcţie subiectivă, iar
lumea e prezentată subiectiv.
În estetica lui
Leonardo da Vinci arta devine filosofie
şi serveşte la cunoaşterea lumii. Leonardo încerca să
demonstreze că pictura este o artă liberă. În concepţia lui, artistul nu reflectă pur şi simplu lucrurile ci
dobândeşte o cunoaştere a lor. Arta, asemeni ştiinţei, reproduce şi cunoaşte
realitatea, considera Leonardo.
*
În modernitate,
estetica devine o teorie a sensibilităţii, o aură a operei, iar obiectul disciplinei e experienţa estetică. Estetica
modernă se învârte în jurul formalismului, în cadrul căruia ceea ce este cel
mai important în artă devine forma.
Kant, în cadrul filosofiei
sale, vorbeşte despre trei tipuri de judecăţi care ne guvernează raţiunea:
judecăţi cognitive, care se referă la cunoaşterea pură, judecăţi morale şi
judecăţi estetice, care se referă la o cunoaştere a lumii prin intermediul
simţurilor, aşadar o cunoaştere mijlocită de artă. Kant discută în principal
despre două tipuri de judecăţi estetice: frumos
şi sublim. Pentru Kant, frumosul este facultatea de a judeca un
obiect cu ajutorul unei plăceri sau neplăceri dezinteresate faţă de acel
obiect. Kant e de părere că plăcerea estetică este universală, nu se întemeiază
logic pe concept, ci pe sentiment, iar prin asta este subiectivă. Frumosul este
o finalitate fără scop, credea Kant, şi e ceva ce place universal. Despre sublim, el crede că depăşeşte facultatea
noastră subiectivă, este copleşitor pentru că în faţa sublimului avem un
profund sentiment de inferioritate. Sublimul, ca şi frumosul, nu se află în
obiectul pe care îl socotim astfel, ci în mintea celui care judecă şi este
modul în care devenim conştienţi de limitele umane, considera Kant. Frumosul,
subiectiv şi universal comunicabil, se găseşte în natură, iar arta e concepută
şi judecată în funcţie de natura care a produs-o. Platon credea că sublime sunt
doar Ideile, pentru că acestea nu pot
fi reprezentate.
Pentru Nietzsche, frumosul e frumos pentru că
e trecător, nu e etern, iar noi suntem conştienţi de asta.
Pentru Hegel, frumosul aduce în discuţie
importanţa libertăţii imaginaţiei şi solicită unitatea dintre real şi
metafizic. Hegel considera producţia artistică o activitate
spirituală. El propune înţelegerea frumosului ca unitate a conţinutului şi
formei operei. Opera de artă, creată pentru simţuri şi sentimente umane, devine
superioară naturii pentru că înfăţişează idealuri divine. Dincolo de a imita natura, scopul artei e cel de a trezi sentimente, de a
ne deternima să reflectăm la diversitatea conţinuturilor vieţii. Hegel
conturează în scrierile sale o entitate abstractă pe care o numeşte Spiritul Absolut şi care e forma ce
înglobează toate conţinuturile posibile ale expresiei artistice, filosofice şi
religioase. Spiritual Absolut este
chiar forma divinităţii manifestată în artă, religie şi filosofie.
*
Hegel mai este
cunoscut şi pentru enunţul său despre moartea
artei. Încă de pe atunci, Hegel şi apoi alţii vorbeau despre sfârşitul
artei, despre faptul că arta şi-a atins demult apogeul şi aparţine trecutului.
Tema morţii artei a fost mult
dezbătută din modernitate încoace, sub diferite aspecte şi este încă o temă actuală,
dar şi foarte controversată. Dar sentimentul că totul în artă a fost spus deja
i-a încercat pe mulţi artişti şi teoreticieni ai artei secole la rând,
acutizându-se în contemporaneitate, însă timpul a demonstrat mereu că lucrurile
sunt departe de a sta astfel. Cum s-ar putea sfârşi arta atâta timp cât mai
există pe lume imaginaţie şi creativitate umană? Cum s-ar putea sfârşi arta
câtă vreme fiinţa umană nu va înceta să simtă nevoia de frumos? Aşa cum arăta
Kant şi nu numai el, arta nu are nici o utilitate, ea nu este indispensabilă
vieţii şi totuşi pe parcusul întregii noastre existenţe tânjim după frumos şi facem toate alegerile în
funcţie de acest criteriu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu